1965 Mazda 800 Familia |
Mazda Suomessa
------------------------
Suomeen tuotiin tiettävästi koko Euroopan ensimmäiset Mazdat, kaksi Mazda 800 Familia Sedania ja kaksi farmarimallista Mazda 800 Estatea, 2. syyskuuta 1965. Haka-Auto Oy aloitti merkin säännöllisen maahantuonnin vuonna 1967 malleilla 1500 ja Luce. Nykyisin Mazdan maahantuojana toimii Inchcape Motors Finland Oy.
Vuoden 1999 lopussa Mazda oli Suomen seitsemänneksi yleisin automerkki 113 066 autolla. Eniten tästä määrästä oli malleja 323 (54 375 kpl) ja 626 (44 911 kpl).
Näin kertoo wikipedia Suomeen tuoduista Mazdoista.
1970 Mazda 1500 Van-mainos. Haka-Auto |
Ensimmäiset okulaariset kokemukseni Mazdoista kotikaupungissani keskittyvät 60-luvun loppupuolelle,kun Torikadun naapurikerrostalon eteen ilmestyi kaverini Salmin Repen äidin ostama Mazda 1500 Luce-piilofarmari..muistaakseni viininpunainen. Samassa parkkipaikassa komeili kaverini Eskolinin Pertin vanhempien 1965 Opel Rekord Caravan ja kauppias Irja Wikströmin VW 411 piilofarmari. Kaupunkiin ilmestyi vielä muutama Mazda 1500 Lucen henkilömallikin kaunistamaan muuten silloisen harmaata autokantaa.
Mazda 1500 Lucen oli suunnitellut italialainen Giorgetto Giugaro ja malliltaan se muistutti enemmin paljolti silloista BMW:tä kuin sen pienemmät siskomallinsa Familia sekä japanilain Kei-sarjan pikkuauto Carol.
1500 Luce myöhemmin alusti tietä uudelle 929-sarjalle.
1973 Mazda Capella 616 |
70-luvulla päästyäni koulutustani vastaavaan työhön Saloran TV-tehtaalle päädyin asumaan Saloran vuokra-asuntoon Rappulan Ristikedonkadulle.Itse jenkkiautofäninä olin ostanut alleni 61-mallisen kanadalaisen Pontiac Laurentianin,joka kulki Chevroletin suoralla kuutosella. Yhdellä naapurissa asuvalla TV-asentajalla oli kulkupelinä pissanvärinen ja helmoista ruosteinen Datsun Bluebird 1600 SSS,jonka kyydissä pääsin töihin yskiessäni pölyallergisena sen kojetaulun teddykarvaisesta päällisestä lentävistä pölyhiukkasista ja Colt-tupakantumpeista pursuavasta tuhkiksesta.
Yhdellä toisella naapurillani ja TV.asentajalla oli vastaavasti melko uusi ja aina vahattu luunvärinen Mazda Capella,jota omistaja piti kuin kukkaa kämmenellä. Wikipedia kertoo,että Eurooppaan myydyt Mazda Capellat olivat mallinimeltään 616:a,mutta oman muistini mukaan ne olivat Suomeen tuotuina Capelloita...
Jotenkin Capella sopi nimensä puolesta suomalaiseen maisemaan,kun Viking Linellä oli oma Mariellansa vuodesta 1984..
Capella sijoittui Familian ja Lucen väliin 1,5-1,6-litraisella yksinokka-akselisella neloskoneella (95-104hp),valmistuksen päätyttyä 1978.
Huomasin jo silloin kuinka paljon autonomistajat pitivät huolta omista ajoneuvoistaan ja päädyin myös okulaarisesti toteamaan,miten sottainen auton sisustus kuvaa samalla yksiyhteen omistajansa kotia sisältä.
1977 Mazda RX5 Cosmo 121 Coupe |
1980 muutin maisemaa Saudin aroille,jolloin pääsin tutustumaan kuningaskunnan omaan japanilaiseen autokantaan itäprovinssissa. Monella urakkamiehellä oli tulinen tarve hankkia alleen jonkinlainen käytetty kiesi,jolla pääsisi teollisuuskaupungin Bechtelin Campiltä Jubailiin viikonloppuisin ostamaan muunmuassa Pioneerin,Sharpin,Panasonicin ja Sonyn kannettavia radiokasettisoittimia sekä c-kasetteja iltojen viihteeksi,Eräs suomalainen teknikko päätyi ostamaan Dammamin autosukilta aroauringossa haalistuneen 77-mallisen metallinsinisen ja wankelmoottorisen Mazda RX5 Cosmo 121-kupeen,jota hän käytti paljolti työmaa-ajoissakin,kunnes päätyi muiden kavereidensa kanssa tilaamaan Juffalilta Dammamista upouuden stuttgartilaisen MB W123-mallin kotimaahan vietäväksi.
80-luvun alussa Mazda 929 oli mitä yleisin japanilainen keskikoon automalli Toyota Cressidan rinnalla.1978-81 sen mallimerkkinä oli LA4.1979 oli viimeinen vuosi Lucelle pystylamppuisena ennen v.1980 kasvojen nostoa.Näitä pystylamppuisia näkyi itäprovinssin kaupungeissa Jubailissa,Dammamissa ja Al Khobarissa sadoittain.
Mazdat olivat Saudin hintakategoriassa Toyotoiden ja Nissanien alapuolella.Yleensä niitä haukuttiin myös suomalaispiireissäkin huonolaatuisiksi japanilaisiksi massa-autoiksi.
1982 Muutin firmaa Arabian Lamahille Riyadhin pääkonttorille,jolloin sai käyttööni punaisen 1981-mallisen Mazda 929L Luce Legato-farmarin.L-mallina eli LA4-nimisenä (1977-81) se oli ns. perus-Mazda ilman minkäänlaisia turhia tilpehöövereitä.2-litraisen neloskoneen (90hp) lisäksi Ilmastointi ja radiokasettinauhuri tulivat vakioina. Farkku olikin firmassa ns. Hand-Down-auto,joka kierteli Riyadhin konttorilla kädestä toiseen,käyttäjien muutettua eri projekteihin kuningaskunnassa,jolloin he saivat kussakin projektissa alleen Toyota Cressidan taikka Hiluxin,asemasta riippuen.
Niin minäkin muutin länsirannikolle Yanbu Petrochemical Companyn alaurakan ostomieheksi saamalla alleeni upouuden Toyota Cressida-farkun.
Projektissa oli muutama 1984-mallinen Mazda 929L sedani saittiautoina,jollaista mm. salolainen putkimies Malaskan Eikka käytti työvälineenään.Malli oli tullut markkinoille HB-sarjan,jolloin sen tuotanto jatkui v.1988 saakka.
Samanlaisen 929L-mallin omisti tuleva pakistaaniesimieheni Ahmed Mirza Riyadhin King Faisal-sairaalan materiaaliosastolla,muutettuani 1989 suomalaisista firmoista oikeaan saudifirmaan.
Vaimoni oli töissä samassa sairaalassa sairaanhoitajana.
Ahmedin auto materiaaliosaston parkissa seisoi aina pesemättömänä aropölyistä,sisustan muistuttaessa kaatopaikkaa. Ahmed ja Mazda kummatkin tuoksahtivat valkosipuli-currykainalohieltä ja pesemättömältä nahalta.
Viimeisenä asemapaikkanani Lamahilla oli 1984-87 Jeddah,jossa toimin ostopäällikkönä.Allani oli silloin oma 1984 Citroen BX 16TRS. Projektipäällikkö Leo Nyberg tarvitsi uutta firman autoa,koska kaikki Riyadhin keskuskonttorin Chevrolet Caprice Classicit ja Pontiac Bonnevillet sekä Toyota Crown Super Saloonit olivat menneet muille projektipomoille.
Päätin ostaa hänelle uuden neliovisen ja helmenvalkoisen Mazda 929-hardtop-mallin,josta hän useasti tuli morkkaamaan minua,että hänet oltiin alennettu autostatuksessa.vastasin.että keskuskonttorin pääkirjanpitäjä pakistanilainen Kaiser Anjum ei luovuttanut auton ostoon kuin Mazda 929-mallin hinnan.
Minusta uusi 929 2.0 GLX oli nätti auto,josta löytyi uusi kaksiovinen kupeehadtop-mallikin.
Muutettuani 1989 viimeiseen työpaikkaani Riyadhissa King Faisal-sairaalan materiaaliosaston inventoijaksi,tutustuin sairaalakierroksillani afroamerikkalaiseen hammaslabran esimieheen Maurice Williamsiin,josta tuli paras kaverini.Maurice oli naimisissa myös yhden Lita-nimisen filipinan ..sairaalan apteekin farmaseutin kanssa....eli siinä yksi syy kaveruuteemme.
Mauricella oli silloin käytössään hopeanharmaa 1987 Mazda 626 2.0 GLX Sedan,kun itse ajelin valkoisella ja Kanadan Halifaxissa valmistetulla 1979 Volvo 244 DL:lä..
Asetuttuani Filippiineille 80-luvun alussa Manilan katukuvasta oli vaikeata bongata yhtään Mazdaa.Liikenteen japanilaisina herroina olivat Toyotat ja Nissanit.
60-luvun alussa manilalainen kuuluisa jeepney-valmistaja Fransisco Motors oli kuitenkin alkanut tuomaan maahan Mazda 800 Familia-malleja,kun yksi toinen kilpailijoista toi Isuzu Bellettiä.
Eurooppalaisiin autoihin verrattuna japanilaista autoista sai paremman hinnan vakiovarusteiltaan,kun eurooppalaisiin joutui tilaamaan lisävarusteita ekstrahinnalla.
70-luvulla autoteollisuuden kotimaisuutta korostavassa ja presidentti Marcosin aloittamassa PCMP-projektissa paikalliset valmistajat keskittyivät Asian Utility Vehicle (AUV)-tuotantoon..Ford Fieralla,Toyota Tamarawlla ja Fransisco Motors Mazdaan pohjautuvalla FMC Pinoylla.
1979 Ford Philippines löi Manilassa hynttyyt yhteen Mazdan kanssa,jolloin eurooppalaisten Fordien valmistus loppui.
1982 Lagunan tehtaalla galvanointikylvyssä uitetuista Ford Laserista ja Telstarista tuli Mazda 323:n ja 626:n klooneja ovaalein ja sinipohjaisin Ford-merkein.
Niiden valmistus päättyi Lagunassa 1986,mutta Ford jatkoi amerikkalaisen Escort-pohjaisen Lynxin valmistusta.
Myöhemmin Fordin Makati Cityn Mantrade-edustus tunnettiin vain Nissanin edustajana.
V.2000 alkaen Uudessa Santa Rosan tehtaassa valmistetut Ford Ranger-sarjan pickupitkin olivat oikeastaan Mazdan B-sarjan malleja.
90-luku toi Filippineille uudet Mazda 323- ja 626-mallit.
Mazda 323 Familiaa valmistettiin v.1963-2003. Sitä valmistettiin ns. 8:ssa eri autosukupolvessa,viimeisen valmistuksen alkaessa 1998.Mallina se oli erittäin suosittu Filippiineillä erinomaisesta ajettavuudesta ja hyvistä sisätiloista.
V.1982-86 sitä valmistettiin Filippiineillä Ford Laserina. Mazda 626 taasen pohjautui Capellaan ja v.1982-86 Filippiineillä sitä valmistettiin Ford Telstarina.
------------------------
1979 Mazda 929L Luce |
Mazdat olivat Saudin hintakategoriassa Toyotoiden ja Nissanien alapuolella.Yleensä niitä haukuttiin myös suomalaispiireissäkin huonolaatuisiksi japanilaisiksi massa-autoiksi.
1982 Mazda 929L Luce Legato |
Niin minäkin muutin länsirannikolle Yanbu Petrochemical Companyn alaurakan ostomieheksi saamalla alleeni upouuden Toyota Cressida-farkun.
1984 Pappa itkonen ja Malaskan Eikka Mazda 929L-saittiautossa Yanbussa. Taistalla Lamahin valkoinen Toyota Cressida STW |
Samanlaisen 929L-mallin omisti tuleva pakistaaniesimieheni Ahmed Mirza Riyadhin King Faisal-sairaalan materiaaliosastolla,muutettuani 1989 suomalaisista firmoista oikeaan saudifirmaan.
Vaimoni oli töissä samassa sairaalassa sairaanhoitajana.
Ahmedin auto materiaaliosaston parkissa seisoi aina pesemättömänä aropölyistä,sisustan muistuttaessa kaatopaikkaa. Ahmed ja Mazda kummatkin tuoksahtivat valkosipuli-currykainalohieltä ja pesemättömältä nahalta.
1984 Mazda 929 2.0 GLX Hardtop Sedan |
Päätin ostaa hänelle uuden neliovisen ja helmenvalkoisen Mazda 929-hardtop-mallin,josta hän useasti tuli morkkaamaan minua,että hänet oltiin alennettu autostatuksessa.vastasin.että keskuskonttorin pääkirjanpitäjä pakistanilainen Kaiser Anjum ei luovuttanut auton ostoon kuin Mazda 929-mallin hinnan.
Minusta uusi 929 2.0 GLX oli nätti auto,josta löytyi uusi kaksiovinen kupeehadtop-mallikin.
1984 Mazda 929 2.0 GLX Hardtop Coupe |
1987 Mazda 626 2.0 GLX |
Mauricella oli silloin käytössään hopeanharmaa 1987 Mazda 626 2.0 GLX Sedan,kun itse ajelin valkoisella ja Kanadan Halifaxissa valmistetulla 1979 Volvo 244 DL:lä..
1973 Mazda 800 Familia |
1970-luku.FMC Pinoy AUV |
60-luvun alussa manilalainen kuuluisa jeepney-valmistaja Fransisco Motors oli kuitenkin alkanut tuomaan maahan Mazda 800 Familia-malleja,kun yksi toinen kilpailijoista toi Isuzu Bellettiä.
Eurooppalaisiin autoihin verrattuna japanilaista autoista sai paremman hinnan vakiovarusteiltaan,kun eurooppalaisiin joutui tilaamaan lisävarusteita ekstrahinnalla.
70-luvulla autoteollisuuden kotimaisuutta korostavassa ja presidentti Marcosin aloittamassa PCMP-projektissa paikalliset valmistajat keskittyivät Asian Utility Vehicle (AUV)-tuotantoon..Ford Fieralla,Toyota Tamarawlla ja Fransisco Motors Mazdaan pohjautuvalla FMC Pinoylla.
1983 Ford Telstar TX5 |
1982 Lagunan tehtaalla galvanointikylvyssä uitetuista Ford Laserista ja Telstarista tuli Mazda 323:n ja 626:n klooneja ovaalein ja sinipohjaisin Ford-merkein.
Niiden valmistus päättyi Lagunassa 1986,mutta Ford jatkoi amerikkalaisen Escort-pohjaisen Lynxin valmistusta.
Myöhemmin Fordin Makati Cityn Mantrade-edustus tunnettiin vain Nissanin edustajana.
V.2000 alkaen Uudessa Santa Rosan tehtaassa valmistetut Ford Ranger-sarjan pickupitkin olivat oikeastaan Mazdan B-sarjan malleja.
90-luku toi Filippineille uudet Mazda 323- ja 626-mallit.
2000 Ford Ranger Philippines |
1982 Ford Laser hatchback |
V.1982-86 sitä valmistettiin Filippiineillä Ford Laserina. Mazda 626 taasen pohjautui Capellaan ja v.1982-86 Filippiineillä sitä valmistettiin Ford Telstarina.
1993 Mazda 323 Familia |
1998 Mazda 626 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti