1957 ca.Savonseutu Osuusliikkeen Kangasniemen liike ja 1956 S-V Pick-Up |
Ruotsalaiskilpinen 1954 Standard Vanguard Estate Phase II henkilöfarmarimalli |
1954 Bensiininjakelua Britanniassa Juhart 2004 |
1952 Turun 1. ulataksi Austin A70 Hereford.Taustalla 1948 A2 Checker-pirssi |
Kotikauppalassani ei näkynyt yhtään brittipirssia taksitolpalla,vaan kalusto koostui jenkkimerkeistä,kuten Fordeista,Chevroleteista sekä Plymoutheista.Evakkoreissullamme Harjavallan kirkonkylässä v.1954-56 näin kylläkin taksitolpalla yhden brittiläisen Humber Hawkin.
Kirkonkylän aseman taksit Juhart thumbnail 2010 |
Vankkurin 3. sarja (1955-58) Giovanni Michelottin kynästä
1955 Standard Phase III 4-door Sedan |
1958 Standard Ensign Estate |
1956-58 Standard Sportsman |
Ensigniä myytiin isompi määrä Britannian kuninkaallisille ilmavoimille ja siviilimarkkinoilla se sai moottorivaihtoehdokseen 1.6-litraisen ja nelisylinterisen Perkins-dieselin v.1960,jolloin auton merkkinä oli Standard Ensign Vanguargin sijasta..Ensign Diesel ei ollut 43-hevosvoimaisena mikään maantiekiitäjä,joskin sillä pääsi 50 mailin matkan yhdellä diesel-imperiumigallonalla.
Vignalen parantama Michelottin 3. sarja 1958-63
1959 Standard Vignale brosyyri |
1962 Standard Vignale Six |
1964 Triumph Mk I 2.5 PI |
1948-50 Phase I Standard Vanguard. Aaron auto Anna Amnellin kuva |
Maatuneita ja ilkivallalla tuhottuja raatoja kylläkin löytyy jostain perämetsistä.Yhtä 1954-mallista,museorekisteristä Phase II ja konttiperäistä ollaan myyty Nettiauton palstalla.Yhtä toista projektitasoista ja ilmoituksen mukaan 1948 Phase I-mallia ollaan myös tarjottu Nettiauton palstalla Tammisaaresta.
1955 Suur-Savon osuusliikkeen Kicipajan sivuliike. 1954 Morris Minor ja 1952 S-V Phase I |
Tammisaarelainen ca 1952 Phase I S-V projekti |
1960 Salon Seudun Osuuskaupan maatalousosaston piha |
Vanhojen valokuvien mukaan 50-luvun taitteen ja alun Vanguardeja on liikkunut ympäri Suomenmaata lukuisia määriä.Kuten stoorin ykkösosassa mainitsin,että Hankkijan Ferguson-huolto käytti huoltoautoinaan Vanguard-pakettiautoja ja TVH Pick-up-malleja työautoina,niin ilmeisesti valokuvien mukaan SOK:n maaseutuosuusliikkeet käyttivät niitä myös jakelukuljetuksiin.Kotikauppalassakin Salossa paikallinen SSO myi Fergusoneja ja Massey-Fergusonia Traktoauton keskittyessä Volkswagenien myyntiin.
1954 Ilomantsin seurakuntatalo ,1950 Fordson E38W paketti ja 1953 S-V Phase I |
1960 ca. Käpyläntien TB ja 1956 S-V Pick-up |
1956 No 14 Standard Vanguard Phase II kahvikeräyskortti |
Autokiiltokuvat ja 1956 Standard Phase III toinen alaoikealta |
1954 Pauligin S-V Phase II keräyskortti |
Ennen kahvikeräilykortteja keräilin v.1954-56 Harjavallassa kirkonkylän paperikaupasta taskurahoilla ostamiani autokiiltokuvia,vaikka kiiltokuvien keruu kuului likkojen harrastuksiin.
Kiiltokuvat tulivat oikein arkeissa,joista sai saksilla leikattua ja liimattua niitä jopa koulukirjojen paperoituihin kansiin.Muilla luokkakavereillani oli tavallisia hyllypapereilla paperoituja kirjankansia,mutta minäpä liimasin oikein vahapaperin päälle niitä autokiiltokuvia.
1954 Austin A40 Somerset |
Harjavallassa eräällä isäpastorin Lions-kaverilla ja Outokummun insinöörillä Aineen sedällä oli samoin 1954-mallinen musta Morris Oxford ja meidän pikkupappilan tallissa seurakunnan diakonissa piti 1953-mallista Austin A30-autoa,jonka kuonoa peitti Somersetista pienennetty kasvomaski..Isommassa Austin A70 Hereford-mallissa oli suurin kasvomaski ja kerrotaan,että iso-Austin oltiin rakennettu pienemmän Somersetin ovien ympärille.
2014 viimeiset Morris Oxfordin manttelinperijät Hindustan Ambassador-taksit Kolkatassa (Kalkutta) |
Standardista eikä Vanguardista ei löytynyt koottavia Airfixin Suomeen tuoduista malleista.
Brittipoikien riemuksi jopa heidän isilleen vaikeasti saatavaa oikeaa isoa Standard Vanguardia löytyi lelu- sekä harrastekaupoista pienoissinkkivalumalleina Triangilta,Corgilta sekä Dinky Toysiltä laidasta laitaan Phase I:stä Vignaleen..Corgilla oli oikea Vanguard-niminen mallisto,joka käsitti kaikki brittimerkit eikä pelkästään Standard Vanguardia.
Alla Vanguardin pienoismallikokoelma kuvina:
1948-53 Corgi S-V Phase I |
1948-51 S-V Phase I S-V |
1950 ca. Triang Minic vieterivetoinen S-V |
Mimodelsin S-V ambulanssi |
Planetdiecastin israelilainen Punaisen Daavidin tähden S-V-ambulanssi |
Corgin RAF miehistöauto Phase III Standard |
Spacecroft Tripod S-V De Luxe Phase III |
Kenna Modelsin S-V Phase II Estate |
Ruotsalaiset ANA-Standard Vanguardit
Yhdenkään Standard Vanguardin kyytiin en kylläkään koskaan päässyt! Siitä syystä ilkuinkin autoa Pekka Töpöhännäksi omituisen kyrmyselkänsä takia (Pelle Svanslös på svenska).Standard-sanakaan ei kaverieni suissa koskaan vääntynyt S-alkuisena,vaan ne lausuivat sen Tantartiksi..tai Tantartti-Vankuaartiksi.
Ruotsissa Nyköpingissä ANA-tehdas, AB Nyköping Automobilfabrik,joka tunnettiin jo sotaa ennen Plymouth-kokoajana,halusi tuotantoonsa Plymouthin näköisen kansanauton,jolloin Standard Vanguard sopi kuvaan 50-luvuna alussa.ANA kokosi sitä henkilömallina,kaappiautona sekä farmarina.Lisäksi se sai rinnalleen pienemmän Standard 10:n ,joka ANA-tehdas risti Vanguard Junioriksi.ANA tunnettiin sodan jälkeen Standard-merkin Ruotsin maahantuojana.
Alla brittiläisen Standard-kerhon kuvaus ANA-Standardeista.Kuvassa näkyy myös sodanjälkeinen Standard 14-pakettiauto,jota Ruotsissa AB Farming,ANA:n alajaosto ja Ferguson-traktoreiden maahantuoja käytti Ferguson-traktorien ja niiden nostolaitteiden huoltoautona.Ilmeisesti Suomessa käytettiin Standard Vanguard Phase I-II-pakettimalleja juuri merkkikantaisesti samaan tarpeeseen.
Standard 14 Van in Sweden
Postwar Standard 14 signwritten for Ferguson
Hello Phil,
The photo of the delightful van belonging to the Belgian patisseur reminded me of a picture I have meant to send you a long time. It shows a 1947 Standard 14 unexpectedly as a van. It was operated by AB Farming, the Swedish importers of the Ferguson tractor. AB Farming was a
subsidiary of ANA, sole distributors from 1945 of Standard cars in Sweden. The car meet in June this year celebrating ANA's establishment 70 years ago was recently well reported on for the web- site by Swedish member Stefan Gustavsson. ANA stands for AB Nyköpings Automobilfabrik (the car factory in the town of Nyköping , AB meaning Ltd). As an aside, a statement somewhere on the website that it was "set up by Black to assemble Vanguards" is unfortunately not correct. It was established back in 1937 to assemble US Chrysler products. In the post- war dollar squeeze they turned to European makes and the Standard Vanguard was their mainstay for many years being sold as an "English car of American type" always depicted in ads head- on to disguise its short wheelbase!
We all sense that normally it would be beneath a Standard 14 to appear in the guise of a commercial vehicle, but as a service van it must have put up a good show for the tractor business. This van has unfortunately not survived for all I know and it is not known either if there were other examples. The only information I have is the enclosed image, from which I believe the following conclusions can be made.
The photo was taken when the van was brand new because it is still on trade plates. It has just been filled up with petrol from the blue pump with the old- style BP globe. It is probably sprayed Ferguson grey. I date it as a 1947 model because it was then ANA took up the tractor business. It is most certainly a 14, called the 1800 in Sweden, as the British taxable HP system was not generally understood here (which it no longer appears to be in the UK either!). There was no sense in bringing in the 12 HP because in Sweden vehicles are not taxed on the size of their engines but on curb weight. Most probably this van is a one- off built in Sweden. In those days there were a number of local coachbuilders doing commercial bodywork on various makes of chassis. The rear wings look like the generic items they might have used. The front doors are original Standard items. The body is markedly widened towards the rear and the roof is higher than on the saloon. Just behind the front door there is the plate then statutory in Sweden showing the load carrying capacity. There is a period Lucas wing mirror on the wing but also one rather neatly on the driver's door. The van is RHD although most Standards sold in Sweden were as desired by the market LHD despite the fact that in those days Swedes still drove on the left- hand (proper?) side of the road.
One wonders on what basis it was built. Cars were so scarce in those immediate post- war years that it is unlikely that they converted a brand- new saloon. Either they used an accident- damaged car or, being the official importers, they had persuaded the Standard Motor Company to ship them a chassis without the aft part of the body similar to what must have been provided to Mulliners as basis for the "Woody" estate car built by them.
Later on, Vanguard vans were used as service vehicles calling on farms using Ferguson tractors and the 14 van (vans?) was then probably decommissioned.
1952 Ruotsalainen Phase I S-V |
Australialainen S-V Ferguson huoltoauto. Samanlaisia oli myös Suomessa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti