maanantai 25. marraskuuta 2013

"Bebe" Mercuryn ranskalainen visiitti eli tarina Matfordista Vedetten tähdenlentoon.


1945 Bob Gregorien 100"-akselivälinen 1949 pikku-Ford,josta tuli
Poissyn 1949 Ford Vedette eli Bebe Mercury.
1945 Bob Gregorien iso-Ford-ehdotus,josta tuli 1949 Mervury
1949-52 Ford Vedette
Nyt kun edelliset 1949 Ford-kirjoitukseni olivat pistäneet sivuventtiilikahdeksikon hihnapyörät vinkumaan,voisin siirtyä Bob Gregorien pikku-Fordista suoraan Ranskan Fordin Poissyn tehtaalle,missä v.1947 aloitettiin valamaan muotteja uudelle Ford Vedettelle,Dearbornin Fordin johtoryhmän hylkäämälle äpäräautolle.
Vedette 50 muistutti selvästi kutistettua v.1949 Mercuryä,joten ristin sen ranskalaiseksi Bebe Mercuryksi.
Ile de Francessa.Pariisin pohjoispuolella sijaitsevassa Poissyn kaupungissa oltiin valmistettu Fordeja jo vuosikymmeniä.Kaupungin yhtenä autoerikoisuutena oltiin myös valmistettu Gregoire-merkkiä,mikä disleksikon kielenkärjissä voisi vääntyä vaikka Gregorieksi.

1942-47 Ford panelvan truck
Otsikon mukaisen ranskalaisen visiitin tein v.1960 keväällä ollessani isäni kanssa patikkamatkalla kotikaupungin lähistöllä Muurlan Lammijärven tienoille.
Minulle iski jostain syystä vatsa kuralle,joutuessani etsimään Hotelli Helpotusta Valtatie Ykkösen vierestä eräästä kesämökin puuseestä. Suureksi ihmetyksekseni ulkohuussin seinät olivat tapetoitu kellastuneilla Ranskan Fordin 1947-mallien Cameoneilla eli kuorma-ja tavara-automainoksilla.Tämä automalli oltiin nenäkaluistaan sota-ajan materiaalipulasta varustettu v.1942-47 keltaiseksi maalatulla maskilla ja jota Suomessakin kuorma-autoilijat kutsuivat "Luunokaksi".Ranskan Fordilla,kuten Kölnin Fordilla oli jo 30-luvulla tapa valmistaa ja kehittää Dearbornin vanhempia malleja tuotannossaan.
Pienessä kleptomaniahuumassani irroitin pari mainosta ruostuneista nastoista lapinleukupuukon terällä ja pistin huussihöyryjen kellastamat ja rapeat mainokset tuulitakkini povitaskuun. Huussilöydöstäni ponkaisi minulle uudelleen kiinnostus Ranskan Fordeihin.
Ranskalaiset Ford Cameonit näyttivät yksiyhteen vastaavilta jenkkifordeilta.Poissyn tehtaallahan on ollut pitkä historiansa amerikkalaimallisten Fordien valmistuksesta.

Kesämökin kuninkaallinen sviitti
Juhart 2006
1971.1950.mallisen Ranskan Hercules Diesel Fordin
hytti pularien baarina BP:n veneaseman kyljessä
Juhart 2004


1954 Simca Aronde ja Ford Vedette
Vendome-
taksit (French Dinky)
Meidän oman kesämökkimme ulkohuussin sisäseinät olivat poikkeavasti tapetoitu Euroopan kuninkaallisilla.
Ranskalaisia Fordeja 50-lukuisessa kotikauppalassani näkyi harvakseltaan,etenkin vierailevina Vedette-maalaistakseina.Rautatiesillan lähellä Osuusliike Tähkän myllyn seinustaa vasten ruostui 50-luvun alkupuolen ranskalainen Ford Hercules-kuorma-auto,jonka hyttiä kauppalan puliukot pitivät kenttäbaarinaan.
Kauppalan kerma ajeli Simca Vedette Versailles-kaunottarilla ja Simca Beaulieu-Ranskan jenkeillä,joidenka pienet 65-hevosvoimaiset Aquillon-sivuventtiilikahdeksikot kiidättivät jopa hurjaan 120 kmh:n huippuvauhtiin suoralla pikitiellä.Kauppalan sinikaulusväki sai tyytyä halvempiin Simca Ariane-malleihin,joita vauhdittivat Simca Arondesta lainatut 1.3-litraiset Flash-neloset.Arianeen toki sai vaihtoehtoisesti 2.4-litraisen Aquillon-sivuventtiilikahdeksikon.
(V.1954 Ford meni myynnissä Simcalle).
Joskus kotikauppalassa näkyi 1954-mallinen Ford Vendomekin,joka erottui aiemmasta kyrmyselkäisestä Vedettestä oikealla takakontillaan.
Niin myöhään kuin v.1968 heinäkuussa sain TJ-kyydin (Tänne jäätte) Hangon rannikkopatteriston esikuntakasrmilta kotikaupunkiini raisiolaisen evp. alikersantti Wessmanin siniharmaan 1961 Simca Vedette Beaulieun makeassa kyydissä.V.1968 Beaulieuta katsottiin Suomessa jo vanhaksi käytetyksi autoksi,jolle ei paljoakaan annettu arvoa ja romuttamot paalasivat urakalla vanhoja Vedettejä. V.1961 oli viimeinen V8-Vedette-sarjan valmistusvuosi Poissyn tehtaalla,valmistuksen siirtyessä Brasiliaan.

1968 heinäkuussa Wessmanin Pöljä jättämässä hyvästit Hangolle
Juhart 2002
Matford..Mathis-Ford
--------------------------

                                    Sooner or Later by Johnny Mathis

Poissyn seutu on kuuluisa Noyay de Poissy aprikoosilikööristään ja sen asukkaita kutsutaan pisciacaises'eiksi eli elonkorjaajiksi.Poissy oli tullut kuuluisaksi nunnaluostaristaan Honore de Balzacin hulvattoman humoristisien kertomuksien kevytjalkaisista nunnista..Balzacin tarinat tulivat uudelleen kuuluisiksi 50-luvun lopulla monissa maissa kielletyn Punainen rubiini-kirjan rinnalla.
Poissy ei ollut Fordin ensimmäinen tehtaan sijoituspaikka.
Ford SAF (Ford Societe Anonyme 1916-54) palveli Ford Motor Companyn alajaostona.Ford France taas toimi englantilaisten ja saksalaisten Fordien maahantuojana (Anglia ja Taunus).
Englannin Fordin toimitusjohtaja Percyval Pevy alkuun pani Ranskan Bordeaux Societe Francaise des Automobiles Ford- tehtaan v.1916 ,kuten sanalitania kertoo Bordeauxiin,kuuluisalle viiniseudulle.
Ranskalainenhan kehaisee Bordeaux-viinistään sanonnalla "Poisson sans boison c'est poison" eli kala ilman juotavaa on myrkkyä. 20-luvulla Bordeaux Blanc-valkoviini ei enää kulkenut ilman ranskalaista Bordeauxissa valmistettua T Fordia viljelmiltä viinikellareihin.

1932 B Ford V8 Tudor (Ford SA)
T Fordin Bordeauxin valmistus jatkui v.1925 saakka sekä Asniers-Sur-Seinen tehtaalla Pariisin lähellä v.1927 saakka,jolloin esiteltiin uusi A Ford,jota valmistettiin v.1932 asti.
Brittiläistä amerikkalaisen Ford-muotoilijan Bob Gregorien suunnittelemaa pientä Y Fordia valmistettiin vain kaksi vuotta 1932-34.Ranskan tehtaalla.
V.1932 esiteltyä V8-moottorista B Fordia tuotiin maahan Iso Britanniasta,mutta kalliit tuontiverot eivät tehneet mallia suosituksi.Vasemmanpuolisen kuvan B Fordin belgialainen omistaja kyllä väitti,että auto oltiin valmistettu Poissyssä.V.1934 SAF:n johtaja Maurice Dolfius oli etsimässä suurempaa tuotantolaitosta päätymällä sopimukseen autotehtailija Emile Mathisin kanssa kumpienkin osapuolten liittymisessä,mistä syntyi Matford SA Stratbourgissa Elsasissa.Yhteistyö Emile Mathisin ja enemmistöosakkeita omistaman Fordin kanssa joutui vaikeuksiin 1930-luvun loppupuolella Fordin vaadittua kehitystä tuotantoon sekä vanhentuneen Matford-malliston valmistuksen lopettamista..
Ford oli rakennuttanut uuden tehtaan Poissyyn v.1927 lupaamalla vetää pois Stratbourgista Matford-projektin.

1904 Hermes
Emile Mathis (1880-1956) oli ranskalainen autonvalmistaja,joka vuosina 1902-04 työskenteli mm. Lorraine-Dietrichille Ettore Bugatin kanssa v.1904 Hermes-auton luomisessa.Hermes tunnettiin Iso Britanniassa Burlington lisänimellä..
1910 Mathis valmisti autoja omalla merkillä. Eri mallien tuotantoa Stratbourgissa Matford-yhteistyön sivussa jatkui II maailmansodan alkuun,jolloin Mathis pakeni saksalaisia Amerikkaan.Sodan jälkeen hän yritti uudelleen palattuaan Ranskaan aloittaa autonvalmistuksen valtion tuella.Renault ja Citroen saivat startin valtion avulla,muttei Mathis,jonka viimeiset yritykset jäivät munamallisen pikkuauton ja muutaman kääpiöauton suunnitteluun.

Matford ja Kölnin Ford-Werke AG:n Poissyn Ford
----------------------------------------------------------

1933 Matford V8

1935 Matford V8 48
Henry Ford I:stä oltiin syytetty natsiystävällisyydestä ja jopa mitaloitu Charles Lindberghin lisäksi valtakunnankansleri Hitlerin kädestä.Hänen antisemististä asennettaan ollaan vatkottu lehdistössä vuosikymmeniä.
Ranskan Fordin toimitusjohtajaakin Maurice Dollfussia oltiin syytetty natsisympatioistaan Ranskan antautuessa Saksalle.Hän oli kehunut olleensa ensimmäinen ranskalainen,joka kotimaansa antautuduttua oli vieraillut Berliinissä.Hän oli kirjoittanut Edsel Fordille suunnitelmistaan auttaa Saksaa sodankäynnissä Poissyn tehtaan Kölnin Fordien ja muiden sota-ajoneuvojen valmistuksessa.Dollfuss oli ollut v.1934 Mathisin Poissyn tehtaan sopimuksen takana v.1934.Sota-aikana Poissyn tehtaalla valmistettiin 12 ranskalaisten suunnittelemaa Ford-kuorma-autoa päivässä Saksan Wehrmachtille.Samoin Renaultkin valmisti sotakalustoa saksalaisten johtamana ja sodan päätyttyä uudet 4VC-mallit tulivat markkinoille Rommelin Pohjois-Afrikan Wermachtin  kaluston erämaasuojavärisinä eli vaaleankeltaisina jälkeen jääneestä maalivarastosta.

1940-48 Ranskan Ford 3.5T-kuorma-auto,
kopio Kölnin Fordista
V.1944 Liittoutuneet pidättivät Dollfussin monen muun teollisuusjohtajan kanssa sota-ajan natsikollaboraattorina ja lähetettiin vankeuteen Drancyyn.Hänet ihme kyllä vapautettiin kuitenkin pikaisesti,ottamalla vastaan v.1945 Liittoutuneiden palkinnon Ranskan vapauttamisen avunannosta.
V.1945 jälkeen hän jatkoi Ranskan Fordin toimitusjohtajana ja Ford Vedetten tuotannon alkuunpanijana.
Dollfuss irtisanoutui johtajuudesta teollisuuslevottomuuksista v.1950,jolloin hänen tilalleen nimitettiin entinen Vichyn hallituksen ministeri ja entinen Renaultin tehtaan johtaja Francois Lehideux.
Dollfussin kunniaksi voidaan kuitenkin laskea Ford Vedette-mallisto,jota valmistettiin v.1949-61 100.000 kappaletta.
Vedetteä valmistettiin myös Alankomaissa.
1938 Matford 3.5T Pariisin vapautuksessa 1944.

1948 Ford 5T
14.6.1940 Ford SA ryhtyi valmistamaan Poissyn tehtaalla saksalaisia kuorma-autoja ja sota-ajoneuvoja Kölnin Ford-tehtaan alaisuudessa ja .käyttämällä ranskalaisia piirustuksia.V.1943 jälkeen kokoaminen siirrettiin Ford-Werke AG:n Kölnin tehtaalle.V.1940-42 Poissyn tehtaalla koottiin pieni sarja Matford 13VC-henkilöautomalleja,joskin Ford-logoisina.Sodan päätyttyä samaa sotaa edeltävää Matford COE (Cab Over Engine) Ford-kuorma-automallia koottiin vuoteen 1948 saakka.
Samana vuonna eli 1948 esiteltiin uusi Ford COE Hercules-Diesel-mallisto,joista muutamia kappaleita tuotiin Suomeenkin 50-luvun taitteessa.

1938 Matford V8 13CV-mallisto
1947 Ford 13CV eli F-472 A
1946 Ford F-472C-ambulanssi
1946 Ford F-472C-farmari

1948 Hercules Diesel 5T

Ford-tehtaalla ryhdyttiin v.1948 valmistamaan upouutta 1949 Ford Vedetteä.(Vedette-Tähti).Autotuotanto oltiin aloitettu v.1946 ennen sotaa valmistettujen Matfordien eri 13VC-malleilla (CV eli lyhennys Chevaux-sanasta merkitsee verohevosvoimia).Matford eli lyhenne Mathis Fordista oltiin vaihdettu pelkkään Fordiin sodanjälkeisissä malleissa. Poissyn Ford-tehdas oli saanut vähäisiä vaurioita liittoutuneiden pommituksista.
Tehdasta oltiin pommitettu myös aiemmin v.1940 saksalaisten invaasiossa ja Vichyn-natsikollaboraattori- hallitus oli joutunut korvaamaan Fordille tuhoista 38 miljoonaa frangia. Tehdas ryhtyi valmistamaan sotateollisuuteen Saksan Kölnin tehtaan vastaavia kuorma-automalleja,joita myös valmistettiin sodan jälkeenkin.
Sodanjälkeisinä henkilöautomalleina Ford SAF ryhtyi valmistamaan niitä 13CV malleja pienemmällä.2.225cc-V8-sivuventtiilimoottoreilla.Mallin virallinen nimike oli Ford F-472,joka 300 kappaleen valmistuksen perästä muuttui Ford F-472A:ksi. Auton huonoja ajo-ominaisuuksia oltiin haukuttu jo 30-luvulla,jolloin se sai kallistuksenvakaajat eteen ja taakse nestejarruineen.

1950 Vedette 50
Neliovisten mallien lisäksi eri koritehtailla valmistettiin coupeita,cabrioletejä sekä break-farmarimalleja.
13CV:tä kehuttiin sisätiloista,mukavuudesta,tyylistä ja suorituskyvystä,mutta sen aikainen verotus sodan jälkeisessä Ranskassa ei rohkaissut yli 2-litraisten autojen valmistusta korkean polttoainekulutuksen lisäksi.
Ford 13CV joutui kuitenkin kilpailemaan markkinoita johtavan Citroen 11CV:n kanssa.
1947 Ford SAF valmisti 3023 13CV:tä ja v.1948 4270,Citroenin valmistuksen oltua kolminkertaisen.
V.1948 Ranskan Fordin johtaja Dollfus toi yhtiölle Amerikan tuliaisina Dearbornissa suunnitellun 100"-akselivälisen Bebe Mercuryn eli Ford Vedetten..
Vedette esiteltiin v.1948 Pariisin Autonäyttelyssä 12CV-nimikkeellä vanhan 13CV:n eli F-472A:n tilalle.V.1952 Vedette-mallistoon lisättiin konttiperäinen Vendome ja Comete-urheilumalli ainoina puhtaasti ranskalaisina Ford-luomuksina.

1954 Vedette Vendome

1949 Vedette Mignon-Billebault-farmari

1954 Ford Comete
V.1954 Ford sulautui Simcaan 15.2-prosentin osakeomistuksella ja lopulta myymällä osuutensa kokonaan Simcalle v.1958,vaikka joillakin markkinoilla Vedettejä vielä myytiin Ford-merkkisinä.
V.1960 Chrysler osti Simcan ,Poissyn tehtaan muuttuessa PSA;ksi.
Simca Vedette-malliston valmistus lopetettiin Poissyssä v.1961,kokoonpanon alkaessa Brasiliassa Simca Chambordin eri variaatioina.
Vedetten muista malleista ja Brasilian Chambordeista olen kirjoittanut blogissani "Ranskanpullaa Panhard-tangon tahdissa".
Poissyssä valmistettiin 70-luvulla mm. Chrysler 180-mallia ja lopulta Talboteja.
Myöhemmin 1980-luvulla Poissystä tuli Peugeotin tehdas..

jatkuu..Ford Köln-osana..

Ei kommentteja: