1945 Bob Gregorien 100"-akselivälinen 1949 pikku-Ford,josta tuli Poissyn 1949 Ford Vedette eli Bebe Mercury. |
1945 Bob Gregorien iso-Ford-ehdotus,josta tuli 1949 Mervury |
1949-52 Ford Vedette |
Vedette 50 muistutti selvästi kutistettua v.1949 Mercuryä,joten ristin sen ranskalaiseksi Bebe Mercuryksi.
Ile de Francessa.Pariisin pohjoispuolella sijaitsevassa Poissyn kaupungissa oltiin valmistettu Fordeja jo vuosikymmeniä.Kaupungin yhtenä autoerikoisuutena oltiin myös valmistettu Gregoire-merkkiä,mikä disleksikon kielenkärjissä voisi vääntyä vaikka Gregorieksi.
1942-47 Ford panelvan truck |
Minulle iski jostain syystä vatsa kuralle,joutuessani etsimään Hotelli Helpotusta Valtatie Ykkösen vierestä eräästä kesämökin puuseestä. Suureksi ihmetyksekseni ulkohuussin seinät olivat tapetoitu kellastuneilla Ranskan Fordin 1947-mallien Cameoneilla eli kuorma-ja tavara-automainoksilla.Tämä automalli oltiin nenäkaluistaan sota-ajan materiaalipulasta varustettu v.1942-47 keltaiseksi maalatulla maskilla ja jota Suomessakin kuorma-autoilijat kutsuivat "Luunokaksi".Ranskan Fordilla,kuten Kölnin Fordilla oli jo 30-luvulla tapa valmistaa ja kehittää Dearbornin vanhempia malleja tuotannossaan.
Pienessä kleptomaniahuumassani irroitin pari mainosta ruostuneista nastoista lapinleukupuukon terällä ja pistin huussihöyryjen kellastamat ja rapeat mainokset tuulitakkini povitaskuun. Huussilöydöstäni ponkaisi minulle uudelleen kiinnostus Ranskan Fordeihin.
Ranskalaiset Ford Cameonit näyttivät yksiyhteen vastaavilta jenkkifordeilta.Poissyn tehtaallahan on ollut pitkä historiansa amerikkalaimallisten Fordien valmistuksesta.
Kesämökin kuninkaallinen sviitti Juhart 2006 |
1971.1950.mallisen Ranskan Hercules Diesel Fordin hytti pularien baarina BP:n veneaseman kyljessä Juhart 2004 |
1954 Simca Aronde ja Ford Vedette Vendome- taksit (French Dinky) |
Ranskalaisia Fordeja 50-lukuisessa kotikauppalassani näkyi harvakseltaan,etenkin vierailevina Vedette-maalaistakseina.Rautatiesillan lähellä Osuusliike Tähkän myllyn seinustaa vasten ruostui 50-luvun alkupuolen ranskalainen Ford Hercules-kuorma-auto,jonka hyttiä kauppalan puliukot pitivät kenttäbaarinaan.
Kauppalan kerma ajeli Simca Vedette Versailles-kaunottarilla ja Simca Beaulieu-Ranskan jenkeillä,joidenka pienet 65-hevosvoimaiset Aquillon-sivuventtiilikahdeksikot kiidättivät jopa hurjaan 120 kmh:n huippuvauhtiin suoralla pikitiellä.Kauppalan sinikaulusväki sai tyytyä halvempiin Simca Ariane-malleihin,joita vauhdittivat Simca Arondesta lainatut 1.3-litraiset Flash-neloset.Arianeen toki sai vaihtoehtoisesti 2.4-litraisen Aquillon-sivuventtiilikahdeksikon.
(V.1954 Ford meni myynnissä Simcalle).
Joskus kotikauppalassa näkyi 1954-mallinen Ford Vendomekin,joka erottui aiemmasta kyrmyselkäisestä Vedettestä oikealla takakontillaan.
Niin myöhään kuin v.1968 heinäkuussa sain TJ-kyydin (Tänne jäätte) Hangon rannikkopatteriston esikuntakasrmilta kotikaupunkiini raisiolaisen evp. alikersantti Wessmanin siniharmaan 1961 Simca Vedette Beaulieun makeassa kyydissä.V.1968 Beaulieuta katsottiin Suomessa jo vanhaksi käytetyksi autoksi,jolle ei paljoakaan annettu arvoa ja romuttamot paalasivat urakalla vanhoja Vedettejä. V.1961 oli viimeinen V8-Vedette-sarjan valmistusvuosi Poissyn tehtaalla,valmistuksen siirtyessä Brasiliaan.
1968 heinäkuussa Wessmanin Pöljä jättämässä hyvästit Hangolle Juhart 2002 |
--------------------------
Poissyn seutu on kuuluisa Noyay de Poissy aprikoosilikööristään ja sen asukkaita kutsutaan pisciacaises'eiksi eli elonkorjaajiksi.Poissy oli tullut kuuluisaksi nunnaluostaristaan Honore de Balzacin hulvattoman humoristisien kertomuksien kevytjalkaisista nunnista..Balzacin tarinat tulivat uudelleen kuuluisiksi 50-luvun lopulla monissa maissa kielletyn Punainen rubiini-kirjan rinnalla.
Poissy ei ollut Fordin ensimmäinen tehtaan sijoituspaikka.
Ford SAF (Ford Societe Anonyme 1916-54) palveli Ford Motor Companyn alajaostona.Ford France taas toimi englantilaisten ja saksalaisten Fordien maahantuojana (Anglia ja Taunus).
Englannin Fordin toimitusjohtaja Percyval Pevy alkuun pani Ranskan Bordeaux Societe Francaise des Automobiles Ford- tehtaan v.1916 ,kuten sanalitania kertoo Bordeauxiin,kuuluisalle viiniseudulle.
Ranskalainenhan kehaisee Bordeaux-viinistään sanonnalla "Poisson sans boison c'est poison" eli kala ilman juotavaa on myrkkyä. 20-luvulla Bordeaux Blanc-valkoviini ei enää kulkenut ilman ranskalaista Bordeauxissa valmistettua T Fordia viljelmiltä viinikellareihin.
1932 B Ford V8 Tudor (Ford SA) |
Brittiläistä amerikkalaisen Ford-muotoilijan Bob Gregorien suunnittelemaa pientä Y Fordia valmistettiin vain kaksi vuotta 1932-34.Ranskan tehtaalla.
V.1932 esiteltyä V8-moottorista B Fordia tuotiin maahan Iso Britanniasta,mutta kalliit tuontiverot eivät tehneet mallia suosituksi.Vasemmanpuolisen kuvan B Fordin belgialainen omistaja kyllä väitti,että auto oltiin valmistettu Poissyssä.V.1934 SAF:n johtaja Maurice Dolfius oli etsimässä suurempaa tuotantolaitosta päätymällä sopimukseen autotehtailija Emile Mathisin kanssa kumpienkin osapuolten liittymisessä,mistä syntyi Matford SA Stratbourgissa Elsasissa.Yhteistyö Emile Mathisin ja enemmistöosakkeita omistaman Fordin kanssa joutui vaikeuksiin 1930-luvun loppupuolella Fordin vaadittua kehitystä tuotantoon sekä vanhentuneen Matford-malliston valmistuksen lopettamista..
Ford oli rakennuttanut uuden tehtaan Poissyyn v.1927 lupaamalla vetää pois Stratbourgista Matford-projektin.
1904 Hermes |
1910 Mathis valmisti autoja omalla merkillä. Eri mallien tuotantoa Stratbourgissa Matford-yhteistyön sivussa jatkui II maailmansodan alkuun,jolloin Mathis pakeni saksalaisia Amerikkaan.Sodan jälkeen hän yritti uudelleen palattuaan Ranskaan aloittaa autonvalmistuksen valtion tuella.Renault ja Citroen saivat startin valtion avulla,muttei Mathis,jonka viimeiset yritykset jäivät munamallisen pikkuauton ja muutaman kääpiöauton suunnitteluun.
Matford ja Kölnin Ford-Werke AG:n Poissyn Ford
----------------------------------------------------------
1933 Matford V8 |
1935 Matford V8 48 |
Ranskan Fordin toimitusjohtajaakin Maurice Dollfussia oltiin syytetty natsisympatioistaan Ranskan antautuessa Saksalle.Hän oli kehunut olleensa ensimmäinen ranskalainen,joka kotimaansa antautuduttua oli vieraillut Berliinissä.Hän oli kirjoittanut Edsel Fordille suunnitelmistaan auttaa Saksaa sodankäynnissä Poissyn tehtaan Kölnin Fordien ja muiden sota-ajoneuvojen valmistuksessa.Dollfuss oli ollut v.1934 Mathisin Poissyn tehtaan sopimuksen takana v.1934.Sota-aikana Poissyn tehtaalla valmistettiin 12 ranskalaisten suunnittelemaa Ford-kuorma-autoa päivässä Saksan Wehrmachtille.Samoin Renaultkin valmisti sotakalustoa saksalaisten johtamana ja sodan päätyttyä uudet 4VC-mallit tulivat markkinoille Rommelin Pohjois-Afrikan Wermachtin kaluston erämaasuojavärisinä eli vaaleankeltaisina jälkeen jääneestä maalivarastosta.
1940-48 Ranskan Ford 3.5T-kuorma-auto, kopio Kölnin Fordista |
V.1945 jälkeen hän jatkoi Ranskan Fordin toimitusjohtajana ja Ford Vedetten tuotannon alkuunpanijana.
Dollfuss irtisanoutui johtajuudesta teollisuuslevottomuuksista v.1950,jolloin hänen tilalleen nimitettiin entinen Vichyn hallituksen ministeri ja entinen Renaultin tehtaan johtaja Francois Lehideux.
Dollfussin kunniaksi voidaan kuitenkin laskea Ford Vedette-mallisto,jota valmistettiin v.1949-61 100.000 kappaletta.
Vedetteä valmistettiin myös Alankomaissa.
1938 Matford 3.5T Pariisin vapautuksessa 1944. |
1948 Ford 5T |
Samana vuonna eli 1948 esiteltiin uusi Ford COE Hercules-Diesel-mallisto,joista muutamia kappaleita tuotiin Suomeenkin 50-luvun taitteessa.
1938 Matford V8 13CV-mallisto |
1947 Ford 13CV eli F-472 A |
1946 Ford F-472C-ambulanssi |
1946 Ford F-472C-farmari |
1948 Hercules Diesel 5T |
Tehdasta oltiin pommitettu myös aiemmin v.1940 saksalaisten invaasiossa ja Vichyn-natsikollaboraattori- hallitus oli joutunut korvaamaan Fordille tuhoista 38 miljoonaa frangia. Tehdas ryhtyi valmistamaan sotateollisuuteen Saksan Kölnin tehtaan vastaavia kuorma-automalleja,joita myös valmistettiin sodan jälkeenkin.
Sodanjälkeisinä henkilöautomalleina Ford SAF ryhtyi valmistamaan niitä 13CV malleja pienemmällä.2.225cc-V8-sivuventtiilimoottoreilla.Mallin virallinen nimike oli Ford F-472,joka 300 kappaleen valmistuksen perästä muuttui Ford F-472A:ksi. Auton huonoja ajo-ominaisuuksia oltiin haukuttu jo 30-luvulla,jolloin se sai kallistuksenvakaajat eteen ja taakse nestejarruineen.
1950 Vedette 50 |
13CV:tä kehuttiin sisätiloista,mukavuudesta,tyylistä ja suorituskyvystä,mutta sen aikainen verotus sodan jälkeisessä Ranskassa ei rohkaissut yli 2-litraisten autojen valmistusta korkean polttoainekulutuksen lisäksi.
Ford 13CV joutui kuitenkin kilpailemaan markkinoita johtavan Citroen 11CV:n kanssa.
1947 Ford SAF valmisti 3023 13CV:tä ja v.1948 4270,Citroenin valmistuksen oltua kolminkertaisen.
V.1948 Ranskan Fordin johtaja Dollfus toi yhtiölle Amerikan tuliaisina Dearbornissa suunnitellun 100"-akselivälisen Bebe Mercuryn eli Ford Vedetten..
Vedette esiteltiin v.1948 Pariisin Autonäyttelyssä 12CV-nimikkeellä vanhan 13CV:n eli F-472A:n tilalle.V.1952 Vedette-mallistoon lisättiin konttiperäinen Vendome ja Comete-urheilumalli ainoina puhtaasti ranskalaisina Ford-luomuksina.
1954 Vedette Vendome |
1949 Vedette Mignon-Billebault-farmari |
1954 Ford Comete |
V.1960 Chrysler osti Simcan ,Poissyn tehtaan muuttuessa PSA;ksi.
Simca Vedette-malliston valmistus lopetettiin Poissyssä v.1961,kokoonpanon alkaessa Brasiliassa Simca Chambordin eri variaatioina.
Vedetten muista malleista ja Brasilian Chambordeista olen kirjoittanut blogissani "Ranskanpullaa Panhard-tangon tahdissa".
Poissyssä valmistettiin 70-luvulla mm. Chrysler 180-mallia ja lopulta Talboteja.
Myöhemmin 1980-luvulla Poissystä tuli Peugeotin tehdas..
jatkuu..Ford Köln-osana..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti