1906 London "Is this the Way to Brooklands?" Juhart 2003 |
Oikea ja väärä tie?
--------------------
Pappilan Jussin saadessa äitinsä armosta viisivuotiaana oikeata siirtomaatavarakaupasta ostettua Darjeeling-teetä, äitipastorska oli savonkielellä sanonut keittävänsä "tievedet".Kahvia ei niin nuorille tarjottu,koska se voisi mustuttaa lapsen kaulan.Savonkielessä oli muitakin omituisia väännöksiä kuten myö,työ ja hyö..
Äiti oli joskus myös kertonut Kalle-isästään,joka Kajaanista oli ajanut viikon kortinpeluusta takaisin Iisalmeen T-hopallaan,ettei kauppias Kalle Kauppinen pysynyt kaidalla tiellä sanan molemmissa merkityksissä.Iisalmelaiset körtit olivatkin kuiskineet kauppiaan suistuneen siltä Raamatussa mainitulta kaidalta ja oikealta tieltä akvaviitia nauttineena.
1934 Kalle Kauppinen T-Fordillaan Viipurissa Juhart 2010 |
Teistä ja tieliikenteestä lehdistö sekä radiouutiset pauhasivat sodanjälkeisessä maailmassa vuonna 1954 uudella liikennelailla,millä yritettiin suomalaisia ajajia pysymään liikennesääntöjä noudattelemalla tien päällä ja oikealla puolella tuhoisia ihmishenkiä vaativia onnettomuuksia välttääkseen.
Isäpastorin lukiessa ruokalevolla työhuoneensa seslongilla Uutta Suomea Jussi oli ohimennessään lukenut lehden pääotsikoita,miten liikenne oli vaatinut satoja kuolonuhreja onnettomuuksissa.
Jussista ihmiset ja muut elukat olivat siten tarjonneet Luojalle uhrilahjoja uuden tieliikennelain alttarille,jolle joka vuosi piti tarjota lain mukaan muutama sata henkeä..Aamen! Selittäisikö katkismus lisäksi.mitä se on pienellä präntillä uhrilahjakäskyn alakaneettina? Suomi oli siitä eriskummallinen maa,että Luojan säätkin vaativat omia ihmisuhreja heikoilta jäiltä sekä joka Juhannuksisilta venereissuilta,mutta ne kaiketi kuuluvatkin vesiliikennelain uhrialttarille..Sitten lisäksi kerrotaan Kuningas alkohoolin olleen syynä kummissakin likkennelakien vaatimuksissa.
Italialainen padre rulla- laudalla Pietarin torilla Juhart 2010 |
Isäpastori tunsi Rooman tiet,käytyään Italiassa mustapaitojen kanssa Campo Mussolinin tieliikennelakikursseilla vuonna 1936,ajamalla bussilla Berliinin olympialaisista Autobahnoja pitki Helvetiaan asti,mistä olivat vaihtaneet sveitsiläiseen junaan,joka vei porukan "Ruumaan" saakka.
Se Roomassa asuva Vatikaanin Paavi ilmeisesti piti Roomaa kaikkien uskontokuntien keskusasemana pitämällä lisäksi itseään koko maailman hengellisenä tiemestarina.Punakalottisella kardinaaliarmeijallakin oli ilmeisesti käytössään satoja kultaisia juustohöyliä kullatun taivaallisen tien tasoittamiseksi,etteivät kunnon katoliset uskovat kompastuisi viimeisellä matkallaan kultaisiin soranokareisiin ennen paratiisin kultaista porttia.
Uutterana kinossa kävijänä Jussille oli tullut monta kertaa tie eteen ainakin alle 18-vuotiaille kiellettyjen elokuvien katselussa.Hänellä kylläkin oli lupa katsella Bob Hopen,Bing Crosbyn ja Dorothy Lamourin filmin Tie Hongkongiin. Hyppyrinokka Bob,Kruuneri Bing ja Dorothy vamppi olivat matkanneet muitakin teitä selluloidifilmillä,kuten Tie Marokkoon,Rioon ,Singaporeen sekä Baliin. Filmit oltiin kylläkin kuvattu Hollywoodin studiossa eikä missään tiettömien taivalten päässä .Filmiryhmän ja kaluston kuljettaminen B-filmien kuvauksiin jollekin arolle taikka aarniometsään Sikorskyn kopterilla olisi maksanut kalliita taaloja.
Jos kuvausten lounaspausseilla oltaisiin tarjottu kunnon ruisleipää,niin se olisi pitänyt filmitähdet tiellä..ainakin miespuoliset.Lamourin piikkikoroista ei olisi kylläkään takuita.
Matti ja Maija tasoristeyksessä Juhart 2005 |
Maahan oli jo aikojen alusta tunnettu metsäteistä,kärryteistä ja savolaisista "muanteistä".Autokannan lisäännyttyä niitä "muanteitä" alettiin numeroimaan valtateiksi.Pienemmät saviasvalttiset tiet olivat sivuteitä ja kyläteitä,isompia sekä monikaistaisia asvalttiteitä nimettiin pikateiksi sekä moottoriteiksi.Useat päällystämättömät tiet muuttuivat vielä lanauksissa nimismiehen kiharoiksi
Katukäytäviäkin alettiin kutsumaan kävelyteiksi ja kotikauppalan Horninkadulla 50-luvulla tehtiin pyöräilijöille oma pyörätiensäkin.Jalankulkijat ja pyöräilijät fillariaan taluttaen saivat ylittää Turun- ja Helsingintien oikeilla suojateillä. Kaikkia lukemattomattomia teitä yhteenlaskettuna kutsuttiin tieverkostoksi.
Ennen autoilun pioneeriaikaa kirjailija Juhani Aho väsäsi Rautatien,missä savolaispariskunta Matti ja Maija matkasivat rautahevolla oikealla rautatiellä.Rautatiet ja maantiet suomalaisessa tieverkostoissa yhtyivät tuhansissa paikoissa ylikäytävin,alikäytävin sekä tasoristeyksin ja joissa uudelleen liikenne vaati uhreja tieliikennelain alttarille ilman Kuningas Alkohoolia sekä kera.
Autoilla ja junilla oli pieni eroavaisuus,missä "teräshevosilla" ei ollut kääntyviä ratteja eikä etupyöriä väistöliikkeiden tekemisiin.
Vuoden 1954 lokakuun ensimmäisellä viikolla pidettiin kansainvälisen autoliiton kokous Buenos Airesissa,jolloin myös juhlittiin Argentiinan Autoklubin 50-vuotisjuhlia.Kokouksessa keskustelttiin maailman eri maiden autokannoista sekä tieliikenteestä,olivat ne sitten vasen- taikka oikeakätisiä.
Suomea kokouksessa edusti Autoklubin puheenjohtaja Erik von Frenckell,joka kokouksesta kotimaahan palattuaan lehtihaastattelussa julisti,että siellä oltiin päästy tulokseen eksperttien yhteislausunnolla kaikkien maapallon maiden siirtymisestä oikeanpuoliseen liikenteeseen,mikä olisi välttämätöntä auton,autoilun
kehityksen sekä liikenteen uudistamisen takia.
Nyt Buenos Airesin kokouksesta on kulunut 60 vuotta ja mihin ollaan maailmassa päädytty liikenteen uudistamisessa sekä siirtymisessä oikeanpuoliseen liikenteeseen?
V.1954 8% autoilevista maista ajoi vasenta puolta 85 miljoonan suuruisesta autokannasta.Euroopassa Iso-Britannia,Irlanti ,Islanti ja Ruotsi pysyivät tien vasemmalla puolella.V.1954 tilastoissa oikealle puolelle vaihtaneita maita olivat Argentiina v.1945,Unkari v.1941,Tsekkoslovakia v.1939 ja Itävalta v.1938.
Argentiinaa lukuunottamatta Unkari,Tsekkoslovakia ja Itävalta olivat pakotettuja vaihtamaan oikealle Hitlerin
päätöksestä vallata maat,saksalaisten motorisoitujen joukkojen rajanylitysten helpottamiseksi takia ja läpiajoksi Moskovan suuntaan,missä taas ajettiin oikealla puolella.Kolmannen valtakunnan tieliikenteestä ja autobahnojen valmistuksesta vastannut kenraali Todt (Kuolema) oli ehdottanut Hitlerille autobahnojen toisiokäytöksi sodan puhjettua juuri motorisoidutujen joukkojen kuljettamisen rajojen yli.
1954 SOHO (South Holborn),Lontoo |
Etelä Amerikassa Paraguayssa ajettiin vielä vasenta puolta. Kaakkois-Aasian maista Filippiineillä vielä v.1945 saakka oltiin ajettu vasemmalla puolella.On ihmeellistä,että maassa,jonka amerikkalaiset "vapauttivat" v.1894 espanjalaisesta ikeestä,ajoi carotelloillaan ja calesoillaan vasemmalla puolella koko vapautensa ajan.
Japanilaiset hyötyivät vasenkätisestä liikenteestä valloitettuaan saaret v.1941-45.
Kanada ainoana Britti-imperiumin maana pysyi amerikkalasittain oikealla tienlaidalla,vaikka valmistivat autotehtaissaan vasenkätisille markkinoille vientiin oikean puolisilla ohjauspyörillä varustettuja Amerikan limoja.
Prinssi Rohkea miekka oikeassa kädessään |
Ruotsin kuningaskunnan maantielaki oli tullut voimaan Kaarle XII:n valtakautena,jolloin säädettiin,että alaiset kulkisivat kuninkaan teitä pitkin oikeakätisellä puoliskolla. Kuninkaan kuoltua alaiset määrättiin kulkemaan tien vasemmalla puolella aina vuoteen 1967 asti,jolloin lakia oltiin noudatettu 237 vuotta.
1966 Essingeleden,Ruotsi |
200 miljoonan kruunun talousarvioitakin oltiin vilauteltu,mutta katsottu liioitelluiksi.
Viranomaisille ja liikenneitsijöille nousi eteen vakava kysymys,miten konepajat sekä autokoriteollisuus tulisivat selviytymään muutostöistä näinkin lyheyellä aikavälillä. Kysymystä oikanpuolisen liikenteen teoriittisista sekä käytännöllisistä aspekteista katsottiin yleisesti suopeudella. Monivivahteisen ja yksityiskohdiltaan rikkaan ylimenoajan selostamiseen menisi palstatilaa kymmenkertaisesti.
1952,Bilen av idag-kirja |
Edellisen ennustuskirjoitelman olin löytänyt Korpivaara Oy:n v.1954 lehtinidoksesta.
Sivukaneettina lehti valaisee autoilijoita säännöllisistä alustan ja mekaanisten osien voitelunippojen rasvauksista,joita nykyautoilija ei enää tunne,kuten:
1.Kytkimen vipuvarsien voitelunippa
2.Takapyöränapojen voitelunippa
3.Etupyöränapojen voitelunipat
4.Vesipumpun voidenippa
5.Poljinakselien voidenipat
6.Jarrupääsylinterin täyttöaukko
7.Ohjausakselin ja vaihdetangon nivelien voidenipat
8.Käsijarruvarsien voidenipat
1955 Pobeda Essolla pesussa rasvauksen jälkeen |
Vasenkätisyyttä Suomessa katsottiin vielä 50-luvulla fyysiseksi vammaksi,pappilan Jussinkin pakosta alakoululuokan opettajan valvovien silmien alla pitäessä vaihtaa kaunokirjoitusmustekynä oikeaan. Tuloksena oli pelkkiä harakanvarpaita sekä mustetahroja,joista aineen arvosanaksi tuli 5-.
Jussi kuului siten vasurien vähemmistöön eikä oikekätiseen aivoeliittiin.
Vasen käsi oli suomalaisen koululaitoksen väärä käsi,jonka käytöstä sai joko karttakepistä taikka tauluviivoittimesta rangaistuksen näpeilleen.
1967 Oxford Street Laser Lights. Juhart 2009 |
Lontoossa Jussilla oli vaikeuksia tottua vasemmanpuoliseen liikenteeseen katua ylittäessään,koska hänen aivoihinsa jo 60-luvulta Taljan lehtiset sekä opetuselokuvat neuvoivat katsomaan ensin vasemmalle ja sitten oikealle.Lontoon kaduilla suojateiden asvaltissa taas luki päinvastoin.."Look right". Nyt hän on jo tottunut niin paljon vasenkätiseen liikenteeese pitämällä oikeanpuolista liikennettä täysin vieraana.Siitä huolimatta hän haluaisi ajaa autoa,jossa on vasenkätinen ohjaus.koskei ole tottunut vispaamaan vasemmalla kädellä vaihdekeppiä.Oikeastaan hän on koko ikänsä ollut molempikätinen,suorittaessaan lusikalla syömisen,pesäpallomailan plus squashmailan pidon sekä pallonheiton oikealla.
Kirjoittaminen ja piirtäminen menee vasemmalla.
1952 Austin Hereford-ulapirssi Turussa |
Jussi pappilan portilla 50-luvulla kirjoitteli autojen rekisterinumeroita muistilehtiössään merkkien kera,joissa enemmistönä edustivat brittimerkit Austin Somerset,Jowett Javelin,Jowett Bradford,Ford Prefect,Ford Pilot,Bedford,Fordson Thames,Fargo,Hillman Minx,Vauxhall Velox,Morris Oxford, jne...
Kotikauppalan naapurin hellatehtaan viherkeltaista Armstrong Siddeley Star Sapphirea Lontoon Oxford Streetillä vielä tänäänkin katsotaan harvinaisuudeksi.
1956 Armstrong-Siddeley Sapphire |
Armin 1953 Sunbeam Alpine Miss Universum-palkintoauto Filippiineillä Baguion vuoristokaupungissa. Gil ratissa v.1955 Hilarioiden filippiiniläisessä romanssifilmissä |
1952 Ford Popular |
Fordin lasikonttori Dagenhamissa |
1980 Syrena miliisiauto Puolassa |
Yhdessä Wheeler-Dealer ohjelmassa Mike Brewer kävi ostamassa 1400 punnalla Puolasta kaksitahtisen Syrenan (Sireeni),vaikkakin vasenkätisellä ohjauksella. Edd China rakensi sen uuteen uskoon,auton mennessä 8000 punnan hintaan yhteen kääpiöautomuseoon.
Montako Ladaa,Mossea,Warszawaa,Skodaa ja Wartburgia on Suomessa entisöity?
Täältä saisi halvalla oikeakätisiä malleja!
Kaksi Mossemainosta |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti