Arvi-setä Iisalmen aseman junalähettäjänä Juhart 2010 |
Veturinkuljettaja Juhart 2011 |
Vanhempi veli kuoli sodan jälkeen keuhkotautiin,vietettyään sota-ajan kylmissä vaunuissa.
Isän vanhempi sisko,joka oltiin koulutettu keittiölotaksi,tuurasi junissa Jatkosodan aikana konduktöörinä.
Asemasodan aikana isäni sai sotilaspastorina käskyn palata siviiliin avustamaan Iisalmen kirkkoherraa sekä palvelemaan Lapinlahden seurakunnan vt-kappalaisena,jolloin hänen sota-ajan Ajastaikaansa kerääntyi pitkähkö lista lippukuluista VR:llä Iisalmen ympärisyöseurakunnissa.Hän jopa piti monasti rautatieläisille seuroja sekä kinkereitä,joten voisin näin jälkikäteen korottaa hänet vaikka junapapiksi tai rautatieläispapiksi.
Olihan niitä merimies- ja vankilapappejakin.
Aune-täti keittiölottana Juhart 2011 |
Aune-täti konnarina Juhart 2011 fotokollaasi |
Fammu-täti ja Klubimies Juhart 2001 |
Ukko-Pekka Salon asemalla Juhart 2011 |
Siitä huolimatta olen pikkukundista asti haistellut herkällä nenälläni rautatieaseman ja ratapihan savun ja öljyn sekaisia aromeja,minkälaisia hajuelämyksiä nykyisillä steriileillä sähköjuna-asemilla ei enää aisti.
Ihailin aina joulunalusviikolla Horninkadun varrella sijaitsevan Axelssonin talouskaupan ikkunasta Märklinin ympyrämäistä junarataa,missä höyryveturi veti matkustajavaunuletkaa pumpulilla katettujen tunneleiden läpi.
Pikajuna Helsingistä saapumassa Salon asemalle Juhart 2012 |
Meccano-veturi ei kylläkään vastannut esteettisesti reikäpelteineen aitoa veturia eikä sen kasaaminesta poikalapsen levottomalla mielellä muutenkaan tullut kuin keskeneräinen yritys.Siirryinkin myöhemmin kokoamaan valmiiksi muotoiltuja ja laatikon kansikuvan näköisiä polystyreeniautomalleja
1950-lukuinen Fleiscmann HO 11 11 Favorit sähköjunarata |
Toystory X Juhart 2011 |
Vaikka taideaiheeni pääasiassa olivat sivunneet automaailmaa,niin aina kuviini on mahtunut rautateitä tasoristeyksin,ihmisin,asemin ja veturein. Tasoristeyksillä on aina kolissut,jolloin moni autoilija oli hävinnyt pelin vahvemmuudesta veturin kanssa.Muistan,miten isäni virkaveli hautausurakoitsija Saustila kertoi minulle makaaberisesti,miten hän oli naakkojen ja varisten kanssa kilpaa keräillyt ihmisjäänteitä radanvarrelta.
Tasoristeyksien puomeilla ihmiset myös tapasivat ja tervehtivät toisiaan jonkinlaisena sosiaalisena risteyksenä elämän radoilla.
Hautausurakoitsija Halikon tasoristeyksessä Juhart 1987 |
Matti ja Maija tasoristeyksessä Juhart 2003 |
Hurulan tasoristeys Juhart 2001 |
Connecticut Railroad Crossing Juhart 2001 |
Crossroads Juhart 2001 |
Juna-aseman kioskimummo Juhart 2013 |
Venäläisen aseman odotussali Juhart 2003 |
Iisalmen rautatieasema 1930-luvulla Juhart 2010 |
1937 Helsingin rautatieasema Juhart 2012 |
Rautatieaseman Kas-Kas-poika Juhart 2012 |
Helsingin aseman lyhtymiehet Juhart 2012 |
Mummo vaa'alla Juhart 2012 |
LNER liitettiin silloin v.1952 uuteen British Railroadiin (BR).
Kaukaisimman höyryaiheisen maalauksen tein sambesilaisesta veturinkuljettajasta ja lämmittäjästä vesitankkauksessa.
Valitettavasti diodraamaani ei ole varastossa suomalaista höyryveturia,jollen löydä mm.Ebaystä halpaa Baldwin Pacific 4-6-2-HO-pienoismallia,jollaisia aitoja Lokomo ja Tampella valmisti Hr1-mallisina eli Ukko-Pekkoina.
Ukko-Pekka Hr1 Juhart 2004 |
Vaihtoveturi Juhart 2001 |
1965 Eteläsatama-sketsi Juhart 1994 |
Haamu-Ukko-Pekka Salon asemalla 2011 Juhart 2011 |
1952 LNER Mogul Forest Gaten asemalla |
Zambezi RR 1 Juhart 2005 |
Zambezi RR 2 Juhart 2005 |
1965 Lättähattu Juhart 2005 |
Mieliaiheitani piirustuksiini lisäksi olivat rautatieaseman tavaratoimisto ja rahtilastauslaiturit,minne pääsin useasti Lammervon housutehtaan Fordson Thames-pakettiauton takaosassa pöksylaatikoiden seassa, Ilmaiskyydistä sain jelpata Lammervon Jukan ja Hessun kanssa Laakkion Joukoa,housutukun kuljettajaa,kantamaan pöksylaatikot tavaratoimiston vaa'alle.
Housutukun Fordson Thames ja rahtitoimisto Juhart 2005 |
Salon Lihan Fordson Thames tavaratoimistolla Thumbnail Juhart 2009 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti