Mummo Ankka Keskuskadulla Baker Electricillä 1937 Juhart 2012 |
Minä molskihousuisena kolkkapoikana Juhart 2009 |
Molskihousun takataskussa pienessä muistilehtiössä ei ollut kuin muutama kymmen rekisterinumerovientiä kosmoskynällä ja joista osa oli suttaantunut laamapaidan alla perähiestä.
Eihän niitä autoja silloin kulkenut edes sataa kappaletta päivässä pääkaduilla,saatika pappilan ohi Torikadun ja Rummunlyöjänkadun kulmassa.
1953 Peugeot 203 Coupe |
Helsinki taas oli niin iso kylä,jonne pääsin käymään vain silloin,kun isän taikka Aune-tädin kanssa vaihdettiin Kuopion junaan rautatieasemalla. Suurin elämys minulle oli silloin,kun pääsin ensimmäisen DM-moottorijunan kyytiin.
1960 DM-moottorijuna Helsingin asemalla |
Ensimmäisen kuvan Helsingin liikenteestä olin saanut v.1955 Harjavallan kansakoulun 2:lla luokalla tavatessani Valistuksen Dagmar Kemilän tekemästä ja v.1950 painetusta Luen ja kerron-aapisesta S-kirjaimen kohdalta "On syk-sy...sa-taa..."
Risteyksessä kolisi vihreä Hesan ratikka ja linja-autoasemalle päin oli tulossa mukulakivillä syyslehtien lennellessä sateessa musta 1951-mallinen Ford Prefect tai Pilot.Kummassakin mallissa oli samanlainen maski,vaikka Pilot oli iso sivuventtiili-V8-moottorinen malli. Samanlainen,vaikkakin vaaleanvihreä Prefect oli Palmun sedällä,Salon Seudun Osuuskaupan johtajalla.
Ilman tavaamista osasin lausua suoraan "Fooord Prefect".
Luen ja kerron-aapisen kuvittajasta en olisi uskonut silloin,että tämä oli naistaiteilija Helga Sjöstedt..
Niin komeita autonkuvia ei kukaan nainen osaa maalata!
Helga Sjöstedtiä voidaan verrata Martta Wendeliniin ja Rudolf Koivuun monitaitoisena kuvittajana ja hän oli myös saanut kolmasti Rudolf Koivu-palkinnon töistään.
1951 Ford Prefect |
1950 Ford Pilot |
1939 Opel Kapitän Juhart 1985 |
Hammaslääkärin vääräpurentainen Opel Olympia Rekord Juhart thumbnail 2009 |
1957 Opel Kapitän L |
Iso Opel oli minulle saksalainen pikkujenkki,
Halusin tulla mainospiirtäjäksi,mutta käydessäni kirjastosta etsimässä "reklaamitaideopaskirjoja",hyllyiltä löytyi vain 1930-luvun lopulla painettu kovakantinen kirjanen mainosalalta,missä sen aikaisilla kliseeravilla sloganeilla opastettiin reklamoimista.
Opelista tulikin Fordin ohella lempiautoja kuvituksiini.
---------------------
Luen ja kerron-aapiskirjan kuvaaman Stockmanin kulmalta olen napsinut digitaalikamerallani kuvia..eli suoraan monitoriruudusta Olympiavuoden esittelyfilmistä (1952). Silloinen autokanta oli valtaosaltaan sotaaedeltävää ja sodan käynyttä kalustoa. Taksinkuljettajat olivat kalustopulaansa saaneet n.500 1947-1948-mallista ja pitkään kulutettua Chicagon Checker A2 Cabiä,joko riemukseen tai riesakseen.
1947 Checker A2 Hotelli Helsingin edessä |
1947 Checker A2 vastaanottajan tarkastettavana |
1952 Helsingin olympialaisten Coca-Cola-rintanappi ja White-jakeluauto |
1952 White COE delivery trucks |
1952 Bedford Olympialais-Cokisjakeluauto |
1952 Olympialaiscokista |
Sitä toimenpidettä kutsuttiin nimellä "Operation Muscle".Coca-Cola tarjosi virvokkeiden myynnin ja tuoton Sotainvaliidiliitolle.
Stokkan kulmalta 1952
1936 Buick?,1951 Moskvitsh ja 1938 Studebaker Commander |
1947-48 Ford Fordor Deluxe ja takana 1936 Chevrolet Master |
Olin piirtänyt pöytälaatikkooni mustavalkoisen kuvan v.1947-mallisesta Mercurystä,jonka kromi-irvistys oli paljon komeampi kuin yläkuvan Ford Fordorista.Uusi 1947-Mercury oli parannelma v.1942 viimeisestä sotaa edeltävästä mallista
1947 oli myös syntymävuoteni ja toivoin itsekin olevani paranneltu malli sotaa edeltävästä Jussista,joka omissa dejavu-fantasioissani oli kuollut v,1939 joulukuussa venäläisestä palopommista,yhteiskoulun vinttikerroksen pudottua luokan niskaan.
Fammun Mjölbackan mökillä käydessäni ihailin v.1952 korituolikaluston lasipöydällä värimainoskuvia autoista v,1939 Saturday Evening Postista.
1957 July 6 Saturday Evening Post |
1959 Armi Kuusela 1953 Miss Universum Seurassa |
Rockwell oli myös tehnyt useita auto- ja huoltamoalan mainoksia.Ensimmäinen hänen automainoksistaan oli Ford T.
V 1953 Fordin 50-vuotisjuhliksi Rockwell maalasi kuvan aidosta Ford Model T-stä sekä Henryn nuoruuden kiinnostuksesta kelloihin.
Muistan hyvin,kun yhteiskoulun voimistelusalissa esiteltiin 1960-luvun alussa elokuva Fordin Dearbornin tehtailta vuodelta 1950.
Minulle se oli ilmainen haavevisiitti Amerikan Detroitiin.
1942 Mercury Town Sedan |
Oma normanrockwelliläinen toteutus. 1957 Inttiin lähtö Juhart 2005 |
1953 Ford 50th Anniversary.Norman Rockwell:The farmer takes a ride |
1950-luvun Plymouth-mainos.Norman Rockwell |
Henry Ford,The Genuine Farm Boy Juhart 2004 |
Helsinki 1962
-------------------
Kymmenen vuotta olympialaisten jälkeen liikenne Helsingissä oli päässyt jopa ruuhkautumaan,
Olen tallentanut kuvia kamerallani vuosilta 1959-62,kuten "Kahden kaupungin kasvot"-lyhytfilmistä, "Stadin ruoka-mitä Helsinki syö"-pätkästä ja muutamista muista klipseistä. Autokanta on radikaalisesti muuttunut 60-lukuiseksi,vaikkakin mukana liikkuu vielä 50-luvun "reliikkejä".
Liikeeneruuhkista huolimatta liikennepoliisit uskalsivat ohjata liikennettä valkoisissa hanskoissa aivan risteyksen keskellä täysin alttiina liikenteelle tai putkihäkissä betonikorokkeella Keltaisista heijastinliiveistä silloin ei tiedetty eikä koululapsille alettu tarjoamaan ilmaisia Talmun hihaheijastimia ,kun vasta vuosikymmenen lopussa.
Poliisihäkki |
Suojaton liikennepoliisi Stokkan kulmalla. Vasemmalla 1960 Bedford CA-liukuovipaku,keskellä 1955 Pobeda ja oikealla 1961 Austin kulmaovikuormuri (Threepence cab) |
Liikennepoliisi liikenteen välissä |
1960-lukuisten autojen lisäksikuvassa on useita Ford FK1000-pakettivaunua. Vasemmassa jonossa 1955 Wolseley |
Messuhallin kulmalta. Oikealla 1957 Skoda 440,perässä 1956 Pobeda,1952 Aero Willys ja 1957 reppuselkä-Moskvitsh 407 |
1953 Rover 75 kääntymässä.Oikealla ilmeisesti tasavallan presidentin 1961 Cadillac Fleetwood vaakunakilvin ja perässä 1958 Skoda 440. |
Vasemmalla 1957 Simca Aronde Grande Luce ja takana 1961 Bedford J-kuorma-auto. Ratikan edessä 1960 Studebaker Lark |
1952 Aero Willys-taksi ,1958 Austin-pakettiauto ja 1957 reppuselkä-Moskvitsh 407 |
Stockmannin kulmaa. Kaksi 1961 Opel Caravania,1960 Skoda Octavia,1961 Dodge Lancer STW ja vasemmalla 1960 HOK:n Ford FK1000. |
1961 Elannon Tempo Rapid-leipäautot |
Kuppi Paulaa ja Pikku-Boston |
Boston palaa... |
Kuka muistaa Sinebrykoffin Siffin ja Apsin? |
Apsi-vankkuri ja 1963 Ford Cortina, Every Day is (an) Apsi Day |
Sama Apsi-hevosvankkuri ja 1958 Ford Trader |
V.1962 tulin uusherännäiseksi automainosmaailmaan saatuani Toini-tädiltä suoraan Detroitin ja Amerikan reissulta komean v.1962 Mercury-katalogin.
Äitini oli kysynyt "Toinarilta" miltä Amerikka näytti.
Toini vastasi;
--Ruoka ainakin oli hyvää..
Äiti:
--Vie sika Saksaan,tuo sika Saksasta..
--Sika sen on vielä tullessaan!
En viitsinyt lähteä utelemaan Toinilta sen enempää Dearbornin Fordin tehtaista.
Olisi kertonut ilmaisista ruoista Fordin ruokalasta.
Mutta Mercury-katalogia ihailin ja sen kuvittajan taitoja,missä valo peilasi korin pokkauksissa,kaarissa ja kromeissa .Samanlainen uusi ja pelkistetty kuvaustyyli oli tullut autokuvastoihin 1960-luvun vaihteessa.
1962 Mercury Monterey 4-door hardtop Katalogin kansikuva |
Kuvat olivat vielä käsinmaalattuja,vaikka valokuvamainokset olivat tulollaan.Siitä huolimatta maalatut automainokset säilyivät vuosikymmenen loppuun saakka.
Itsenäiset kuvittajat olivat autotehtaiden suunnittelustudioiden asiakkaina,monasti jopa pareittain,kuten Pontiacilla,missä yksi kuvittaja Art Fitzpatrick maalasi auton ja toinen Van Kaufman taustan.
Art Fitzpatrick tahallisesti maalasi 1959-60-Pontiacit matalammiksi,leveämmiksi ja pidemmiksi kuin luonnossa silloisena myyntikikkana.
Art Fitzpatrick oli aloittanut uransa v.1940 auttaessaan Packardin neliovisen mallin suunnittelussa.
1959 Pontiac Bonneville by Art Fitzpatrick |
1960 Isot täysin uudet Ford Angliat,maailman jännittävimmät kevyet autot |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti