lauantai 28. joulukuuta 2013

Rannalla kaunoisen Caprin (Auto)merkkien nimifantasiaa.

RIP 1957 Lincoln Capri
Juhart 2010
50-lukuisen mökkikuumeen lisäksi Suomenmaahan iski matkakuume. Kotimaanmatkoja alettiin mainostamaan lehdissä ja pian autojen takapelteihin ja sivuikkunoihin alkoi ilmestyä suomalaisten turistikohteiden tarroja näytiksi siitä,että mekin ollaan käyty siellä.Koululaisten makuuhuoneiden tapettiseinät samoin täyttyivät kotimaan turistipaikkojen viireistä.
Masa Laitinen v.1956 Kar-Airin
pilottina
Kuopiolaisen setäni Masa Laitinen oli ensimmäisenä Kar-Airin pilottina v.1956 lentänyt Convairilla Las Palmasiin.Lentomatka oli kestänyt melkein puolisen päivää välilaskuin.60-luvun alussa vasta Keihäsmatkat ponkaisivat suomalaiset turistit etelän aurinkoon.Keihänen oli oppinut tanskalaiselta Tjäreborgilta halpalentojen kannattavuuden.
50-luvun kaukokaipuuta sekä turistikohteiden eksoottisuutta alkoi myös ilmestymään matkailumainosten lisäksi tuotemerkkeihin syrjäisen Suomenkin kamaralle.Suomen kuuluisin kultakurkkuinen ja ihailtu kruuneri sekä Lentäväksi lihapullaksi ilkuttu Olavi Virtakin lauloi kauniista Caprin rannoista sekä Mambo italianosta.Italialaiset orkesterit ja Umberto Marcaton näköiset mieslaulajat suomalaisilla tanssilavoilla eksoottisen komeina ja tummina saivat teinityttöjen sääret ihan veltoiksi.


1959 Salora Capri
matkaradio
50-luvun lopulla kesämökkien rannoilta kuului italialaista pyykkärilaulua mantsaniljoineen Saloran Capri-matkaradioista.Saloralla oli myös Bambi-transistoriradiomalli,mikä nimellään kylläkin viittasi Disneyn piirrettyyn lastenelokuvaan ja raukeasilmäiseen peuranvasaan.Meillä taas pappilan mökillä oli rantasoittimena uusi Tukholman Nordiska Kompanietin tavaratalosta isän ostama ruotsalainen Concerton-transariradio,mikä nimellään vihjasi konserttisaliin eli nimensä mukaan käännettynä oli kannettava rantojen konserttisali.
Kotikauppalan radiotehdas lisäsi radio-TV-vastaanotinsortimenttiaan Bambinalla,Metropolilla,Rivieralla ja Bostonilla. Detroitissa Buick risti uuden Rivieransa vasta v.1964.Ruotsalainen Luxor radio-televisiotehdas taas nimesi vastaanottimiaan oopperalavojen Carmenein,Carmencitoin ja Carusoin.
Miesväki 60-luvun vaihteessa kotikaupungissa suhautteli töihin Helkamalla kootuilla Ase Capri-skoottereilla ja joku harva onnellinen oli saanut alleen jopa komean brittiläisen Ford Consul Capri-bulevardisportinkin.60-luvun lopussa saksalaiset ja britti-Caprit vasta alkoivat ajan hengen mukaisin kinuskin ruskein sisustoin polttamaan kumeja asvaltilla.
1959 ASE Capri 90cc-skootteri
Skoottereina jollain harvalla oli Zündapp Bella. Bellahan on kaunis italiaksi.Bella bellissima!
Vielä komeampaa olisi ollut,jos alla olisi ollut pitkäsiipinen jenkkiauto Lincoln Capri hardtop!
Italialaiset tulivat muotiin 50-luvulla Lambretta-skootterein ja Piaggio Vespa-paarmaperin.Britti-modit 60-luvulla  koristelivat skoottereitaan kymmenin peilein kuin filippiiniläiset macho-jeepneykuskit itseihailussaan..
Britti-Ford esitteli myös 60-luvun alussa kansanmallisen ja italialaisnimisen Cortinan,mikä oli saanut nimensä ilmeisesti Cortinan talvikisoista.Minulle puolifilippiinona Cortina tuo kyllä mieleen espanjalaisperäisen verhon Curtinan.Kotikaupungin naisetkin puhuivat kangaskaupassa "kartiineista".
Britti-Ford myöhemmin nimesi yhden menevämmän Escort-mallin Mexicoksi kesäolumpialaismaan mukaan.. Saksalaiset eivät kylläkään ristineet uutta Ford Taunus 12-15m-sarjaansa Parten-Kirchenin slalomkisojen mukaan,vaan teutoonisen järjestyksen nimissä pysyivät numero-kirjain-yhdistelmissä. Citroen kyllä jo 30-luvulla alkoi käyttämään 11CV-malleissaan vuoden 1936 Berliinin olympialaisten perään Berlina-nimeä,jota myös Alfa Romeo käytti sedanmalleissaan pienemmän Berlinettan ohella.
Autoradiopuolella sinipisteinen Blaupunkt Bostonia,Aspenia Amsterdamia ,Granadaa ja Floridaa lukuunottamatta pysyi Länsi-Saksan rajojen sisällä merkeissään,kuten Frankfurt,Karlsruhe,Hilderheim,Mannheim,Essen,Solingen ja Ludwigshafen.
1937 Volvo Carioca
Pohjoismainen eksotiikan haku tuli tuotenimikkeisiin jo 30-luvulla,kun ruotsalainen Volvo esitteli n.1937 Carioca-mallinsa,joka muistutti paljolti v.1934 Chrysler Airflowta ja Desoto Airstreamia aerodynaamisella kuonollaan.30-luku olikin kuuluisaa latinalaista samban ja rumban kulta-aikaa.Latinalaisiin etelän maihin vei myös Volvon 1956 esittelemä Amazon,joka Britannian markkinoilla tunnettiin vain 121-merkkisenä.

Jenkithän ne ensimmäisinä keksivät lisätä vaunujen merkkikylttien jatkoksi paikan nimiä ja vasta 60-luvulla autojen lisänimiksi liitettiin kromeissa merkittävimpiä amerikkalaisia sekä eurooppalaisia paikan nimiä:
Chryslerillä oli Windsor,New Yorker,Newport,Mercuryllä Monterey Sun Valley,Montclair,Colony Park,Parklane ja Montego.Farmarimallina Mercuryllä oli 1957 Monterey-sarjassa Voyager,matkailija,muttei Voyeuriä eli tirkistelijää.
Studebakerilla oli Lark Daytona hardtop,Dodgella Phoenix,Saratoga,Charger Daytona ja Aspen.
Dodgen rikkaammalla siskolla Desotolla oli seikkailija eli Adventurer sekä Kanadassa että Belgiassa koottu Diplomat,joka oikeasti oli Plymouth Belvedere Desoto kromihampain..
Matkailuaiheisia lisänimiä käytti myös Kaiser 50-luvun alussa Travellerilla ja Vagabondilla.Pienellä britti-Morrisillakin oli puukylkinen Traveller-farmarimalli.Chaplinin Trampia yksikään autonvalmistaja ei kylläkään huolinut merkikseen.
Rambler American oli jo kulkija ja brittiläinen kyklooppi-Rover vaeltaja.
International Harvester käytti raskaassa ikkunapakettimallissaan Travelall-merkkiä.
Edsel sekä Mercury Comet kävivät kylässä Villager-farmareillaan.
Useat amerikkalaisautotehtaat valmistivat raskaampia Suburban-tila-autoja ja Nash vastakohtaisesti pientä Englannissa koottua (Austin) Metropolitania.
Plymouth itsestään oli satamakaupungin nimi Englannissa kuten Uuden mantereen perustajien Plymouth Rock .Plymouth kylläkin käytti muitakin paikan nimiä lisukkeinaan,kuten Cranbrook sekä Savoy,että Belvedere.
V.1936 Plymouth päätti englantilaistua uudella Westchester Woody-farmarilla.Englannissa toimiva Dodge Kew-tehdas valmistikin Plymouth-pohjaisia Dodgeja Kanadan Dodgen esimerkillä.
Chevrolet valloitti rantakaupunkimarkkinoita Bel Airillä,Del Rayllä,Biscaynellä ja Malibulla. Buickilla Rivieran lisäksi oli newyorkilainen herrasväkimalli Park Avenue.
Kanadan Pontiac käytti ranskalaisia nimikkeitä kuten Laurentian (Lawrence-joki),Parisienne sekä Acadian.Amerikan Pontiacilla oli oma LeMans,Catalina ja Bonneville.
Ranskalaiset taas pysyivät kotimaan matkailukohteissa ja linnoissa Simca Vedette Versaillesin,Beaulieuin,pariisilaisin Vendomein  ja Aronde Elyseein sekä Monthlery-kilparatafarmarein.
Renault samoin risti pienen italialaisten koriräätälien Ghian ja Fruan mallaaman Dauphine GT- urheilumallinsa ensiksi Florideksi ja myöhemmin laivamaiseksi Caravelleksi. Dauphinen isoveljeksi tuli Fregate.
Renaultin isompi farmarimalli Prairie matki nimellään Villin Lännen preeriaa.
Studebaker samoin 50-luvun puolivälissä käytti Conestoga-lisuketta farmarimalleissaan.Conestogahan tunnettiin preeriavankkurina Lännen valloituksessa.Jeep innostui uudelleen Lännen valloitukseen 70-luvulla Wagoneerillaan.
Dearbornin Ford käytti perustajansa Henry Ford I:sen kotitilaa Fairlanea Custom-mallien koreampana sisarena ja myöhemmin keskikokoisena mallina Falconin ja Galaxien välissä..
70-luvun vaihteessa Fordkin italialaistui Gran Torinolla,jota uudella vuosituhannella Clint Eastwood kuvasi lempiautonaan.
1957 Mercury Voyager.
Kanadan Ford-tehdas Windsorissa risti Fordejaan Mercury-logoisina,
kuten Rideau,Meteor Montcalm, sekä Niagara.
Iso-Britannian autovalmistajat samoin suosivat kotimaansa kuntia County-sarjamalleissaan lisänimillä Austin Devon,Somerset,Cambridge,Hampshire ja lontoolainen borough Westminster,Morrisin sisarmallien käyttäessä kotikuntansa Cowleytä sekä Oxfordia sekä Isisiä,joka tunnetaan Thames-joen toisena nimenä.
Dagenhamin Ford oli jo 30-luvulla suosinut Sussexin kuntaa kuorma-automerkkinä ja 60-luvulla Kent-nelosmoottoreissa.
Fordin traktorisarjaakin kutsuttiin County-malleiksi.Fordin uusin traktorisarja tunnetaan alankomaalaisena New Holland-merkkinä.
70-luvun ulkolaisnimiä Fordilla oli Granada ja 80-luvulla Sierra.
Britti-Fordin paketti- ja kuorma-automerkkinä oli Fordson-Ford Thames Dagenhamin tehtaan sijainnin mukaan.
Saksan Fordilla oli jo tunnetut Taunus-ja Eifel-vuoristomallit sekä Köln- että Rhein-sarjat.

1960-luvun Warszawa
M20
Itäblokin maiden automalleista puolalainen Warszawa (Varsova) oli venäläisen Pobeda M20:n kopio.Pobeda taas kuului yhtenä merkkinä gorkilaisen GAZ-autotehtaan tuotantoon .G-kirjain nimikkeessä vastaa Gorkin kaupunkia. Moskvitsh eli Mockba merkkaa Moskovaa ja moskovalaista autoa.Venäläisen Fiat 124-kopion eli Ladan maasturimalli tunnettiin Niva-nimellä Suomessa (Neva-joki),mutta Brittien saarten markkinoilla se tunnettiin nelivetoisena kasakkana eli Cossackina.Moskvitshiä taasen myytiin 60-luvun alussa Skandinavia-mallinakin vauhtiraidoin ja leveimmmin kromihymyin Suomessa.
Kuuluisa GAZ M21 Volga oltiin kastettu kuuluisan lautturin joessa !
Ladaa (venäjäksi Zhiguli,vuoriston mukaan) valmistettiin italialaisen kommunistijohtajan kunniaksi pystytetyssä Togliettigradin kaupungissa.Ruotsalaiset vieroksuivat Lada-merkkiä,mikä ruotsinkielellä merkitsee latoa. Moskvitshiä olisi paremminkin voinut verrata harvalautaiseksi ladoksi ovenrakojen suurista toleransseista. 60-luvulla "Mossea" kehuttiin lapsiturvalliseksi juuri niistä suurista ovenraoista.Suomeen tuotiin Fiatin puolalaista FSO-tehtaan sisarta Polski Fiat 125P-mallia ja myöhemmin tökerösti koritettua Polonezia.
Itäsaksalainen Wartburg ilmeisesti oli saanut nimensä Wartburgin linnasta,auton nokkalogossa lukiessa Eisenacher Motorenwerk (Eisenachin autotehdas).Britit vierastivat Wartburgia "Syylälinna"-käännöksestä.Aiemmissa
VW:n pölykapseli
Volkswagenin nokkamerkkejä puolestaan koristi Wolfsburgin vaakuna.Tsekkiläinen Tatra ja Tatraplan oltiin nimetty Tatra-vuoriston mukaan.Takamoottorinen Skoda 1000 MB taasen oltiin kastettu kotikaupunkinsa Mlada Boleslavin mukaan.
Länsisaksalainen BMW-merkki mainostaa kotimaakuntaansa Baijeria (Bayerische Motoren Werk).
Suomessa baijerilaista teollisuutta edusti lisäksi lääkepuolella Bayerin Aspirin-päänsärkylääke.
Itäsaksalaiset ja itäpuolen Baijerissa valmistetut autot tuottivat Suomessa omistajilleen päänsärkyä,joka parani länsisaksalaisen Baijerin kipulääkkeillä!
1951 EMW 340
50-luvun taitteen itäsaksalainen BMW ja myöhemmin  länsisaksalaisen tehtaan nimikiistasta syntynyt EMW-merkki tuli Eisenacher Motorenwerk-tehtaasta,myöhemmin VEB Eisenacher Motorenwerk,mikä valmisti lyhyen ajan etenkin vientiin EMW 340-malleja ja sitten IFA:a,Trabantia sekä Wartburgia.
Britanniassa Wartburg 353-mallia myytiin rohkealla Knight-lisänimellä (Ritari).Oikea television Knight Rider ajoi kylläkin Camarolla!
1960 Chrysler ja 1960-luvun Plymouth Valiant-(rohkea) olivat amerikkalaisia kompaktiautoja. 50-luvun Uuden Suomen sunnuntainumeroissa ratsasti brittiläisen sarjakuvan Prinssi Rohkea (Prince Valiant).

1982 Ford Capri 1600
Palatakseni kirjoituksen alun Caprin rannoille ja Välimeren maihin Fiat ei tarvitse muuta esittelyä kuin nimensä alkujuurista Torinosta,Fabbrica Italiana Automobili Torinosta.
Fiat ei nimennyt mallejaan lämpimien rantaturistikohteiden mukaan,mutta sen espanjalainen sisartehdas SEAT (Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo) 80-luvulta lähtien risti mallejaan pohjoiseurooppalaisten Espanjassa suosimien matkailukohteiden nimillä,kuten Ibiza,Arosa,Cordoba,Toledo,Altea,Alhambra ja Leon. Fiatin jugoslavialainen Zastava-tehdas äitimerkkinsä lailla ei repostellut rantapaikkojen nimillä.Zastava suomeksi käännettynä tarkoittaa Punalipun tehdasta.Autotehdas muuttuessaan Jugoslavian hajotessa serbialaiseksi autotehtaaksi ryhtyi valmistamaan Yugo-malleja. Alfa Romeo koristeli autojaan milanolaisella vaakunalla kaihoamatta nimikkeillään matkailukohteita,vaan nimeämällä mallejaan signorinojen mukaan,Giulialla ja Giuliettalla,Romeon rakastetun nimillä.
Daimler-Benz jo 1900-luvun alussa risti Gottlieb Daimlerin ja Karl Benzin pyhässä allianssissa auton merkiksi espanjalaisnimisen Mercedes-senjoritan,yhtiön johtokunnan jäsenen Emil Jellenikin 10-vuotiaan tyttären nimen mukaan.Mercedes-nimi juontuu katolisesta pyhästä armon Mariasta,Maria de la Mercedes.

1959 Neckar 1100 Europa
Italialaisella Ferrarilla katsottiin rapakon toiselle puolelle urheiluautojen nimikkeissä.Amerikkalaisuus oli Ferrarille eksotiikkaa malleissa,kuten 1951 340 America,1956 410 Superamerica,1957-60 California Spider ja 1968-73 Daytona.Ferrari mielisteli myöskin Euroopan manteretta v.1953 250 Europalla.
60-luvulla brittiläinen Lotus myös lonssasi Elanin perään Europa-mallin ja muistaakseni Fiatin saksalainen Neckar-merkki toi Suomeenkin 1100 Europa-mallia.
Italialaiset keksivät aikoinaan GT- eli Gran Turismo-aatteen ja 60-luvulla vaatimattomimpienkien perheautojen periin ja kylkiin ruuvattiin GT-merkkejä.
Porsche esitteli v.1985 Panamericana-projektiauton.Yleensä 50-luvulla La Carrera Panamericana-ajojen kärkisijoilla kiisivät amerikkalaiset Hudsonit sekä Lincolnit.Yhtä v.1956 Porsche La Carrera Panamericana 356A-mallia säilötään Dubaissa.Panamericana-ajot lopetettiin turvallisuussyistä v.1954 ihmishenkiä vaatineen onnettomuuden takia,joten 1956-mallinen Porsche ei koskaan osallistunut kilpaan.Auto oltiin rakennettu ajojen kunniaksi v.2000.
Kilparatoja ollaan myös käytetty monen superauton lisänimenä:
Mercedesillä 30-luvulla oli Nürburgring-kilpuri ja Bentleyllä Brooklands-ahdinauto.

1966 Pontiac Bonneville
60-luvun Studebaker Lark Daytona ja Pontiacin LeMans ja Bonneville tulivat aiemmin mainittua.70-luvulla Chevroletilla oli Monte Carlo ja Saabilla samoin jo 60-luvulla kaksitahtinen Monte Carlo.
Indy-autoja löytyy monista merkeistä,italialaisten superautojen suosiessa Targa Floriota,Fioranoa sekä Modenaa.
Porshe 911 Targa oli suosittu menijä,amerikkalaisten seuratessa perävaloja Targa-kattoisilla Pontiac Trans Ameillä ja Dodge Magnum XE:illä,joista jälkimmäisen itse omistin v. 1987 Riyadhissa,Saudi Arabiassa.
50-luvulla vähiten urheiluautoista tunnettu Hillman tarjosi Minx Californian-hardtopmallia Atlantin takaiselle uudelle mantereelle samoin kuin Austin of England omituisella kolmiosaisella 30-lukuisen Panhardin tapaisella tuulilasilla varustetulla A95 Atlantic-avomallilla.Kummastakaan ei tullut Jenkkilässä myyntimenestystä.
1957 Cadillac Eldorado
Brougham
Uusi vuosituhat toi ison joukon automalleja,joilla merkin puolesta ei ollut mitään tekemistä erityisen paikan nimen tai minkään kanssa,kuten Kia Rio..eli Kia Joki.
Kaikki tietokoneella keksityt merkit,kuten Avensisit,Acurat,Yarisit,Lexusit jne. eivät anna mitään hohtoa muutenkaan tylsiin kiilamalleihin
Raskaampaa amerikkalaista pick-up- ja van-kantaa edustavat vielä Amerikan mantereen maantietoa tunteville GMC:n Yukon,Chevrolet Tahoe,Cheyenne,Tucson,Santa Fe,Silverado ja Dodge Dakota.
Jeepillä oli Cherokee.
Cadillacilla oli aikoinaan maantiecruiseri Eldorado,joita itse omistin kaksikin kappaletta Saudi Arabiassa 80-luvulla.
Nekin ovat jo uponneet Arabian niemimaan kuivaan wadisantaan (wadi--joenpohja).
Tsunamit, maanjäristykset ja muut luonnomullistukset voivat vielä korvata monen automerkin maantieteellisen nimen.
II maailmansodan aikana brittien kuninkaallisissa ilmajoukoissa oli jo Hurricane-laivue.
Plymouthilla 50-luvulla oli jo ensimmäinen Fury,Mercuryllä Meteor sekä Comet Cyclone 60-luvulla ja Chevroletilla Blazer 70-luvulla.Typhoonkin on jo otettu uudella vuosituhannella erään amerikkalaisen automerkin lisänimeksi.
Miten olisivat viimeiset supertaifuunit Cathrina ja Yolanda?
Luonnonvoimista automerkeissä tulisi kyllä ihan oma litaniansa,jonka itse olen ristinyt Earth,Wind and Fire-kategoriaksi..
jatkuu..

1955 Ford Thunderbird




Ei kommentteja: