GM Temple of Worship in Riyadh .KSA By Juhart |
Chevrolet Caprice Classiciin sekä Impalaan en ollut tutustunut ennen Saudiin menoa missään kuin kuvissa. v.1977 Chevroletin mallisto oli muuttunut kompaktimmaksi verrattuna suuriin 70-luvun lotjiin,joita löytyi myös Detrotin muilta valmistajilta,kuten Fordilta ja Chryslerilta.
Suomeenkin niitä uudempia kompakti-Chevyjä alkoi saapumaan 80-luvulla uustuontina pitkäkattoisina farmareina,jotka verokuristuksessa jouduttiin rekisteröimään piilofarmareiksi keltaiset 80-lätkät teipattuina takalistoon...mutta minä en ollut niitä näkemässä,koska olin muuttanut Saudiin 1980 lokakuussa...
Silloin 1980 lokakuussa saapuessani Dhahranin lentokentältä somalilaisen Abdon kyydittämämä Honda Accordilla Jubailin paskimoprojektin portakabiinipihalle minua tervehti parkissa Chevrolet Caprice Classic- ja Impalarivistö....keulilla projektipäällikön Pontiac Bonneville,joka samoin kuului samaan korimallistoon,joskin perästä ja naamavärkistä erilaisena..
Jo Dhahranista lähtien kollatessani Al Khobarin ja Dammamin kaupunkien ja Jubailiin johtavan pikitien liikennettä autokanta näytti olevan enemmistöltään GM:n ja Chrysler Corpin tuotteita..Chevyjä,Pontiaceja,Oldsmobilejä,Buickeja ja Cadillaceja.. sekä Chrysler New Yorkereita.
Fordeja ei sitten näkynyt missään,koska Ford oltiin pantu pannaan kuningas Faisalin aikana 70-luvulla Israelin kokoonpanotehtaan takia.
Israelkytköksistä johtuen Coca-Colakin oli myös pannassa,saudiherrojen imiessä Pepsiä.Mountain Dewta ja Mirindaa lammasriisin painikkeeksi...
Syystäkin Saudia Airlinesiakin vierastyöläiset kutsuivat Pepsi Airlinesiksi..
1979 Chevrolet Impala |
Otsikko kehui Capricea erittäin punaiseksi ja isoksi ja erittäin vähän ajetuksi..16.000 mailia.
Minulle 77-mallinen Caprice oli kompaktiauto,vaikkakin full-size-kategoriaan laskettuna verrattuna 76-malliseen ja muihin aiempiin 70-luvun Capriceihin sekä Impaloihin..
Kirjoituksessa mielestäni oli mielestäni pieni asiavirhe,missä mainittiin,että Impala olisi malliston kallein malli,mutta mitä itse olin Saudissa nähnyt kaikki Impalat olivat varusteiltaan köyhempiä kuin Caprice--eli tipahtanut sen alapuolelle Chevroletin halpamalliksi. Impala olikin hinnaltaan halvempi kuin Caprice,jota myytiin enemmän..
Yleensä Saudin Capricet ja Impalat oltiin varustettu 305 cid-145hp-koneilla,joskin diileriltä sai 350 cid-170hp-variaatioita...jopa 250 cid L6-kuutosiakin oli ollut tarjolla Jenkeissä,mutta myyty heikonlaisesti..
Muistaakseni 80-luvulla Capriceja tarjottiin Saudissa V6-koneisinakin..
1975 Isokorinen avo-Caprice entisöitynä Jeddassa |
1975 Isokorinen Caprice Sedam entisöitynä Bureiydahssa |
Impaloita ja Capriceja oli Saudissa takseina,privaattiautoina,firmojen autoina ja poliisiautoina. Yleisin ja halutuin väri niillä oli valkoinen,joka sopi hyvin yhteen saudiherrasmiesten valkoisiin thob-kaapuihin.
Olin kerran kylläkin tavannut yhden erämaapölyn peittämän valkoisen Capricen Al-Rajj-pankin edessä.Autosta nousi likaiseen thobkaapuun pukeutunut beduiinpappa,joka ryppyinen Safeway-muovikassi pullollaan rialeja oli menossa tallettamaan rahojaan pankkitililleen..
1980 Pontiac Bonneville |
Joukossa oli muutama Pontiac Bonnevillekin ja Oldsmobile 98...ja joskus Buick Electra toimitusjohtajalla...
Ensimmäisen työpaikkani Jubailin paskimon Al Khobarissa istuva ostopäällikkö,joka persaukisena oli saapunut Saudeihin,kylläkin osti vuoden sisällä 1981 upouuden K-sarjan Chrysler New Yorkerin,poikkeamalla GM-trendistä..Minusta New Yorker näytti tosirumalta,kuin jostain K-sarjan Plymouth Ariesista muokatulta TownCarilta...
Ollessani suomalaisfimojen jälkeen töissä Riadin King Faisal-sairaalan materiaaliosastolla inventointitarkastajana,esimiehelläni saudisyntyisellä materaalipäälliköllä Abdul Al Shallomilla oli 87-mallinen tummansininen Caprice. Sen maski ja perävalot erottuivat aiemmista malleista,muuten koriltaan Caprice säilyi saman vuoteen 1990 saakka.
V.1982-84 ollessani ostajana Yanbussa Punaisen meren rannalla Yanbu Petrochemical Companyn suomalaisen alaurakoitsijan palveluksessa,pomollani ja projektipäällikkö Bengt Janssonilla oli firman autona valkoinen Caprice..Minä ajelin ostosmatkojani Toyota Cressida-farmarilla..
Riadissa 1985-87 plvellessani LWP:n elementtitehtaiden osto- ja talouspäällikkönä vanhan Betonbau et Kochin elementtitehtaan Machine Poolin katoksen takana oli iso kimppu firman vanhoja autoja varaosavaarastona.Suurin osa niistä oli 77-80-mallisia Capriceja,Impaloita ja Pontiac Bonnevilleja..
1978 Chevrolet Caprice Classic Coupe |
Silti ostin 77-mallisen Cadillac Eldoradon jostain syystä..
Riadissa asuessani jo filipinavaimoni kanssa King Faisal-sairaalan MCV-perhecompoundilla Takhasussi Roadin vastapuolella sairaalaa,sain naapureiksini filippiinohoitajapariskunnan,
Hekin olivat ostaneet 1977-mallisen ja valkoisen Capricen,kun itse ajelin kanadalaisella ja valkoisella pappa-Volvo 240 DL:lä..
1982 heinäkuu.N.Y. Times Square. Impala ja kaksi Checker-taksia |
Melkein jokaisessa 80-luvulla New Yorkissa filmatussa elokuvassa Manhattanin liikenne oli pullollaan keltaisia Impaloita Checker Marathonien rinnalla..Capriceja ja Impaloita näkyi myös poliisiautoina..
Uuden limppumaisen Capricen tultua markkinoille 1991 Manhattan täyttyi näistä taksi- sekä poliisiversioina..
Riadin lähistöllä Al Kharjin tien varren suurromuttamosta niitä löytyy varmaankin tuhatlukuisina raatoina..
Vain kaksi Capricea olen nähnyt entisöitynä valokuvassa saudien klassikkoautokoontumisissa..ja nekin olivat 75-malleja..niitä isokorisia..Katso kuvat ylempänä kirjoituksessa..
1977-90 Caprice Classicia mielestäni voidaan hyvällä syyllä kutsua Saudia Arabian ensimmäiseksi kansanautoksi..
1990 Chevrolet Caprice Classic perästä |
1991 Chevrolet Custom Caprice Classic-poliisiauto Ypsilannin perinnemuseossa,Michiganissa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti