2015 helmikuu.Paavi Francis(cus) Manilassa Isuzu L200-Crew Cab-pickupista rakennetussa Popemobilessa |
------------------------------------------------------------
Paavin nenä |
Suomessa ei kyllä tunnettu yhtään paavia,mutta Suomen Kuvalehdestä olin lukenut,että Vatikaanin yläpappina istui silloin paavi Pius,josta isäkappalainen oli kertonut,että Pius oli mitä syntisin paavi,koska se oli auttanut II maailmasodan jälkeen natseja,piiloittelemalla niitä Vatikaanissa. Suomen evankelisluterilaisen kirkon päämiehenä silloin oli arkkipiispa Ilmari Salomies,joka kävi meidänkin pappilassa piispantarkastuksessa v.1954,jolloin satuin kutsumaan hänen autoaan nimellä Perse Eres.
Arkkipiispan auto oli kyllä Mercedes-Benz 170V-mallinen auto,jonka takakontin päällä Paavin nenän sijasta istui kumollaan sellainen pesuvati,jota kutsuttiin varapyöräkoteloksi.
Uskoin kyllä sen olleen arkkipiispan kastemaljan,jota ylipiispa käytti piispantarkastuksissa joukkokastajaisissa,kun meitä sodanjälkeistä suurta sukupolvea tehtiin urakalla niinä nousukausivuosina..
Paaviautot eli Popemobilet
------------------------------------------
Jos autoa ollaan pidetty pyhänä Filippiineillä,niin vielä pyhempänä katoliset filippiinot ovat pitäneet Santo Papan eli paavin edustusautoa eli Popemobilea.
Ympäri maailmaa paavin vieraillessa roomalaiskatolisissa maissa ollaan nähty Santo Papa vilkuttelemassa hurraavalle yleisölle mitä erikoisimmissa lasikaappisissa Popemobileissa .
Paaville erikoistyönä valmistettujen loistoautojen lista on pitkä,vaikka joissain köyhimmissä katolisissa maissa ollaan tyydytty halvempiin ja maalle ominaisiin valmisteisiin.
Paavi Johannes Paavali II:n vieraillessa Manilassa v.1981 helmikuussa hänelle rakennettiin erikoisvarusteinen ja ison Ford-kuorma-auton pohjalle suunniteltu Popemobile.
Silloin ei vielä maan kuuluisa katolisen kirkon edustaja ja presidentti Marcosia kriittisesti arvosteleva kardinaali Sin eli komeammin lausuttuna Jaime Cardinal Sin (Sin on kiinalainen sukunimi ja englanniksi Synti) ei ollut pyytänyt tarjousta paikallisilta Jeepney-valmistajilta Sarao Motorsilta eikä Fransisco Motorsilta kansallisen Jeepney Popemobilen valmistamiseksi,vaan päätyi Filippiineillä koottuun isoon Ford F-600-malliin,jonkalaisia Manilan kaduilla näkyi rämisten ja savuttaen dieselipäästöjä maallisissa jakeluajoissa ja jopa roskankeruuautoina.
On vaikeata arvailla keidenkä sen ajan poliitikkojen aivopieruina ajatus oli lähtenyt,mutta olettaisin jonkin kirkollisen emiirin olleen hyvävelisuhteessa paikalliseen Makati Cityn Ford-edustajaan Mantradeen.
--A Pope of the People riding on a basura truck? (Kansanpaavi roska-auton lavalla?)
1981 Paavi Johannes Paavali II Cebu Cityssä Dord F-600:n kyydissä |
Samainen paavi oli v.1979 ajellut New Yorkin Yankee-stadionille samanlaisen,joskin pienemmän Ford- pick-up-version lavalla.
Ehkä tästä Manilassa oltiin saatu ideapoikanen?
Ja v.1970 edellinen paavi Paavali VI oli Manilan vierailullaan ajellut Mercedes-Benz 600 Pullman Cabrioletilla.
1970 Ford F-600 kippiauto |
erikoisrakentesilla autoilla papaalisen statuksen symbooleina vierailumaissa. Popemobile on tämän kustomoidun ajoneuvon virallinen nimi ja jota paavi käyttää julkisissa näytöksissä ja josta katolinen kansa voi nähdä hänet korotetussa ja panssarilasisessa lasivitriinissä...
1980-lukuinen MB G500 Geländewagen Popemobile SVC-1 |
Kunkin Popemobilen rekisterilaattana näkyy SVC-1,lyhennys latinankielisestä nimestä Status Civitatis Vaticanae eli Vatikaanin kaupunkivaltio.Numero 1 taasen vastaa paavin Pontifex Maximus-arvoasemaa eli korkeinta Pontiffia Vatikaanin kaupunkivaltion hierarkiassa.
Automobiilin keksimistä ennen paavia kuljetettiin näytillä Vatikaanissa erikoisvalmisteisessa ja seremoniaalisessa kantovaltaistuimessa nimeltään Sedia Gestatoria kaikkiin mahdollisiin paavillisiin tilaisuuksiin ja niistä pois.
Vasta v.1930 Paavi Pius XI sai lahjaksi Daimler-Benz AG:tä komean Mercedes-Benz 460 Nürnburg-loistoauton,josta alkoi Popemobilen koko historia.Sen erikoisuutena oli takasisätilan keskelle asennettu valtaistuin ja lattialla silkkiset matot.
1930 Paavi Pius XI:n MB 460 Nürburg Popemobile |
1964 Paavi Paavali VI:n New Yorkin vierailua varten Vatikaani pyysi Ford Motor Companyä rakentamaan Lincoln Continentalista uuden Popemobilen.
Lincoln kustomoitiin paaville sopivaksi jo suunnitellusta Lehmann-Peterson-prototyypistä,minkä takaosassa paavin valtaistuinta pystyttiin nostamaan 12-tuuman korkeudelle.
Vuotta myöhemmin paavi sai jälleen uuden Mercedes-Benz 600 Landauletin,jota hänelle uskovaiset voivat ihailla Vatikaanin ja koko roomalaiskatolisen kirkon maanpäällisen johtomiehen ohella.
V.1966 Mercedes-Benz AG lahjoitti paaville 300SEL avokattoisen Popemobilen,jonka takaosassa paavin valtaistuinta voitiin liikuttaa sivulle mekaanisesti papaalisen avustajan viereen istuttamiseksi.
1960 MB 300D Popemobile |
1964 Lincoln Continental Popemobile |
1966 Paavi Paavali VI:n MB 300SEL Popemobile |
Hän oli valinnut Popemobilekseen puolalaisvalmisteisen FCS Star-kuorma-auton pohjalle rakennetun näyttelyvaunun,jonka suunnitteluun hän itse oli antanut tarkat ohjeet.
Samana vuonna katolisessa Irlannissa vieraillessaan hän sai edustusautokseen Ford D-sarjan kuormavaunun,joka rakenteeltaan muistutti FCS Staria isoin lasi-ikkunapinnoin.
FCS Star Popemobile |
Ford D Popemobile |
Paavi Paavali II matkustelikin paljon. V.1981 hän vieraili Ranskassa,jossa hänelle tarjottiin Peugeot 504 Popemobile korotetulla lasiakvaariolla.
1981 Sarao Motors Jeepney Popemobile.jota käytetiin mm. Baguio Cityssä |
V.1982 paavi Englannin vierailulla sai ensimmäisen luodinkestävän Land-Roverin Popemobilekseen.Korimalliltaan se muistutti MB 240GL- ja Peugeot 504-Popemobileja.
Vierailtuaan Skotlannissa hän sai ajoneuvokseen Leyland-kuorma-autosta rakennetun Popemobilen,jota pidettiin raskaimpana Paaviautona 24-tonnin kantavuudeltaan.
1995 Filippiinien vierailulle Fransisco Motors,manilalainen jeepney- ja PUJ /Public Utility Jeepney-valmistaja sai toimekseen rakentaa filippiiniläisen Popemobilen,joka pohjautui ANFRAn pakettimallin panssaroituun pankkien rahankuljetusautoon.
Paavin vierailu sattui Maailman nuorisopäivän kunniaksi Manilassa.
Panssari-Popemobilen rahoitus tapahtui vapaaehtoisin yksityissektorin lahjoituksin,kuten irlantilaisen Leyland-Popemobilen kohdallakin.Vaunussa oli luodinkestävät ikkunat ja pommilujat osat,jotka Vatikaanin sveitsiläisvartiosto tarkasti hyväksyttäviksi.
Paavi Paavali II kuoltua vuoden 2005 huhtikuussa,Manilan Quiapon kaupunginosan kirkon seurakunnan virkamiehet lainasivat autoa lyhehkön ajan näytteille panemiseksi.
Ja kuten katolisessa maassa aina tapahtui,niin kömpelöstä ANFRAn panssari-Popemobilesta tuli pyhinvaelluskohde filippiinouskovaisille,joilla ei ollut varaa lentää Vatikaaniin paavin hautajaisiin.
Mangoja ja olutta rakastava tuleva paavi
--------------------------------------------------------------
Filippiineillä... enemmistöltään roomalaiskatolisessa maassa mennään melkein hulluiksi maailman 1.2 miljardin uskovaisen katolilaisen kirkon johtajan, paavin vierailusta.
Hänen v.2015 helmikuun vierailusta tiedettiin sen olevan neljäs paavin vierailu maassa,
V.1970 paavi Paavali VI vieraili siellä ja paavi Johannes Paavali II vuosina 1981 ja 1995.
Ja aina kutakin vierailua ennen tapahtui kiintoisia asioita.
Paavi Johannes Paavali II vierailua ennen hän oli käynyt visiitillä Manilassa v.1973 melko tuntemattomana Krakovan kardinaali Karol Josef Wojtylana.Saavuttuaan Manilaan lyhyen välilaskun aikana,hän piti messun Manilan Paranaquen kaupungin Baclaranin kirkossa,Niillä, jotka sattuivat olemaan Vatikaanin sisäpiirissä,oli sisuksissaan tunne,että tästä kardinaalista vielä tulisi paavi.
Ruotsalainen lehtimies Christer Nyblom,joka oltiin liitetty kardinaalin kiertueeseen,havaitsi miten kardinaali rakasti filippiiniläisiä mangoja sekä San Miguel Pale Pilsen- olutta lyhyellä vierailullaan.
Panssari-Popemobilen rahoitus tapahtui vapaaehtoisin yksityissektorin lahjoituksin,kuten irlantilaisen Leyland-Popemobilen kohdallakin.Vaunussa oli luodinkestävät ikkunat ja pommilujat osat,jotka Vatikaanin sveitsiläisvartiosto tarkasti hyväksyttäviksi.
Paavi Paavali II kuoltua vuoden 2005 huhtikuussa,Manilan Quiapon kaupunginosan kirkon seurakunnan virkamiehet lainasivat autoa lyhehkön ajan näytteille panemiseksi.
Ja kuten katolisessa maassa aina tapahtui,niin kömpelöstä ANFRAn panssari-Popemobilesta tuli pyhinvaelluskohde filippiinouskovaisille,joilla ei ollut varaa lentää Vatikaaniin paavin hautajaisiin.
1995 ANFRA Popemobile |
--------------------------------------------------------------
Filippiineillä... enemmistöltään roomalaiskatolisessa maassa mennään melkein hulluiksi maailman 1.2 miljardin uskovaisen katolilaisen kirkon johtajan, paavin vierailusta.
Hänen v.2015 helmikuun vierailusta tiedettiin sen olevan neljäs paavin vierailu maassa,
V.1970 paavi Paavali VI vieraili siellä ja paavi Johannes Paavali II vuosina 1981 ja 1995.
Ja aina kutakin vierailua ennen tapahtui kiintoisia asioita.
Paavi Johannes Paavali II vierailua ennen hän oli käynyt visiitillä Manilassa v.1973 melko tuntemattomana Krakovan kardinaali Karol Josef Wojtylana.Saavuttuaan Manilaan lyhyen välilaskun aikana,hän piti messun Manilan Paranaquen kaupungin Baclaranin kirkossa,Niillä, jotka sattuivat olemaan Vatikaanin sisäpiirissä,oli sisuksissaan tunne,että tästä kardinaalista vielä tulisi paavi.
Ruotsalainen lehtimies Christer Nyblom,joka oltiin liitetty kardinaalin kiertueeseen,havaitsi miten kardinaali rakasti filippiiniläisiä mangoja sekä San Miguel Pale Pilsen- olutta lyhyellä vierailullaan.
Benjamin Mendoza kiinniotettuna Bolivialainen maalari,joka yritti murhata paavin ----- |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti