Jeans and Mercury Juhart |
Joskus konversiossa tai ehostuksessa (kustomoinnissa) ollaan onnistuttu ja joskus tulos paistaa mätäpäisenä kuin versova finni nenässä.
Ajat ja tavat ovat muuttuneet minun nuoruudestani.
Lisävarustemarkkinat eivät ole mitään uutta muotia.
Jo auton pioneeriajoista asti automobiileihin on tarjottu joko tehdasaksessoreina tai ulkopuolisten valmistajien tarjoamaa tarpeellista lisävarustetta sekä tarpeetonta blingikamaa.
20-luvun suunnannäyttölaite |
1937 Chevroletin hyönteissuojaverkko |
Melkein kaikissa vakiomalleissa niitä ei ollut vakiovarusteina.
20-luvulla jopa kromipuskurit kuuluivat ekstravarusteisiin lisähinnoin.
30-luvulla tarjottiin lisävarusteina myös autoradioita,jotka kojetaulun alla ja kardaanitunnelin päällä muistuttivat kooltaan kolhoja kotivastaanottimia.
20-luvulla jopa suunnanvalitsimia ei myöskään ollut vakiovarusteina ja joita joutui ostamaan ulkopuolisilta valmistajilta.
Tavallisesti kääntymissuuntaa näyettiin käsimerkeillä.
Blingikamaan taas kuuluivat jäähdyttimien kromatut hyönteisverkkosuojat,taidevaletut jäähdyttimen korkit sekä tuulilasin ikkunnankarmeihin asennettavat Spot Lightit eli hakuvalot.
50-luvulla roddauskulttuurin pioneerivuosina Spot Lightit olivat suurta muotia jossain James Deanin Mercuryn tuulilasintolpissa alaskäsin taitettuina ja yleensä koskaan kytkemättöminä auton virtapiiriin.
1942 Huurteenpoistolasi |
Osaa näistä keksinnöistä pidettiin turvavarusteina ja osaa täydellisenä humpuukina.
Pohjolan ankarissa talviolosuhteissa ja jopa Britanniassa sekä Ameriikassa autoihin tarjottiin tuulilasien kuskinpuolelle taka- ja sivuikkunoihin kumimuovisia huurteenpoistoräppänöitä,joidenka pienistä ruuduista ajomies sai kurkistelle tielle.En tiedä olivatko ne tehokkaita,mutta pikkukundina minua ihmetytti moiset opaalinsameat muovilituskat,joidenka sameilta sivuilta kuskien piti seurata liikennettä.1920-30-luvuilta maskien itikkaverkoista puheenollen 50-luvun automies ei myöskään pitänyt kesäisin itikoista,jotka tekivät kamikatzeitsemurhia tuulilaseihin.
Itikka-aura |
Kokemus kyllä osoitti niiden olleen täysin tehottomia,mutta näyttivät todellakin kirkkaanvärisinä ja läpinäkyvinä komeilta.
Auton peräpäähänkin piti asentaa perässäkulkevien ihailtavaksi kromattuja pakoputkenjatkeita eli sekään ideanpoikanen ei ole mitään uutta.Kotikauppalani moni varakas automies piti sellaista kromista Leijonantassu-pakoputken jatketta yhtälaisella ylpeydellä kuin kullattua leijona-aiheista Suomen Autoklubin merkkiä jäähdyttäjän kromimaskissa.
Leijonantassu-pakoputkenjatke 1957 Chevroletiin |
Nykyajan pakoputken jatkeet |
Konepuolelle ei olla kylläkään koskettu,koska nykyautojen moottoreista on otettu jo tehtaalla tarpeeksi tehoa ulos korttelinvälisen varttimailin kiihdytyskokeen voittamiseksi.
Jos moottoriviritysten tarvetta olisi,niin silloin auto ajetaan läheiseen virityspajaan ja pyydetään ECU-kortin (Emission Control Unit) uudelleen ohjelmoimista rivakkaampaan menoon.
Omassa autoilunuoruudessani 1960-luvulla autotarvikekaupasta ei saatu mitään erikoisvanteita,pakoputkisysteemejä eikä muitakaan äänitehosteita. Lukiokaverini Mäkilän Kari oli jostain saanut ostettua isänsä Fiat 1500:n pakoputkenjatkeeksi oikean kromatun Abarthin tuplatorven,mikä pörhötti komeasti baritoonilla kuin ralliautossa.Lisävauhtia Fiat sai peräpeiliin liimatusta keltaisesta Abarthin skorpionitarrasta ja Karin muodinmukaisista autoilijan nahkasormikkaista.
1957 Salon Auto-Osan henkilökuntaa ja tarvikehyllyjä |
Mini Cooperin keulavalot |
Jotkut taas asensivat autojensa vakiolyhtyihin ranskalaiset sumuvalopolttimot
Teddykarvaistuin- päälliset Kuplassa |
Autonhan piti silloin muistuttaa ralliautoa,jolloin lisätunnelmaa saatiin poistamalla pölykapselit ja maalaamalla spraypurkilla taikka pensselillä Horna-kiuasmaalilla vanteet hopeanharmaiksi.
Lisävauhdiksi kaupan hyllyltä sai mustavalkoruudullista ralliteippiä auton kylkiin,konepeltiin ja katon yli perälautaan asti liimattavaksi.Huoltoasematarrat vielä takasivuikkunoissa korostivat kovaa rallihenkeä.
Teddykarvainen Romac-ratinpäällinen |
1956 VW pyyheliinatanko- puskurein |
Lisäprameiluksi iskettiin katolle iso hakuvalo ja jos liksaa riitti,niin kapeat kromipuskurit vaihdettiin komeiksi "pyyheliinatankopuskureiksi",joissa oli krominen ylätanko ja korkemmat kromikävyt.Konepuolelle ei paljoakaan koskettu ja bluffiksi raoteltiin takaluukkua auki,että kaverit luulivat sinne piilotetun oikean käärmepesäpakosarjan.Näin tekivät monet takamoottorisen Fiat 600:n omistajatkin Abarth-tarroin.
1976 Salora-ralli |
Sellaiseen kustomointiin meni Palakaupasta ostettu teddykarvapaalillinen.Tunnelma ja viihtyisyys auton sisällä karvaisuudellaan vastasi melkein Muumilaaksossa käyntiä.
Ikävintä niissä teddykarvapäällisissä oli autosta ulos kiipeäminen,jolloin sormet saivat äkäisen staattisen sähköiskun peltiseen ovenkarmiin koskettaessa.
60-luvun Salora Automatic autoradio |
Clarion C-kasettisoitin taikka sen alahyllylle kannettava autoradio-kasettisoitin,jonka voi lisäksi kantaa Juhannusaaattona leirinuotiolle ja keskiyöllä Sopu-telttaan soittamaan Procol Harumin Whiter Shade of Paleä ulkona metsänrajassa oksentavien tiibetiläisten kurkkuäänilaulajien soinnin peittämiseksi.
Yrjö oli juhannuksina yleisin kutsumanimi.
Kotikaupunkini ensimmäinen näkemäni kustomoitu nuorisoauto oli Sarparannan poikien 1948-mallinen Austin 16,jota nykymaailmassa pidetään harvinaisena keräilyautona.Niitähän saatiin muutama kappale Suomeen aivan sodan jälkeen upouusina brittiautoina,joskin ne olivat lämmitettyjä sotaa edeltäviä malleja. 60-luvulla ne olivat jo kivikauden aikaisia suuria ja hitaita dinosauruksia.
Austin oltiin ristitty Mäystimeksi ja maalattu kirkkaanpunaiseksi.Takaikkunaakin oltiin suurennettu Austin A35-malliseksi leveydeltään ja etulokasuojaan asennettuun autoradioantenniin oltiin pantu liehumaan oravanhäntä.
Mäystin eli yhden kesän päätymällä Eklundin romuttamoon koneen leikattua kiinni.
Silloin ns. kesäautoiksi sai Snellmannilla eli viisikymppisellä muodista pois tipahtaneita 50-luvun erikoismalleja.
Japanilainen poliisiautolelu |
Ilmeisesti antenniprameilun syynä oli pieni peloittelu muille,että autossa oli poliisiradio tai sitten jäänne 50-luvun leluttomasta lapsuudesta,jolloin joululahjaksi ei saatu kaukosäädöllä ujeltavajaa japanilaista poliisiautolellua.
1967 Porilaisia raggareita Juhart |
Raggarikulttuuria oltiin kyllä matkittu jo ruotsalaisilta 50-luvun lopulta,kun vanhoja 50-luvun alun jenkkitakseja sai ostettua halvalla nurkka-autoiksi. Raggarikulttuurrin ei niinkään kuulunut autojen ehostelu,vaan enemmänkin kortteliajo nykyimittapuun Rat Look-pelein.Autoja ei oltu meikattu ruosteisiksi ja kuluneiksi,koska niitä oltiin oikeasti käyttökulutettu satojatuhansia kilometrejä ammattiajossa.
Kotiaupunkini liikenteessä näkyi vielä pari 50-lukuista ja hyväkuntoista vakiojenkkiautoa,kuten Ahon Sementtituotteen sementinharmaa 1952 Ford Customline ja Hiitolan Joukon syvänvihreä 1950 Ford Custom,joka näytti kiiltävänä kuin eilen myymälästä ostettuna.
Asuin silloin todellisessa Ford Countryssa,koska 50-luvulla melkein kaikki kauppalan taksit olivat Fordeja.
Juhart |
Juhart |
Niitä ei tarvinnut ehostella lainkaan autojen oman kromikylläisyytensä puolesta.
Nämä Fordit oltiin luokiteltu piilofarmareiksi,jollaisia löytyi kaupungissa runsaalla mitalla eurooppalaisissa automerkeissä.
Europiilofarmarit olivat yleensä niitä peruspakettimalleista sivuikkunoilla muokattuja malleja,jotka eivät prameilleet kromiheepeleillä.Ikkunatkin olivat kumitiivisteisiä ja pölykapselit pieniä pillerimallisia kissankuppeja..
Näiden omistajiin iski eräänlainen ehostamiskuume,jotta autot näyttäisivät jollain keinoin kalleimmilta farmarimalliserkuiltaan ja pelastajiksi tulivat kaupungin autotarvikeliikkeet sekä huoltoasemat,jotka myivät kaikenlaista turhuuden markkinoiden lisävarustekrääsää.
Buickin valesierainsarja |
Ehostamaton lounaissuomalainen 1959 Opel Delivery jälkiasennusikkunoin |
Monet niistä saivat ensiksi valkoisen katon kontrastiksi laivaston siniharmaalle alaosalle.Lisäprameiluksi asennettiin vielä alumiinirunkoinen kattoteline mahdollisen seuraavan Juhannuksen campingreissulle Hangon Silversandiin.
Vanteisiin ilmestyivät verkkomalliset snobikoristerinkulat pillerikapselien ympärille. Lisäksi kumpaankin etulokasuojaan ruuvattiin autotarvikekaupasta hankittua 3 kappaletta pyöreätä kromista Buickin valesierainrinkulaa,joita oli nähnyt komistamassa monen 50-lukuisen Ford Consulin ja Zephyrin etulikasiipiä.
Opelit,kuten Englannin sekä Saksan Fordithan olivat muodoiltaan eurooppalaisia pikkujenkkejä.
1957 Studebaker Hawk |
Poikkeavasti 60-luvulla eräs naapurissamme asuva autoasentaja oli kaasuhitsipillillä leikannut omasta1960-mallisesta Dodge Pioneerista takasiivet pois,koska jenkkiautojen peräevät olivat poistuneet muodista.
MoParin Dodgen tuplailmanottoaukot |
60-luvulla näitä ilmestyi ihan aitoinakin muskeliautojen konepeitoille ja nuoret kustomoijat asentelivat jopa eurooppalaisten pikkuautojensa kuonoille ihan vain näön vuoksi. Kotitaloutavarakaupat myivät silloin varmaan aika hyvin muovisia rikkalapioita.
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti