torstai 16. helmikuuta 2017

Karvaooppeleista Opeleihin.Vanhan roddarin muistelmat.Kadettin paluu.2.

1964 Opel Kadett A

A Kadett
-----------------
Opelilla ei ole ollut pitkään Rekord- ja kipparisarjan alapuolella pikkuautoa.50-luvun alussa oli kylläkin se vanhaan Kadettiin pohjautuva Olympia,joka lopulta kasvoi Olympia Rekordiksi 1953.
Kapitänin yläpuolelta löytyi vain Commodorejä ja Admiraleja...
Minunkin omaksi yllätyksekseni naapurin pöksytehtaan omistajan siskon Sylvi Lammervon mies..herra Tiilikka oli vaihtanut 1959 Lloyd Alexander TS:nsä upouuteen 1964 Opel Kadettiin. 
Uusi Kadett A oltiin esitelty v.1962 lokakuussa,kun edellinen Kadett oltiin kuopattu v.1941 toukokuussa..
Samana vuonna 1964 Kadettin isoveli Rekord oli saanut uudet ja isommat kuosit.
Itse pöksytehtaan johtaja ei vaihtanut  punaista Anglia-keulaista Ford Thames-pakettiautoa uuten Opel Caravan-pakettiautoon,vaan uuteen ja tulipunaiseen Toyota Corona-farmariin.


1966 Toyota Corona
farmari
1965 Salon Auto ja
Moottorin Vauxhall Viva-mainos


1964 Salmenrannan kerrostalon
parkissa uusi Opel Kadett A
Saloonkin niitä A Kadetteja saapui kourallinen,mutta Salon Auto ja Moottori näytti mainostavan enemmän sen uutta brittiläistä GM- serkkua Vauxhall Viva HA:ta,jota sai myös Bedford HB-pakettiversiona. Siitä huolimatta kaupungissa huristeli muutama Kadett Caravan-farmari ja pari punaista Coupeakin. Vasta v.1964 uuden Kadett B-mallin tultua markkinoille, myynti lisääntyi huomattavasti.
B Kadett oli näytti paljon sulavammalta ja muodikkaammalta kuin A-sarjan Kadett.Se oli samalla pitempi,leveämpi ja raskaampi kuin edeltäjänsä. Sarjan valmistus päättyi vasta v.1973.Nuorten miesten autoksi etenkin Coupe-mallit kelpasivat sekä kartsa- että ralliajoihin. 1965-70 Rallye Kadett eli Kiemen Coupe oli oikea menevien miesten malli,samoin kuin 1967-72 B-sarjan pulleampi F Coupe.



Kannistojen 1965 Opel Rekord

1965-66 Salolainen Opel Kadett B
Caravan..
A Kadett-variaatiot
1939 Opel Britain .Opel Blitz
Raskaammat Opelit
-------------------------------
Muistaakseni yksikään Salonseudun liikennöitsijöistä ei sodan jälkeen eikä sitä ennen ajanut Opel-onnikoilla. Sotaa edeltävää sekä sota-aikaista Opel Blitziä kylläkin käytettiin rintamakuorma-autoina..
Kaikista erikoisena pidän näin täältä Lontoon akselilta katsomalla,että Britanniaan tuotiin ennen sitä suurta saksalaista Blitziä oikeita saksalaisia Opel Blitz-kuorma-autoja. Southamptonissa brittiläisellä GM:llä oli Opelin kasaustehdas,missä niitä konversoitiin oikealta ohjattaviksi.Duple Bodies et Motors-koritehdas valmisti niihin lavat Chevroletin rungoille.
Vasta 50-luvun puolivälissä kotikauppalaani ilmestyi kevyempiä Opel Blitz-kuorma-autoja,kuten muistan Turuntiellä Vanteen Konepajalla olleen sellainen lavamalli. Mielestäni Blitzin hytti kuonoineen muistutti paljolti samalta kuin brittiserkku Bedford TA:ssa.Vain keulagrilli näytti erilaiselta. 
1956 Opel Blitz
Lisäksi kummatkin mallit näyttivät pienempikokoisilta amerikkalaisilta 1947-53 Chevrolet Loadmastereilta.
Bedford jo 30-luvulta käytti Chevroletin runkoja,moottoreita sekä muuta tekniikkaa..
Opel Blitz oli myös suosittu kevyempänä jakeluautomallina. Keskiraskaana 1.75-tonnisena se kilpaili MB L319:n sekä Borgwardin,Hanomagin sekä Ford FK-mallien kanssa.Uudempi Blitz silti pohjautui sotaaedeltävään malliin runkoineen sekä suorin kansiventtiilikuutosin.



Yutivo Opelit
-----------------------
Pysyessäni vielä ulkomailla,niin toisessa kotimaassani Filippiineillä,jossa minulla vielä virallisesti on residenssistatus,Opelia myi Manilassa GM-edustaja Yutivo Corp..josta olen kertonut aiemmin itämaiden autoteollisuudesta käsittävässä kirjoituksessa:
General Motors Philippines
--------------------------------------
Yutivo Corpin Opel Ascona-mainos 
Yutivo Corpin Opel Kadett
Yutivo Corporation perustettiin v.1953,jolloin GM-autoja ryhdyttiin kokoamaan uudessa Manilan tehtaassa.
Yutivo ei ollut General Motorsin fransiisi,vaan itsenäinen kokoonpanija ja edustaja. Amerikkalaisia GM:n merkkejä koottiin jo tehtaana perustamisesta asti,kuten:
--Chevrolet Bel Air 4-door
--Chevrolet Impala 4-door
--Chevrolet Malibu 2-door ja 4-door
--Chevrolet Camaro,Camaro Rallye
--Pontiac Parisienne (kanadalainen Bonneville)
--Buick Electra 225
Yutivo plant lay-out

1967 Yutivo Camaro Rallye

1967 Vauxhall Victor in Manila
Brittimalleja:
--Vauxhall Victor ja VX4-90
--Vauxhall Viva 2-door,4-door
Saksalaisia:
--Opel Rekord 2-door,4-door, Rekord Wagon 5-door
--Opel Ascona 4-door
--Opel Manta 2-door
--Opel Kadett 2-door,4-door.

1970 Holden LC Torana Sl Straight Six
















Australialaisia:
--Holden Model KH-40
--Holden Wagon 5-door
--Holden Premier 4-door
--Holden Torana
Lisäksi Yutivo Corp. valmisti Chevroletin kuorma-autoja ja alustoja bussikoriteollisuudelle,kuten Liddelille,mikä kuului Yutivo Corporationiin..

Liddellin v.1948 Chevrolet-bussi
Yutivo tuli kuuluisaksi v.1967/69-mallisista Yutivo Camaroista,jotka olivat varustettuja 2.2l-155hp-kuutoskoneilla.Ilmeisesti yhtään V8-konetta ei asennettu edes Rallye-malliin,mikä vastasi amerikkalaista Rallye Sportia.Camarot oltiin maalattu Opelin väriskaaloissa.Yutivo Camaron sai kolmilovisena manuaalina tai 2-vaihteisena automaattina.
Itse kerran melkein olin melkein ostamassa 6-sylinterisen Yutivo Camaron Cavitesta,mutta auto oli laho ja ruosteen syömä.
Päädyin ostamaan 1976-mallisen Oldsmobile Cutlass Supremen,toisen GM-merkin .
Yutivo Camaro oli kai Filippiinien vastine amerikkalaiselle Yenko Camarolle,vaikkakin eri voimanlähteillä.

Yutivo Camaro-mainos


jatkuu... Ennätyksellinen Rekord
--------------------------------------
Rekord poikkesi nimellisesti kaikista Opelin meriupseerimalleista,joskin Kapitäniin pohjautuva kalliimpi Diplomat viittasi valkoisella hanskalla Länsi-Saksan suurlähetystöihin.
Äitikappalaiska kertoi tuntevansa vain Rekord-perunamerkin kerrottuani pikkukundina hänelle,että Inkeri Linnalla oli uusi Opel Olympia Rekord...

Ei kommentteja: