Simca Ariane 4 |
Olen aina ihaillut ranskalaisia Vedettejä (Vedette--filmitähti) jo siitä asti,kun niitä ilmestyi Suomenmaan kamaralle Fordeina. Ensimmäinen Vedette oli oikeastaan kyrmyselkäinen Fordin Dearbornin suunnittelukonttorissa tehty pikku-Ford-konsepti,joka ei mennytkään kaupaksi konsernin johdolle uudeksi amerikkalaiseksi pikkuautoiksi.Mercury-divisoona sai sen pohjalta suunnitella ison v.1949 Mercuryn ja pieni Baby eli "Bebe" Mercury myytiin Ford France SAF:lle..
1951 Ford Vedette |
Vedette sai vielä konttiperänsä lisäksi Vendome-lisänimen ja vuoden sisällä kaikkien Vedettejen keulapeltiin ruuvattiin Simcan Studebakerimainen S-kromilogo.Vedettestä silloin oli kasvanut siro ja kurvikas ranskatar,joka kaunistui kaunistumistaan v.1960 asti,jolloin se muutti lopullisesti Ranskasta Brasiliaan uudella passilla Simca Chambord-nimisenä.
Kaunista Vedetteä kylläkin tarjottiin kaikista kromikoruista riisuttuna maatiasmaisena ja halvempana Ariane 4-mallina ,joka tuli suosituksi Pariisin taksina uuden Citroen ID-mallin kilpailijana Simca Aronden 1.3-litraisella Flash-kansiventtiilinelosella. Vanhan ja luotettavan Fordin sivuventtiilisen ja 60hp-V8-moottorin myöhemmin Ariane S-malli sai voimanlähteekseensä.
Suomessakin Ariane 4 tuli melko suosituksi,vaikka kaikessa "harmaavarpusuudessaan" pian hävisi liikenteestä v.1964 uuden 1300-1500-mallisarjan tieltä.
Eläintarhassa 60-luvun taitteessa eräät taitoajajat osasivat näyttää,miten Ariane jopa osasi kulkea kallellaan kahdella pyörällä,kaatumatta edes katolleen,mikä osoitti Ariane-mallinkin kelpaavan elämänsä loppusuoralla pelkäksi sirkuspelleksi.
60-luvun taitteessa itsekin omin silmin pääsin toteamaan,miten muutaman vuoden vanha ja täysin eho Simca Vedette Marly-farmari poltettiin kotikaupungin vapaapalokunnan sammutusnäytöksessä poroksi.
Vanhojen Simcojen arvostus silloin oli laskenut melkein nollaan,viimeisten siivekkäiden V8 Beaulieu-mallien vielä palvellessa maalasitakseina.
Simca Aronden pääskyslogo |
1951-55 Simca Aronde 9 |
Arianea pienempi Simca Aronde (P60 1958-64) samoin silloin 60-luvun alussa eli viimeisiä vuosiaan v.1958 uusitussa ja modernimmassa kuosissan stenssatuin alumiinimaskein ja suurennetuin ikkunoin.
Aronde oli aina jäänyt kauniin Vedetten pikkusiskona varjoon rumahkona ankanpoikana,joskin sitäkin yritettiin pukea koreampiin vaatteisiin ranskalaisessa kulutusjuhlassa.
Aronden alkujuuret löytyvät vanhasta Simca 8-mallista,jonka syntyjuuret taasen olivat lähtöisin Italiasta Fiatilta.
V.1951 ensiesitelty (1951-55) Simca 9 Aronde,joka oltiin ristitty vanhan ranskankielisen Pääskysen mukaan,sai keulaansa samoin tyylitellyn lintulogonsa. Vanhan erillisrungollisen 8-mallin sijasta uusi Simca 9 Aronde oli itsekantavakorinen ja neliovinen Berline-malli,jonka 1.2-litrainen ja 45.5hp-voimanlähde oltiin lainattu vanhasta 8:sta.
1955 Aronde Chatelaine |
1953 Aronde Messagere |
Suomalainen Simca Aronde 9 1954 |
1954 Aronde Figoni Decapotable |
1956 Aronde Grand Large |
Tuotannon alussa Aronden kromimaski oli erikoisen kulmikas ja porrasmainen versio,mutta 1954 se oli jo levinnyt alassuiseksi kromiseksi huuliviiksikaareksi.V.1955 Aronden huuliviiksi oli levinnyt melkein sen poskille asti leveään virneeseen.
1957 Aronde tavaramallit |
1953 Renault Fregate Affaires-taksi |
Arondea ei katsottu Simcalla yhtä riisuttuna pohjamallina kuin Renault Fregate Affaires- sekä Rosengart Artisan-malleja,joita kumpaakin sai vain harmaaksi maalattuina.
Aronde 9-malli otettiin Ranskassa avosylin vastaan ja Nanterren tehtaallta niitä maaliskuun 17. päivään 1953 mennessäajettiin ulos 100.000 kappaletta.
1954 Aronde Quotidienne taksi |
1957 Aronde ennätysauto |
Simcan vaatteilla keimaileva ja turhamainen johtaja Henri Pigozzi samoin kaipasi julkisuutta silloin suuressa huudossa olevissa maailmanennätystalousajoissa.
Toukokuussa 1952 Simca Aronde rikkoi 5 maailmanennätystä 50.000 km:n kestävyysajossa 117 kph:n keskinopeudella.V.1953 elokuussa toinen suoraan tuotantolinjalta poimittu Aronde ajoi Monthelryn kilparadalla 40 yötä ja päivää 39.242 kierrosta eli 100.000 kilometriä yli 104 kph:n keskinopeudella.Saavutuksella rikottiin 30 maailmanennätystä ACF:n eli Ranskan Autoklubin valvonnassa.
V.1951 brittiläinen Motor-lehti koeajoi Ranskassa Aronden,joka saavutti testissä 118.9 kph:n huippunopeuden,kiihtyvyyden jäädessä vaatimattomasti nollasta sataan 30.2:n sekuntiin ,polttoaineen kulutuksen ollessa 8.28 litraa sadalla kilometrillä.
1955 Aronde esite |
Uusi toisen polven Aronde esiteltiin v.1955 lokakuussa.
Ulkoa sitä oltiin meikattu etu- ja takapäästä ja mallistoon lisättiin Elysee- sekä Monthlery-versiot.Monthlery-nimike tuli tietysti Aronden maailmanennätysajoista Monthleryn kilparadalla (Autodrome de Monthlery).Elysee taas tietysti Pariisin Champs Elyseestä.Moottoritilavuutta nostettiin uudessa Flash-moottorissa 1290 kuutioon. V.1957 lokakuussa mallistoon lisättiin Facel-koritehtaan tekemä kaksipaikkainen Oceane-avomalli (Ocean--Valtameri) ja kaksipaikkainen Plein Ciel- kupee (Plein Ciel--Paljas Taivas).Tavara-autopuolella jatkettiin Commercialella ja Messagerella (Messagere--Lähetti),nyt 45 hp-1.3-litraisin Flash-moottorein ja mallinimistöksi annettiin lyhyesti 90K.
V.1957 tammikuussa Aronde oli saavuttanut puolen miljoonan tuotantorajan ja sitä jopa vietiin Amerikkaan saakka.
Arondea valmistettiin lisäksi Australiassa.
Lisäksi tavara-autopuolella Arondea valmistettiin oikeina pakettimallina sekä Pick-upeina.
V.1957 Aronden Elyseestä valmistettiin Ranskan markkinoille koreampaa Matignon-mallia 200 kappaleen sarja.
1957 Aronde Elysee Matignon |
1958 Aronde Elyseet ja Grand Large |
1957 Plein Ciel ja Oceane sportit |
1961 Aronde mainos |
Uudessa v.1958 syyskuussa esitellyssä kolmannen polven Arondessa oli täysin uusittu kori.
Uusi Monaco hardtop-Coupe oli saanut v.1957 Ford Thunderbirdmäisen maskin. Ranskan naapurimaassa Länsi-Saksassa DKW-Auto Union myös matki urheilumallissan lujasti Thunderbirdiä.
Elyseestä riisuttu Etoile-halpamalli (Etoile--Tähti) lisättiin mallistoon 1090-kuutioisin voimanlähtein.
V.1960 lokakuussa uusi ja kuuluisaksi tullut viisirunkolaakerinen Rush 1.3-litran moottori asennettiin kaikkin Aronde-malleihin .V.1961 syyskuussa uusi 70hp-Rush Super esiteltiin kahdessa mallissa,Monthlery Speciale Berlinessä ja Monaco Speciale-hardtop coupessa.
1958 Aronde Grand Large |
1958-63 Aronde P60 |
1958-64 Aronde Intendante pickup |
1961 Australialainen Aronde P60 Station Wagon |
90A Arondeja Australiassa CKD-osista (Completely Konocked Down) Northern Star Engineering-tehdas ryhtyi valmistamaan v.1956.Yhtiöllä oli myös oma maan kattava myyntiverkostonsa.Kuten muissa lisenssivalmistuksissa kotimaisia varaosavalmistajia suosittiin ja mistä myös muutkin Australian pohjoispuolella sijaitsevat ASEAN-maat,kuten Filippiinit oppivat ausseilta nostamaan kotimaisuusastetta lisenssiautojen (Ford,GM,Volkswagen) valmistuksessa.Japanissa Isuzu Hillman Minxit olivat melkein sataprosenttisesti japanilaisvalmisteisia.
1962 Simca P60 Aronde Australia |
Australian Aronde-valmistus päättyi v.1964.
Amerikan Arondet
V.1958 Amerikkaan vietiin yli 2000 Simca P60 Aronde-mallia.Chrysler toimi ranskalaisen Simcan maahantuojana sekä piirimyyjäverkostona.
Alhaalla erään amerikkalaispojan kertomus perheensä kakkosautosta Fort Lauderdalessä.Floridassa.
Fort Lauderdale oli siitä erikoinen paikka,että sieltä löytyi laaja valikoima eurooppalaisia autoja Borgward Isabellasta Opel Rekordin kautta britti-Sunbeam Tigereihin ja ranskalaisiin Renault Caravelleihin..
1960 Simca Aronde P60: This was my parents’ second car. My stepdad needed the big family Mercury wagon for making sales calls throughout the state of Florida during the week. On weekends, he drove the French Simca to his “day job” with the City of Fort Lauderdale. It, too, had a column-shifted four speed transmission. I can remember quite well some of the more “interesting” words I picked up from my parents when they struggled to locate reverse (a very convoluted process). That said, the little Simca with its 1.3 liter 4 cylinder engine was a surprisingly decent and reliable vehicle, not to mention pretty stout. My mother was smacked in the rear at a traffic light by a lady who was more interested in beating her unruly children than watching where she was going. She hit the Simca doing about 25 MPH and knocked it out into the intersection (for those who know the area, it was N. Andrews Ave. and Oakland Park Boulevard). Other than some whiplash that did little to improve my mother’s already variable disposition, the only major damage was a dent to the bumper and a big dent to the trunk lid. My older brother was assigned the task of finding a replacement trunk, which he did at a scrap yard in Miami. For the rest of the time we had the car, it was powder blue with a beige trunk lid. All in all a satisfactory second car, if a bit on the obscure side.
V. 1961 Elvis Presleyn Blue Hawaii-filmistä spottasin itse v.1958 Simca Aronde 90A Elyseen Honolulun Waikiki Beachin rantabulevardilla.
Amerikkalainen Aronde 90A mainos |
Suomeen tuoduista Simca Arondeista minulla on vain pikkupojan ja kasvavan murrosikäisen kundin muistikuvia kotikauppalassa ja myöhemmin v.1960 kotikaupungissa liikkuvista Simca Arondeista.
Suomalaisina värivalikoimina Arondet olivat muistaakseni enemmistöltään harmaita,siniharmaita,mustia taikka tummansinisiä.
Horninkadun varrelta muistan ensimmäisen porrasmaskisen ja arjenharmaan 1951-53 Simca Aronde 9-mallin
Niitä viiksekkäämpia 1955-58 90A Aronde Elysee-malleja liikkui kauppalassa useampiakin,joukossa myös ainakin yksi siniharmaa Chatelaine-farmarikin.
1958-64-malliset P60 Arondet olivat yleisimpiä Simca-malleja kauppalan saatua kaupunkitittelin v.1960. Muistaisin yhden laivastonharmaan P60 Intendante-pickupinkin liikkuneen työajossa vastaavanlaisten harmaiden Peugeot 203- ja 403-commerciale-avolavojen kumppanina.
Alhaalla kuvasatoa suomalaisista Arondeista:
1959 Pietarsaaren Säästöpankki ja 1955-57 Simca 90A Aronde Elysee |
1962 Helsinki.1955-57 Simca Aronde ja 1958-60 Simca Beaulieu |
1959 TM.Ensikesäksi oma Simca |
1962 Kolmen kaupungin kasvot.Helsinki. 1955-57 Simca Aronde Grand Large. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti