Kuopiolaisen Timo-sedän 1953 Nash Statesman Juhart 2011 |
Sama kuva 1980-lukuisesta Mobilisti-lehdestä,Auton omistajaa ei tunnistettu,mutta minä tunnistin hänet äitini serkuksi ja kuo- piolaiseksi Timo Laitiseksi,sedäkseni. |
Italialainen koriräätäli Pinin Farina,jota oltiin pyydetty muotoilemaan uutta Nash-sarjaa ja myöhemmin Metropolitan-pikkuautoa oli käskenyt poistaa nimensä pikku-Nashin likasiivistä,tunnustamatta isyyttään äpärälapselle,jonka sydämenä tykytti ensimalleissa britti-Austinin 1200-kuutioinen nelosmoottori.
-merkki oli Suomessa jo tunnettu 1920-luvulta laadukkaana amerikkalaisena autona.
V.1917 vuoden autotehtaansa perustamisen jälkeen Charles W. Nash oli värvännyt suomalaissyntyisen Nils Erik Wahlbergin pääinsinööriksi Oaklandilta Pontiacin kaupungista,Michiganista kehittelemään kansiventtiilikoneista Nash-mallistoa. Wahlberg oli patentoinut jo v.1914 Oaklandilla erikoisen äänenvaimentimen sulkuventtiilin (muffler switch-off valve).Oakland taas myöhemmin sulautui General Motorsiin Pontiacin edeltäjänä.Eräs toinen suomalaissyntyinen insinööri Gustav Woldemar Wrede samoihin aikoihin työskenteli Jackson Automobile-tehtaan pääinsinöörinä.Hänet tunnettiin myöhemmin pirunmoisen ja raskaan kyntökoneen Kullervo-traktorin keksijänä ja myöhemmin suomalaisen Valmet-traktorin kehittäjänä.
Keksijänä Wahlberg oli Nashillä kehitellyt autoon läpivirtaustuuletuksen,jollaista pidetään itsestäänselvyytenä nykyautoissa.V.1938 hänen Weather Eye-keksintönsä ohjasi tuoreen ulkoilman auton suodatetun tuuletussysteemin läpi sisätilaan,missä se lämmitettiin taikka viilennettiin ja poistettiin taakse asennettujen aukkojen kautta ulos Prosessissa myös vähennettiin sisäkosteutta liikkuvasta autosta. Toinen Wahlbergin keksintö oli etu- ja takapyörien erimittainen raideväli,missä etupyörien raideväli oli lievästi kapeampi ja minkä vuoksi myös v.1949 esitetyn Airflyte-mallin kääntösäde matalista pyöräkoteloaukoista huolimatta oli pienempi kuin muissa kilpailevissa automerkeissä. Wahlberg myös testasi Nashit tuulitunnelissa,vaikka kriitikot ilkkuivat siitä,etteivät autoilijat yleensä aja tuulitunnelimaisissa olosuhteissa.
V.1936 Nash esitteli oivallisen Bed-In-A-Car-keksinnön,missä istuimet voitiin kaataa vaateriin ja matkasta väsyneet kaksi aikuista nukkua siskonpedissä jalat takakontissa ja pää etupenkin polsterilla. reissuväsymyksensä pois.
1949 Nash Airflyte makuuhuoneena |
1949 Nash Airflyte |
Vuosina 1939-40 Nash virtaviivaisti mallistonsa George Walkerin johdolla ja freelancekorisuunnittelija Don Mortruden avulla.1930-luvun Nash-mallisto näytti virtaviivaiselta kapein ja piikkinenämäisin,ehkä Grahamin hainkuonoimaisin (Shark Nose) maskein. V.1938 vuoden perästä,kun Nash oli ostanut Kelvinatorin jäähdytyslaitefirman ja George Masonin astuttua pääjohtajaksi,Nash Studebakerin ja Grahamin kanssa tarjosi alipaineohjatun vaihdelaatikon ja vapaakytkimen,jolloin myös muodin mukaan vaihdevalitsin siirrettiin lattialta ohjauspylvääseen.Kelvinatorin tekniikallla Nashit saivat markkinoiden ensimmäiset kuumavesilämmityslaitteet,joiden tekniikkaan nykyautojenkin lämmityslaitteet perustuvat.Nashin Evans Product Companyn valmistaman Automatic Vacuum Shiftin pieni vaihteenvalitsin sijaitsi kojelaudassa aivan autoradiosäätimien alapuolella.
1941 Nash Ambassador Eight |
1942 Nash Ambassador |
Lokakuun 27. päivänä 1945 Ambassador Sedan ensimmäisenä uutena sodanjälkeisenä autona ajettiin kokoonpanolinjalta ulos.Malli erosi sotaa edeltävistä malleista pituudeltaan,pitemmillä ja kapeammilla ylämaskin kromitangoilla sekä eteentyöntyvällä alamaskilla.8-sylinteristä ja sivuventtiilistä Ambassadoria ei enää tarjottu v.1948 ja sen tilalle asennettiin kansiventtiilinen 234-kuutiotuumainen ja 112 jarruhevosvoimainen kuutoskone.1946,ehkä silloisen materiaalipulan takia Nash esitteli Chrysler Town & Country-maisen (myös Ford Sportsman-maisen) mallin eli "puoli-woodyn" eli Suburbanin,minkä korissa käytettiin puukehikkoja ja- paneeleja.Mallia valmistettiin v.1948 saakka 1000 kappaletta.
V.1948 Ambassador-avoauto palasi tuotantoon 1000 kappaleen valmistusmäärällä.
1946 Nash Suburban Woody edestä |
Sama Nash Woody takaa |
Minulle pikkukundista asti Nashit olivat aina kiinnostaneet
Olinhan saanut elvistellä v.1955 pappilaan visiitille saapuneen Timo-sedän 1953-mallisen ja vaaleanpunaisen Nash Statesmanin takapenkillä ja nokka pystyssä kertoa naapurin pöksytehtaan perillisille Jukalle ja Heikille,että kyllä meidänkin suvussa ajellaan jenkkivehkeillä.Silloin housutehtaan dirikkaisä ajoi vielä 1939-mallisella ja beessisellä,sodankäyneellä Chevrolet Master Deluxella ja poliisiauton mustalla 1952-mallisella Volvo PV444:llä.
Timo-sedän Nash Statesman pappilan edessä,joskin mustakattoisena.Takana retuulinen Marttilan sedän 1947 Studebaker Champion. Juhart 1995 |
Poliisien lahdesta kävimme jalkapatikalla Nummijärven kylän Tukkisen maalaiskaupassa äidin ostoslista kourassa ja kerran jopa Tauno Palokin oli lasikuitupikaliipparilla ajanut Enäjärven mökiltään poliisien lahteen sekä kävellyt Tukkiselle ostamaan pilsnerikoria.Isosiskot olivat olleet ihan lääpällään Taunon ilmestymisestä maalaiskauppaan,missä melkein sananmukaisesti myytiin hampparimakkaraa kumiteräsaappaasta. Siskot olivat ujoina pyytäneet Taukalta nimmareita,jotka komea näyttelijä kauppias Tukkisen korvan takaa lainaamalla timpurinkynällä kirjoitti tiskillä puotipaperin kulmaan.
Siskoille Taunon ele vastasi tulista suudelmaa Ansa Ikosen punahuulille.
1939 Studebaker Champion |
Studebaker oli minusta Nashin rinnalla toiseksi komein 30-lukuinen auto.V.1939-mallisen Championin värimainoksen olin kerran nähnyt Fammu-tädin Myllymäen huvilalla yhden haalistuneenkeltaisen National Geograph-lehden sivuilta. Se näytti minusta komealta,vaikka olikin Studebakerin Commanderin pikkusisko.
1951 Linja-autoaseman Shellillä. Edessä 1939 Studebaker Commander Juhart 2009 |
1955 Marttilan sedän 1947 (syntymävuoteni) Studebaker Champion Juhart 2004 |
1936 LaFayette |
1939 Nash LaFayette |
LaFayette Motors aloitti auton valmistuksen vuonna 1920 Indianapolisissa,muuttamalla myöhemmin Milwaukeen Wisconsiniin. LaFayette Motorsin pääosakkana oli Nash Motors,mukaanluettuna Charles W.Nash ystävineen ja liikekumppanineen..
LaFayetten laadukkaat ja hintaisat autot eivät myyneet hyvin.
1939 Nash-lehtimainos |
V.1924 LaFayette Motors sulautettiin Nash Motorsiin ja tehdas ryhtyi valmistamaan Ajax-autoja.
Lafayette-merkki otettiin uudelleen käyttöön v.1934 halvempihintaisena Nashin kumppanina.
V.1937 LaFayette hävisi itsenäisenä merkkinä ja vasta vuonna 1941 Nash LaFayette halvimpana Nashinä ristittiin nimellä Nash 600.
50-luvulla Hudsonin sulautuessa Nash-korisia ja kromiheepeleillä koristettuja Hudsoneja tarjottiin amerikkalaiselle ostajakunnalle. Jenkit ryhtyivätkin kutsumaan sitä Hashiksi.Nashin pikkukorista ja Austinin koneella liikkuvaa Metroplitaniakin myytiin Hudson-merkkisenä.
Siitä minulla voisi olla tulossa stoori rumannätistä suurkaupunkilaisesta...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti