1948 Hillman Minx Helsingintiellä Salon kauppalassa. Juhart 2010 |
Brittiläisestä seksikkäästä ilotytöstä japanilaiseen pikkunättiin geishaan
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hillman Minx 1948-70
-----------------------------------
Minx--seksikäs löysämoraalinen ilotyttö
Bellel--Bell ja latinalainen L eli 50 (Isuzun ensimmäinen malli 1964 Hillman Minxin tekniikalla)
Bellet--pikkunätti
1938 Hillman Minx |
Oli eräs yleisimpiä 1960-luvun herjoja Rootesin perusautosta Minxistä,joka oli syntynyt 30-luvulla,osallistunut II Maailmansotaan brittiarmeijan Tilly- pick-up-versiona (Utility) ja lattaperäisenä virka-autona,syntynyt uudelleen 1948 sodan jälkeisenä silokylkisenä perusmenijänä ja poistunut katukuvasta v.1970 viimeisenä Super Minxinä Hunter-sarjan tieltä.
Lisää irvailuja Hillman sai pienestä takamoottorisesta IMP-mallista,jota Autocar-lehti mainosti lauseella "Too little,too late!".IMP:in valmistus aloitettiin brittihallinnon pakotteesta Iso Britannian pohjoisosan työttömyyden poistamiseksi Skotlantiin.IMP:iä vaivasivat aluksi laadulliset heikkoudet sekä myöhästyneet toimitukset
1953 Isuzu Hillman Minx Phase VI |
1954 Standard 8 |
1950 Minx Cabriolet 1953 filmissä Flottare i färg |
Britanniassa Motor-lehden testiauto maksoi 505 puntaa veroineen,mihin kuuluivat lämmityslaite,kromipuskurien kävyt sekä pitkäaaltoradio.V.1956 Minx vaatetettiin uudelleen Raymond Loewyn suunnittelemaksi pikku- Studebakeriksi Audax-malleina.
1955 Hillman Minx Californian |
--------------------------------------------------------------
V.1953 ensiesiteltiin Raymond Loewyn suunnittelema Studebaker-vaikutteinen 2-ovinen Californian-hardtopmalli amerikkalaisille vähäkulutuksisena sporttimallina.Minxin takaikkunakin kaarsi sivuille kolmiosaisena kuin Chevroletin uudessa Bel Air-hardtopissa.Suomeenkin Californian-malleja tuli muutama kappale.Minxille kävi Californian-mallissa samoin kuin Austin A90 Atlanticille,etteivät amerikkalaiset paljon innostuneet hitaista ja alitehoisista eurooppalaisista hardtopeista,kun melkein samalla hinnalla sai alasarjan Chevrolet Bel Airin tai Plymouth Convertiblen.
1963 Audax -mallinen Commer Cob SSO:n maatalousmyymälän edessä Vilhonkadulla |
1960 Audax Commer Cob Salon Autotarvike Oy |
1950 Hillman Estate Phase III |
Havannalainen ja ja kovia kärsinyt 1956 Hillman Husky |
1957 Salon Horninkatu.Oikealla 1953 Hillman Estate tai ikkunallinen Commer Cob |
------------------------------------------------------------
Hillman Husky oli loistava esimerkki sodan jälkeisistä,riisutuista säästöspesiaaleista.
Rootes Group oli jo yrittänyt aiemmin vastaavanlaisen farmarimallin valmistusta Minx Estaten muodossa,mikä oli,kuten aiemmin mainitsin,ikkunallinen ja takapenkillä varustettu Commer Cob. Sellaisia liikkui kotikauppalankin kaduilla useita.Salon Autotarvike Oy Vilhonkadulla myi Cobia ranskalaisen Panhard Dynan kylkiäisenä,vaikka Dynaakin sai pakettimallina.Töpöhäntäinen ja pikkuruinen Husky myi hyvin sen puuttuvista mukavuuksista huolimatta....jopa lämmityslaite piti ostaa lisävarusteena. Uutta Huskyä oltiin suunniteltu uutta v.1956 sileälinjaista Raymond Loewyn studebakerimaista Audax-mallistoa odotellessa.Valitettavasti se saapui kaksi vuotta myöhässä jättämällä vanhan töpöhännän omistajien tuntemaan itsensä enemmän toisen luokan autoilijoiksi.
1956 Husky |
Vanha Minx pantiin eläkkeelle 60-luvun puolivälissä Super Minxin tieltä,mutta Husky-nimi pulpahti pinnalle v.1967 karun kulmikkaan Hillman IMP- farmarimallin muodossa.
1967-70 IMP Husky |
Ralli-Hillmannit Montessa ja Jyväskylässä
-------------------------------------------------------------------
Rootes Groupin rallitiimi on aina yrittänyt parastaan rallikisoissa. Hillman Minx on osallistunut Monte Carlon ralliin jo v.1938.Minxin 1185-kuutioinen sivuventtiilinelonen ei kylläkään kutsunut kaahailuihin pikataipaleilla,mutta silloin 30-luvulla Monten rallihan oli enemmän herrasmieskilpaa kuin vauhtikilpaa.
1938 Monte Carlo.Hollantilainen Daus Gatsodines ajoi maalin rikepisteittä |
1951 Montessa hollantilaissyntyinen ja natsivalloitusta sota-aikana Britanniaan paennut naisajaja Sheila Van Damm (1922-87) ajoi Rootesin tiimissä Hillman Minxillä.V.1956 hän oli vaihtanut saman tallin Sunbeam Rapieriin Peter Harperin kakkoskuskina Mille Migliassa.
1960 Monte Carlo. Gunnar Henriksen No.89 Hillman Minx |
Jyväskylän suurajoihin usea Hillman Minx oli osallistunut 50-luvulla,saapumalla maaliin valitettavasti isolla joukolla häntäpään sijoille.
Hillman IMP kylläkin pärjäsi Suomessa paremmin rata-ajoissa.
1959 Monte Carlo.Sunbeam Rapier No.72 |
----------------------------------------
Japanilaisten autojen valmistushistoriaa:
1938 Austin 7 Ruby |
In the early 1930s Datsun later known as Nissan Motor Company of Japan built cars infringing Austin patents. From 1934 Datsun began to build Austin Sevens under licence and this operation became the greatest success of Austin's overseas licensing of its Seven. This marked the beginning of Datsun's international success.
In 1952 Austin entered into another agreement with Nissan for that company to assemble 2000 imported Austins from partially assembled sets and to sell them in Japan under the Austin trademark. The agreement called for Nissan to make all Austin parts locally within three years, a goal Nissan met. Nissan produced and marketed Austins for seven years. The agreement also gave Nissan rights to use Austin patents, which Nissan used in developing its own engines for its Datsun line of cars. In 1953 British-built Austins were assembled and sold, but by 1955, the Austin A50 – completely built by Nissan and featuring a slightly larger body with 1489 cc engine – was on the market in Japan. Nissan produced 20,855 Austins between 1953 and 1959.
Minua pani ihmetyttymään mm. Filippiinien ja Manilan historiakuvia selailtuani,miten liikenteessä vilkkui 50-60-luvuilla monta Austin 55-mallista taksia.Filippiinithän olivat ensimmäinen Japanin autonvientimaa ennen ryntäystään Amerikan markkinoille.Ilmeisesti Austin 55-taksit olivat juuri niitä Japanissa lisenssillä valmistettuja malleja,kunnes 50-luvun lopussa ensimmäiset Datsun Bluebirdit rantautuivat Manilan North Harboriin. Suomessa omistamani 1976-mallisen Datsun 100A eli Cherryn moottorikin pohjautui paljolti Austinin B-sarjan moottoriin,joka oli tuttu jo Austin A30-35-sarjasta.
1957 Austin A55 Cambridge |
1962 Isuzu Renault PA62 |
V.1961-64 Hino valmisti omaa luomustaan Hino Contessa PC-mallia,joka osaltaan perustui 4CV:n ja Dauphinen-tekniikkaan,joskin sen jäähdytin istui moottorin perässä,toisin kuin ranskalaisessa ,jonka jäähdytin sijaitsi tulipellin takana.V.1964 Hino esitteli Giovanni Michelottin suunnitteleman Contessa PC-malliston,jota myös valmistettiin Israelissa.
1957 Hino Renault PA62 Tokyo Cab |
1961 Hino Contessa PC |
Isuzu päätyi valmistamaan brittiläisen Rootes Groupin Hillman Minxiä CKD-pohjalta (Completely Knocked Down-osat).V.1953 Minxejä alettiin kokoamaan CKD-osista Isuzun uudelta Oomori-tehtaalla.
1966 Manilan Pasay Cityn Kartimar-ostoskeskus, Keskellä Japanin Isuzu Hillman Minx,Hillman Super Minx-taksi,Fiat 1300-1500,Ford Taunus 17M jne. |
1955 Isuzu PH10 Minx |
3 japanilaiseurooppalaista Toyota-museossa; Hino PA62, Isuzu Minx PH10 ja Austin A50 |
1958 Hillman Minx |
Mallit rekisteröitiin viisipaikkaisesta kuusipaikkaisiksi eikä ollut mikään ihme,että Isuzu Hillman Minxistä tuli Manilassakin suosittu taksi.Silloin japanilaiset ja filippiinot olivat vielä pienikokoisempia Vielä 1990-luvulle saakka Manilan suosituin taksi oli Toyota Corolla.
Lokakuussa 1959 Isuzu Minx sai uuden kasvoehostuksen,muistuttamalla britti-Mk 3-sarjaa ja malliksi nimettiin PH300.Moottoriakin porattiin isommalsi 1494-kuutioiseksi ja Standardia tarjottiin 60hp-koneella,kun taas Super Deluxea kahdella lisähevosella.Vuoden perästä 1960 lokakuussa Isuzu Minxiä meikattiin uudelleen (PH400) muistuttamaan 3A-brittiserkkuaa,mutta japanilaisen Minx piti kiinni vanhasta pienestä tuulilasistaan.V.1962 Isuzu Minxiin tehtiin pieniä muutoksia,mutta v.1963 lokakuussa
Standardissa tehoa nostettiin 68hp;n ja Super Deluxessa 70hp:n.
1963 Isuzu Hillman PH50 Standard Minx |
Isuzu Hillman Express,Japanin pystykorva
---------------------------------------------------------------------
1962 Isuzu Hillman Express 1966 filmissä Don't walk...Run |
1963 Isuzu sai luvan Rootes Groupilta luvan valmistaaja myydä. Commer Express-pohjaista Isuzu Express-farmarimallia,joka pohjautui 1950 esiteltyyn kevyeen pakettifarmarimalliin.Ei ole tarkkaa tietoa valmistiko ommer Van-mallia 1953 tuotannon alusta,mutta ainakin myyntibrosyyreistä niitä löytyy Hillman Minx PH11-12-mallien ikkunapakettiversioina.1957 alaskammettavin ikkunoin ja kaksiosaisin peräovin (Clamshell type) Rootes esitteli neliovisen Audax Minx-sarjan farmarimallin,joka muistutti enemmän henkilöautoa.Isuzu teki toisin käyttämällä ensimmäisen Hillman Minx Estaten kori-ja kattomallia,minkä sivuikkunat olivat liukumallia ja takasivuikkunoissa oli lastaussuojina vaakasuorat kromitangot.
Japanilainen Isuzu Hillman Minx/Express-brosyyri |
Takaovikin aukesi sivulle yhtenä osana.Malli ristittiin Expressiksi,jonka etupenkkikin jakautui omituisesti,missä kuljettajan istuin käsitti kolmanneksen etusohvasta.Näin ilmeisesti saatiin 3 pientä japanilaista mahtumaan etupenkille.Isuzu-tehtaan myyntipamfleti hyvin korostivatkin,että Express oltiin tarkoitettu monikäyttöfarmariksi eli arkisin työkäyttöön ja viikonloppuisin perhekäyttöön.
Jos pyhään nettiin on luottamista Express ensiesiteltiin 1962,mutta eräs Hillman brosyyri kehui sitä jo 1960-mallisena eli PH200:na.Express tuli ehkä markkinoille jo 1958 PH200:n kasvonkohotetussa mallisarjassa alempipuristeisella Standard Minxin moottorilla varustettuna.
Isuzun 10 kelloa..Bellel ja pikkunätti Bellet geishatyttö
---------------------------------------------------------------------------------
1964 Isuzu Bellell 2000 |
Ensimmäinen ihka-aito Isuzu nimetään Bellel ensiesiteltiin huhtikuun 11. päivä 1961,jkla ei ollut korimallinsa puolesta mitään sukua Minxille,vaan muistutti enemmän Fiatin 1800-2300 Farinan muotoilemaa mallisarjaa.Isompana ja raskaampana 1191 kilon painoisena se oli numeroa Minxiä kookkaampi 2-litrainen auto (1190cc),josta ei tullut Minxiä korvaavaa mallia..
1964 Isuzu Bellet |
jolla ei ollut mitään yhteistä edes Hillman Expressin kanssa.Bellett Expressiä sai 1300-1500cc-moottorivaihtoehdoilla. Henkilömallien moottorivaihtoehdot olivat 1471-kuutioinen bensiinimalli ja 1800-kuutioinen diesel,
1965 Isuzu Express Wagon 1800 diesel |
Suomessa Isuzu Bellet tuli melko suosituksi yksitys- sekä rallikäytössä. Bellett Expressiä en tiedä Suomeen tuodun,mutta Sport-ja GT-mallia kylläkin tuotiin muutama kappale. Jotenkin minua aluksi vieroksutti Belletin taaksekallistuvat ikkunankarmit,mutta silmät tottuivat niihin automallin vanhetessa.Yhtä paljon ensimmäisten Toyota Corona-mallien puutarhatuolimaiset,taaksekallistuvat keulat vieroksuttivat aluksi ostajakuntaa.Isuzun henkilömallien maahantuonti Suomeen taisi pysähtyä Isuzu Florianiin(1967-83),joita ei montakaan tuotu maahan.
Ns Ghia Florian ei saanut Belletin kaltaista suosiota maassa.
1970 ca. Manilan Highway 54 eli EDSA ja Isuzu Bellet 1962 Ford Galaxie 500:n seurassa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti