1959 Hillman Minx-joulumainos |
Minx--sensuelli leidi
Cob--sämpylä
Hillman Minx:
----------------------
Nyt juuttuneena Rootesin tuotteisiin päätin ruksata muutaman sanan coventryläisen autotehtaan suosituista pikkuautoista Hillman Minxeistä ja Commer Cob-pakettiautoista..
Hillman Minxistä olen kirjoittanut japanilaisesta 50-luvun lisenssi-Isuzu Hillman Minx-tarinassani.
Commer Cob ei kylläkään kuulunut Isuzun tuotantoon,joskin Husky-farmarimalli oli Isuzun Hillman-listoilla..
1951 Hillman Minx Saloon By Dinky Toys |
Nekin japanilaiset peltileluautot sattuivat olemaan silloin amerikkalaisia malleja poliisi- ja palopäällikön autoista Greyhoundin busseihin...
Brittiläiseen Dinky Toys-mallistoon kuului yksi 1951 Hillman Minx-malli,jollaista silloin ei ollut saatavilla kauppalan lelukaupoista....mutta ihan oikeasti luonnossa sain tsiikailla vastineeksi aitoja täysiskaalaisia Minxejä ja Cobeja kauppalan liikennevilinässä..
1940-44 Hillman Minx Tilly 10hp |
Sodan jälkeen 1945-47 valmistettiin sotaaedeltävän mallin takakontillista variaatiota Minx Phase I-nimikkeellä.
Sotaaedeltävä Minx oli ns. luiskaperäinen malli ilman takakonttia. Moottorina uudessa Minxissä oli vielä vanha 1185-kuutioinen sivuventtiilimoottori. Erikoista mallissa oli itsekantava kori. Vv.1947-48 valmistettiin vuoden Minx Phase II-mallia ennen täysin uuden Minxin esittelyä.
1939 Hillman Minx Foyles War-televisiosarjassa |
1948 Hillman Minx Phase II Drophead Coupe |
-----------------------------------------------------------------
1948-51 Hillman Minx Helsingintiellä.Taustalla Ol.Tähkän liikerakennus ja ravintola, Juhart |
1949 Hillman Minx Mark V |
1950 Hillman Husky Mark V |
1955 Autokuvasto.Humber Hawk Series III,Hillman Minx Mark VIII Californian ja Sedan. Autola Oy |
1953 filmatusta elokuvasta Flottare i färg.1950 Hillman Minx Mark V Drophead Coupe |
1948 Minx Mark III sai päälleen uudet modernit kuosit,mutta vanha 1185-kuutioinen sivuventtiilimoottori pysyi yhä voimanlähteenä vaatimattomin 35 hevosvoimin.
V.1949 Minx Mark IV:n tehoa nostettiin 37.5 hevosvoimaan.
V.1951 Minx Mark V sai kylkeensä kromilistat ,mutta vaakakromilistainen maski pysyi ennallaan,kunnes v.1953 Minx VI sai uuden leveämmän kromihymyn. Samana vuotena Minx Californian Hardtop eli brittiläisittäin Pillarless Coupe esiteltiin..Pieneen Suomeenkin näitä Californian-malleja saapui jonkinlainen määrä. Minxiä tarjottiin myös avomallisena Drophead Coupena ja Hillman Husky Estate Car-ina eli farmarimallina.
Minua oli aina kiinnostanut 1948-1952-malliset ja nelioviset Minxit ulkonäöltään,etenkin vaaleanvihreänä..joka oli ja vielä on mielivärini,kuten kuvassani olen maalannut yhden parkkiin Helsingintiellä.
1956 Standard 8 Super |
Samanlaisen turvallisen ja vaatimattoman kuvan sain pienestä Standard 8-mallista,jota Traktoauto edusti.
Sillä oli kylläkin pieni puute Minxiin verrattuna,koska siitä puuttui avattava takakontin kansi,jolloin matkapakaasit piti aina tunkea takaovista selkänojan yli tavaralokeroon. Vasta Standard 10-malli sai avattavan matkatavarakontin..
1951 Hillman Minx-esite amerikkalaisille ja kanadalaisille diilereille |
1956 Rootesin Hillman-, Sunbeam- ja Commer-mallisto |
Amerikkaankin Minxiä myytiin bensapihinä vastineena isoille ja bensajuopoille jenkkimalleille.
Jenkeistä löytyy vieläkin romuttamoista Minx Californian- ja Drophead Coupe-malleja...
Jenkkien Minxin vastaanotto kuitenkin oli ollut melko laimeata.
1953-61 Isuzu Motors valmisti Japanissa lisenssillä Hillman Minxejä Isuzu Bellettin valmistukseen saakka.
Minxiä koottiin myös Australiassa sekä uudessa Seelannissa.
Australiassa Minxiä sai myös Utility- eli UTE-pickupmallina.
Uussiseelantilainen Minx oltiin ristitty Humber 80-ja 90-malleiksi Audax-sarjassa. Kaikki australialaiset ja uusiseelantilaiset Minxit oltiin koottu CKD-(Completely Knocked Down) osista...
1966 Kartimar-ostoskeskus Manilan Pasay Cityssä. Etualalla 1955 Hillman Minx VII.1965 Hillman Super Minx-taksi oikealla perässä |
1958 ca. Rizal Avenue,Manila. Oikealla MB 180d-taksi,Standard 8-taksi ja Standard Vanguard Phase I |
Hillmanin valtuutettuna piirimyyjänä ole Henderson Trippe Inc. Manilassa. Ramcar Inc. tunnetaan nykyään mm. autonakkuvalmistajana (Oriental,Motolite jne.)
1950-lukuinen Ramcar Inc.- Oriental-akku- ja Hillman Minx-mainos |
1956 Hillman Minx I |
---------------------------------------------------------------------
V.1956 amerikkalainen Loewyn studio muokkasi Audax Hillman Minxin aivan uuteen uskoon miedoin Studebaker Championin piirtein.Ranskalainen ja eksentrinen Raymond Loewy oltiin pestattu jo v.1939 Studebakerin muotoilijaksi...
Minx Series I-VI sai vuosien aikana monia kasvonnostoja moottorin tilavuuden noustessa 1390-kuutioisesta (I-II) 1725-kuutioiseen Series VI:ssa 1965. Järjestysnumerosarjasta kuitenkin omituisesti puuttui IV malli...IIIC:n ja V;n välistä kuin luokalta pudonneenna.
Audax-sana merkitsee pitkänmatkan pyöräilyä ja melkoisen pitkän matkan Minx-sarja rullasikin,kunnes uusi Hunter-mallisto esiteltiin..
Mallisarjoissa käytettiin monenlaisia rattivaihdevariaatioita,mutta I-II-sarjan optiona tarjottiin Lockheedin Manumaticin puoliautomaattia kaksin polkimin. III-sarja sai kuitenkin Smith Easydrive-automaatin ja V-VI-sarja Borg-Wagnerin...
Rootes Groupin Badge Engineerinä Minxiin lisäksi pohjautuivat Singer Gazelle sekä kaksiovinen Sunbeam Rapier Pillarles Coupe..
1958 Hillman Minx IIIC |
1959 Sunbeam Rapier Monte Carlon rallissa |
1965 Singer Gazelle |
Kanadassa Hillman Minxiä myytiin Sunbeaminä. Kuvassa 1966 Sunbeam Minx |
1965 Hillman Super Minx mark II |
---------------------------------------------------------Hillman Super Minxin piti korvata Minxin III-sarjan,mutta III-sarja vaihdettiinkin VI-sarjaan,jolloin Super Minxistä tuli oma merkkinsä..Tavallista Minxiä suurempana mallina Super Minx-mallistoon v.1962 lisättiin farmari- sekä avomallit. 1992-kuutioinen-62-hevosvoimainen ja valurautakantinen nelonen myöhemmin vaihtui alumiinikantiseksi.
Super Minxiä pysäyteltiin Lockheedin rumpujarruilla ja sisustusverhoiluun käytettiin Vynide-keinonahkaa .Autossa oli nyt vakiovarusteena lämmitin,mutta radiosta piti maksaa erikseen optiona.Vaihteistona oli synkronoitu nelilovinen laatikko ykköstä lukuunottamatta lattiavalitsimin,mutta Smith Easydrive-puoliautomaatin sai tilauksesta..Super Minxiä sai yleensä yksivärisenä,mutta kaksivärikombinaatioita oli lisäksi tarjolla..
V.1962 esiteltiin Mark II.jolloin rasvausnipat poistuivat ja eteen asennettiin levyjarrut.Automaattivaihteisto muuttui Borg-Wagneriksi.
1965 Hillman Super Minx Mark III |
Samaa korimallia sai Singer Voguena sekä Humber Sceptrenä..
1965 lokakuussa esiteltiin London Motor Showssa Super Minx Mark V uudella 1725-kuutioisella moottorilla,jota myös käytettiin myöhemmissä Hunter- ja Arrow-malleissa..
1966 Super Minx vaihtui uuteen Arrow-mallistoon Hunter-nimisenä ja Super Minxiä valmistettiin Hunter-korisena vuoteen 1967..
1967 Hillman Super Minx |
70-luvulla jopa Super Minxit näyttivät vanhentuneilta jokamiehen autoilta,joita autoliikkeet puskivat käytettyjen vaihtoautoplaanien takapihoille,koska kukaan niitä ei enää halunnut..
Hillmanin onnistui kuitenkin elvyttää merkkiään 60-luvun alussa Hillman Imp-pikkuautolla,jota brittiautolehdistö kritisoi.."liian pieni ja liian myöhään"..."Too Little,Too Late".
Impiä myytiin Suomessa myös Sunbeamina. Jäärata-ajoissa ja ralleissa tosin Imp näytti omat erikoisuutensa...
Sulo Vilenin 1956 Commer Superpoise |
Elannon 1956 Commer Superpoise |
1949 Commer QXR TS-3 kaksitahtidieselillä |
1957 Commer Superpoise ,Airflow Streamlines Ltd. Samaa koria käytti Suomessakin Dodge ja Fargo.. |
---------------------
Commer kuorma- ja tavara-autoautomerkkinä oli syntynyt jo v.1905 Etelä-Lontoon Lavender Hillsillä ja myöhemmin muutettua Lutoniin, eli 1970-luvulle asti.jolloin se ristittiin Dodgeksi,Chrysler Europen ostettua Rootes Groupin.
Kuorma-autoina itse tunsin Commerit 50-luvulla kauppalassa ja sitä ympäröivässä maakunnassa.Nokallinen malli oli Superpoise ja nokaton Commer piti erikoista ääntä erikoisella TS3-kaksitahtidieselillään.Commereita näin maaseudulla enimmäkseen maitoautoina brittiläisten Leyland Cometien rinnalla.Nokka-Commer-pakettiautoja näin myös toriautoina,mutta ilmeisesti Suomen kuuluisin nokka-Commer Superpoise oli Tankki täyteen telvisiosarja huoltamon pitäjän Sulo Vilenin hinausauto..
1926 Commer-merkin osti Humber ja v.1931 kummatkin merkit tulivat muodostamaan Routes Groupin,joka nieli lisäksi Hillmanin,Singerin,Talbotin,Sunbeamin sekä Karrier Lorriesin..
1956 Commer Cob Van |
1961 Salon Seudun osuuskaupan maatalousmyymälä ja 61 Commer Cob |
Cobissa oli Minxin 1265-kuutioinen sivuventtiilikone nelilovisin lattiakepillä varustetuin vaihdelaatikoin. Cobin takaovi avautui sivulle tavaroiden lastaamiseksi...
1958 Commer Audax Cob Series I sai lisähevosvoimia ja Series II matalamman katon,syvemmän tuulilasin sekä mukavammat istuimet,kun Series III:a meikattiin erilaisilla kromimaskeilla ja trimmeillä..
Kotikaupungin Vilhonkatu numero 7:ssä Commer Cobia myi Salon Autotarvike Oy Panhadin rinnalla melko hyvällä menestyksellä,koska liikenteessä näkyi useita Cobeja..ja yleensä yhtä harmaina kuin kaupungin keskusta syystalvisin.
Tähkäpäiden Commer Cob |
Sekin tuhoutui auto-onnettomuudessa ja Cobit alkoivat häipyä katukuvasta hiljalleen muiden pakettiautomerkkien tieltä. Cobistakin tehtiin piilofarmarimalleja,kuten niin monista muistakin sen ajan pakettimalleista...
V.1965 Commer Cob haudattiin ja tilalle syntyi Commer Imp-pakettimalli,joka pohjautui pieneen Hillman Impiin..ja Imp Husky-farmarimalliin..
Suomeen en usko montakaan Commer Impiä tulleen..jollei yhtään..Valmistuaikakin jäi pieneksi vuosille 1965-68....
Commer-pakettiautot näyttivät pienentyneen kuin pyyt maailmanlopun edellä..
1965-68 Commer Imp 5 cwt Van.. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti