lauantai 11. tammikuuta 2014

Pois tieltä! Ratinvääntöä oikealta ja vasemmalta puolelta.

1906 London
"Is this the Way to Brooklands?"
Juhart 2003


Oikea ja väärä tie?
--------------------
Pappilan Jussin saadessa äitinsä armosta viisivuotiaana oikeata siirtomaatavarakaupasta ostettua Darjeeling-teetä, äitipastorska oli savonkielellä sanonut keittävänsä "tievedet".Kahvia ei niin nuorille tarjottu,koska se voisi mustuttaa lapsen kaulan.Savonkielessä oli muitakin omituisia väännöksiä kuten myö,työ ja hyö..
Äiti oli joskus myös kertonut Kalle-isästään,joka Kajaanista oli ajanut viikon kortinpeluusta takaisin Iisalmeen T-hopallaan,ettei kauppias Kalle Kauppinen pysynyt kaidalla tiellä sanan molemmissa merkityksissä.Iisalmelaiset körtit olivatkin kuiskineet kauppiaan suistuneen siltä Raamatussa mainitulta kaidalta ja oikealta tieltä akvaviitia nauttineena.
1934 Kalle Kauppinen
T-Fordillaan Viipurissa
Juhart 2010
Jussia olikin askarruttanut,mikä se väärä tie sitten olisi---se mutkainenko,mistä lapikasjalkaiset maallikkosaarnamiehet paasasivat kinkereillä vaiko sellainen tie,minä tienviitan pojankossit olivat kääntäneet ilkeyksisään vastakkaiseen suuntaan?
Teistä ja tieliikenteestä lehdistö sekä radiouutiset pauhasivat sodanjälkeisessä maailmassa vuonna 1954 uudella liikennelailla,millä yritettiin suomalaisia ajajia pysymään liikennesääntöjä noudattelemalla tien päällä ja oikealla puolella tuhoisia ihmishenkiä vaativia onnettomuuksia välttääkseen.
Isäpastorin lukiessa ruokalevolla työhuoneensa seslongilla Uutta Suomea Jussi oli ohimennessään lukenut lehden pääotsikoita,miten liikenne oli vaatinut satoja kuolonuhreja onnettomuuksissa.
Jussista ihmiset ja muut elukat olivat siten tarjonneet Luojalle uhrilahjoja uuden tieliikennelain alttarille,jolle joka vuosi piti tarjota lain mukaan muutama sata henkeä..Aamen!  Selittäisikö katkismus lisäksi.mitä se on pienellä präntillä uhrilahjakäskyn alakaneettina? Suomi oli siitä eriskummallinen maa,että Luojan säätkin vaativat omia ihmisuhreja heikoilta jäiltä sekä joka Juhannuksisilta venereissuilta,mutta ne kaiketi kuuluvatkin vesiliikennelain uhrialttarille..Sitten lisäksi kerrotaan Kuningas alkohoolin olleen syynä kummissakin likkennelakien vaatimuksissa.
Italialainen padre rulla-
laudalla Pietarin torilla
Juhart 2010
Teistä isäpastorikin kielinerona puhui lainaillessaan saksankielistä vertausta "Alle Wegen führen nach Rom" ja kehoittamalla kaikkien menevän Bio-Saloon katsomaan uutta Federico Fellinin La Strada elokuvaa.missä Anthony Quinn kahlekuninkaana kuljettaa Moto Guzzi-tavaramoottoripyörällä Fellinin muijaa Giulietta Masinaa Mussolinin rakennuttamia betonistradoja pitkin sirkuksesta toiseen jossain Po-joen laaksossa.
Isäpastori tunsi Rooman tiet,käytyään Italiassa mustapaitojen kanssa Campo Mussolinin tieliikennelakikursseilla vuonna 1936,ajamalla bussilla Berliinin olympialaisista Autobahnoja pitki Helvetiaan asti,mistä olivat vaihtaneet sveitsiläiseen junaan,joka vei porukan "Ruumaan" saakka.
Se Roomassa asuva Vatikaanin Paavi ilmeisesti piti Roomaa kaikkien uskontokuntien keskusasemana pitämällä lisäksi itseään koko maailman hengellisenä tiemestarina.Punakalottisella kardinaaliarmeijallakin oli ilmeisesti käytössään satoja kultaisia juustohöyliä kullatun taivaallisen tien tasoittamiseksi,etteivät kunnon katoliset uskovat kompastuisi  viimeisellä matkallaan kultaisiin soranokareisiin ennen paratiisin kultaista porttia.

Uutterana kinossa kävijänä Jussille oli tullut monta kertaa tie eteen ainakin alle 18-vuotiaille kiellettyjen elokuvien katselussa.Hänellä kylläkin oli lupa katsella Bob Hopen,Bing Crosbyn ja Dorothy Lamourin filmin Tie Hongkongiin. Hyppyrinokka Bob,Kruuneri Bing ja Dorothy vamppi olivat matkanneet muitakin teitä selluloidifilmillä,kuten Tie Marokkoon,Rioon ,Singaporeen sekä Baliin. Filmit oltiin kylläkin kuvattu Hollywoodin studiossa eikä missään tiettömien taivalten päässä .Filmiryhmän ja kaluston kuljettaminen B-filmien kuvauksiin jollekin arolle taikka aarniometsään Sikorskyn kopterilla olisi maksanut kalliita taaloja.
Jos kuvausten lounaspausseilla oltaisiin tarjottu kunnon ruisleipää,niin se olisi pitänyt filmitähdet tiellä..ainakin miespuoliset.Lamourin piikkikoroista ei olisi kylläkään takuita.

Matti ja Maija tasoristeyksessä
Juhart 2005
Suomenmaan alettua autoistumaan,niin virkamiesten piti ruveta luokittelemaan teitä erilaisilla nomenklatuureilla,että kansa tiesi millaisilla teillä kuljettiin.
Maahan oli jo aikojen alusta tunnettu metsäteistä,kärryteistä ja savolaisista "muanteistä".Autokannan lisäännyttyä niitä "muanteitä" alettiin numeroimaan valtateiksi.Pienemmät saviasvalttiset tiet olivat sivuteitä ja kyläteitä,isompia sekä monikaistaisia asvalttiteitä nimettiin pikateiksi sekä moottoriteiksi.Useat päällystämättömät tiet muuttuivat vielä lanauksissa nimismiehen kiharoiksi
Katukäytäviäkin alettiin kutsumaan kävelyteiksi ja kotikauppalan Horninkadulla 50-luvulla tehtiin pyöräilijöille oma pyörätiensäkin.Jalankulkijat ja pyöräilijät fillariaan taluttaen saivat ylittää Turun- ja Helsingintien oikeilla suojateillä. Kaikkia  lukemattomattomia teitä yhteenlaskettuna kutsuttiin tieverkostoksi.
Ennen autoilun pioneeriaikaa kirjailija Juhani Aho väsäsi Rautatien,missä savolaispariskunta Matti ja Maija matkasivat rautahevolla oikealla rautatiellä.Rautatiet ja maantiet suomalaisessa tieverkostoissa yhtyivät tuhansissa paikoissa ylikäytävin,alikäytävin sekä tasoristeyksin ja joissa uudelleen liikenne vaati uhreja tieliikennelain alttarille ilman Kuningas Alkohoolia sekä kera.
Autoilla ja junilla oli pieni eroavaisuus,missä "teräshevosilla" ei ollut kääntyviä ratteja eikä etupyöriä väistöliikkeiden tekemisiin.

Vuoden 1954 lokakuun ensimmäisellä viikolla pidettiin kansainvälisen autoliiton kokous Buenos Airesissa,jolloin myös juhlittiin Argentiinan Autoklubin 50-vuotisjuhlia.Kokouksessa keskustelttiin maailman eri maiden autokannoista sekä tieliikenteestä,olivat ne sitten vasen- taikka oikeakätisiä.
Suomea kokouksessa edusti Autoklubin puheenjohtaja Erik von Frenckell,joka kokouksesta kotimaahan palattuaan lehtihaastattelussa julisti,että siellä oltiin päästy tulokseen eksperttien yhteislausunnolla kaikkien maapallon maiden siirtymisestä oikeanpuoliseen liikenteeseen,mikä olisi välttämätöntä auton,autoilun
kehityksen sekä liikenteen uudistamisen takia.

Nyt Buenos Airesin kokouksesta on kulunut 60 vuotta ja mihin ollaan maailmassa päädytty liikenteen uudistamisessa sekä siirtymisessä oikeanpuoliseen liikenteeseen?
V.1954 8% autoilevista maista ajoi vasenta puolta 85 miljoonan suuruisesta autokannasta.Euroopassa Iso-Britannia,Irlanti ,Islanti ja Ruotsi pysyivät tien vasemmalla puolella.V.1954 tilastoissa oikealle puolelle vaihtaneita maita olivat Argentiina v.1945,Unkari v.1941,Tsekkoslovakia v.1939 ja Itävalta v.1938.
Argentiinaa lukuunottamatta Unkari,Tsekkoslovakia ja Itävalta olivat pakotettuja vaihtamaan oikealle Hitlerin
päätöksestä vallata maat,saksalaisten motorisoitujen joukkojen rajanylitysten helpottamiseksi takia ja läpiajoksi Moskovan suuntaan,missä taas ajettiin oikealla puolella.Kolmannen valtakunnan tieliikenteestä ja autobahnojen valmistuksesta vastannut kenraali Todt (Kuolema) oli ehdottanut Hitlerille autobahnojen toisiokäytöksi sodan puhjettua juuri motorisoidutujen joukkojen kuljettamisen rajojen yli.


1954 SOHO (South Holborn),Lontoo
Brittiläinen imperiumi entisin alusmain ajoi vielä v.1954 vasenta puolta.kuten Intia,Itä- ja Länsi-Pakistan,Etelä-Afrikka,Uusi Seelanti,Australia,Uusi Guinea,Maleesia,Indonesia,Hongkong,Thaimaa ja Japani.
Etelä Amerikassa Paraguayssa ajettiin vielä vasenta puolta. Kaakkois-Aasian maista Filippiineillä vielä v.1945 saakka oltiin ajettu vasemmalla puolella.On ihmeellistä,että maassa,jonka amerikkalaiset "vapauttivat" v.1894 espanjalaisesta ikeestä,ajoi carotelloillaan ja calesoillaan vasemmalla puolella koko vapautensa ajan.
Japanilaiset hyötyivät vasenkätisestä liikenteestä valloitettuaan saaret v.1941-45.
Kanada ainoana Britti-imperiumin maana pysyi amerikkalasittain oikealla tienlaidalla,vaikka valmistivat autotehtaissaan vasenkätisille markkinoille vientiin oikean puolisilla ohjauspyörillä varustettuja Amerikan limoja.

Prinssi Rohkea miekka oikeassa
 kädessään
Brittiläinen Top Gearin ankkuritrio väittää vieläkin televisiossa,että vasenkätinen liikenne on se ainoa ja oikea liikennemuoto.Väitteen perusteella jo ritarit sekä robinhoodit roikottivat ratsuillaan sekä jalkaisin miekkojaan oikealla puolella sukkahousujensa päällä.Tällä tavoin he mahdollisen vihamielisen vastaantulijan kohdattuaan voisivat puolustaa itseään vetämällä miekan tupestaan.Harvat ritarit sekä robinhoodit olivat vasenkätisiä.
Ruotsin kuningaskunnan maantielaki oli tullut voimaan Kaarle XII:n valtakautena,jolloin säädettiin,että alaiset kulkisivat kuninkaan teitä pitkin oikeakätisellä puoliskolla. Kuninkaan kuoltua alaiset määrättiin kulkemaan tien vasemmalla puolella aina vuoteen 1967 asti,jolloin lakia oltiin noudatettu 237 vuotta.

1966 Essingeleden,Ruotsi
Jo 1950-luvulla Ruotsi oli päättänyt palata takaisin Kaarle XII:n vanhaan oikeanpuoliseen tieliikennelakiin. Ensimmäinen välikysymys oltiin esitetty eduskunnalle v.1939,mutta sodan tultua väliin asia otettiin uudelleen tapetille vuoden 1954 tammikuussa,jolloin asiaa käsitellyt valiokunta ryhtyi suunnittelemaan operaation käytännöllistä läpiviemistä. Asiantuntijat olivat laskeneet operaation tapahtuvan viimeistään v.1959 Tukholman maanalaisen eli tunnelbanan valmistuttua.Kustannusarvioksi laskettiin 150 miljoonaa kruunua,josta 130 kruunua laskeutuisi liikenneyritysten harteille maksettavaksi kaluston korjauksissa sekä kunnostamisissa..
200 miljoonan kruunun talousarvioitakin oltiin vilauteltu,mutta katsottu liioitelluiksi.
Viranomaisille ja liikenneitsijöille nousi eteen vakava kysymys,miten konepajat sekä autokoriteollisuus tulisivat selviytymään muutostöistä näinkin lyheyellä aikavälillä. Kysymystä oikanpuolisen liikenteen teoriittisista sekä käytännöllisistä aspekteista katsottiin yleisesti suopeudella. Monivivahteisen ja yksityiskohdiltaan rikkaan ylimenoajan selostamiseen menisi palstatilaa kymmenkertaisesti.

1952,Bilen av idag-kirja
Perussyynä oikeanpuoliseen liikenteeseen katsottiin olevan se,että enemmistö maailmassa valmistetuissa autoissa oli varustettu vasenkätisellä ohjauksella,mikä takaisi ajoturvallisuutta.Ohitustilanteet vasemmanpuolisessa liikenteessä tällaisilla autoilla olisivat hengenvaarallisi. 95% Ruotsin autokannasta ollessa varustettu vasenkätisellä ohjauksella,oikealle puolelle siirtymisen pitäisi olla helpompaa.

Edellisen ennustuskirjoitelman olin löytänyt Korpivaara Oy:n v.1954 lehtinidoksesta.
Sivukaneettina lehti valaisee autoilijoita säännöllisistä alustan ja mekaanisten osien voitelunippojen rasvauksista,joita nykyautoilija ei enää tunne,kuten:


1.Kytkimen vipuvarsien voitelunippa
2.Takapyöränapojen voitelunippa
3.Etupyöränapojen voitelunipat
4.Vesipumpun voidenippa
5.Poljinakselien voidenipat
6.Jarrupääsylinterin täyttöaukko
7.Ohjausakselin ja vaihdetangon nivelien voidenipat
8.Käsijarruvarsien voidenipat
1955 Pobeda Essolla
pesussa rasvauksen jälkeen

Vasenkätisyyttä Suomessa katsottiin vielä 50-luvulla fyysiseksi vammaksi,pappilan Jussinkin pakosta alakoululuokan opettajan valvovien silmien alla pitäessä vaihtaa kaunokirjoitusmustekynä oikeaan. Tuloksena oli pelkkiä harakanvarpaita sekä mustetahroja,joista aineen arvosanaksi tuli 5-.
Jussi kuului siten vasurien vähemmistöön eikä oikekätiseen aivoeliittiin.
Vasen käsi oli suomalaisen koululaitoksen väärä käsi,jonka käytöstä sai joko karttakepistä taikka tauluviivoittimesta rangaistuksen näpeilleen.

1967 Oxford Street
 Laser Lights.
Juhart 2009















Lontoossa Jussilla oli vaikeuksia tottua vasemmanpuoliseen liikenteeseen katua ylittäessään,koska hänen aivoihinsa jo 60-luvulta Taljan lehtiset sekä opetuselokuvat neuvoivat katsomaan ensin vasemmalle ja sitten oikealle.Lontoon kaduilla suojateiden asvaltissa taas luki päinvastoin.."Look right". Nyt hän on jo tottunut niin paljon vasenkätiseen liikenteeese pitämällä oikeanpuolista liikennettä täysin vieraana.Siitä huolimatta hän haluaisi ajaa autoa,jossa on vasenkätinen ohjaus.koskei ole tottunut vispaamaan vasemmalla kädellä vaihdekeppiä.Oikeastaan hän on koko ikänsä ollut molempikätinen,suorittaessaan lusikalla syömisen,pesäpallomailan plus squashmailan pidon sekä pallonheiton oikealla.
Kirjoittaminen ja piirtäminen menee vasemmalla.
1952 Austin Hereford-ulapirssi
Turussa
Erikoisena kurioositeettina brittiläinen autoteollisuus valmisti enemmän vasenpuolisella ohjauksella varustettuja autoja vientiin sodan jälkeen arvokkaan länsimaisen valuutan saamiseksi maan jälleenrakennukseen.
Jussi pappilan portilla 50-luvulla kirjoitteli autojen rekisterinumeroita muistilehtiössään merkkien kera,joissa enemmistönä edustivat brittimerkit Austin Somerset,Jowett Javelin,Jowett Bradford,Ford Prefect,Ford Pilot,Bedford,Fordson Thames,Fargo,Hillman Minx,Vauxhall Velox,Morris Oxford, jne...
Kotikauppalan naapurin hellatehtaan viherkeltaista Armstrong Siddeley Star Sapphirea Lontoon Oxford Streetillä vielä tänäänkin katsotaan harvinaisuudeksi.
1956 Armstrong-Siddeley Sapphire
Brittiautojen harrastajat korisaariltaan ovat joutuneet etsimään harvinaisia brittiautomerkkejä kaukaa Etelä- Afrikasta,Australiasta ja Uudesta Seelannista asti.Yhdysvaltoihinkin meni suuri osa 50-lukuisista MG-,Jaguar-ja Triumph-urheiluautoista.Suomeenkin saapui ainakin yksi 1953-mallinen Sunbeam Alpine avoauto lahjoitettavaksi Miss Universum Armi Kuuselalle ja mikä päätyi kaukaiseen Manilaan Hilarioiden Forbes Parkin carportiin Gilin Jaguar XK-E:n viereen.Muutama Amerikan vientimalliksi laskettu Austin Atlantic A95-malli rantautui Atlannin vastarannan sijasta Suomenlahden rantaan.
Armin 1953 Sunbeam Alpine
Miss Universum-palkintoauto
Filippiineillä Baguion vuoristokaupungissa.
Gil ratissa v.1955
Hilarioiden filippiiniläisessä
romanssifilmissä
Perusbrittiautoharrastaja kotimaassaan on täysin hyvillään entisöidessään vanhaa kansakunnan perusautoa Ford Popularia,joita muistellaan primitiivisenä "Sit Up and Beg-malleina"(Istu suorassa ja kerjää).
1952 Ford Popular
Ajat ovat muuttuneet Isossa Britanniassakin valtaosan liikenteessä olevista oikeanpuolisella ohjauksella varustetuista autoista ollessa japanilaista,korealaista,amerikkalaista,ranskalaista,espanjalaista sekä saksalaista.Brittiläinen auto-sana nykyään onkin mennyttä aikaa ja käyttöön onkin tullut"Britanniassa valmistettu"-muunnelma,koska maassa ollaan valmistettu jo ranskalaista oikeakätistä gangsteri-Citroenia vuodesta 1935 Sloughin tehtaalla.Nykyiset Britannian teillä kulkevat Citroenit, Peugeotit ja Renaultit,japanilaiset Toyotat,Mazdat,Nissanit ja Mitsubishit ovat kaikki brittiläistä tekoa.Lisäksi Rolls Royce-Rover-tehdas on intialaisen TATA:n omistuksessa ja Jaguarkin oli ennen Fordin osaomistuksessa. Britit kaihtoivat 2000-luvulla omaa Jaguar-merkkiäänkin,koska se oltiin rakennettu Ford Mondeon pohjalle.Silti Essexin Dagenhamissa lopetettiin kokonaan Fordin henkilöautovalmistus ja kaikki oikeanpuolisilla rateilla varustetut Fordit tulevat Fordin Belgian tehtaalta.Vain Ford Transitia valmistetaan saarilla.Dagenhamin tehtaalla valmistetaan vain kuorma-autojen dieselmoottoreja IVECO-kuormureihin.

Fordin lasikonttori Dagenhamissa


1980 Syrena miliisiauto Puolassa
70-luvulla myytiin Brittein saarilla halpaan hintaan venäläisiä Moskvitsheja ja Ladoja,tsekkiläisiä Skodia,sekä itäsaksalaisia Wartburg Knighteja,kaikki oikeanpuolisella ohjauksella.
Yhdessä Wheeler-Dealer ohjelmassa Mike Brewer kävi ostamassa 1400 punnalla Puolasta kaksitahtisen Syrenan (Sireeni),vaikkakin vasenkätisellä ohjauksella. Edd China rakensi sen uuteen uskoon,auton mennessä 8000 punnan hintaan yhteen kääpiöautomuseoon.
Montako Ladaa,Mossea,Warszawaa,Skodaa ja Wartburgia on Suomessa entisöity?
Täältä saisi halvalla oikeakätisiä malleja!

Kaksi Mossemainosta

Ei kommentteja: