Painting Sarao Jeepney Red by Juhart |
Kirjoituksen otsikko voisi olla vikaan johtava,koska kysessä ei ole mikään automaalaus pohjatöineen vaihekuvina,vaan pieni katselmus piirettyihin ja maalattuihin kuvituksiin autoista kirjoissa ja lehdissä autonälkäisen ja kasvavan pikkupojan silmin.
Jo paljon ennen toista maailmansotaa autonvalmistajat olivat käyttäneet itsenäisiä kuvittajia automalliensa mainoksiin sekä myyntibrosyyreihin.
Osa valmistajista käytti mainostoimistoja,itsenäisiä kuvittajia ja osa omia "taidestudioitaan" eli suunnittelukonttoreitaan kuvastojen laatimiseen.
GM Yhdysvalloissa taisi olla ensimmäinen,joka perusti taiteellisen suunnittelustudionsa jo 30-luvulla.
Ford Motor Company silti vielä pitkään ennen 1949 Fordin suunnittelua taiteili mallejaan teknisessä suunnittelukonttorissa insinöörien valvovien silmien alla.
50-luvun alussa bensiinihajussa kasvavalle nuorelle pojanklopille autokuvien katseleminen keskittyi enimmiltään mustavalkoisiin automainoksiin sanoma- ja aikakausilehdissä,joista osa oli kotimaisten mainostoimistojen kuvittajien käsialaa,osa ulkomaalaisia kuvituksia suomennetuin tekstein.
Akseli Gallen-Kallela taisi olla autotaiteen uranuurtaja Suomessa maalatessaan julisteen Bil Aktiebolagetille v.1905,mutta hänen jälkeensä kukaan kuuluisampi suomalainen kansallistaiteilija ei koskaan ryhtynyt moiseen tempaukseen.
1961.Liftarit. APU |
Seura,Viikko ja Kotiliesi taisivat olla ainoita,jotka julkaisivat monivärisiä kansikuvia 50-luvulla mm. kuuluisten postikorttitaiteilijoiden ja lastenkirjojen kuvittajiien.kuten Martta Wendelin töinä..
Kotiliesi julkaisi Wendelinin kansikuvatöitä jo 30-luvulla.
Kotirouvien lehtenä tunnettu Kotiliesi kuitenkin julkaisi myös automainoksia jo 20-30-luvuilla. Naisia myös käytettiin houkuttimina
20-luvun automainoksissa suomalaisissa julkaisuissa....
1941 Kotiliesi.Kansi Martta Wendelin |
1928 ca. Nash.Suomen Voimavaunu Oy. Kotiliesi |
1956 National Geographic. Chrysler |
Näiden lehtien komeat ja taiteillut automainokset saivat pikkukundin sydämen tykyttämään ja josta omat autotaiteiluni ponkaisivat alulle siinä vuoden 1955-56 kieppeillä..
50-luvun alun automainokset olivat minusta realistisia verrattuina vuosikymmenen lopun kuviin,joissa taiteilijat olivat tahallisesti venyttäneet pitkiä siipiautoja,etenkin amerikkalaisissa mainoksissa. Brittimainoksissa taasen pikkuautojen sisällä istuvat ihmiset oltiin kutistettu,jotta autot näyttivät paljon suuremmilta kuin todellisuudessa.
1959 Pontiac. Kuvataide Art Fitchpatrick ja Van Kaufman |
1961 Pontiac Laurentian. Oma Pontiacini kuva julkaistuna Classic Vans ja Commercial -lehdessä.2012 By Juhart |
Vuoden 1957 kesä muutti autohullun ja autokuvia piirtävän klopin elämää vakavammin,kun perheemme oltiin kutsuttu Suomusjärven Enäjärven Katavasaaren kesämökiltä vieraaksi vastarannalla sijaitseva helsinkiläisen Simulan perheen mökille kahville.
Isäpastori onneksi oli saanut vaasalaisen ja bensaa pissaavan Aldell-perämoottorin nykäistyä käyntiin,jolla seilasimme tällä kertaa ilman haavereita vastarannalle Simuloiden rantaan.
1957 Chevrolet Bel Air. Saturday Evening Post. |
1957 Saturday Evening Post. Leaving Maternity Ward by John Newton-Hewitt |
Kahvikalaasien aikana sain kopattua kouriini kahvipöydän alahyllyltä uuden Saturday Evening Post-aikakausilehden,jonka lukemiseen ja kuvien katseluun melkein autistisesti uppouduin,kunnes äiti joutui toistamiseen melkein huutamaan,että nyt oli lähdön aika kotimökillemme.
Kysäisin Simulan sedältä,jos voisin lainata lehteä iltalukemiseksi...ja vastauksena sain myönteisen myhäilyn piipunvarren takaa..jos vain palauttaisin sen takaisin seuraavalla kahvikalassireissullamme.
Kesämökkimme verannan pöydän ääressä ilkeältä haisevan päivänkakkaravaasin edessä ihailin lehden automainoksia..etenkin komeata tulipunaista 1957 Chevrolet Bel Airia,jonka taiteilija oli maalannut ylämäkeen melkein ajamaan lehdestä ulos syliini..
Silloin päätin ryhtyä aloittelevaksi autotaiteilijaksi,jona olenkin sitten pysynyt seuraavat 60 vuotta...
Minulle monet vanhemmat ihmiset ja kuvaamataidon opettajat olivat silloin naureskelleet,ettei autojen piirtäminen eikä maalaaminen vesiväripaperille ole mitään oikeata taidetta,vaan kasvuikäisen pojan esipuberteettista autohullun pojan fantasiointia,että kyvyilläni voisin vaikka laveerata maisemia taikka maalata potretteja..Ne ovat sitä oikeata taidetta!..Kun kasvat,niin pyri Ateneumin taidekorkeakouluun..
Siinä fantasiassa olen sitten pysynyt koko ikäni!
Pyrinkin v.1966 sinne "Ateniemeen" pääsemällä varalle...mutta armeijaan meno oli silloin yo-kirjoitusten jälkeen kiikarissa 1967 syksyllä,jolloin "Ateniemi" vaihtui Örön rannikkopatterilinnakkeeseen sekä myöhemmin Hankoniemeen..
1967 Örön linnakkeen 88mm Itko-tykki ka vääpelin Mosse By Juhart |
Inttiin lähtö Rockwellian style By Juhart |
1945 The Wonderful Life of Wilbur the Jeep By Norman Rockwell |
1947 Going and Coming By Norman Rockwell |
1940s.Tattooist By Norman Rockwell |
1945 The Swimming hole By Norman Rockwell |
Henry Ford The Authentic Farmboy By Juhart |
Ford Motor Company 50th Anniversary picture by Norman Rockwell |
Rockwellian Xmas. Plymouth ad |
80-luvulla ostin Manilassa Glorietta-ostoskeskuksen National Bookstore-kirjakaupasta amerikkalaisen taiteilijan Norman Rockwellin upean julistekirjan,joka sysäsi minua syvemmin realistisiin maalauksiin..autojen kanssa ja ilman..Rockwellia pidetään Amerikassa aidon amerikkalaisuuden tulkitsijana.Toiseksi Rockwellin teokseksi ostin hänen partiolaiskuvakirjansa.
Hänethän tunnettiin ikipartiolaisena ja partioaatteen innokkaana kannattajana,jollainen isärovastinikin oli paikallisen partiolippukunnan perustajana 1949 kotikauppalassani. Tutkittuani Rockwellin taidehistoriaa enemmän havaitsin lisäksi,että hän oli kuvittanut automainoksia ja Henry Fordin historian Ford Motor Companylle.
Minä Ford-hulluna olin väsäillyt Henry Fordin ja hänen tuotteidensa kuvia olan täydeltä jo pikkukundista.
Forward America By Norman Rockwell |
1957 Tuntematon kolkkapoika By Juhart.. |
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti