Saudipoliisien kolarikoeko?..Ei..vain ihan oikea onnettomuus Land Cruisereilla |
-----------------
(Askari on Saudissa yleisnimi poliiseille ja sotilaille)
Saudipoliisiautorivi v.2012 |
Vietettyäni parhaimmat miehuusvuoteni 1980-90-luvuilla Saudi-Arabiassa,jouduin kohtaamaan liikenteessä askaripoliiseja autoineen.Maaseutupoliisit käyttivät patrolliautoinaan lyhytakselivälisiä Toyota Land Cruisereita ja Nissan Patroleja. Niiden pysäytettyä sinut,sait valmistautua,että ohjaamosta laskeutuva berettipäinen askari ei sattumoisin ole lukutaitoinen edes arabiankielellä.Minulle on sattunut useasti,että beduiinipoliisi lukee ajokorttini väärinpäin kädessään,karjahtamalla kortin takaisin annettuaan:
Saudipoliisiauto tekemässä U-käännöstä liikennevaloissa |
Arabialainen kameliravi Juhart 1995 |
Desert Gas Juhart 2000 |
Lisäksi ulkomaalaisia ja paikallisväestöä häiritsivät ennen rukousaikoja imaamipoliisit isoilla kovaäänisillä varustetuilla Chevrolet Suburban vaneillä kehoittamassa rukoilevaisia suoriutumaan moskeijoihin:
--Sallah..Sallah!
1980 Pontiac Parisienne |
1980 Volvo 260GL US version |
1980 Chevrolet Suburban |
Saudi Arabian uskonnollisia poliiseja ollaan varoitettu jyrkästi lain uhalla vaarallisesta ajosta .Monien kuolemaa halveksivien takaa-ajojen takia ihmisiä on kuollut liikenteessä.Eräässä Bahan provinssissa tapahtuneessa takaa-ajossa saudiautoilija kuoli auton katon repeytyessä irti pudotessaan tietyömaan kaivantoon.Ajajan vaimo ja lapsi loukkaantuivat onnettomuudessa.
Tyypillinen näkymä Yanbu-Jeddah-tien varrelta v.1983 |
Eräs uskonnollinen poliisipartioauto oli pysäyttänyt epäilyttävän auton Bahan provinssin kansallispuistossa,partioauton miehistön kuullessa epäillyttävästi auton cd-soittimesta kuuluneen liian äänekkäästi lastenlauluja. Uskonnollisten poliisien tehtävänä on valvoa kansalaisten moraalia ja siveyttä.
Bahan provinssin emiiri läksytti suullisesti imaamipoliisit valtuuksiensa ylittämisestä.
Uskonnollisia imaamipoliiseja tiedonantotilaisuudessa |
Lisänä partioautokannassa kaduilla risteili kansalliskaartin sotapoliiseja sannanruskeilla Land Cruiserilla ajamassa hitaasti pikiteiden ryömimiskaistoilla,etenkin siviileiltä kiellettyjen sotilastukikohtien,pikkuprinssien ja muiden rojaalien palatsien ympäristössä.
Kansalliskaartin Land Cruisereita myynnissä Riyadhin autosukilla 1980-luvulla. |
Beduiinipoliisiauto.Ruskea väriraita osoittaa Land Cruiserin olevan uskonnollisen poliisin auton,ja poliisin käyttävän asunaan kansallista thobia ja hutraa. |
Viime vuonna Medinan lähellä liikennepoliisipartioauto oli pysäyttänyt saudi-insinöörin epäillessään tämän vaimon ajaneen autoa.Insinöörin vaimo oli tarttunut ohjauspyörään pelätessään miehensä vaarallista ajotyyliä. Saudi-insinööri oli saanut varoituksen ja sakot vaimonsa uskaliaasta ajosta.
Saudi Arabiassa naiset eivät saa ajokorttia,saatika ajaa lain uhalla.
2012.Kuvan arabinaiset eivät aja,vaan istuvat autossa Riyadhin autonäyttelyssä. |
1961.Riyadhilainen souk ja 1959 MB190b |
1961 Riyadh.Vasemmalla 1956 Chrysler,keskellä 1959 Chevrolet Biscayne taksi,1958 MB 220S ja oikealla 1956 Ford Fairlane |
PULIS,Manila Finest
-----------------------------
1962.Roxas Boulevard,Manila.Scooterista and VW Patrol Car. Juhart 2012 |
Jos sattumalta oli löytynyt,niin poliisit olivat lavastaneet tilanteen.
Filippiinejä ollaan kutsuttu Villiksi Idäksi,ehkä syystäkin.
Nyt kajoan aluksi poliiseihin sekä poliisiautoihin.
Ensimmäiset kohtaamiseni poliisin ja poliisiauton kanssa koin v.1987 toukokuussa Makati Cityn Pasay Roadilla tyttäreni kastepäivänä,jolloin olin vaimoni ja hänen vanhemman siskonsa Litan,Napolcomin (National Police Commission) sihteerin,kanssa hakemassa kastekakkua Goldilocksin myymälästä.
Napolcom on Filippiinien poliisivoimien keskusjärjestö.
Molavepuiden takaa piiloutuneesta partiojeepistä oli noussut Metrocomin poliisikorpraali pysäyttämään minut ajaessani autoletkan perässä kohti Goldilocksia. Olin juuri ostanut käytetyn 1978-mallisen Oldsmobile Cutlass Supremen .
Poliisikorpraali kertoi minun ajaneeni yksisuuntaista katua vastaan.
Tiesin,että Pasay Road muuttuu yksisuuntaiseksi klo 12.00, Nyt kello oli 11 a,p.
Poliisi pyysi auton papereita ja ajokorttiani. Ojensin kansainvälisen ajokorttini ja auton väliaikaisen rekisteriotteen,koska LTO (Land Transportation Office) oli luvannut uuden rekisteriotteen viikon sisässä.
Korpraali kysyi ajokortista:
--What is this ..Sir?
Vastaan:
--International driving licence..
Korpraali:
--But.. it is in French..Sir?
--Is it a French licence..Sir..it is illegal here..Sir..
Vastaan:
--All international licences are written in French..international diplomatic language
Korpraali:
--I might be wrong..but it is illegal and fine is 1000 pesos.
--And your car might be a stolen vehicle,because your registration documents are only photocopies..Sir..
Minusta alkoi tuntumaan,että nyt kyseessä olisi selvä rahastuksen paikka.
Vastaan:
--The originals are with LTO for processing..(LTO--Land Transportation Office)
Korpraali:
--I might be wrong,but driving without proper documents is illegal..the fine is 3000 pesos..
--Additionally you were driving against one-way street--the fine is another 1000 pesos..Sir.
Vastaan:
--The sign tells the street is one-way after 12 noon..and I was following the traffic..
Korpraali:
--I might be wrong,but my watch tells it is 10 past 12.
Vastaan täysin kyllästyneenä väittelyyn ja yritän päästä loukusta pikasakolla,vaikka suomalainen oikeudentajuni sanoo vastaan.
Minulla oli kiire kakunhakuun ja kastajaisiin;
--Mine shows 10 past eleven..
--How much?
Jussin Olds ja Metrocomin korpraali Juhart 1987 |
Saimme pitkän tinkauksen perästä maksetuksi 500 pesoa.
Korpraali suutahtaneena uhkasi minua:
--I do not want to see you here in Pasay Road anymore..and if you show up I slam you in the cell..!?
Korpraali asteli Metrocomin jeeppiinsä jakamaan saalistaan poliisikaverinsa kanssa ja ilmeisesti osan potista poliisiaseman päällikön kanssa.
Vaimon Lita-sisko myöhemmin ilmoitti tapauksesta Napolcomiin.
Korpraalia ei koskaan näkynyt kulmilla.
Pasay Roadin poliisiaseman seinässä roikkui iso lakanan kokoinen mainos;
--Makati's Finest..New Cops in the Block.
Lita kommentoi:
--New Goons in the Block!
Silloin v.1987 poliisien khakinvärisisitä univormuista kansa kutsui Metrocomin poliiseja nimellä "Chocolate Boys". Enimmäkseen ne Pulis-partiot ajelivat valkoisilla lyhytakselisilla Jeepeillä,mutta autokalusto oli alkanut samalla japanilaistumaan Mitsubishi Lancereillä,ns. "Box Typeillä" sekä Galant Gamma-malleilla.
1990-luvulla yleisimmäksi poliisiautoksi tuli Toyota Corolla,joka myös oli suostuin taksimalli.
Western Police Distrctin Corolla |
1976 Mitsubishi Galant Gamma |
1985 Mitsubishi Lancer |
Ford Fiera jeepney-versio |
Harabas-mallisto ja Isuzu-kevytkuorma-automainos |
Toyota Tamaraw |
VW Sakbayan |
1975.Harabas-taksit |
Sota-aikana presidentti Rooseveltin määräyksestä PC sulautettiin Yhdysvaltojen armeijan alaisuuteen.Presidentti Marcosin sotatilalain aikakaudella 1980-luvulla kenraali Fidel V. Ramos oli PC:n komentajana.Ramos kapinoi puolustusministeri Juan Ponce Enrilen kanssa Marcosin valtaa vastaan,mistä syntyi kuuluisa laukaukseton Ruusuvallankumous.
F.Marcos Imelda-vaimoineen ja perheineen v.1986 pakenivt tai pakotettiin pakenemaan Havaijille.
Ramosista tuli Cory Aquinon jälkeen maan presidentti.
Philippine Constabulary Ramosin valtakaudella 1990-luvulla sulautettiin Filippiinien poliisivoimiin.
1970. Metrocomin mellakkapoliisit vetämässä epäiltyä opiskelijaradikaalia jeepistä. Kuvaan vasemmalle on erehtynyt jopa yksi amerikkalaisnuori. |
1970.Metrocomin mellakkapoliiseja laannuttamassa opiskelijamellakkaa Mendiola Bridgellä |
1966 Toyopet Corona Manilassa |
Liikennepoliisissa käytettiin punaisia VW-kuplia,kuten maalaamassani kuvassa Pulis-otsikon alla.
Uusi japanilaisautomaihinnousu Filippiineille tapahtui 1960-luvun vaihteessa Toyotan esimerkillä.
Amerikkalaisia autoja ollaan tuotu maahan ja valmistettu ckd-osista jo vuodesta 1898 asti vuoteen 1942.
Samoin eurooppalaisia merkkejä tuotiin maahan vuosisadan alusta alkaen. 1910-luvulla ranskalaisilla DeDion-Boutoneilla eräs uskalias ryhmä ajoi jopa kolonassa Manilasta ylös Baguion vuoristokaupunkiin,missä amerikkalainen hallinto piti "kesävirastojaan" ja armeijan John Hayn armeijan tukikohtaa.
1910-luku.DeDion-Bouton-kolonna Kennon Road Kilometer 5;n kohdalla kiipeämässä Baguioon |
Filippiinien lyhyt autoteollisuushistoriikki
--------------------------------------------------------
1930-luku.Liikennettä Rizal Avenuella.Hellekypäräinen liikennepoliisi seisomassa päivänvarjon alla |
Manilassa ollaan koottu Fordeja,Studebakereita ja Chevroleteja 1930-luvulta asti aina Marcosin Marshall-lakiin eli sotatilalakiin saakka 1970-luvulle,jolloin ulkomaiset kokoonpanotehtaat sulkivat ovensa raskaan verotaakan alla.
Marcosin keksimä PCMP (Progressive Car Manufacture Program) suosi kotimaisuusastetta,jolloin varaosatuotannossa suosittiin kotimaisia valmistajia,joidenka laatutaso kylläkin valitettavasti oli ala-arvoista useassa tapauksessa.
Esittelen osan Filippiineillä valmistetuista amerikkalaisista ja eurooppalaisista autoista 1940-70-luvuilta.Japanilaismerkkejä aloitettiin valmistamaan Lagunan Santa Rosan Industrial Parkissa vasta 1980-luvulla.
Ford Philippines
----------------------
1940 Ford Fordor in Manila |
1968-Makati Ayala Avenue.Ford Cortina Mk I-taksi, Ford LTD ja Vauxhall 101 Estate. |
1966 Kartimar Shopping Center.Pasay.Vasemmalla ja oikealla Taunus 17M,Fiat 1300/1500,Hillman Super Minx näytti olevan suosittu taksimalli.Oikealla takana MB 220S ja MB pakettiauto |
N.1967Taft Avenue Lawton Plazalle ja Jones Bridgelle päin.Taustalla Manila Post Office.Edessä 1965 Rambler Classic STW,1964 Vauxhall Victor ja 1967 Buick Electra 225 sekä MB 220S |
Ford Motor Co.Phils oli pystyttänyt uuden tehtaansa Lagunan Santa Rosan Industrial Parkiin v.1999.
1960-luvulla Ford oli koonnut brittiläistä Cortina-mallia vuodesta 1962 ja jopa amerikkalaista Ford LTD:ä vuosikymmenen lopulla.Samoin se toi maahan jopa saksalaisia Ford Taunus 12M-17M-malleja.
1980-luvulla Ford Phils kokosi Mazda 323:n versioita Ford Telstareja ja Ford Lasereita.
Kotikutoisena hyötyajoneuvona se valmisti Ford Fiera AUV:itä (Asian Utility Vehicle).
Lisäksi Ford Philippines valmisti kuorma-autoja sekä alustoja paikallisille bussikoritehtaille.
Filippiinien bussiteollisuudesta tulen kirjoittamaan oman artikkelin.Bussikorittajiin kuului amerikkalaisia firmoja,kuten Wayne ja Liddell.
1948 La Mallorca Ford-bussi (luunokka) |
1950 Fordson Thames E83W-jeepney |
1957-59 Ford Taunus Santo Tomasin yliopiston lääketieteen laitoksen edessä |
--------------------------------------
Yutivo Corporation perustettiin v.1953,jolloin GM-autoja ryhdyttiin kokoamaan uudessa Manilan tehtaassa.
Yutivo ei ollut General Motorsin fransiisi,vaan itsenäinen kokoonpanija ja edustaja. Amerikkalaisia GM:n merkkejä koottiin jo tehtaana perustamisesta asti,kuten:
--Chevrolet Bel Air 4-door
--Chevrolet Impala 4-door
--Chevrolet Malibu 2-door ja 4-door
--Chevrolet Camaro,Camaro Rallye
--Pontiac Parisienne (kanadalainen Bonneville)
--Buick Electra 225
Brittimalleja:
--Vauxhall Victor ja VX4-90
--Vauxhall Viva 2-door,4-door
Saksalaisia:
--Opel Rekord 2-door,4-door, Rekord Wagon 5-door
--Opel Ascona 4-door
--Opel Manta 2-door
--Opel Kadett 2-door,4-door.
Australialaisia:
--Holden Model KH-40
--Holden Wagon 5-door
--Holden Premier 4-door
--Holden Torana
Lisäksi Yutivo Corp. valmisti Chevroletin kuorma.autoja ja alustoja bussikoriteollisuudelle,kuten Liddelille,mikä kuului Yutivo Corporationiin..
Yutivo tuli kuuluisaksi v.1967/69-mallisista Yutivo Camaroista,jotka olivat varustettuja 2.2l-155hp-kuutoskoneilla.Ilmeisesti yhtäänV8-mallia ei valmistettu edes Rallye-mallissa,mikä vastasi amerikkalaista Rallye Sportia.Camarot oltiin maalattu Opelin väriskaaloissa.Yutivo Camaron sai kolmilovisena manuaalina tai 2-vaihteisena automaattina.
Itse melkein olin kerran ostamassa 6-sylinterisen Yutivo Camaron Cavitesta,mutta auto oli laho ja ruosteen syömä.Päädyin ostamaan 1976-mallisen Oldsmobile Cutlass Supremen,toisen GM-merkin .
Yutivo Camaro oli kai Filippiinien vastine amerikkalaiselle Yenko Camarolle,vaikkakin eri voimanlähteillä.
Volkswagen (DMG) Diesel Motors of Germany
------------------------------------------------------------------
DMG perustettiin v.1957 edustamaan saksalaisia Hanomag- ja Henschel- merkkejä.
V.1957 Manilan Mandaluyongin kaupungin RW Compoundin tehtaalla koottiin ensimmäiset Volkswagenin hyötyajoneuvomallit.VW Kombi eli Kleinbuss oltiin esitelty v.1957 ja sitä seurasi v.1959 ensimmäiset kootut VW 113-mallit eli Pendongit (Kaljut),siis suomalaisittain kuplat.
DMG:n pääkonttori sijaitsi Manilassa Quiapon kaupunginosassa VW AG:n edustajana ja maahantuojana.
CKD-toimituksista koottiin seuraavia VW-malleja;
--Type 1 Beetle
--Type 11 Kombi,single-double cabs,pick-ups
--Type 111 Sedan,Variant,TL Fastback
--Brazilian Beetle,
--Brazilian Kombi
--Brazilian Passat
--Toro concept car
--Sakbayan (Philippine design)
V.1975 CKD-tuotanto loppui ja DMG ryhtyi valmistamaan varaosia viimeisiin brasilialaisiin malleihin.
Itselläni oli v.1974-mallinen brasilialainen VW 1500 kupla,joka koriltaan oli v.1963-mallia.
Studebaker Philippines
-------------------------------
West Bendin lisäksi Studebaker-autoja valmistettiin ja koottiin ulkomailla jälleenmyyjäverkostossa..
Studebakerin ulkomaisia kokoonpanotehtaita oli Kanadan tehtaan lisäksi Argentiinassa,Australiassa,Belgiassa,Chilessä,Israelissa,Filippiineillä,Etelä-Afrikassa,Brasiliassa ja Tanskassa.
Jo 30-luvulla Manilassa myytiin Studebakeria ja sen sisarmallia Rocknea (kuuluisan valmentaja Knut Rocknen nimikkoauto).Koottuja filippiiniläisiä ckd-autoja olivat Studebakerin kuorma-autot ja pick-upit ja kalastamieni tietojen mukaan juuri Bataan Motor Corporation edusti ja kokosi ao. malleja.Muut tuotantoluvut tai kokoonpanotehtaan paikka ovat hämärän peitossa.Bataanin niemimaa Manilan pohjoispuolella tuli kuuluisaksi v.1942 Bataanin kuolemanmarssista,missä japanilaiset sotilaat teloittivat tuhansia amerikkalaisia ja filippiiniläisiä sotilaita jalkamarssilla McDonnelin siirtovankileirille.Amerikkalaiset kuljetettiin sieltä Cabanatuanin "tuhoamisleirille".Vain muutama sata amerikkalaista sotilasta selviytyi sieltä elävänä.
V,1954 Manila Yellow Taxi Company Inc,-taksifirma oli ostanut kokonaisen Studebaker Champion fliitin.Senaikaisia muita manilalaisia taksifirmoja olivat Dollar sekä Golden .
V.1937 samainen Manila Yellow Taxi Company Inc. oli ostanut kokonaisen Chevrolet Master-fliitin,joka ilmeisesti katosi japanilaismiehityksen aikana v.1942-45.
Samoihin aikoihin eli v.1945 kenraali MacArturin johdolla Leyten maihinnousussa amerikkalaiset ajoivat kalustolautoilta maihin Studebaker Weasel-amfibiotelaketjuautoilla vapauttamaan Filippiinejä japanilaisvaltauksen alta.
Yutivo Corpin Opel Ascona-mainos |
Yutivo Corpin Opel Kadett |
Yutivo ei ollut General Motorsin fransiisi,vaan itsenäinen kokoonpanija ja edustaja. Amerikkalaisia GM:n merkkejä koottiin jo tehtaana perustamisesta asti,kuten:
--Chevrolet Bel Air 4-door
--Chevrolet Impala 4-door
--Chevrolet Malibu 2-door ja 4-door
--Chevrolet Camaro,Camaro Rallye
--Pontiac Parisienne (kanadalainen Bonneville)
--Buick Electra 225
Yutivo plant lay-out |
1967 Yutivo Camaro Rallye |
1967 Vauxhall Victor in Manila |
--Vauxhall Victor ja VX4-90
--Vauxhall Viva 2-door,4-door
Saksalaisia:
--Opel Rekord 2-door,4-door, Rekord Wagon 5-door
--Opel Ascona 4-door
--Opel Manta 2-door
--Opel Kadett 2-door,4-door.
1970 Holden LC Torana Sl Straight Six |
Australialaisia:
--Holden Model KH-40
--Holden Wagon 5-door
--Holden Premier 4-door
--Holden Torana
Lisäksi Yutivo Corp. valmisti Chevroletin kuorma.autoja ja alustoja bussikoriteollisuudelle,kuten Liddelille,mikä kuului Yutivo Corporationiin..
Liddellin v.1948 Chevrolet-bussi |
Itse melkein olin kerran ostamassa 6-sylinterisen Yutivo Camaron Cavitesta,mutta auto oli laho ja ruosteen syömä.Päädyin ostamaan 1976-mallisen Oldsmobile Cutlass Supremen,toisen GM-merkin .
Yutivo Camaro oli kai Filippiinien vastine amerikkalaiselle Yenko Camarolle,vaikkakin eri voimanlähteillä.
Yutivo Camaro-mainos |
Volkswagen (DMG) Diesel Motors of Germany
------------------------------------------------------------------
Oma v.1974 VW do Brasil 1500 Molaven tallissa v.2005 |
V.1957 Manilan Mandaluyongin kaupungin RW Compoundin tehtaalla koottiin ensimmäiset Volkswagenin hyötyajoneuvomallit.VW Kombi eli Kleinbuss oltiin esitelty v.1957 ja sitä seurasi v.1959 ensimmäiset kootut VW 113-mallit eli Pendongit (Kaljut),siis suomalaisittain kuplat.
DMG:n pääkonttori sijaitsi Manilassa Quiapon kaupunginosassa VW AG:n edustajana ja maahantuojana.
CKD-toimituksista koottiin seuraavia VW-malleja;
--Type 1 Beetle
--Type 11 Kombi,single-double cabs,pick-ups
--Type 111 Sedan,Variant,TL Fastback
--Brazilian Beetle,
--Brazilian Kombi
--Brazilian Passat
--Toro concept car
--Sakbayan (Philippine design)
V.1975 CKD-tuotanto loppui ja DMG ryhtyi valmistamaan varaosia viimeisiin brasilialaisiin malleihin.
Itselläni oli v.1974-mallinen brasilialainen VW 1500 kupla,joka koriltaan oli v.1963-mallia.
1973-82 VW Brasilia.Etupää Type 411:stä ja koottu Variantin pohjalevylle. |
1977 VW Toro konseptiauto.Pohjalevy 1303-mallista ja moottori 1600cc bokseri.Alkuperäinen malli Brasiliasta. |
-------------------------------
Hämärä kuva Bataan Motor Corporationin Studebaker-billboardista |
1946 Escolta-Manila.1937 Studebaker pick-up jitneynä |
1960 Studebaker Hawk Manilassa |
West Bendin lisäksi Studebaker-autoja valmistettiin ja koottiin ulkomailla jälleenmyyjäverkostossa..
Studebakerin ulkomaisia kokoonpanotehtaita oli Kanadan tehtaan lisäksi Argentiinassa,Australiassa,Belgiassa,Chilessä,Israelissa,Filippiineillä,Etelä-Afrikassa,Brasiliassa ja Tanskassa.
1932 Rockne Roadster |
V,1954 Manila Yellow Taxi Company Inc,-taksifirma oli ostanut kokonaisen Studebaker Champion fliitin.Senaikaisia muita manilalaisia taksifirmoja olivat Dollar sekä Golden .
1937 Manila Yellow Cab Companyn Chevrolet-fliitti |
Samoihin aikoihin eli v.1945 kenraali MacArturin johdolla Leyten maihinnousussa amerikkalaiset ajoivat kalustolautoilta maihin Studebaker Weasel-amfibiotelaketjuautoilla vapauttamaan Filippiinejä japanilaisvaltauksen alta.
1942 huhtikuu 24.Bataanin niemimaan valtaus |
1944.Kenraali Yamashita antautuu amerikkalaisille Cordilleras-vuoristossa. Kuvassa amerikkalainen 1941-mallinen Plymouth armeijan auto. |
1944-45 Studebaker Weasel |
1954 Manila Yellow Cab Co. Inc Studebaker Champion |
1954 huhtikuu.1.Studebaker-maaseutubussi |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti