sunnuntai 29. joulukuuta 2013

Nallesta diktaattoriin.Lisää automerkkifantasiaa.

1952 Rover 75

Ei ole yhtään merkillistä,että autonvalmistajat etsivät eläinmaailmasta ja luonnosta esimerkkejä malleihinsa.
Eläimet kuvasivat voimaa,nopeutta,sulavuutta ja joskus oveluuttakin.Kissaeläimet ovat aina olleet suosittuja villeinä ja kotiutettuina,mutta harvemmin koirat ovat päässeet henkilöautomerkkeihin Roveria lukuunottamatta..Hillmanilla kyllä oli farmarimallina Husky.Itsenäisenä merkkinä 20-luvulla oli amerikkalainen Whippet eli vinttikoira ja samalla vuosikymmenellä aloitettiin kuuluisa rannikolta toiselle-Greyhound-bussilinjaliikenne. Brittiläinen Thornycroft-kuorma-autotehdas risti mallejaan uskollisiksi vartoiksi nimillä Sturdy ja Trusty eli Vakaa ja Uskollinen.Samoin kuuluisan brittiläisen Fools and Horses-komediasarjan Delboy Trotterin ohjustama kolmipyöräinen Reliant-pakettiauto oli Luotettava.
Kuorma-autosarjassa koiran elämää suosittiin Amerikassa ja Iso Britanniassa.
Amerikkalainen Mack oli kuuluisa bulldog-logostaan.Sumujen saaren rannalla ruikuttivat
kalamiehen muijan lisäksi taas Leyland (BMC) Terrier ja Mastiff ja Englannin kanaalin vastapuolella puolella kynsi peltoja Lanz Bulldog.
COE-kuorma-autoja (Cab Over Engine) kutsutaan vieläkin Suomessa bulldogmalleina.

1976 Toyota Tamaraw
Kaakkois-Aasiassa Filippiineillä koiraa pidetään maukkaana ruokaeläimenä ja kissaa kulkukissana,jolloin paikalliset autonvalmistajat lainasivat Tamaraw-härän Toyotan AUV:lle (Asian Utility Vehicle),muttei hidasta vesipuhvelia Carabaota. Vesipuhveli tunnettiin laiskana olentona,mutta suuttuessaan se pystyi tappamaan yhden kylällisen.Animistisessa uskossaan filippiinojeepneykuskit koristelivat autojensa keuloja hevosvalupysteillä ja tappelukukoilla,jotka kuvasivat voimaa sekä voitonhakuisuutta,mitä myös tarvittiin selviytyäkseen paikallisista liikennesumista,vaikka kuolemaa uhaten.

Jeepneyn kilparatsastajat
Juhart 2005

Metsäneläimet ja muut luonnonkappaleet
-----------------------------------------------
Automerkkien laajaa nimiluetteloa laatiessani tunsin meneväni lapsuuteni mieluisiin La Fontainen eläinsatukirjojen lukuhetkiin ja katselemaan etupenkistä Bio-Salon elokuvateatterissa Walt Disneyn piirrettyjä.
Melkein kaikki eläinmaailman edustajat löytyvät saduista,fiktioista kuin elävästä elämästäkin.
Suomalainen autoteollisuus,mikä suurimmalta osaltaan oli kuorma-autonvalmistusta Sisu- ja Vanaja-merkeillä,otti kalustonsa nimet suoraan Suomen saloista,Nalle-,Kontio-,Karhu- ja Kärppä-nimin.Yhtään Mesikämmentä eikä Otsoa ole kylläkään tullut vastaan,vaikka sotien aikana joku Sisu rintamalla kävi Otso-puukasutinlaitteella.Jyry-Sisu puolestaan kuvasi raakaa karhumaista voimaa.Sisu itsestään kuvasi suomalaista peräänantamatonta sitkeyydestään.
Skadinaavisessa autoteollisuudessa Volvolla oli Laplander-maastoauto,muttei Reindeer-mallia.Volvolla oli kylläkin Bolinder-Munktell Bison-traktorimalli.Traktorimaailmasta löytyy myös John Deere ja puskutraktoreista Caterpillar ja muutamissa automerkeissä päädyttiin hyönteismaailmaankin.Volkswagenia niksmannit kutsuivat kyllä Käferiksi ja jenkit Bugiksi (koppakuoriaiseksi) ja Hudsonilla oli omat lentävät piiikkiperät Wasp ja Hornet.
AMC tarjosi 70-luvulla Hornetia,josta perä katkaistuna mallattiin Gremlin,mikä sattuu olemaan taas rumahko pirunkasvoinen satuolento.Satumaailmassa Mobiloil jo 20-luvulla tarjosi öljytuotteitaan Argoyle-satuhirviön logolla.
Autoteknisessä sanastossa yhtä tiettyä kiemurtelevaa ohjausvaihdetta kutsuttiin nimellä Worm Drive eli mato-ohjaus.
1953 Hudson Hornetit Hudson
Freeportissa
Niin ja Dodgellahan oli oma ampiaisensa Super Bee ja Datsunilla Honey Bee eli Hunajamehiläinen.
Alfa Romeo,Ferrari ja Fiat taasen ihailivat Spidermania urheilullisilla hämähäkkisporteillaan eli Spidereillään,vaikkeivat pystyneet kiipeilemään pilvenpiirtäjien seiniä ylös.
Guy-sotakuorma-automerkkinä II Maailmansodassa oli nelivetoinen Quad Ant (maastomuurahainen).
Mosquitoa eli hyttystä vain RAF (Royal Air Force) käytti lennokeissaan.
Itäystävämme hakivat samoin luonnosta eläimellisiä esimerkkejä,kuten Volga hirvestä,Tshaika lokista ja ZAZ-Zaporotshets oravasta.Kalalokki-nimeä samoin käytti brittiläinen perämoottorivalmistaja British Seagull,mutta lintuaiheisita merkeistä kerron myöhemmin omassa sarjassaan.
Triumphilla oli myös oma sarvipäinen Stag-(Peura)-urheiluautonsa ja Dodgella koukkusarvinen Ram eli pässi,joka ainoana voidaan laskea kotikarjasarjaan.Lehmiä,lampaita ja sikoja ei yksikään autonvalmistaja ole huolinut nimistöönsä.Brittiläinen Leyland kyllä tarjosi markkinoille 1904 ruman näköistä ja umpikumipyöräistä kuorma-autoa,jota kutsuttiin lempinimellä "Pig" eli Sika.
Rapakon takaisessa ystävämaassa Volkswagen-Audi-malleja nimettiin Rabbitiksi ja Foxiksi.
Autoilun pioneeriaikoina Amerikan maanteilä huristeli Wolverine (Ahma)..karhun sukulainen.
80-luvulla amerikkalainen Mercury Lynx (Ilves) oli brittiläisen kaupunki-Ford Escortin metsäläinen seuralaissisko,joka kuuluu kissaeläimiin ja josta kerron erikseen kissaluettelossani.
Muihin metsänolijoihin voidaan laskea kettumaiset Guy-kuorma-auton Vixenit,Otterit ja Wolfit,ketunpojat , saukot sekä sudet. Leyland samoin kuormureissaan suosi vesiväylien patoajaa Beaveriä eli majavaa.
Maan muita matelijoitakin ollaan päästetty Worm Drivella automaailmaan.
AC tunnettiin Cobrasta ja Dodge Viperista.
Sidewinder-kalkkarokäärmenimeä ollaan käytetty vain venemaailmassa ja amerikkalaisessa 50-luvun ohjuksessa.

Aavikon ja aarniometsän elukat, kissaeläimet ja sankarit
--------------------------------------------------------------------------------
1966 Mercury Cougar
Billboard.
Elegant savage!
Chevrolet tunnetaan Impala-luksusmallistaan.Pienempänä hardtop-mallina  ja aavikon kauriina britit pitivät Singer Gazellea. Raskaan sarjan edustajina savannilla olivat Leyland Hippo ja Rhino,AEC:n Mammoth Minor ja Major.
Saalistajakissamerkkejä edustivat Mercury Cougar ja Bobcat,Ford Puma,Sunbeam Tiger,Buick Wildcat,Jaguar ja Chevrolet Cheetah.Leylandkin käytti tiikeriä logossaan.Britit kutsuivat Morris Minoria Moggie-perhekissan lempinimellä.
Panther oli myös erään käsintehdyn brittiläisen retroauton merkkinä.Ranskalainen Peugeot on aina käyttänyt leijonamerkkiä maskeissaan ja espanjalaisella SEAT:illa on oma Leoninsa.
Hyeena ja kojootti eivät koskaan päässeet koristamaan merkkilogoja haaskansyöjinä.
Aavikon asukkaista tunnetaan Guy Arab- ja Thornycroft Antar- kuormurit.(Antar- muinainen arabisoturi).
Volkswagen käytti pohjoissaharalaista Touareg-heimonimeä ,mutta kun se laskettiin terroristijärjestöksi,nimi poistettiin.
Nissanin Qashqai samoin on vuoristoheimonimi.
Opel osaltaan nimesi farmarimallinsa Caravaniksi ja 80-luvulla eräässä Camel-tupakkamainossarjassa näkyi Camel Land-Rover .
Virallisesti Land-Rover ei käyttänyt kamelinimeä.
Chevroletilla oli 50-luvulla kuuluisa Nomad-paimentolaisfarmarimallinsa.
Pontiacilla oli siitä oma Safari-farmarinsa.
Krokotiili ja alligaattorit samoin eivät kelvanneet merkeiksi, korppikotkista puhumattakaan.
El Condor pasa (Korppikotka lentää) oli 60-luvulla suosittu Simon and Garfunkelin hitti,ja siitä voinkin siirtyä sulkasatoon autonimistöissä...
-------
jatkuu. The Birds..

Ei kommentteja: