1955 Osuuskaupan purkuautot ja -traktorit juhart 2010 |
HELLATEHTAAN VARJOON
Koti on
paikka,jonne palatessasi,sisälläolijoiden täytyy päästää sinut sisälle.
(David Frost)
1948 Bedford O Series |
Paluu Harjavallan rikkinummilta Salon kauppalaan kesäkuussa 1956
-------------------------------------------------------------------------------
Kesäkuun
alku ennusteli oikeata intiaanikesää.
Mittari näytti 27 astetta.
Jussi
istui taas kuorma-autonkuljettajan ja isän välissä tummanvihreän nokka-Petterin hytissä..
Kuorma-auton kopin kaksiosaiset etuikkunat olivat ruuvattuina raolleen auki pienenkin tuulenvireen saamiseksi kuin satamahinaajan kipparinikkunat.
Kuormurin isä oli tilannut Kemiöstä asti ja kuskikin puhui lounassuomalaisen murteen ja rantaruotsin sekoitusta,viskelemällä puheessaan nolemmankielisiä murresanoja.
Harjavaltaan muutto oli tapahtunut v.1954 kesäkuun alussa Salon Seudun Osuuskaupan vaaleanvihreällä Austin Loadstar-kuormurilla. Isäpastori ja osuuskaupan johtaja Reino Palmu olivat tuttuja keskenään reservinupseereina.
1955 elokuu.Osuuskaupan palo |
V.1955 elokuussa osuuskaupan puurakennus oli tuhoutunut tulipalossa ja uutta tavarataloa oltiin rakentamassa samalle paikalle,jolloin liikkeen autot olivat täydessä käytössä.
Äitipastorska ja Jussin neljä siskoa olivat edeltä ottaneet Harjavallan asemalta paikallisjunan Poriin ja sieltä junan Turkuun,josta he astuivat Turku-Helsinki-pikajunaan,joka pysähtyisi Salossa.
Jälleen kerran Jussi oli seuraamassa kuorma-auton hytin takaikkunoiden kalterien välistä pappilan jukkapalmun sekä peikonlehden huiskutusta muuttokuorman päällä pappilan räsymatot toimiessa lavapressuina,hapsujen läpättäessä vauhdissa kuin ravioriin harjakset.
Bedford-kuormurin perä ulisi asvalttitiellä kuin selkäänsä saanut pystykoiran pentu,
Kuljettaja polki kaksoiskytkennällä synkronoimatonta vaihteistoa pienemmälle ylämäissä,vauhdin hidastuessa melkein patikkakäynniksi kiusatessaan kuusisylinteristä ja Chevroletiltä perittyä bensiinikonetta.
Kuljettaja polki kaksoiskytkennällä synkronoimatonta vaihteistoa pienemmälle ylämäissä,vauhdin hidastuessa melkein patikkakäynniksi kiusatessaan kuusisylinteristä ja Chevroletiltä perittyä bensiinikonetta.
Autohan oli 1948-mallinen ja hidas pikku-Petteri eikä silloin sodan jälkeen vielä ollut tarjolla montakaan sitkeämpää dieselmoottorista kuorma-automerkkiä.
Turun tuomiokirkko |
Jussi oli herännyt puuduttavasta matkasta puolihikisenä Turun tuomiokirkkosillalla,isän osoitellessa Eternalellokädellään kellotornin naakkoja,jotka lentelivät ruoanhakuun sen kivisistä onteloista.
Isäpastori huudahti:
--Katoppas Jussi,kun kellotorni on ihan täännään mustija huaskalintuja!
--Mustat linnut ennenvanahaan ennustivat jostain tulevasta onnettomuuvesta,kuten mualimanpaloista taekka ruttotauveista...
Kuorma-auton kuljettaja,jonka nimi Yngve Saxelin,seisoi Bedfordin kummassakin ovessa puhelinnumeroin ryhtyi puhumaan isälle:
--Joo..seon yks faani..se Nasser,kun se häätää israelilaisii Suezin kanavan penkalt..
--Biblian mukaan se joenpenkka kuulus vanhaan Palestinaan,misä arabit ja juutalaiset elivät täyrellises sovuss..
--Ja sitten lisäksi tual Ungarniss meirän sukulaisfolkki haluu viskata kommunstit veks maasta..
--Eimaar..kyllä se Nikita taitaa petrata isä-Stalinin rinnall vijattomien tapossa..
--Nuo domskyrkanin foogelit taitavat haistaa uudest maalimanpalost..
Parin tunnin körötyksen perästä maisemat Jussille alkoivat näyttä tutummilta.
Vasemmalla
kulki tammikuja Halikon kirkkoon.Tämä pieni esplanaadi oltiin tehty
aikoinaan kartanon herrasväen kirkkoonmenoa varten ja koko kauppalakin oli
pystytetty kartanolta ostetuille maille.
Kuormurikin
alkoi petrata vauhtiaan kuin vanha hevonen,joka näki kotitallinsa tien päässä.,alkamalla kiivetä jyrkkää ja mutkaista Toijalanmäkeä ylös.
1938 Myllymäki,joka v.1956 näytti melkein samalta |
Vasta Myllyäen
päältä avautui kauppala vanhalla merenpohjalla,auton peräulinan ja renkaitten
ulvonnan peittäessä muut hytin äänet kiidossa laaksoa kohti..
Oikealla
kauppalan puolisesta tunnelin päästä tuprahti Helsingin pikajunan korsteenin savupilvi,Jussin katsellessa vaunujen kyljistä vilahtavia kultaisia VR-kylttejä.
Tasoristeyksien
kellot klinkuttivat kuin kauppalan vanhan Hudson-paloauton
messinkinen
hälytyskello......letkan viimeisen vaunun toppareitten pysähtyessä punatiilisen
veturitallin kääntöpöydän kohdalle.
Perttelintullin Gulf 2000-luvulla |
Risteykseen
vasemmalta kiihdytti sementinharmaa,tylppäkuonoinen 1947 Fordson Thames-kuormuri,jonka ratti oli
oikealla puolella.Lavalla seisoi isoja sementtirenkaita narskumassa peltipohjaa
vasten.Kuljettaja käänsi aivan Bedfordin eteen edes katsomatta vahvojen rilliensä lapi.
Jussi
tunsi tämän vanhaksi,puolisokeaksi ja paksulinssiseksi Ahon papaksi,joka joskus ajoi vielä vanhoilla päivillään omistamansa Salon Sementtituotteen kuorma-autoja.
--Noi voi
sun djävel,.kun on blindi koko faari!!
1946-48 Fordson Thames 7V. Samanlainen kuin Salon sementtituotteella |
Saxelin huusi kuskinikkunasta.
--Onks
sul varaa maksaa mun kutflygel jos osuis kylkeen? (Koflygel--ruotsiksi on lokasuoja)
Jussi
katsoi Bedfordin lavalle,oliko pappilan flyygeli tiukasti sidottuna,kuultuaan flyygelisanan.
Pappilan flyygeli seisoi kylläkin muuttokuorman räsymattojen alla piilossa odottamassa pastorin Siionin virsien sekä papintyttärien Kissapolkan soittoa pappilan salissa.
Sementtirenkaat Fordsonin lavalla häipyivät silmistä nopeasti papan edes vilkaisematta sen brittiläisittäin oikeanpuolisen ratin takaa Saxeliniin päin Asemakadun kulmasta Osuuskaupan tavaratalon
rakennustyömaata kohti,sinisen pakokaasusavuverhon keikkuessa pääkadun yllä tovin.
Pekka Laineen 1937 Ford V8-onnikka Juhart 2010 |
Oikealta Katrineholminkadulta samalla puski Lydmanin konditoriakahvilan kulman
takaa Pekka Laineen sinikeltainen vanha ja sodankäynyt Ford-bussi. Saxelin antoi onnikalle tietä,vaikka itse
ajoi etuoikeutetulla kadulla.
Saxelin heilautti ikkunasta bussikuskille,huutamalla :
--Hei VirtasenVode ,sää vielä kuskaat samal bussil,kun sillon Kivennavan kyrkanill vuonna 1944!.
--Muistaks ku sun syyläri kuukkas ?
--Sulla oli kolme ryssän masiinpistolinreikää syylärin alatankis!
Saxelin
veti oikean kätensä saluutiksi risaiseen lippaan, väsyneen
bussin häipyessä Turuntietä Myllymäkeen päin:
Saxelin mutisi ruotsiksi:
--En krigare,grå,avdankad och arm!
--Se on
siitä Vanrikki Stoolista?
Isäpastori kysäisi Saxelinilta.
--Joo
visst!
Kuski vastasi pannessaan korvia vihlovalla räsäyksellä ykköstä silmään.
Isä huokaisi syvään,sanomalla ulospuhalluksen mukana;
--No ,vihdoinkin ollaan kuin
kotimaassa!
Pirssikopin pokkasakki ja rovasti. 1952 Ford Customline Juhart 2005 |
--Ei kun Foordimaassa!
Jussi lisäsi:
---Katos tota Ahon britti-Fordsonii,joka oli iskee britti-Bedfordin likasiippeen ja sitten toi Pekka Laineen kolmeseiska
jenkki-Ford-bussi.
--Tual sillankulman pirssis näkyy viiskakkosen krominen jenkki- Ford Customlinen tähtimaski..
--Katos vielä kun Annakarull Lehden valokuvaamossa mainostetaan Ilfordin filmei!
Sillan
yli ajettiin korttelin verran hellatehtaan kivitalon kulmaan ja käännyttiin Rummunlyöjänkadulle pappilaan päin.
Petteri pysäytti tutun vihreämiranolisen talon paraatioven eteen,josta äidin leveä perä peruutti ulos sihvelin ja harjan kanssa.
Petteri pysäytti tutun vihreämiranolisen talon paraatioven eteen,josta äidin leveä perä peruutti ulos sihvelin ja harjan kanssa.
Hellatehtaan
portista ajoi ulos vaaleanruskea ja mustalokarinen Ford Big Job-kuorkki
lavallaan kirkkaita valkoisia emaliluukkuisia sekä –kahvaisia Leino-liesiä.
Jussi
hyppäsi autosta alas helssaamaan äitiä katukiveykselle,huutamalla isälle kourat
huulilla trattina:---Viimeinen pari uunista ulos!
------------------------
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti