Tee-split Juhart 2004 |
Äitiruustinnan ikuinen kommentti oli savonkielellä,että "vain rumat ne vain korreilee vaatteillaan".
Yleisin kuultu kommentti taas on,että kauneus on katsojan silmissä ja minun pienen taiteilijanalun silmissä 1950-luvulla näin jotain erikoista kauneutta senaikaisissa kansan haukkumien rumien autojen kuosiessa.
Äitiruustinnan kommentti mielestäni ei kylläkään käsittänyt autoja,vaan ihmisiä,vaikka nuoruudessaan hänet tunnettiin yhtenä harvana iisalmelaisena autonaisena,joka suhautteli Iisalmen maalaiskunnan mutkaisia hiekkateitä pitkin sufletit paukkuen rumanmustalla 1923-mallisella T Ford Touringilla.
En usko,että T Fordin korinsuunnittelijaa oltaisiin palkittu mistään silmää hivelevästä luomuksesta.
Kaikki sen ajan autonvalmistajat syöksivät tehtaidensa ovista ulos ihkasamanlaisia ajovempeleitä,
joita eri korimalleilla kutsuttiin hevoskärryistä lainatuilla nimikkeillä,kuten,Sedan,Sedanca,Landau,Landaulette,Victoria ja Cabriolet,muutamia mainitakseni.
Monet pikkukundi-ikäisenä kollaamani rumat autot olivat niin tosirumia,etten eläissäni olisi halunnut sellaista omistaa,kuten paikallisen TB-huoltoaseman omistajan Helanderin mustaa 1951 Vauxhall Veloxia,joka transatlantisella ja GM:n Chevroletia apinoivalla sekä kutistetulla korillaan muistutti pilapiirtäjä Kari Suomalaisen kokoomuslaisen papin mustaa sotilaskypärää paksun papin päässä..Jotenkin pappilassa kasvettuani musta Velox muistutti lihavan arkkipiispan mahaa.
Toinen..tosin paljon pienempi ja rumanmusta ranskalainen 1951 Panhard Dyna X 86,joka yleensä seisoi Horninkadulla parkissa,muistutti etulokasuojien päällä mulkoilevilla lampuillaan mustaa rupikonna.
1960 SSS Salon Seudun Sanomat Panhard PL17 Salon Autotarvike Oy |
1959 Panhard Dyna |
1961 leskirouvan pinkki PL17 ja pojanpojan oranssi DS polkuauto Juhart 2010 |
----------------------------------------------------
Panhard oli kotikauppalan kadulla melko harvinainen auto eikä Suomeen kai tuotu niitä kuin muutama sata kappaletta.50-luvulla autojen yleistyminen katukuvassa näkyi muissa gallialaisissa merkeissä,kuten jo v.1934 esitellyissä etuvetoisissa gangsterisitikoissa (Traction Avant).V.1955 esitelty Citroenin DS- ja ID-mallitkin vallankumouksellisina hauenkeuloina saivat muutaman ostajan eikä tänäpäivänäkään mielestäni malli ole silloisessa avantgardisessa kuosissaan ja akvaarioikkunoissaan vanhentunut lainkaan...vaan kaunistunut nykyisten pikkuikkunaisten ja samannäköisten mulkosilmäisten kiilamenijöiden keskellä.
Panhardin X-malli Dyna (1945-1953),joita kauppalassa oli vain yksi ja yleensä parkissa Horninkadun varressa,näytti umpimustana rumalta ankanpoikaselta ja äitinsä hylkäämältä.Dynan äiti oli 1937 autolehtien kansissa poseerava kolmeosatuulilasinen ja Chrysler Airflowia matkiva aerodynaaminen Dynamic-mallitar.
1937 Panhard Dynamic |
Ranskanpullana ja limppuna haukuttu alumiinikorinen X-mallin seuraaja Panhard Dyna Z näytti rumuudessaan jopa silmissäni kauniilta rakastuttuani kaikkiin automaailman orpomerkkeihin,samoin kuin teini-iässä muiden poikakavereiden hylkäämiin tyttökavereihin.Kummissakin tapauksissa rakkauden kohteet olivat vapaalla alamäessä pitkälle vieviä,säästäväisiä,radikaaleja ja vähäkulutuksisia sekä pienisylinterisiä.
Panhardilla ei silti oltu kovin luovia merkkinimikkeissä X-Z-malleissa eikä PL17-mallissa (1959-65.PL merkitsee Panhard-Levassoria). Panhardin kilpailijana Ford ja myöhemmin Simca ristivät kekseliäämmin lemmikkejään pääskysistä (Aronde) tähtien kautta (Vedette) paikannimiin (Versailles,Beaulieu,Monthlery ja Vendome). V.1965 Panhardin osti kokonaisuudessaan Citroen,joka halusi 2CV:n ja DS-mallin väliin keskiluokan auton,mutta Panhardin kilpaillessa PL17-mallillaan DS:n kokoluokassa kaksisylinterisenä ja jopa kalliimpana kuin nelisylinteriset Opel Rekordit,Ford Cortinat jne.,Citroenin johto päätti lopettaa sen tuotannon.
1957 Panhard Dyna Z |
1956 Panhard Dyna Cabriolet Grand Standing Moulin Rougen edessä Juhart 2005 |
Silloinen saloralainen ja muutenkin itseni lailla vanhoihin vehkeisiin kiinnostunut työteknikkokaverini asui rouvan naapurissa.Kaverini piti käyttöautonaan 1964 Peugeot 404 Berlineä ja hankki itselleen loma-vaunukseen ison paripyöräisen ja ilmeisesti Valtion Rautateiden entisen Goelette-pakettiauton.Kerroin hänelle leskirouvan Panhardista ja kävimme kysymässä auton mahdollista myyntiä.
Rouva ei myynyt,kerrottuaan edesmenneen miehen ostaneen sen hänelle lahjaksi.
1961 PL17 brosyyri |
Itse kuolasin autoa tutkimalla sen vaaleakernisen ja tilavan kajuutan sekä ohjauspyörän ympärille kerätyn muovikuorisen mittariston,kaverini ihmetellessä aukinaisen keulaosan alla pientä kaksisylinteristä ja ilmajäähdytteistä moottoria.
Auto huokui ranskalaisuutta sisustuksen väriyhdistelmillään ja kiilloitetuilla alumiinikoristeillaan.Auton keulan ajovalot ja vilkutkin olivat saaneet ranskattaren raukeat kromiset kulmakarvat ja keulan kromikehyksiset huulet olivat melkein antamassa BB:mäisen poskipusun.
Olisin voinut vaikka mennä kihloihin PL:n kanssa.mutta auton äiti ei edes antanut seurustella.
Omituisena piirteenä ranskalaisuudesta sojotti auton perän keskeltä pakoputki kuin sisälaitamoottorin ahterista.
1964 PL17 |
1959 Dynan 851-kuutioisesta kaksisylinterisestä vastaiskumoottorista puristettiin 50 hevosvoimaa ulos 42 hevosvoiman sijasta. ja Tigre-mallikin saavutti jopa 145 kph:n huippunopeuden.Brititkin kehuivat Dynan kulutuksen saavuttaneen 24 mailia gallonalla..siis ilmeisesti brittigallonalla.
Silloisten muiden Dynan eurooppalaisten kilpailijoiden moottoreista oltiin puristettu huomattavasti vähemmän tehoa:
VW 1200cc--40hp
Morris Minor 850cc--34hp
Renault 4 750cc--25hp
Citroen Ami 602cc--20hp .
1954 Kalpalan voittajaveljekset Jyväskylän suurajoissa ja Panhard Dyna Z |
------------------------
Dyna Z-malleilla ajettiin jopa kilpaa ja ralleissakin.Pienellä 0.8-litraisella Dynalla suomalaiset Kalpalan veljekset,ajajana Osmo Kalpala ja kartturina Eino Kalpala,voittivat Suomessa Jyväskylän Suurajotkin. Monte Carlon ralliinkin Dynat olivat osallistuneet vaihtuvalla menestyksellä 1954. Vuoden 1950 Soleil Cannes-ralliin osallistui myös piskuinen Dyna Panhard X,jonka koneena oli sama,joskin pienempitehoinen 805cc kaksisylinterinen bokseri.Samassa sarjassa ajoi myös perässä brittiläinen 2-sylinterinen ja bokserimoottorinen Jowett Javelin,jollaisen vaaleanvihreän kyytiin olin päässyt kerran v.1954.
1954 Rallye Soleil Cannes. Panhard Dyna X ja Jowett Javelin |
Jyväskylän v.1954 Tuhannen järven rallin kärkilistoilla oli 3 Panhard Dynaa.
2.lla sijalla tuli maaliin PenttiVirtanen-Raine Järvinen Peugeot 203:lla.
3;llle sijalle ajoi Valdemar Keskimäki-Mauno Liljanne Panhard Dynalla. 4:lle sijalle perässä ajoi Eugen Pylvänäinen-Aimo Halonen DKW-Donaulla,joka ruman nättien autojen listassa tulee 2.:lle sijalle.(Siitä seuraavassa bloginumerossani). 5:lle sijalle saapui maalin jälleen Panhard Dyna Emil Pauri-Einar Ström-tiimin ajamana.
1954 Osmo Kalpalan Dyna Z:n pienoismalli |
1961 PL17 Monte Carlon-rallin voittajana |
Hyöty-Dynat
---------------------
Panhard Dynaa tarjottiin myös ammattiajoon sekä yksityisyrittäjille
jakelukäyttöön. V.1955,jolloin Citroen oli kahmaissut 25% Panhardin osakkeista,uuden hauenkeulaisen Citroen ID-mallin tultua suosituksi Pariisin taksimalliksi,Panhard tarjosi kilpailijaksi oman Dyna Z-taksiversionsa.
1953 Renault Affaires taksi |
1954 Dyna Z taksi |
1955 Garage Godard. Dyna W2 pickup ja Renault Corale pickup.Jacques Tati taustalla piippuineen. Juhart 2004 |
1960 PL17 Break |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti