Chez Yvonne. Kaksi Citroenia..Gangsteri ja ID19.. Juhart 2004 |
Tänä vuonna juhlitaan Citroen CX:n 40-vuotisjuhlia.
Citroen BX-mallin synnystä on kulunut kolmisenkymmentä vuotta.
Citroen ID/Ds-mallit samaten esiteltiin 59 vuotta sitten ja täyttäisivät ensi vuonna 60 vuotta.
Gangsteri-Citroenin eli Traction Avantin synnystä taas on kulunut 80-vuotta ja ensimmäisen Citroen A Type 10:n synnystä on vierähtänyt 95 vuotta..
40-vuotta sitten V.1974 ollessani ensimmäisessä koulutusta vastaavassa työpaikassani 27-vuotiaana yo-merkonomina Salorassa,tehtaan yhden ulkovaraston lähelle Halikossa Valtatie I:n varrelle nousi uusi Citroen-myymälä ja huolto sekä Ison Kissan baari,joka oli saanut nimensä uudea CX-mallin lempinimestä.
Saloralainen teknikko A.Happo samana vuonna oli entisöinyt 1957-mallisen Citroen ID19:n ,jonka uusia kaksoissisarmalleja DS21:tä valmistettiin kääntyvin etuvaloin.
1974 Citroen GS Birotor 1112 |
V.1974 etuvetoinen Gangsteri-Citroen 7A-malli vietti 40-vuotisjuhliaan.
V.1934 Citroen ei ollut ensimmäinen etuvetoinen maailmassa keksitty auto,koska Cord ja Panhard olivat jo sellaisia valmistaneet.
Citroen vain osasi kaupallistaa etuvedon suuremmassa mittakaavassa.
2014 C6 |
Uusi v.2014 Citroen C6 olisi auto.jonka haluaisin omistaa. Rumasta v.2005 esitetystä Citroenista oli vihdoin syntynyt oikea kaunotar!
Itse vain yhden Citroenin,1984 BX 16TRS:n omistajana katson,että 2000-luvulla Citroen valmisti maailman rumimpia autoja,kuten isoa C6-mallia sekä Xsara Picasso-tila-autoa...
Vuoden 2014 Picasso on taas kaunistunut huomattavasti munanmuotoisesta edeltäjästään.Picasso ei taiteilijanakaan osannut väsätä kauniita maalauksia..saatika muotoilla autoja.
Kaikkien Citroen-mallien markkinointi siis ei ajanut aina suoraa tietä menestyksen ruusutarhaan pariisilaisesta kauppapuutarhasta..."
"I beg your pardon...I .never promised you a rose garden!"..laulettiin hittinä jo 70-luvulla.
Viittaan kauppapuutarhaan,koska Andre Citroen 1915 mekaanisesti kyvykkään ja nuoren Gabriel Voisinin kanssa perustivat autotehtaan 30 eekkeriä käsittävälle entiselle kauppapuutarhatontille Quai de Javelin varteen Pariisin 15. arrondissementissä.
Andre halusi valmistaa halpoja ja luotettavia ranskalaisia massatuotantoautoja,mutta Gabriel taas uneksi lentävistä koneista uskossaan,että tulevaisuus roikkuisi taivaista.
Aika vain tuli osoittamaan kumpi kavereista oli oikeassa.
Ensimmäiset 30 Javel-tehtaasta 4. päivä kesäkuussa 1919 valmistunutta autoa olivat halpoja 10hp Type A Citroen Torpedo-malleja,ensimmäisiä eurooppalaisia massavalmisteisia autoja 7.500 frangin hintaan kappale..eli neljänneksen ennen v.1914-18 maailmansotaa valmistettujen autojen keskimyyntihinnasta..
Oudon Torpedo-sanan alkuperää ei tiedetä,mutta Michelin pehmitti uusilla Bibendum-renkaillaan Citroenien matkaa kuoppaisilla teillä,joilla autoilun pioneerit vielä navigoivat pölyisinä,savuisina sekä kovassa melussa....
Suomessa kutsuttiin kylläkin auton tulipeltiä mm. torpedopelliksi,amerikanenglanniksi Firewall ja brittienglanniksi Cowl.
Michelin tuli myös valmistamaan Citroenille levypyöriä..
1925 Nikolajeffin Michelin Bibendum-rengasmainos |
1925 Nikolajeffin Michelin-mainos Moottori-lehdessä |
Citroenit Suomessa ja Suomen Salossa
-----------------------------------------------------------------
1924.Citroen B10-esittely Eläintorilla: Kuva:Halikkokuvagalleria |
Andre Citroen oli myös erinomainen mainosmies.
Hän jopa oli vuokrannut mainostilaa Eifel-tornista,josta Citroenin valaistu ja kuuluisa alassuinen kaksois-V-merkki näkyi kaikkialle Pariisiin. V.1929 uusien C6-sarjan kuusisylinteristen mallien markkinoinnissa letkakaupalla ja viirein varustettuja Citroeneja ajoi Ranskan prefektuurien joka kolkkaan,missä merkkiä esiteltiin sirkusmaisesti erikoisartikkeleina,paikallislehtien julkaistessa lehtiartikkeleja tapahtumista.
Kaukainen Suomikaan ei ollut jäänyt Andre Citroenin markkinointikampanjoista jälkeen,lehtimainosten ja merkkiesittelyjen jopa levitessä pääkaupungin ulkoalueille.
1927 Salon VPK:n 25-vuotisjuhlamarssi ja 1925 Citroen B10 Torpedo Berline |
20-luvun loppua.Salon Vapaapalokunnan autokalustoa. N.1922 B2 5CV Citroen-paloauto Ford T-mallien edessä. Citroen B2-mallinen paloauto oli harvinainen pienellä neljäsylinterisellä 856cc-koneella |
1953 11CV |
V.1934 Citroen esitteli uuden etuvetoisen ja itsekantavakorisen 7A:mallin.Auto sai vahvaa vastakritiikkiä,mutta kritiikistä huolimatta ranskalaiset ottivat sen avosylin vastaan.Kaikissa moottori-ja mallivariaatioissa se eli vuoteen 1957 saakka,jolloin jo uutta vallankumouksellisen futuristista ID/DS-siskosarjaa oltiin valmistettu 2 vuotta. "Iidut ja Deeässät" olivat perineet viimeiseltä nelisylinteriseltä Traction Avantilta hauenkuonojensa alle 1911cc-moottorit.
Kotikauppalan liikenteessä "gangsterisitikka" ei ollut 50-luvulla mikään harvinaisuus.Etuvetonsa ansiosta se päihitti muut takavetoiset jopa jäärata-ajoissa.
1934 7A prototyyppi |
1935 Citroen 7A Traction Avant Helsingissä Svenska Teaternin edessä |
Jo Pikkupoikana kuulin isojen automiesten puhuvan kardaaneista ja kuningaspulteista jne....
Näinpä maantiellä kerran vanhan Sisu-kuorma-auton tulevan vastaan omituisessa vinossa asennossa ja perä kenossa kuin vinttikoiralla juoksukilvassa,jolloin kaverit kertoivat,että sillä oli kuningaspultti poikki.
Etuvetoisissa autoissa,kuten Sitikassa ,DKW:ssa ja IFAssa ei ollut kardaaneja,vaan vetonivelet.
Ranskalaiset kummasti kyllä kutsuivat Citroenin vetoniveliä "kaksoiskardaaniniveliksi",jotka pyörivät homokineettisesti eli jatkuvalla nopeudella.
Cardano oli 1500-luvun italialainen matemaatikko,joka oli keksinyt metodin siirtää liikettä tietyssä kulmassa vetotangolla ja vetonivelellä yhdessä taikka kummassakin päässä. Siten cardan-nimi oli saanut nimensä italialaiselta signor illustrissimolta.Englanninkieleen se oli kiteytynyt tankona eli akselina,mutta ranskankieleen vetonivelenä,joskin britit käyttävät Propeller Shaft-nimeä takavetoisissa autoissa.
Pikkukundina tuollaiset tekniset termit tuntuivat minusta liian monimutkaiselta,kun normaali 3-vaihteinen Pikku Jättiläisestä bongaamani vaihteiston H-kaaviokin meni yli hilseen..
Rättäri
Automaailmassa on ollut menestystarinoita,kuten T Ford,Rolls-Royce ja Volkswagen.
Listaan voitaisiin lisätä vielä 2CV:n
Kussakin maassa sitä ollaan kutsuttu jollain lempinimellä,kuten Suomessa Rättisitikka,Rättäri,Neljän hengen haalarit jne.
Hollannissa se on Ruma Ankanpoikanen,Yhdysvalloissa "The Blue Jeans Car",entisessä Jugoslaviassa Ragamuffin,jossain muualla Pieni Sammakko,Pieni Sitruuna taikka Klovni.
2CV:n kotimaassa se on Dersh...eli käännäppä sekin suomeksi.
Eräs brittiomistaja kutsui omaa 2CV:tään Vanhaksi Kasaksi (Old Heap).
Yhden kerran hän oli ajanut sen Cannesin Carlton-hotellin eteen Rolls- ja Mercedes-letkan perään heittääkseen tuttunsa lentokentälle ja pyytänyt anteeksi siitä hotellin livreepukuiselle ovimiehelle.
Ovimies oli lausahtanut,että:
Mais..C'est pratique!..Mutta sehän on loistokas!
Dersh taasen merkitsee aivan jotain muuta,mitä se ei ole,kuten kallista,bensajuoppoa,monimutkaista ja kamalaa..
Citroen 2CV Charleston |
En kylläkään päätynyt ostoon,saatuani alleni kaksiovisen Honda Civicin puoli-ilmaiseksi filippiinokaveriltani Manololta.
Citroenin Slough-tehtaalla oltiin valmistettu jopa 7A-11CV-malleja sekä ID/DS-sarjaa,jota jälkimmäistä brittiläisittäin sai jalopuukojelaudalla sekä pyöreillä mittareilla.
Slough-tehtaan epäonniostunein Citroen-malli oli 1959-64 valmistettu lasikuitukorinen ja 2CV:hen pohjautuva Bijou,jota brittiostajakunta hyljeksi.
Le Ventre de Paris.. Pariisin vatsa ja 2CV Juhart 2005 |
2CV:n omistajat pitävät siitä juuri sellaisena kuin se on.Siitä oli tullut parempi kuin pelkkä perus- kuljetusmuoto.Siitä tuli elämäntapa-auto.
Sen valmistusta Citroenilla yritettiin lopettaa ..ja epäonnistuttiin yrityksessä.
Alussa se oltiin suunniteltu maalaisten työhevoseksi päätymällä yhden jalosukuisen intialaisen maharadjankin kulkuvälineeksi vuoristolinnaan.
1961 Bijou 602cc |
1939 2CV prototyyppi |
3 vuotta myöhemmin 1939 toukokuussa 250 samannäköistä autoa oli valmiina Levalloisin autonäyttelyyn,jota koskaan ei tultaisi pitämään,koska sota syttyi.
Prototyypeistä 249 tahallisesti rikottiin joutumasta vihollisen käsiin.
Vain yksi säilytettiin ja piilotettiin ja joka vielä tänään on olemassa.
Prototyypin kori oli kevyttä duralinoxia ja lokasuojat prässättyä peltiä.Sen yleismuotoa voi jo tunnistaa tulevasta 2CV:stä,jonka kangaskatto aukesi tuulilasin päältä alas takaluukun numerokilpeen.Sen neljä ovea oltiin sarnaoitu keskipilareihin ja jotka avautuivat vain sisältä,koska ulkopelleissä ei ollut ovenkahvoja.
Sivuikkunatkin olivat silloista "micaa",joista taaimmaiset olivat kiinteitä ja etuovien puoliksi saranoituja vaakatasossa.
1976 Salolaisten Rättäriralli |
Suuntavilkkujakaan tai suunnanosoitinlaitteitakaan ei ollut,jolloin tarvittaessa käytettiin käsivarsia suunnan osoittamiseen.Tuulilasinpyyhin etulasin keskellä oli myös käsikäyttöinen,joka puhdisti lasin melkein kokonaan.
Myöhemmin CX:ssä ja BX:ssäkin oli keskellä sijaitseva yksi tuulilasinpyyhin.
1955 Citroen 2cv Fourgonette |
60-luvulla Pesu-Laurin jakelupakettiautoksi valittiin duroplastinen itäsaksalainen Trabant.
Le Figaron lukija,Citroen H Fourgon ja Peugeot 403 Fourgonette Juhart 2005 |
jatkuu..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti