maanantai 3. marraskuuta 2014

"Hellatehtaan varjoon".Harjavallasta takaisin akkavaltaan.Papinpojan II elämä.

                  

1955 Osuuskaupan purkuautot ja -traktorit
juhart 2010


HELLATEHTAAN VARJOON

Koti on paikka,jonne palatessasi,sisälläolijoiden täytyy päästää sinut sisälle. 
(David Frost)

1948 Bedford O Series
 Paluu Harjavallan rikkinummilta Salon kauppalaan kesäkuussa 1956
-------------------------------------------------------------------------------
Kesäkuun alku ennusteli oikeata intiaanikesää.
Mittari näytti 27 astetta.
Jussi istui taas kuorma-autonkuljettajan ja isän välissä tummanvihreän nokka-Petterin hytissä..
Kuorma-auton kopin kaksiosaiset etuikkunat olivat ruuvattuina raolleen auki pienenkin tuulenvireen saamiseksi kuin satamahinaajan kipparinikkunat.
Kuormurin isä oli tilannut Kemiöstä asti ja kuskikin puhui lounassuomalaisen murteen ja rantaruotsin sekoitusta,viskelemällä puheessaan nolemmankielisiä murresanoja.
Harjavaltaan muutto oli tapahtunut v.1954 kesäkuun alussa Salon Seudun Osuuskaupan vaaleanvihreällä Austin Loadstar-kuormurilla. Isäpastori ja osuuskaupan johtaja Reino Palmu olivat tuttuja keskenään reservinupseereina.
1955 elokuu.Osuuskaupan palo
Nyt v.1956 kesäkuussa osuuskaupan kaikki autot olivat täysin buukattuina,samoin kuin muiden ammattiautoilijoiden kuormurit urakka-ajoissa rakennustyömailla sodanjälkeisessä rakennusbuumissa.
V.1955 elokuussa osuuskaupan puurakennus oli tuhoutunut tulipalossa ja uutta tavarataloa oltiin rakentamassa samalle paikalle,jolloin liikkeen autot olivat täydessä käytössä.

Äitipastorska ja Jussin neljä siskoa olivat edeltä ottaneet Harjavallan asemalta paikallisjunan Poriin ja sieltä junan Turkuun,josta he astuivat Turku-Helsinki-pikajunaan,joka pysähtyisi Salossa.

Jälleen kerran Jussi oli seuraamassa kuorma-auton hytin takaikkunoiden kalterien välistä pappilan jukkapalmun sekä peikonlehden huiskutusta muuttokuorman päällä pappilan räsymatot toimiessa lavapressuina,hapsujen läpättäessä vauhdissa kuin ravioriin harjakset.
Bedford-kuormurin perä ulisi asvalttitiellä kuin selkäänsä saanut pystykoiran pentu,
Kuljettaja polki kaksoiskytkennällä synkronoimatonta vaihteistoa pienemmälle ylämäissä,vauhdin hidastuessa melkein patikkakäynniksi kiusatessaan kuusisylinteristä ja Chevroletiltä perittyä bensiinikonetta.
Autohan oli 1948-mallinen ja hidas pikku-Petteri eikä silloin sodan jälkeen vielä ollut tarjolla montakaan sitkeämpää dieselmoottorista kuorma-automerkkiä.

Turun tuomiokirkko
Jussi oli herännyt puuduttavasta matkasta puolihikisenä Turun tuomiokirkkosillalla,isän osoitellessa Eternalellokädellään kellotornin naakkoja,jotka lentelivät ruoanhakuun sen kivisistä onteloista.
Isäpastori huudahti:
--Katoppas Jussi,kun kellotorni on ihan täännään mustija huaskalintuja!
--Mustat linnut ennenvanahaan ennustivat jostain tulevasta onnettomuuvesta,kuten mualimanpaloista taekka ruttotauveista...
Kuorma-auton kuljettaja,jonka nimi Yngve Saxelin,seisoi Bedfordin kummassakin ovessa puhelinnumeroin ryhtyi puhumaan isälle:
--Joo..seon yks faani..se Nasser,kun se häätää israelilaisii Suezin kanavan penkalt..
--Biblian mukaan se joenpenkka kuulus vanhaan Palestinaan,misä arabit ja juutalaiset elivät täyrellises sovuss..
--Ja sitten lisäksi tual Ungarniss meirän sukulaisfolkki haluu viskata kommunstit veks maasta..
--Eimaar..kyllä se Nikita taitaa petrata isä-Stalinin rinnall vijattomien tapossa..
--Nuo domskyrkanin foogelit taitavat haistaa uudest maalimanpalost..

Parin tunnin körötyksen perästä maisemat Jussille alkoivat näyttä tutummilta.
Petteri ja Pirkko
pappilan pihalla
kipit pystyssä
Juhart 2004
Kuorma-auton saavuttua Halikon maantiesillalle Bedfordin paripyörärenkaat ulvoivat sementtikannella,
Joen toisella puolella näkyi kartanon iso punainen lato.
Vasemmalla kulki tammikuja Halikon kirkkoon.Tämä  pieni esplanaadi oltiin tehty aikoinaan kartanon herrasväen kirkkoonmenoa varten ja koko kauppalakin oli pystytetty kartanolta ostetuille maille.
Kuormurikin alkoi petrata vauhtiaan kuin vanha hevonen,joka näki kotitallinsa tien päässä.,alkamalla kiivetä jyrkkää ja mutkaista Toijalanmäkeä  ylös.
1938 Myllymäki,joka v.1956
näytti melkein samalta
Vasta Myllyäen päältä avautui kauppala vanhalla merenpohjalla,auton peräulinan ja renkaitten ulvonnan peittäessä muut hytin äänet kiidossa laaksoa kohti..
Oikealla kauppalan puolisesta tunnelin päästä tuprahti Helsingin pikajunan korsteenin savupilvi,Jussin katsellessa vaunujen kyljistä vilahtavia kultaisia VR-kylttejä.
Tasoristeyksien kellot klinkuttivat kuin kauppalan vanhan Hudson-paloauton
messinkinen hälytyskello......letkan viimeisen vaunun toppareitten pysähtyessä punatiilisen veturitallin kääntöpöydän kohdalle.


Perttelintullin Gulf
2000-luvulla
Kuorma-auto lähestyi Perttelin tullin Gulfin aseman ja rautakaupan risteystä,jonka vastapuolisesta Auto-Osasta Jussi oli saanut sotapyöräänsä vihreitä Castrol-tarroja..
Risteykseen vasemmalta kiihdytti sementinharmaa,tylppäkuonoinen 1947 Fordson Thames-kuormuri,jonka ratti oli oikealla puolella.Lavalla seisoi isoja sementtirenkaita narskumassa peltipohjaa vasten.Kuljettaja käänsi aivan Bedfordin eteen edes katsomatta vahvojen rilliensä lapi.
Jussi tunsi tämän vanhaksi,puolisokeaksi ja paksulinssiseksi Ahon papaksi,joka joskus ajoi vielä vanhoilla päivillään omistamansa Salon Sementtituotteen kuorma-autoja.
--Noi voi sun djävel,.kun on blindi koko faari!!
1946-48 Fordson Thames 7V.
Samanlainen kuin
Salon sementtituotteella
Saxelin huusi kuskinikkunasta.
--Onks sul varaa maksaa mun kutflygel jos osuis kylkeen? (Koflygel--ruotsiksi on lokasuoja)
Jussi katsoi Bedfordin lavalle,oliko pappilan flyygeli tiukasti sidottuna,kuultuaan flyygelisanan.
Pappilan flyygeli seisoi kylläkin muuttokuorman räsymattojen alla piilossa odottamassa pastorin Siionin virsien sekä papintyttärien Kissapolkan soittoa pappilan salissa.
Sementtirenkaat Fordsonin lavalla häipyivät silmistä nopeasti papan edes vilkaisematta sen brittiläisittäin oikeanpuolisen ratin takaa Saxeliniin päin Asemakadun kulmasta Osuuskaupan tavaratalon rakennustyömaata kohti,sinisen pakokaasusavuverhon keikkuessa pääkadun yllä tovin.


Pekka Laineen 1937
Ford V8-onnikka
Juhart 2010
Oikealta Katrineholminkadulta samalla puski Lydmanin  konditoriakahvilan kulman takaa Pekka Laineen sinikeltainen vanha ja sodankäynyt Ford-bussi. Saxelin antoi onnikalle tietä,vaikka itse ajoi etuoikeutetulla kadulla.
Saxelin heilautti ikkunasta bussikuskille,huutamalla :
--Hei VirtasenVode ,sää vielä  kuskaat samal bussil,kun sillon Kivennavan kyrkanill vuonna 1944!.
--Muistaks ku sun syyläri kuukkas ? 
--Sulla oli kolme ryssän masiinpistolinreikää syylärin alatankis!
Saxelin veti oikean kätensä saluutiksi risaiseen lippaan, väsyneen bussin häipyessä Turuntietä Myllymäkeen päin:
Saxelin mutisi ruotsiksi:
--En krigare,grå,avdankad och arm!
--Se on siitä Vanrikki Stoolista? 
Isäpastori kysäisi Saxelinilta.
--Joo visst!
Kuski vastasi pannessaan korvia vihlovalla räsäyksellä ykköstä silmään.
Isä huokaisi syvään,sanomalla ulospuhalluksen mukana;
--No ,vihdoinkin ollaan kuin kotimaassa!
Pirssikopin pokkasakki ja rovasti.
1952 Ford Customline
Juhart 2005
--Ei kun Foordimaassa!
Jussi lisäsi:
---Katos tota Ahon britti-Fordsonii,joka oli iskee britti-Bedfordin likasiippeen ja sitten toi Pekka Laineen kolmeseiska jenkki-Ford-bussi.
--Tual sillankulman pirssis näkyy viiskakkosen krominen jenkki- Ford Customlinen tähtimaski..
--Katos vielä kun Annakarull Lehden valokuvaamossa mainostetaan Ilfordin filmei!
Sillan yli ajettiin korttelin verran hellatehtaan kivitalon kulmaan ja käännyttiin Rummunlyöjänkadulle pappilaan päin.
Petteri pysäytti tutun vihreämiranolisen talon paraatioven eteen,josta äidin leveä perä peruutti ulos sihvelin ja harjan kanssa.
Hellatehtaan portista ajoi ulos vaaleanruskea ja mustalokarinen Ford Big Job-kuorkki lavallaan kirkkaita valkoisia emaliluukkuisia sekä –kahvaisia Leino-liesiä.
Jussi hyppäsi autosta alas helssaamaan äitiä katukiveykselle,huutamalla isälle kourat huulilla trattina:---Viimeinen pari uunista ulos!
 
Kello neljä Leinon
hellatehtaan portilla

------------------------

Ei kommentteja: