Henry Ford,alkuperäinen maalaispoika Juhart 2002 |
1933 Fordson BBE |
------------------------------------------------------------------------------------
Otsikon kirjainyhdistelmistä monelle putkahtaa mieleen ensiksi ranskalainen filmijumalatar Brigitte Bardot,TT-moottoripyöräajot,Winston Churchillin "Voitonmerkki" sekä ET-filmi ("ET phone home...").
Kirjoituksessani brigittemäinen pinuppityttö voisi kyllä hyvinkin keimailla Castrolmerkissä Ford Traderin "lättänokkamaskissa".Trader sattui myös olemaan Fordin ensimmäinen ei-aakkoksellinen tylppänokkamalli.
1918 Ford Model TT Baker's Van H.W.Smith |
Siihen aikaan korttelin pojat kutsuivat kauppalan autoja lähinnä eläin-ja ihmismaaailmasta sekä maalta lainatuilla nimillä, kuten Vanajan roikkonokka,Fargon,Dodgen ja Desoton lehmänselkä,Skodan ja Mossen piikkinokka,Fordsonin lättänokka,Mossen konttiselkäfarmari ja monen muun merkin lankkukylkifarmarit.
Pappilan viemärityömaan muut kuorma-autot olivat autoilija Y.Kankon 1947-50-mallinen sammaleenvihreä Chevrolet Loadmaster ja toisen autoilijan,jonka nimen ajan pyyhekumi on poistanut memorybankistani,kuranharmaa 1948-mallinen Bedford M eli Petteri.
Kankolla oli vielä toinenkin Letukka,1946-mallinen tummanvihreä krominokka ,missä oli sellainen veivill' toimiva rappukippi,kun taas sillä rumalla Fordson Thamesin lättänokalla oli jo moottorikäyttöinen kippi,joka ravisteli noustessan ja tipahteli muutaman kymmenen senttiä alas ulosoton kuluneissa hampaissa.
Pappilan Jussi eli minä ajoin suu mutrulla hiekkalaatikossa punaista ja puista joululahjaksi saamaani vanerikuorma-autoa.Oli minulla puuhevonenkin tallissa pappilan vaatekomerossa,millä poljin ravia keskihormisen huoneiston korkkimatoilla.
Humman nimi oli Kopperi.
Y.Kankon krominokkaletukka ja Jussi puuautoineen santalaatikossa v.1951 |
Petteri (Bedford) ja Pirkko kipit pystyssä kanttorilan portailla Juhart 2003 |
Y.Kankon Letukka SSO:n purkutyömaalla 1956 Juhart 2010 |
Muita silloisia kauppalan rumia autoja minulle olivat 50-luvun alun torinvarressa seisova mustanpuhuva Panhardin Dyna sekä Helanderin sysimusta Vauxhall Velox Turuntien Teboilin pihalla.Siitä kai minulle oli jäänyt kiinnostus kaikkiin orpomerkkeihin sekä muihin automaailman rumuluksiin.
Turuntien Teboil ja Helanderin Vauxhall Velox. Juhart 2010 |
---------------------------------------------------
1947 Ford 7V-lättänokka Salon torin linja-autoasemalla v.1951 Juhart 2010 |
Fordsonin BBE-kuorma-automallista taas tuli äiti vuonna 1935 esitellylle 7V-kuorma-automallille,joka sai kuonolleen saman vuoden Fordin maskin. 30-ja 40-luvuilla brittiläisen Fordin kuorma-autotuotannossa oli vain COE-malleja County Commercial Cars Ltd-autotehtaan tehdessä lisenssillä vuodesta 1935 amerikkalaisen Fordin Model 51 nokallisia ja kaksitelisiä Surrey-ja Sussex-malleja, joista "sussekseja" saapui sodan jalkoihin Suomeenkin.
1936 Fordson- esittely Salon Automyynnin edessä eli nykyisessä Koskisen kulmassa Juhart 2005 |
1937 Ford Model 51 kuormuri, Jussi ja puuauto Juhart 2001 |
1937 Fordson 7V-kaappiauto |
Ford-kuorma-autot olivat saapuneet ilma kurasuojia ja toisen rahtilaivan,missä kurasiivet olivat matkalla Suomeen,saksalaiset sukellusveneet upottivat Itämerellä.
Kaksi Citroen Meluna-bussia |
Osa hävittäjistä oltiin takavarikoitu saksalaisvoimin Hitlerin käskystä Norjaan,jolloin III valtakunnan kansleri hyväntahtoisuudessaan oli tilalle tarjonnut toimittaa toisesta valloitetusta maasta Ranskasta niitä kuuluisia ja myöhemmin sitkeiksi todettuja Citroenin Meluna-kuorma-autoja.
1939 Salon Automyynti Oy |
Itse löysin kerran pappilan kellarista partiolaisten lehdenkeruuvarastosta 60-luvun alussa Salon Automyynti OY:n vuosihistoriakirjasenkin,mikä jossain muutossa valitettavasti hävisi. Sota-aikana hävittäjiin asennettiin muistaakseni Salo-puukasuttimiakin.
1952 Perttelin tullin Gulf Juhart 2011 |
1937 Pekka Laineen Ford Model 31- onnikka Salon Automyynnin korjaamon edessä Juhart 2009 |
Bedford kilpailijana tarjosi nokkamalleja,jolloin Fordson esitteli v.1949 ensimmäisen nokallisen Thames ET6:den,jonka hytti oli Briggs Motor Bodies- koritehtaan valmistama. Myöhemmin Ford osti koko Briggsin hyttitehtaan,jonka kajuutoita näkyi myös Dodge-Desoto-ja Fargo-kuormureissa sekä Leyland Comet-malleissa.
Eläkeläismaitoautot DAF,Thames ja Austin Juhart 2004 |
Gemssu- ja Leyland Comet-tukkiautot Juhart 2006 |
Turkissakin valmistettiin Fargoja ja Desotoja ja monasti tapasin Saudi Arabiassa Punaisen Meren rannalla autoromujen reunustamalla Yanbu-Jeddah-"kalmistotiellä" (Cemetery Road) punaisia sekä kulmikkaita turkkilaisrekisterisiä Desotoja ajamassa rahtia alas Jeddaan 1980-luvulla.
Turkkilainen Fargo-Desoto 80-luvulta |
Päinvastoin kuten Fordilla lisättiin neniä,niin Bedford tarjosi ensimmäisen nokattoman COE-mallinsa v.1953 S-sarjana. Bedfordin kuuluisa 6-sylinterinen bensiinikone oli britti-GM:n kopio Chevroletin stove-bolt sixistä,mikä löytyi jo sotaaedeltävistä Opel Blitz-kuorma-autoista,joita tuotiin jopa Iso Britanniaankin.
1948 Austin K2,Fargo lehmänselkä ja Austin A35 Salon Keskuksen edessä v.1956 uuden Turuntien asvaltoinnin aikana Juhart 2009 |
Fordson 7V maalaus |
Maatuva 1947 Fordson 7V. Takana Fordson ET6 |
Nokka-Temssi eli ET6 ja ET 7
---------------------------------------------------------
Lisää kuvatekstiFordson Thames ET6 Turun Panimon edessä Juhart 2012 |
Valmistus päättyi v.1957 uuden puoli-COE-Ford Traderin ensiesittelyyn. Fordson samoin oli muuttunut pelkäksi Fordiksi.
Fordsonin V8-moottoriset ET-mallit olivat suosittuja monttu- ja tukkiajoissa,dieselit ja neloset jakeluajossa.
1952 Fordson ET6 V8 |
Suomen armeijallakin sattui olemaan niitä Thamesin bensanelosia Vanaja-kuormureissaan,jotka eivät Jussin kokemuksen pohjalta saaneet edes 45 mm Molotov-piiskatykkiä peräkoukussaan pois yhden mummonmökin nurmelta Kemiön Västlaxissa Hangon Rannikkopatteriston loppusodassa vuoden 1968 kesäkuussa.
Näin muuten kävi armeijan sille Vanajalle,missä oli Traderin bensiinikone,se ET6:lta perimä kansiventtiilinelonen.
Jussi päätti armeijansa heinäkuussa 1968 pääsemällä kyytiin res.alikersantti Wessmanin ranskalaiseen TJ-autoon (Tänne jäätte) ,ranskalaiseen Simca Beaulieuhin,missä kurnutti konepeiton alla pieni 60-hevosvoimainen sivuventtiili-V8, keksitty jo v.1932 Fordin BB-malleihin.
Trader olikin suosittu kuorma-auto Suomessa ja eli vuoteen 1965 saakka uuden D-sarjan esittelyyn saakka,jolloin Dagenhamin Ford päätyi taas aakkosiin .
1960 Simca Beaulieu..BB:n lempiauto |
Pätkä-Kustaan Traderin kaste v.1959 syksyllä Juhart 2002 |
Palo pappilassa Juhart 2009 Vasemmalla ET6 ,keskellä Salon VPK:n 7V:n rungolle tehty paloauto ja oikealla Ford Thames-pakettiauto |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti