Henry Ford..the Genuine Farmboy by Juhart |
Henryn irlantilaiset juuret
-------------------------------------
Kuten olen kuuluttanut jo monennenko kerran olevani niinsanottu Ford-friikki automerkkinä,niin ihailuni kohteena henkilönä Henry Ford I jää listojen alahelmoille. Henry Ford oli diktatuurinen teollisuusjohtajana sekä sadistinen Edsel Fordin isänä. Teollisuusmagnaattina ja automaattisen kokoonpanolinjan keksijänä hänestä oli tullut maailmankuuluisa. Maalaispoikataustastaan hän oli keksinyt automaattisen liukuhihnasysteemin eräästä kehräämöstä,missä lampaanvillasta hihnalla tehtiin villalankoja..
Harva tietää Henry Fordin isoisän perheen lähteneen länsi-Corkin Ballinascarthyn kylästä Amerikkaan köyhyyttä ja nälänhätää pakoon 1847 Irlannista,missä Corkissa myöhemmin avattiin v.1915 Fordin kokoonpanotehdas,joka valmisti Fordin T-malleja sekä Fordson-traktoreita. Autovalmistus siellä jatkui 1980-luvulle saakka,kun tuotanto muutettiin Englantiin..
1700-luvulla Thomas Ford veljineen oli muuttanut länsi-Corkiin Dorsetista,Englannista 44-eekkerin tilan vuokraviljelijäksi,tiluksen kasvaessa ajan mittaan 200-eekkeriseksi. Nykyään restauroitu Fordien kotitila kivisin päärakennuksin on avoinna yleisölle. Tilaa kutustaan Ford Farmiksi.
Henry Fordin isä ei ollut syntynyt Ballinascarthyssä,vaan läheisessä Madamen pikkukylässä.
1847 perunaruton aiheuttaman nälänhädän takia John Ford,Thomasine-vaimo ja William-poika (Henryn isä) muuttivat siirtolaisina Amerikkaan,mutta Thomasine valitettavasti menehtyi laivamatkalla.
Edsel ja Henry Ford 30-luvulla |
V.1912 Henry Ford visiitillään poikansa Edselin kanssa oli yrittänyt ostaa sukutilaa kolmelta Fordin poikamiesveljeltä,jotka kieltäytyivät myymästä sitä,panemalla hinnan ylös tunnepohjalta,Henryn suostumatta maksamaan.
Henry kylläkin oli ottanut laukkuunsa yhden rakennuksen takkakiven muistoksi..eikä Henryä nähty maisemissa moneen vuoteen..
1958 Ford Fairlane ad.. |
Ballinascarthyn sukutilalla vierailultaan 1912 tuoman takkakiven Henry asensi omaan Fairlanen muistona Corkista,avaamalla 1917 toimiston Corkiin ennen varsinaisen tehtaan avaamista. Fordien Corkin tila samoin oli ollut nimetään Fair Lane,jonka mukaan ristittiin 50-luvulla Ford Custom-mallista kehitelty kalliimpi Ford Fairlane-mallisarja.
Henry oli valmistanut ensimmäisen Fordinsa v.1896. Ford Motor Company perustettiin v.1903 ja ensimmäinen Ford nähtiin v.1907 Irlannin Autonäyttelyssä.
Helsingin poliisin 1956 Ford Mainline |
------------------------
20-30-luvuilla Fordin mallit tunnisti oviluvuista Tudoreina ja Fordoreina.Korimalleja olivat myös urheilullisemmat Roadster-sekä Victoria-mallit.Sivuventtiilikahdeksikon mukaan tunnistettiin Fordeja 65- ja 85-malleina hevosvoimalukujen mukaan.
50-luvun alkupuoliskolla opin bongaamaan kotikauppalan kaikki Fordit. Jenkki-Fordeista pirssitolpilla tunnetuimmat olivat Ford Custom ja Ford Customline. 50-luvun puolivälissä tuli markkinoille se Henryn kotitilan mukaan nimetty Fairlane. Kauppalan pääkatuja pitkin sattui suhauttamaan Helsingistä Turkuun tai päinvastoin kiitäviä leijonarekisterisiä ja yönmustia Ford Mainlineja.jotka kuuluivat valtiolle,poliisille,upseerikunnalla sekä maaherroille.
Mainlinet olivat Fordin ruokaketjussa pohjamalleja,Customit keskimalleja ja Fairlanet niitä kalliimpia ja paremmin varustettuja kromisin kylkikeihäin--.
50-luvun lopussa Fairlanen kalliimmaksi versioksi tuli Galaxie.
1960 Ford Falcon. 1959 Popular mekanik |
1960 Fordin malliston pienimmäksi eli kompaktiautoksi saatiin Falcon,Fairlanen tullessa 1962 välikokomalliksi ja kaiken isoimmaksi malliksi sijoitettiin Galaxie. Sitten siinä 70-luvun kyljessä kaikein isoimmaksi Fordiksi tuli LTD eli Limited-malli..
70-luku toi 60-lukuisen Mustangin lisäksi piskuisen Pinton hevoskategoriassa..ja samalla minunkin Ford-bongaukseni loppuivat pliisuimpiin Fairmonteihin..
Britti-Fordit taas oltiin ristitty toisin kuin Jenkeissä. Verohevosvoimalaki sääteli samoin valmistusta pienempiin malleihin,joskin 20-30-luvun Fordit olivat kopioita amerikkalaisista T-,A- ja B-malleista,
1933 esitelty Y-malli taasen oli kutistettu jenkki-Ford,muuttuen C-malliksi.Fordin Kölnin tehtaalla Saksassa sama malli tunnettiin Ford Juniorina.
C-mallista 30-luvun lopulla syntyi Anglia,joka eli vielä 60-luvulla asti Brittein saarilla Popularina eli kansan suussa Popina. Anglia oli aina 2-ovinen ja sen neliovinen malli ristittiin Prefectiksi. Anglian ja Prefectin isoveli taas tunnettiin Pilotina sivuventtilikahdeksikoin.
1951 Ford Consul |
60-luku toi vinotakalasisen Anglian ja isomman vinkkelitakaikkunaisen Consulin sekä sporttimaisen Consul Caprin.1963 lanseerattiin Cortina ja heti sen perään Consul Corsair,joka oltiin suunniteltu Dearbornissa 1960 eurooppalaisille markkinoille Cardinalina.
Ford ei malleissaan käyttänyt maakunnallisia nimikkeitä monessakaan mallissa,paitsi telivetoisessa Fordson Sussex-kuorma-autossa. Moottoreissa Ford kylläkin käytti Kent-nimikettä,etenkin Escort-malleissa.
Austin ja Morris BMC:ltä tunnettiin maakunnallisista malleistaan,kuten Austin Devon,Dorset,Somerset,Hampshire,Hereford sekä Morris Oxford.
1956 Taunus 12M |
Ranskan Ford taas syntyi 30-lukuisesta Matfordista.40-luvun lopussa esiteltiin uusi Ford Vedette V8,joka alunperin oltiin suunniteltu Dearbornin Fordin pikkuautomalliksi. Yhtäläisyyksiä Vedettellä oli 49-mallisen Mercury 8:n kanssa maskiltaan sekä kylkipokkauksiltaan..
1953 Vedette (Tähti) sai Vendome-mallin erillisin takapaksein,mutta 1954 mallisto kaunistui silmissä oikeaksi ranskattareksi Versailles-sarjassa.
1956 Ford Vedette Versailles.. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti