Jeddan Al Corniche-rantabulevardin automonumentti |
THE FALL OF 20TH CENTURY FOX
Suuri sheikki on aaaraabi Aaahaab,
se sankari aavikon...
Siellä on Fatima karhunnahkataljallaan,
huulilla meikki
ja muulilla sheikki....
(Ismo Kallion hitti)
ARABIAN LAMAH CO. LTD:N TOIMITUSJOHTAJAN JOHN FOXIN JA OSTOPÄÄLLIKKÖ JUSSIN DILEMMA
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1986
Dammamin G-500-sairaalaprojektifiaskon jälkeen Fox alkoi pommittaa Jussia ja Jeddan projektipäälliköä memokirjeillään puristaakseen lisävaroja Riyadhin linnansa ylläpitoon..
Näin hän sylki antavan käteen,koska muita projekteja ei enää ollut,korealaisten pääurakoitsijoiden tarjouskilpailuissa viedessä kontrahdit nenän alata polkuhintaan..ja pohjalaadulla!
Suomalaisurakoitsijoiden kalliimmat tarjoukset sekä hyvä laatu eivät painaneetkaan enää Saudin Royal Commissionin vaakakupissa,kuten ennen 70-luvulla ja 80-luvun alussa aliurakoissa.
Korealaiset Hyundai,SAMHO,DAELIM ja Nam Kwan söivät eurooppalaisia urakoitsijoita pois pelilaudalta melkein kaikissa tarjouskilpailuissa.
Jopa ensimmäiset korealaiset Hyundai Ponyt ja Stellarit ryhtyivät kilpailemaan Saudin automarkkinoilla halvimmman kategorian japanilaissutojen,kuten Datsun Bluebirdin ja Toyota Corollan kanssa.
Jopa sellainen tuntematon korealainen automerkki.kuten Daewoo alkoi kilpailla eurooppalaisen Opel Kadettin kanssa pari vuotta vanhan Kadettin kuosissa.
Daewoo oli General Motorsin korealainen Opelin kloonimerkki.
Suomalaisurakoitsijoiden kalliimmat tarjoukset sekä hyvä laatu eivät painaneetkaan enää Saudin Royal Commissionin vaakakupissa,kuten ennen 70-luvulla ja 80-luvun alussa aliurakoissa.
Korealaiset Hyundai,SAMHO,DAELIM ja Nam Kwan söivät eurooppalaisia urakoitsijoita pois pelilaudalta melkein kaikissa tarjouskilpailuissa.
Jopa ensimmäiset korealaiset Hyundai Ponyt ja Stellarit ryhtyivät kilpailemaan Saudin automarkkinoilla halvimmman kategorian japanilaissutojen,kuten Datsun Bluebirdin ja Toyota Corollan kanssa.
Jopa sellainen tuntematon korealainen automerkki.kuten Daewoo alkoi kilpailla eurooppalaisen Opel Kadettin kanssa pari vuotta vanhan Kadettin kuosissa.
Daewoo oli General Motorsin korealainen Opelin kloonimerkki.
Jeddan Al Corniche-rantabulevardin varrella sijaitsevan kansalliskaartin stadion-ja urehilukeskusprojektin suomalaisten ja ruotsalaisten työntekijöiden keskuudessa oltiin yhtä mieltä siitä,että Fox saisi muuttaa Riyadhista Jeddan projektin viereen ja samalla lähettää teenkeittäjäpakistaanihovinsa takaisin Lahoreen sekä Islamabadiin.
Riyadhin konttorin ylläpito ja Foxin perheen asuinkustannukset lasten koulunkäyntimaksujen kanssa tulivat koko firmalle liian kalliiksi ,syödessään kaikki projektien ansiot suuhunsa.
Fox tietysti ja ennakolta jo tiedettynä kieltäytyi kunniasta muuttaa Jeddaan,pitamällä pitkäkyntisiä revontassujaan tilkkutäkin paällä isoäidin myssy päässä kuin iso Paha Hukka Punahilkan vierailulla.
--Miksi isoäiti sinulla on noin suuri suu?
Kysyi Punahilkka.
Siksi,että voin syödä sinut suuhuni!
Vastasi iso paha susi.
Suomalaisten keskuudessa tiedettiin John Foxin viha heitä kohtaan ja lisäksi toimitusjohtajaa kismitti hänen ensimmäinen kaappausyrityksensä kaatuminen,kun brittispeksinen Dammamin G-500-sairaalaprojekti kaatui kyljelleen siksi,että Saudin terveysministeriö oli hyllyttänyt koko urakan.
Paljon odotettua ennakkomaksua mobilisointiin ei siten saatu ja Foxin värväämät britti-insinöörit saivat palata takaisin sumujen saarilleen tyhjin attasheasalkuin.
Jussia jo alkuun koko Dammamin proketi harmitti Riyadhin Airport Roadin lähellä sijaitsevassa pääkonttorissa ollessaan koko firman ostopäällikkönä,kun hänen konttoriinsa astui tweedtakkinen ja piippua lutkuttava britti Tony Clamp,joka nurkanvaltaajan röyhkeydellä yritti kaapata hänen työpöytänsä,ja samalla koko konttorinsa.
Jussi oli osoittanut britille peltistä työpöytää konttorinsa nurkassa sanomalla,että se kuuluu Dammamin projektin ostopäällikölle.
Hän tiesi,että koko jutun takana seisoi hänen vihamiehensä John Fox.joka oli ilmeisesti maininnut Tony Clampille,että koko firman ostopäällikön palli tulisi automaattisesti britille,kun kaikki viimeiset suomalaiset pääkonttorista siirrettäisiin Jeddan projektiin.
Tony lisäksi oli konttoriin astuttuaan avannut siannahkalaukustaan rullatun diploomikäärönsä,missä kultaisin kirjaimin oltiin lueteltu kuinka moneen brittiläiseen ostomieskiltaan ja klubiin tämä kuului,mutta paperissa ei ilmennyt mitään loppututkintoa miltään kaupalliselta alalata.
Tony:
--Where in this office I can hang my club membership diploma?
Jussi:
--Your club membership diploma?
--I am a member of a club,too!
Tony:
Which club?
Jussi:
Mickey Mouse Club!
Sananvaihdon perästä Tony rullasi diploominsa takaisin siannahkalaukkuunsa,poistumalla Jussin konttorista ja suuntaamalla käytävälle kohti John Foxin ovea..ilmeisesti kantelemaan kuinka paskamaisia suomalaiset olivat..
Parin viikon perästä Jussi istuikin Jeddassa firman Al Hambra-villan ostokonttorissa melko tyytyväisenä uudesta komennuksesta.
John Fox oli syömässä hiljalleen suuhunsa koko Arabian Lamahin olemassaoloa.
Riyadhin Batha Airport Roadilla, josta on lyhyt matka Arabian Lamahin konttorille |
Paljon odotettua ennakkomaksua mobilisointiin ei siten saatu ja Foxin värväämät britti-insinöörit saivat palata takaisin sumujen saarilleen tyhjin attasheasalkuin.
Jussia jo alkuun koko Dammamin proketi harmitti Riyadhin Airport Roadin lähellä sijaitsevassa pääkonttorissa ollessaan koko firman ostopäällikkönä,kun hänen konttoriinsa astui tweedtakkinen ja piippua lutkuttava britti Tony Clamp,joka nurkanvaltaajan röyhkeydellä yritti kaapata hänen työpöytänsä,ja samalla koko konttorinsa.
Jussi oli osoittanut britille peltistä työpöytää konttorinsa nurkassa sanomalla,että se kuuluu Dammamin projektin ostopäällikölle.
Hän tiesi,että koko jutun takana seisoi hänen vihamiehensä John Fox.joka oli ilmeisesti maininnut Tony Clampille,että koko firman ostopäällikön palli tulisi automaattisesti britille,kun kaikki viimeiset suomalaiset pääkonttorista siirrettäisiin Jeddan projektiin.
Tony lisäksi oli konttoriin astuttuaan avannut siannahkalaukustaan rullatun diploomikäärönsä,missä kultaisin kirjaimin oltiin lueteltu kuinka moneen brittiläiseen ostomieskiltaan ja klubiin tämä kuului,mutta paperissa ei ilmennyt mitään loppututkintoa miltään kaupalliselta alalata.
Tony:
--Where in this office I can hang my club membership diploma?
Jussi:
--Your club membership diploma?
--I am a member of a club,too!
Tony:
Which club?
Jussi:
Mickey Mouse Club!
Sananvaihdon perästä Tony rullasi diploominsa takaisin siannahkalaukkuunsa,poistumalla Jussin konttorista ja suuntaamalla käytävälle kohti John Foxin ovea..ilmeisesti kantelemaan kuinka paskamaisia suomalaiset olivat..
Koillis-Jedda |
John Fox oli syömässä hiljalleen suuhunsa koko Arabian Lamahin olemassaoloa.
Jussi lisäksi Foxin verenpaineen nousuksi lähetti esimiehelleen Riyadhiin memon,koska hänen saudiajokorttinsa oli menossa umpeen,että pääkonttorin saudiekspeditöörin pitäisi lentää Jeddaan hoitamaan poliisiasemalla uudistamaan ostopäällikön saudiajolupaa.
Viikkoihin ei kuulunut mitään,koska tämä Abdullah sauditapaan ilmestyi konttorille,kun lystäsi...enimmäkseen palkkapäivinä.
Paakonttori nukkui Tuhkimon untaan.
Uudessa memossaan Foxille Jussi viittasi työsopimuspykäläänsä,missä yritys vastaa asemamaassa työntekijöidensä luvista sekä viisumeista.
Fox lähettikin pikaisesti takaisin vihaisen memon,että jos työntekijä viittaa sopimukseensa,se merkitsee,että firma kirjoittaa tälle heti lentolipun Suomeen!
Kuulostaa tosi tyhmalta toimitusjohtajan kädestä näin älytön memo?
Näin se kai käy brittisysteemissä,joka juuri on päässyt teollisuusvallankumouksen yli konteilleen ja missä työntekijät muunmuassa autoteollisuudessa istuvat lakossa alhaisista palkoista ja kehnoista työolosuhteista!
Lakkoilusta ja tahallisesta kehnosta laadusta Britanniassa ja ulkomailla haukuttiin British Leylandin ja muiden brittiautotehtaiden tuotteita täysin paskoiksi.
Lakkoilusta ja tahallisesta kehnosta laadusta Britanniassa ja ulkomailla haukuttiin British Leylandin ja muiden brittiautotehtaiden tuotteita täysin paskoiksi.
Jussi ajatteli.
Briteillä ei tiedetä mitään työntekijöiden oikeuksista,hiilikaivosmainareidenkin aina istuessa naamat mustina lakoissa ja pubien tiskeihin nojaten.
Näin jarjenvastaista kommenttia ei voi tulla muusta kuin pohjoisirlantilaisen potunkaivajan pärstästä,vaikka suurin osa niistä taisi kuolla nälkään ja perunaruttoon jo 1800-luvulla.
Tyypillinen saudiprojekti- työmaa |
Memovirtakin loppui onneksi.
Jussi hoiti Jeddan kansalliskaartin stadionin ja urheilukeskuksen pitkäaikaisostot loppuun ja projekti sai sitten jäädä odottelemaan viimeisiä toimituskontteja Atlantin poikki ja Suezin kanavan kautta New Jerseystä.
Jussi oli kuullut,etta Riyadhissa suomalaisarabialaisella betonialan yrityksellä LWP:llä oli ostopäällikön vakanssi auki,päättämällä varmuudeksi hakea uutta paikkaa.
Viikon sisällä hänellä oli salkussaan uusi virka ja alkutöikseen hän kävi Jeddassa tarkastamassa uuden firmansa ostamaa elementtitehtaan tonttia Jeddan reuna-alueella Mekan tien varressa.
Hänen kanssaan oli Jeddaan Riyadhista lähetetty tehtaan uusi suomalainen päällikkö,jolle Jussi kertoi aluksi kaikkien paikallisten agregaatti-ja sementtitoimittajien nimet...
Viikon sisällä hänellä oli salkussaan uusi virka ja alkutöikseen hän kävi Jeddassa tarkastamassa uuden firmansa ostamaa elementtitehtaan tonttia Jeddan reuna-alueella Mekan tien varressa.
Hänen kanssaan oli Jeddaan Riyadhista lähetetty tehtaan uusi suomalainen päällikkö,jolle Jussi kertoi aluksi kaikkien paikallisten agregaatti-ja sementtitoimittajien nimet...
Jussi ilmoitti Foxille irtisanoutumisestaan,jolloin tämä sanoi jo lähettäneensä Jeddaan hänelle memon siitä,että projekti näin lopuillaan ei tarvitsisi enää omaa ostopäällikköä.
Jussi vastasi takaisin,ettei ole yhtään pahoillaan memosta,koska ensi viikolla hän astuisi uuteen virkaan LWP:n suostuessa työsuhdepapereiden siirtämisen uudelle työnantajalle ilman uutta työviisumia. Saudisysteemissä ja paikallisen Labour Law:n mukaan ei tunneta minkäänlaista irtisanomisaikaa,jolloin kaikki ansaitut kipurahatkin eli severance payt tulisivat lopputilissä kokonaisina käteen.
1984 Lamahin Yanbun projektissa. Kuvassa indinööri Pappa Itkonen ja salolainen putkimies Eino Malaska |
John Fox oli täysin unohtanut olevansa palkattuna suomalaisfirmaan,missä ei kovin hyvällä silmällä katsottu suomalaisten huonoa kohtelua ja lisäksi sitä,ettei toimitusjohtaja suostunut edes omien kustannustensa leikkauksiin firman olemassaolon pelastamiseksi.
Myöhemmin Jussin jo istuessa LWP:n ostopäällikkönä Riyadhissa Fox joutui lopulta Suomen pääkonttorin määräyksestä pakkaamaan siannahkalaukkunsa ja jättämään pakistaanihovinsa pitämään pääkonttoria pakistanilaisen pääkirjanpitäjä Kaiser Anjumin johdolla..
Kaiser Anjum sai pistää päälleen uudet keisarin vaatteet (Lamahin olemattomat puitteet) ja jäädä ryypiskelemään jemeniläiskahvipoika Abdon tarjoamaa haaleata brittilmaitoteetä posliinikupin reunalta puolityhjään konttoriinsa.
Konttorin rapuissa kuului enää suomalaisten Perkeleitten ja pohjoisirlantilaisten Fuckien sijasta vain pakistaanilaista jeestä...Acha...Acha..
Konttorin rapuissa kuului enää suomalaisten Perkeleitten ja pohjoisirlantilaisten Fuckien sijasta vain pakistaanilaista jeestä...Acha...Acha..
Firman suomalaisuuudesta eikä Jussi-paidan loimesta ollut lankaakaan jäljellä..
Seuraavassa stoorissa tulee käsiteltäväksi Jussin uusi suomalaisarabialainen firma LWP...
(Lohja-Wuorio-Perusyhtymä) eli tagalogin kielellä Laging Walang Pera...
"aina ilman liksaa",koska firma useimmiten oli aina perse auki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti