keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Olli Oravan evakkosodat 1939-60. Suezin muistoja..


1869.Suezin kanavan avajaiset Port Saidissa.

  Fiktio
Si,si,si... Napolista Bur Saidiin

-------------------------------------------------

Yhdysvaltojen ilmavoimien Globemasterit olivat laskeutuneet Napolin Capodichinon lentokentälle,missä YK-komppanian olisi pitänyt vaihtaa Port Saidiin lähteviin toisiin tankattuihin rahtikoneisiin. Valitettavasti saapuminen oli myöhästynyt heidän Globemasterinsa saatua yhteen turbiinimoottoriinsa vian,koneen lennettyä kolmella moottorilla.
Olli kaiken tietävänä ja ja pikkupojasta asti kaikesta kiinnostuneena kertoi Penalle,että YK-komppanialla oli toinenkin onni matkassa moottoriviasta huolimatta,etteivät laskeutuneet tuonne Pompein lähelle Terignon sotilaskentälle,minkä läheisyydessä v.1944 maaliskuun 18-24 päivinä Vesuvius sattui jälleen kerran purkautumaan.
Silloin Yhdysvaltojen ilmavoimien 340. pommituslaivueen  n.78-88  Mitchell B-25-pommaria tuhoutui pahasti Vesuviuksen sylkemästä kuumasta tuhkasta. Pommikoneiden moottorit tukkiutuivat tuhkasta sekä pleksilasiset tuulilasit että konekiväärikuvut sulivat kuumuudesta. Tulivuoren purkauksen pystyi näkemään hyvin Napolista.
Olli selitti kaverilleen lisäksi,että Capodichinon kentällä,mihin he juuri olivat laskeutuneet ,kuului osaksi Yhdysvaltojen kansalliskaartin 193. Pennsylvanian lentolaivueelle sekä Yhdysvaltojen laivaston Välimeren lento-osastolle. Puolisen tusinaa vanhoja Curtissin sota-aikaista C-46 Commando-rahtikonetta oltiin huoltamassa kentällä heidän jatkolentoa varten Port Saidiin. Olli kertoi niiden olleen liian kalliita ilmavoimille jatkuvien korjausten takia ja niiden pilotit yleensä kutsuivatkin koneitaan Whale-,Curtiss Calamity- ja Flying Coffin-lempinimillä.(Valas,Curtissin turma,Lentävä arkku). Vioistaan huolimatta Commandon rahtitila oli 50-prosenttia suurempi kuin C-47-Dakota-koneissa. Commandot olivat myös suosittuja CIA:n käytössä monen kulissilentoyhtiön kuten Air American tunnuksin.
Kentällä näkyi myös seisovan yksi ainoa Yhdysvaltojen laivaston tunnuksissa oleva F-84-Thunderjet-turbohävittäjäpommittaja,mikä oli tullut käyttöön jo 1947 ja mitä käytettiin paljon Korean sodassa.

C-46 Commando
Republic F-84G Thunderjet
Thundejetejä oltiin jo siirretty Italian ilmavoimille,koska kauempana kentän hangaarista näkyi muutama olevan huollossa.
Pena oli taasen ällistynyt Ollin lentokonetiedoista kysymällä kaveriltaan:
--Eiks sun maalimasas ol mittä,mist sää es eres tiärä?
Olli vastasi:
--Miuu kyl on aprikoittanut pikkuisen se,et miksi meijän jatkosodassa suomalaiset Brewsterit tiputtel venäläsiii Aeracobrii kannaksen yllä,kun kummatkin olivat amerikkalaisii konneit eikä jenkit olleet moksiskaan mokomasta...

YK-komppania purkautui Globemasterin keulasta kentälle,josta amerikkalaiset siniharmaat laivaston koulubussit ajoivat suomalaisturvamiehet amerikkalaiselle laivaston parakeille Tricaricoon Bagnolissa,mikä sijaitsi Napolin  rantavyöhykkellä.Siellä he joutuivat viettämään parisen päivää jatkolennolle Port Saidiin.
Osa sotureista sai bunkata Capodichinon lentokentän YK:n järjestämässä majoituksessa.Kentällä ja majoituksessa oli ruuhkaa skandinaavien,kanadalaisten ja brasilialaisten koneiden purkaessa sekä lastatessa joukkoja jatkolennoille Suezille.
Bussimatkalla Pena lauleskeli Olavi Virran Mambo italianoa nuotin vierestä...."Kun neito riensi Napoliin..."
Olli pyysi kaveriaan lopettamaan korvia vihlovan hoilauksen sanomalla:
--Kuules Pena...siun ei kyllä pitäis haaveilla mozzarelloist eikä tarantelloist puhumattakaan sinjoriitoist,kun jouvutaan viettään kassulla tän lepoajan...
Pena vastasi takaisin:
--Kuules..meikämannel kunnon kovat piipus ja housuis,niin kukaan ei mua estä menemäst puntiksel..!!
Valitettavasti Pena Tenkaselle tuli tenkkapo eteen parakeilla,kun portilla seisovilla carabeniereillä oli kovat piipussa.
Kaveruksia ihmetytti kylläkin se,ettei amerikkalaisilla vartiomiehillä ollut edes aseita.
YK-joukkojen upseereille siitä huolimatta kävi hyvä ja kateutta aiheuttava säkä,kun heidät vietiin Napoliin kiertoajelulle vuoden 1955 Suomen Neito-missikisojen 1. perintöprinsessan Mirva Arvisen opastuksella.

1956 Napoli
                                          Mambo Italiano. Olavi Virta

Port Said 13.12.1956-31.1.1957
-------------------------------------------------------

--Wahad---ithnain--thalata--arba--khamsa.....
Olli mumisi suomalaisjoukkojen purkautuessa C-46 Commando-koneen rahtiovesta Abu Suweirin lentotukikohdan tarmakille. Erämaailma oli koleahkoa,vain 15 astetta.Tammikuulla lämpötila voi laskea jopa plus viiteen asteeseen.
--Mitäs siansaksaa sää oikken mutiset?
Pena kysyi kaveriltaan täristen vilusta,istuttuaan tuntitolkulla rahtikoneen seinälaverilla selkä kylmää alumiiniseinää vasten..
--Laskempa vain arabiankielellä viiteen..
Olli vastasi.
--Lainasin  kauppalan kirjastosta arabiankielen oppikirjan,jotta pärjäisin egyptiläisten kanssa niinkuin nokatusten..
Pena:
--Sää saaskin laskee aika kaukaa niist arapeist,kun niillon aika pitkät klyyvarit...
Olli:
--Sie kyl oot aikamone rotuvihaaja...
--Mitäs sie sanot israelilaisist,kun nekin on lähtösin Aabrahamin pojist,kuten arabitkiin..?
--Sakemannit ne 30-luvul mittaili niijenkin nenii alarotuisin..
Pena:
--Älssää viisastel..leikkii mää vaa vähä laskin..
--Kumppaan rotuun se Ranskan resitentti De Gaulle ..se Nenä-Kalle sit kuuluu?
Ollin otsan mennessä kenttälakin alla kurttuun ja ruskeiden silmien kavennettua viivoiksi Pena lopetti veuhkomisen kerralla.Hän tiesi Ollin luonteen tulisen kääntöpuolen melko hyvin.

1957 Norjalaisten YK-joukkojen Bedford-ambulanssi.


Suomalaiset YKSK-joukot majoitettiin lentotukikohdan leirille,mistä heidät siirrettiin joulukuun 14. päivänä UNEF:in brittiläisiltä ostamilla Bedford-kuorma-autoilla Port Saidiin.Kalustoon kuului myös Land-Rovereita ja Ferret-partioautoja,jotka oltiin pikaisesti maalattu valkoisiin YK-väreihin isoin mustin UN-kirjaimin.
Ollia automiehenä ja autokomppaniassa palvelleena kiinnostivat YK:n "nelivetopetterit",jotka maskeiltaan muistuttivat brittiläistä Leyland Beaveriä,mitä Suomeen oltiin tuotu vain harva kappale. Leylandin Cometin lehmänselkänokka hänelle taas oli melko tavallinen kauppalan ja lähikuntien ammattiautoilijoiden ja jopa Karjakunnan käytössä .
YK:n Bedfordeja ajoivat kanadalaiset kuljettajat ja heiltä suomalaiset saivatkin myöhemmin käyttöön lisäkalustoa sekä ruotsalaisilta kenttäpuhelimia ja radioita.
Suomalaiset olivat saaneet leirillä vaaleansiniset kypärät ja shortsiunivormut sekä 600 paria villasukkia.Suomalainen mallia 54-kenttäpuku oli päivisin liian kuuma päällä pidettäväksi.
YKSK:n tehtävänä oli estää Port Saidin Rue Ramsesilla vastapuolten kahinoita  sekä turvata rauhaa siviiliväestön keskuudessa. Rue Ramsesin eli Ramsesin kadun liikenneympyrässä.egyptiläiset olivat kaataneet revanssiksi ja ranskalaisvihassaan kanavan perustajan ranskalaisen de Lessepsin patsaan. Egyptiläinen vastarinta vielä ammuskeli öisin Port Saidin Gamalian arabikaupunginosassa,mutta muuten kaupungissa oli suhteellisen rauhallista. Suomalaiset myös osallistuivat vanginvaihtoon,missä 185  miehitysjoukkojen vankina ollutta egyptiläistä sotilaista El Capin rautatieasemalle vekslattiin 450 kaupungin brittihenkilökunnan jäseneen,jotka astuivat junaan.
Myöhemmin YKSK:n tehtäväksi tuli kanavan vartiointi sekä kanavapoliisin toimet. Silloin heille jaettiin vaaleansiniset baskerit eli beretit. Suomenkielessä kun tunnettiin beretti baskerina,joka lainasanana oli tullut kieleen espanjalaisilta baskeilta.
Joulukuuun 24.päivänä Port Saidin britit ja vastarannan Port Fouadin ranskalaiset astuivat laivoihin,turvatoimien  ja kanavan raivaaminen upotetuista aluksista jäätyä kansainvälisille YK-joukoille.
Siihen päättyi Port Saidin satavuotinen britti-ranskalainen monikulttuurisuus.
Muistona ranskalaisisvallasta jäi seisomaan kanavan rannoille betonista valettu majakka sekä aallonmurtajat ns. Beton Gognet-agregaattibetonivallit (ranskalaisen keksijän Andre Coignetin mukaan).Taakse jäivät pohjois-Euroopasta toimitetut puiset bungalowit,joissa aikoinaan asutettiin eurooppalaisia kanavatyöntekijöitä.V.1920 mennessä Port Saidin asukaslukumäärä ylitti 200.000 rajan .
Siitä oli tullut vilkas monikansallinen satama juutalaisine ja egyptiläisine kauppiaineen,kreikkalaisine valokuvaajineen,italialaisine arkkitehtineen,sveitsiläisine hotellinpitäjineen,maltalaisine virkamiehineen,skotti-insinöörineen,ranskalaispankkiirineen  sekä diplomaatteineen.
Kaikki työskentelivät rinta rinnan paikallisen egyptiläisen yhteisön kanssa ja aina kanavaliikenteen mukana kaupungissa kävi kansainvälisiä matkailijoita menossa Afrikkaan,Intiaan sekä Kauko-Itään,tai sieltä tulossa.
Eri kansallisuuksia ja uskontoja edustavia muutti kaupunkiin kunkin yhteisön saadessa muuton mukana erilaisia tapoja,ruokakulttuureja,uskontoja sekä arkkitehtuuria..
Vanha arabikortteli samalla tuli kaupungin nielaisemaksi.
Port Saidin perustamisella oli vahva osansa Egyptin historiassa brittien saapuessa kaupunkiin v.1892,jolloin brittiläisen imperiumin todellinen Egyptin valloitus alkoi. V.1936 solmittiin Egyptin kuningaskunnan ja Yhdistyneiden Kuningaskuntien välinen angloegyptiläinen sopimus,missä painotettiin klausuulia brittijoukkojen vetämisestä pois Egyptistä,lukuunottamatta niitä,jotka puolustivat Suezin kanavaa ja sen ympäristöä.
Toisen maailmansodan jälkeen Egypti kumosi v. 1936 sopimuksen,mikä johti yhteenottoihin kanavaa vartioivien brittijoukkojen kanssa.
V. 1952 tapahtui Egyptin vallankumous ja v.1956 presidentti Nasser kansallisti Suezin kanavan,mikä kiristi suhteita Britannian ja Ranskan kanssa ja joka johti Israelin hyökkäykseen Egyptiin. Hyökkäystä Egyptissä kutsuttiin kolmen vallan aggressioksi tai Suezin kriisiksi.
(Israelilaisten osallistuminen Suezin kriisiin pohjautui jo historiassa tapahtuneisiin maiden välisiin yhteenottoihin. Port Saidin valtaus tapahtui israelilaislta joukoilta kellomaisen tarkasti kahden lentokentän valtauksessa Välimeren rannalla kenraali Moshe Dayanin johdolla. Israel oli 6 vuoden aikana vuoden helmikuun 24. päivän Israelin ja Egyptin välisen aselevon allekirjoituksen jälkeen ollut kahinoissa naapurinsa kanssa.Israelin YK:n suurlähettiläs Abba Eban YK:n turvakokouksessa oli maininnut egyptiläisten rajaloukkauksista seuraavia lukuja,mitä egyptiläiset olivat tehneet:
--1843 aseellista ryöstöä sekä varkausta
--1939 Egyptin armeijan aseellista hyökkäystä
---435  rajanylitystä Egyptin hallitsemilta alueilta
---172 Egyptin armeijan ja Israelissa toimivan Fadayeenin tekemiä sabotaaseja
---361 israelilaista kaatunut ja 127 haavoittunut)

Päätaistelut käytiin Port Saidissa eli Bur Saidissa.
Viimeiset ulkolaisjoukot vetäytyivät kaupungista 23. joulukuuta 1956,jota myöhemmin juhlittiin vuosittain Port Saidin kansallispäivänä.
Israelilaiset joukot vetäytyivät Siinailta ja Gazasta 22.12.1956.
Valloittajien tilalle marssivat monikansalliset YK-turvajoukot,joidenka tehtävänä oli purkaa kanavan tukos ja korjata rikotut öljyputkilinjat. Samoin YK-joukkojen piti valvoa britti-ranskalaisten joukkojen poistumista Suezin alueelta Brittien ja ranskalaisten poistuminen johti v.1904 allekirjoitetun  Entente Cordiale-sopimuksen ( Iso-Britannian ja Ranskan III tasavallan välisen YYA-sopimuksen) vahvistumiseen.
YK-joukot samoin jäivät valvomaan Israelin ja Egyptin välistä rajaa.
24.12.1956 Suomalaiset YKSK-joukot muuttivat asumaan Port Fouadin entisen ranskalaisten hallitseman ja muukalaislegioonalaisten kontrolloiman  kaupungin yksitysasuntoihin.
Portsaidilaiset juhlivat sakeina joukkoina Rue Ramsesilla vihollistensa poistumista:
--Alas Eden ja Mollet!! (Britannian ja Ranskan pääministerit)
--Kauan eläköön Nasser!!
Voitonhuumassa paloi Britannian ja Ranskan lippuja.
Jordanian kuningas Hussein  oli lähettänyt ylistävän viestin Nasserille kansan sankarina.

Port Saidin vanha majakka

Suezin kanava
Olli käänsi White-puolitelaradioauton ratista vasemmalle Port Fouadiin menevällä itärannan maantiellä kanavaa rajoittavalle hiekkakaistaleelle. Kanadalaiselta UNEF:in varikolta he olivat saaneet käyttöönsä vanhan II maailmansodan sota-aikaisen White-puolitela-auton,mikä oli jostain ihmeestä kulkeutunut amerikkalaisten käsistä Libyan taikka Tunisian aroilta Egyptiin. Suomalaisten haltuun oltiin annettu sen lisäksi pari Land-Roveria sekä jeeppiä ja mikä kalustomäärältään ei ollut suurensuuri,Ollin päätyessä radioauton komentajaksi ja Pena kuljettajaksi. Heillä oli partioautossa mukana radisti eli kipinäkersantti Ronkainen.
Pena oli havainnut tienposkessa hiekkadyynin takana makaamassa khakiunivormuisen israelilaisen kaatuneen,jonka rinnusta oli ammuttu seulaksi egyptiläisen tarkkampujan pikakivääristä kanavan länsirannalta.
Kaatuneen silmäkuopat olivat erämaan eläjät kalunneet puhtaiksi ja suusta vilkkui mustan skorpionin myrkyllinen häntä.Ruumiin henkilöpaperit ja omaisuus rannekelloineen sekä aseineen olivat kadonnut taikka varastettu.
--Mist pirust yks israelilaine on jätetty tän kanavan penkall täysin putsattun?
Pena ihmetteli.
--Taittaa olla joku Mossadin akentti,jonka epyktiläise ova niitanneet tänn sannall!
--Elä sie ihmettele Pena,vaan nosta se kaatunut Ronkaisen kanssa auton perrään,niin kuskataan leirille!
--Saakoon mennä vanginvaihdon mukana takaisin pyhään maahansa kunnialla kuopattavaksi.
Olli komensi.
--Ronkainen saa ilmoittaa radiolla pääkallonpaikalle!

YKSK:n pääkallopaikalla Port Saidin lentotukikohdan leirille muutaman päivän päästä saapunut israelilainen moottorikolonna Dodge-ambulanssein hakemaan vankeja ja kaatuneita. Israelilainen majuri Shmon Rosengarten totesi saksalaisaksenttisella englannillaan lääkintämiesten  nostaessa pressuun käärityn kaatuneen paareilla  yhden Dodge Power Wagonin takaovesta sisään:
--Those bloody Arab  sons of bitches do not respect Geneva Convention Agreements and rob all valuables of the deceased...
Puhuessaan leirin suomalaiselle kapteenille majuri jatkoi:
--Can you imagine that 3 days before the armistice of 10th of November even unarmed newsmen and photographers were shot at by Arab snipers in Port Said.!?
--One David Seymour..or as we called him only Chim,was shot dead point blank..
--We were exchanging POWs and he was sent over here  by photo bureau Magnum in Paris..
--Poor guy,an American Jew,living in New York,who survived  the Polish Holocaust in Auswitch,Korean War and Hungarian uprising in Budapest this year and got killed by an Arab bullet from a Russian rifle in Sinai..!
Suomalaiskapteeni nyökkäillessään vastasi majurille:
--Yes indeed...our soldiers were killed by Russian bullets in the last war...too..sometimes by machine-guns from American lend-lease Red Star Aeracobra fighter planes...

Olli,Pena ja Ronkainen olivat jälleen kerran partiolenkillä Suezin kanavatiellä.Ajo kanavanvarressa pikitiellä oli yksitoikkoista,yhden Panaman lippuisen öljytankkerin hiljaa lipuessa Port Saidia kohti. Sataman kontrolli oli pikkutarkaa. Eräs kreikkalainen rahtilaiva oltiin tutkittu läpikohtaisesti ja laivasta oltiin purettu kaijalle kokonainen sementtilasti,koska egyptiläinen kanavakontrolli oli havainnut lastin lähtösataman olleen Haifan.
Panamalainen öljytankkeri oli kyllä lastannut mustan kultansa Saudi Arabian Rabighin öljysatamassa lähellä Jeddaa.
Tien erämaanpuoleisella aavikolla näkyi haalistunut Daavidin tähti alasammutun F-104 Starfighterin  luotien seulaamassa perärungossa. Siitä vähän kauempana kiilsi alumiininen egyptiläinen Mig-5,jonka peräosa seisoi pystyssä erillään kuin Golgatan risti peräsimineen muistona koneiden koiratappelusta Siinain yllä.
Olli sanoi Penalle kuuman ja kostean erämaailman polttaessa kasvoja ja silmiä:
-- On se outoo,kun mie kolme kuukaut sitten luin T.E. Lawrencen elämäkertakirjaa,missä se tuolla Siinain ja Aqaban lahen toisel puolel samoili samanlaisel arol verises arabikaavus liftaamas kamelikaravaanien kyytiin...?
--Lawrencenki silmät oli melkein muurautuneet umpeen verisen ottomaanien linnakkeen valloituksen perrään..
--Se joutu tarpomaan jalkapelil erämaan läpi Aqabast Kairoon ja ilmoittautuun kenraali Allenbylle..
--Hänest leivottiin kertaheitol luutnantist everst,koska oli räjäyttänny Medinan rautatien ja pannu 270.000 turkkilaist sotilast mottiin pienel arabijoukol pienes Aqaban kyläs Punaisen meren pohjukas..
--Nykyisin Aqaba on jordanialaiste lomakaupunki ja verkkoaidan toisel puolel israelilaiset makkaa aurinkotuoleil suulist ottamas Eilatin kaupungin hiekkarannal..
--Se  Lawrencen pien arabiratsuväen osasto ruostuneil sapeleil ja ikivanhoil Lee Enfield-kiväärein valloit koko linnakkeen ilman suurempaa vastarintaa..
Pena kuunneltuaan vastasi kirveleviä silmiään hieroen:
--Kussää oles historijaa lukenu,niin sanos mist kohtaa se Mooses ol kävelyttänny valitun kansas Punasen meren pohjaa pitkin sin luvattuun maahas..ettei eres santaalit kastuneet..
Olli vastasi vähän tuohtuneena kaverinsa typerään kysymykseen:
--No tietty kapeimmas kohas..ei se Mooses ihan nuija ollut!

YK-jeeppi arolla
Tankkereita ankkurissa Al Ballahssa Suezin kanavassa

Hengenpelastusta Suezilla
-----------------------------------------------

Tammikuun 5. päivänä 2013 Port Saidin stadionilla syntyi valtava mellakka ja mielenosoitus Al Ahlyn ja Al Masryn jalkapalloklubien kannattajien välillä,erotuomarin viimeisestä vihellyksestä Al Ahlyn,maan voimakkaiman jalkapalloklubin voitosta.13.000 paikallista portsaidilaisen Al Masryn kannattajamielenosoittajaa varustautuneina veitsin,rautatangoin ja machetein ryntäsi kentälle Al Ahlyn pelaajia ja kannattajia vastaan.
Portsaidilaisten jalkapallofänien mielestä viranomaiset olivat olleet liian puolueellisia Al Ahlyä kohtaan. Mellakointi laajentui Kairoon asti.
Mellakasta viranomaiset sammuttivat stadionin valot,jonka jälkeen 5 jalkapallofäniä makasi kuolleena ja 15 haavoittuneena nurmella.
                                 
Kairon jalkapallofederaation rakennus palamassa

Portsaidilaiset jalkapallofänit mellakoimassa


Port Saidissa ollaan mellakoitu aiemminkin Egyptin islamistipresidentin Al Mosrin kannattajien ja entisen elinkautista istuvan ja terminaalisesti sairaan presidentti Mubarakin kannattajien välillä.
Viime vuoden arabilaisen kevään jälkisoiton fanfaarit ovat kaikuneet kuuroille korville.
57 vuotta on kulunut siitä,kun silloinen Egyptin presidentti Amal Gabdel Nasser sulki Suezin kanavan,kansallistaessaan sen. Brittiläisten,ranskalaisten ja israelilaisten joukkojen tunkeutuessa Port Saidiin,kaupungissa taisteltiin kiivaasti,kunnes amerikkalaisten ja YK:n painostuksesta valtaajat suostuivat YK:n joukkojen saapumiseen Suezille ja Siinaille.
V.1957 britti- ja ranskalaisjoukkojen astuessa laivoihin Port Saidin satamassa,suomalainen YK-pataljoona laskeutui Napolista saapuvissa kuljetuskoneissa Port Saidin sotilaslentokentälle.
Pienen lounaissuomalaisen rantakauppalan kasvattipoikaa,yksi karjalainen evakkopoika Olli Orava ja toinen punakapinaan osallistuneiden isovanhempien kasvattama poika Pentti Tenkanen olivat partioimassa Suezin kanavarantaa YK:n valkoisessa ja kanadalaisen YK-varikon lahjoittamassa White-puolitelaradioautossa.

White-puolitela-auto Saharassa
Juhart 2008

Muukalaislegioonalainen
Juhart 2009


Suomalaisaliupseerikolmikko Orava,Tenkanen ja Ronkainen seurasivat rantatien varressa Suezin kanavaliikennettä,mikä sattumalta käsitti  parin  arabilaisen dow-purjeveneen,mitkä hiljalleen jäivät länsirannan ja harmaakylkisen valtamerilinjalaivan väliin.
Ison matkustaja-aluksen keulasta Olli Orava erotti Liberte-nimen.
Laivan ranskalaisesta nimestä huolimatta sen ahterissa liehui tai oikeastaan täysin tuulettomasta ja paahtavasta ilmasta johtuen roikkui Liberian lippu eikä trikolori. Olli tunsi liput ja alukset,koska nuorempana sodan jälkeen hän Penan kanssa polkivat kauppalasta pyörillä Angelniemen Vartsalan sahan ohi Kokkilan uimalaitokselle  kiikaroimaan redillä seisovia rahtilaivoja..
Kokkilan salmessa oli useasti redillä puolisen tusinaa ulkolaista rahtilaivaa,joihin proomuista lastattiin papattavilla kuulamoottorivinsseillä lautatavaraa.Repustaan Olli aina kaiveli Pikku Jättiläisen,minkä keskiaukeamalla oli värikäs ulkomaiden lippukavalkaadi,tunnistakseen alusten alkuperämaat..

Harmaaksi maalatun matkustajalaivan kannella nojaili reilinkiin berettipäisiä ja khakishortsijalkaisia miehiä hieromassa kauppaa jostain yhtäkkiä kyljen viereen tupsahtaneiden pienveneiden kanssa,joista reilinkiin heitetyillä köysillä nostettiin kaislakoreissa kamelinnahkatuotteita näytteiksi tinkimiseen. Olli tarkkasilmäisenä näki koreissa basaarien käyrätikareidenkin kiiltelevän nahkaroinan seassa. Kaupparahatkin laskeutuivat koreissa alas samoissa koreissa tinginnän kaikuessa kanaalin rannalla partioauton miehistön korviin arabian- ja ranskankielisinä.
Yksi khakishortsinen tinkijä,joka oli ylävartalo reilingin yli kurkottamassa korista kamelinnahkaista sandaaliparia,huitaisi tyhjää kauppatavaran kiinniotossa,menettämällä tasapainonsa.
Onneton khakihousu putosi ruskeavetiseen kanaaliin pää edellä ja onneksi vielä veneiden perään,valtamerialuksen liikkuessa eteenpäin.
Vain beretti jäi kellumaan vedenpinnalle.
Laivan kannelta kuului ranskankielistä molotusta kovan käsien heilunnan väliin yhden Liberte Marseilles-tekstisen pelastusrenkaan lentäessä kaiteen yli.
Pelastusrengas kuitenkin jäi aluksen perävanaveden pyörteiden heittelemäksi,häviämällä kanaalia pitkin kompassietelää kohti.
Yhtäkkiä kauppaveneetkin häipyivät yhtä nopeasti kuin olivat saapuneetkin,laivan jatkaessa matkaansa pysähtymättä.
Kanaalin keskeltä pinnalle pulpahti arjalaisen vaaleatukkainen pää,joka huusi merihädässään ranskaksi:
--Merde..merde,arrete..arrete!! (Paska..paska,pysähdy,pysähdy!!)

Olli komensi Tenkasta kaartamaan puolitela-auton tienreunan yli hiekkadyynille,käskemällä Ronkaista ottamaan radiopuhelimella yhteyttä Suomen YK-pataljoonan Port Saidin lentokentän pääkallonpaikalle,mistä pitäisi viestittää sanoma satamakonttoriin aluksesta pudonneesta miehestä.
Olli ryntäsi kanaalirantaan YK:n khakishortseissa,heitettyään puseronsa dyynille,alkamalla rivakkaan kroolauksen väylällä räpiköivää hukkuvaa kohti..
Hän alkumetreillä kiroili rantavedessä kelluvaa sinilevää,mikä oli viemässä jo voimat,kunnes äkkäsi sukeltaa toistakymmentä metriä aivan leväkerroksen alla,pään pulpahtaessa pintaan vähänväliä kuin Saimaan norpalla haukkomaan henkeä. Lopulta hän sai käsiään räpiköivän hukkuvan kiinni uppoamasta kiertämällä oikean kätensä merihätäisen rinnan yli ja kainalon alta.
Olli oli saanut uimamaisterin diploomin Kokkilan uimalaitoksella v.1946 13-vuotiaana laakereineen ja hengenpelastuskoulutustodistuksen kauppalan vapaapalokunnan juniorina.
Hyvällä uimataidolla ja hengenpelastuskoulutuksella hän katsoi velvollisuudekseen pelastaa hukkuvan tilanteessa kuin tilanteessa,oli se sitten Kokkilan salmi taikka Suezin kanava.
Selkäuinnilla Ollin onnistui vetää lopen uupunut mies rantaan,auttajan ja autetun sylkiessä suustaan rantapenkalla likaista kanavavettä sekä sinilevää.Oikeastaan hän oli melkein tukehtumaisillaan nauruun hörpätessään kanavavettä suuhunsa,muistettuaan kauppalan jalkapallokentällä Vilppaan kotijoukkueen voitettua matsin loppilaista futisjoukkuetta vastaan,kun kotikatsomossa naureskeltiin kovin huudoin 1-0 hävinneitä Lopen Uupuneiksi.
Rannassa selällään kanavavettä ulos räkivän miehen suusta kuului:
--Merci beaucoup sargant..Vielen Dank Herr Unterscarfführer!!
--Je suis un legionaire etrangere..j'appelle Lois Schulz..operateur radio, premiere classe,...Funker..Funker..Erste Klass in Deutsch..Olli tajusi sanojen välistä kanaalivettä sylkevän legioonalaisen olevan ensimmäisen luokan radiomiehen..


Ranskalainen SARAM-morseavain

Taluttaessaan läpimärkää legioonalaista radiomiestä radioautolle Ollille oli selvinnyt Liberte-aluksen kuljettaneen Indokiinasta takaisin Algiersiin muukalaislegioonalaisia.Suurin osa laivassa matkustavista sotilaista oli ollut sotavankina ns. häpeällisen kuuluisassa Hotelli Hanoissa,Vietcongin sotavankileirillä.
YK-pataljoonan radisti oli ollut ihmeissään kysymällä olko partio eksynyt Algiersiin asti,Ronkaisen kerrottua Oravan poimineen kanaaliin pudonneen saksalaisen muukalaislegioonalaisen.
Pataljoonan radisti kertoi kuulleensa muukalaislegioonan olleen täynnä paenneita natseja.Olli oli käskenyt Ronkaista lopettamaan paskanjauhamisen,käskemällä pataljoonasta heti lähtevän viestin Port Saidin satamakonttoriin ,että Liberete-alukseen otetaan yksi kadonnut legioonalainen mukaan,olkoon se natsi tai entinen keskityileirivartija.Kyseessä voisi olla vaikka uusi kansainvälinen selkkaus Ranskan muukalaslegioonan osallistumisesta kanavan valloitukseen.Egyptiläisethän olivat juuri päässeet eroon fransmanneista.

Olli istutti legioonalaisen itsensä ja ratissa Camelia polttavan Tenkasen väliin.
Tenkasen Pena käynnisti Whiten moottorin,telaketjujen äkäisesti sutiessa rantakaistaleen santaa,jättämällä peräänsa roikkumaan mahtavan pölypilven..
Puolitela-auton kääntyessä rantatiellä kohti Port Saidia saksalainen radiomies yltyi kiittelemään Ollia ja osoittelemalla kotkannenäänsä Ronkaisen radiolaitteita auton takaosassa:
--Ich war auch ein Funker eines altes Citroen Kegresse Radiautos in Hanoi..verstehen sie meine Kameraden..
..Sind sie alle Scwedisch?
Olli ymmärrettyään melkein puolet Schulzin puheesta vastasi kouluenglannillaan:
--No..we are Finnish!
--Ach..wie bitte..Finnisch Soldaten?
--Unsere Waffenbrüder in Lappland!
--Ach..mein Vater,ein wunderbarer Mann und ein schöner Alpenjäger war geschossen in Kautokeino..merde!!..russische Soldaten!
--Mein Mutter auch war vergewalltigt bei Russen in Poland! (Äitini ryssät raiskasivat Puolassa)

Tenkasen Pentti ajaessaan oli kielikuurona oli kysäissyt Ollilta,miksi sakemanni puhuu jostain kameroista ja Laplannista:
--Onks toi saku olnu Leicakamerallas kuvaamas poltettuu Rovaniemee tai huuhtonu puroverel nakuu Lapinkultta Kautokeinos?
--Sen verra mää hiffasi saksankiälest..
Olli vastasi:
--No ei se muusta puhunnu,kun ryssien sen issäins ampumisest Kautokeinos ja että sen äidin ne ryssät viel palkinnoks raiskas Puolas...
Puhuessaan Olli oli vilkuillut itärannalle,mistä oli kuulunut jotain pauketta,samalla kun telaketjuauton takaa taivaalta kuului lentokoneen moottorin surinaa.
Israelilainen Lysander-tiedustelukone pyyhki auton yli matalalla heiluttamalla siipiään partiolle tervehdykseksi, häviämällä pian erämaan paahteen tekemään väreilevään miragiin eli harhakuvaan,mikä muistutti häilyvää merenrantaa.

Patterilla hälytys!
------------------------


SA-7
Kanavan vastarannalla egyptiläinen ilmatorjuntapatteri oli ollut asemissa tai oikeastaan päiväsiestalla ja havainnut israelilaisen tiedustelukoneen lähestyvän idästä. Patterin päällikkö luutnantti Youssef Al Idriss oli heti käskenyt tykkiryhmän asemiin sveitsiläisvalmisteiselle Orlikon IT-tykille.Hän komensi tykkiryhmää ampumaan suorasuuntauksella vihollisen "hävittäjän" alas ,uskoessaan sen auringon häikäisyssä olevan israelilaisen Starfighterin.
Heitä israelilaiset olivat useasti häirinneet uskaliailla syöksyillä ikään kuin vain härnäyksenä ja kääntyneet takaisin kanavan yli,häviämällä nopeasti Siinaille. Luutnantti oli saanut niistä tarpeekseen ja päättänyt lopettaa moisen kiusanteon kertapamauksella.
Tykinjohtaja kersantti Saeed Al Ghambdi oli antanut välittömästi tulikomennot kolmen ensimmäisen ammuksen lentäessä pitkiksi ja tussahtamalla kaukana vastarannalla räjähtämättä hiekkadyyniin.
Luutnantti tajusi silloin,että uniset kranaatinjuontajat olivat ottaneet ammukset harjoitusammuslaatikosta,koska tuoretta tykkiryhmää oltiin harjoiteltu vain parisen viikkoa.
Hän oli kironnut kunkin ammusmiehen naimaan mummoansa..nik ärräk.. ja uhannut jopa sotaoikeudella.
Lisäksi hän oli kironnut patteriston ammusvarikon päällikön luutnantti Hassan Al Husseinin samoin uhkauksin.Sitten hän muisti,että heillä oli jossain yksi jemmassa yksi venäläinen olalta ammuttava SA-7-sinko ja laatikollinen maasta ilmaan ammuttavia ohjuksia karjumalla Yallah-yallahi'a (pirun nopeasti) korpraali Ali Al Masrylle ja hakemaan ase ohjuksineen paikalle. (Ohjus oli siitä erinomainen,että se haki maalinsa lämmön perusteella.Venäläisten tiedettiin jo kehitelleen ohjusta virallisesti vasta 1959,mutta presidentti Nasser oli ollut onnekas saadessaan kokeilla prototyyppiä oikeassa sotateatterissa)
Korpraali Al Masry noudettuaan juoksujalkaa singon ja ladattuaan sen ohjuksella kompastui  vartiomiesten petromaksiteekeittimeen,aseen lauettua,märkien saikanporojen lentäessä radistin selkään sekä generaattorin päälle.
DshK
Ohjus sinkosi fosforihäntineen kanavan yli maantiellä pohjoista kohti kiitävää YK:n White-puolitela-autoa.
IT-patterilla syntyi täydellinen kaaos luutnantin  käskettyä tykkiporukan ottamaan maastovärisen suojapressun pois 12.7-millisen ja vara-aseena olleen DshK:n eli Dashika-IT-konekiväärin päältä.(Dashika ja myös Dushka---Kullanmuru)
Hiekkamyrskykin alkoi puhaltamaan kuumaa santaa kanavan yli Siinailta,Dashikan ampuessa jo kauan sitten horisonttiin hävinneen vihollistiedustelukoneen perään.

jatkuu..Tilkan lepoa ja Kairon muistoja
   

Ei kommentteja: