1952 Radio Italianon Fiat 500 Belvedere Helsingin Olympialaisissa |
1939 Fiat 500 Topolino |
-------------------------------------
Pappilamme sijaitsi Salon kaupungin Hermannin kaupunginosassa.
Kauppala-aikana ennen v.1960 kaupungiksi tuloa emme pikkukundeina korttelissamme tienneet asuvamme missään Hermannissa.Jostain Hermannin nuorisoseurasta isäpastori joskus leukaili partiopojistaan.Hermanni-nimi ylestyi vasta 90-luvulla ja olettaisin nimen ehkä tulleen Salon kuuluisasta ja pitkäaikaisesta pormestari Hermanni Tuomaalasta..
Brittibändi Herman's Hermits taasen viihdytti meitä teini-ikäisiä Hermannin korttelissa 60-luvulla No Milk Today-biisillä..
Oli kulunut noin 7 vuotta siitä,kun olin hakenut viimeksi alumiinikannulla Torikadun maitokaupasta irtomaitoa,kun v.1967 maitokauppoja ei enää ollut olemassa ja lehmän tissihyvää myytin pussimaitona.
Silloisen maitokaupan naapurina oli Marttilan talo,jonka pihalla seisoi Onni Marttilan syvänsininen 1936-mallinen Opel Olympia Kadett ja portin edessä tummanpunainen 1947 Studebaker Champion.
Maidonhakumatkalla aian pysähdyin ihailemaan sedän Studea,joka sattui olemaan yhtä vanha kuin itsekin.
Marttilan sedän 1947 Studebaker Champion ja minä oikealla maitokannu kädessä... Juhart |
Piccolo Topolino
-------------------------------------------------------------------------------
1934 Fiat Balilla 4 Marche Rooman taksi |
Rooman taksit hän muisti kulmikkaina Fiat Balilla 4 Marche-mallisina.
Kauppalan kaikki autot tunsin jo 50-luvulla merkkaamalla niiden rekkarinumerot molskihousun takataskusta vedettyyn muistilehtiöön kosmoskynätumpilla Hermannin korttelimme Torikadun ja Rummunlyöjänkadun kulmalla.Kynän linkkuveitsellä teroittamaani lyijyä kyllä piti kastaa suuhun ja josta huuliin jäi omituinen sinipunainen kuulto kuin arkkuun pistetyllä vainajalla.
Jokunen Fiatkin rekisteröityi muistilehtiööni Topolinona eli italiaano-Mikki Hiirenä.Yksi sellainen taisi olla vaaleanvihreä 500 Belvedere-farmarimalli .Se ei ollut kuitenkaan viisisatasen halvempi Giardinera- eli puutarhurimalli,joita kauppalassa oli parisen kappaletta. Eikä sen omistaja mikään puutarhuri ollut,vaan joku kauppalan ulkopuolelta tullut vihersorminen kurkunkasvattaja.Yleensä näin sen Salon Seudun Osuuskaupan maatalousosaston pihassa lastattuna lannoitesäkeillä.
SSO:n maaseutuosaston piha ja Fiat 500 Belvedere |
Isän rintamakaveri agronomi,tilanomistaja ja reservin luutnantti Korvenoja Kuusjoelta ajoi taas vaaleanvihreällä Jowett Javelinilla,missä oli oikea vapaakytkinkin,ohjustelemalla ratista mustahanskaisella kädellä,joka isän kertoman mukaan oli proteesi.Isäpastorilla taasen oli upouudet ja itsehymyilevät hammaslääkäri Inkeri Linnan asentamat yläleuan proteesit,jolloin uskoin hänenkin olleen sotaveteraaneja paikallisessa resupseerikerhossa.
V.1957 jouluna tulin Fiatin omistajaksi saatuani joululahjaksi patterikäyttöisen Seat 1900 leluauton.Fiatin pitemmän nimen opin lausumaan melkein ulkoa isäpastorin italiantentissä saunanlauteilla..Fabricca Italiana Automobili Torino,mutta Seatin espanjalainen nimi Sociedad Espanola de Automotives de Turismo kangerteli kielenkannoissani.
Fiat 1900B (1400B) |
Alakuvassa Fiat 1400 Rooman taksi-pienoismalli,joka koriltaan näytti minun Seatiltani.
1952, 1939 tai 1946 Fiat Millecento Balilla E Fribergin uudella Turuntien Essolla |
Autonovo myöhemmin toi maahan ja myi Fiateja 60-70-luvuilla.
Salolaisen Kanniston 1955 Fiat 1100 kuvattuna 1957 |
Fiat ei ole ollut mikään tuore merkki suomalaisissa maisemissa eikä Salonseudullakaan.
Halikossa Wiurilan kartanolla oli iso suflettikattoinen ja shaföörin ajama Fiat jo 20-luvun lopulla privaattiautona.Åminne Godsin eli Joensuun kartanolla samoin oli komea Hispano-Suiza herrasväen kyytiautona..
Wiurilan 1928 Fiat meni myöhemmin vaihtoon Salon Autohalliin Vilhonkatu 10:ssä uuteen 1936 Chevroletiin.Kuvan otsikossa virheellisesti mainittuna 1937.Parisen vuosikymmentä myöhemmin Saman kadun vastapuolella SSO myi Fiat 600-malleja maatalousosaston myymälästä.
Ranskalainen kokoelmani. Kaksi Simca Viitosta edessä |
Fiat Balilla-mainos "Balilla per tutti"---ja Carabinierin Fiat-kilpuri muutettuna Fiat- hävittäjästä Mafia-roistojen takaa-ajoautoksi Juhart |
1955 Niinistöjen 1939-48 Fiat 500 Topolino Dyna Panhardin kanssa Virtasen moottorin pihalla |
1963 Auto-Lindblomin mainos |
Kauppalaankin niitä ostettiin useita ja 50-luvun lopulla mallin saksalaisia Neckar-serkkujakin ilmestyi liikenteeseen.Vilhonkadulla Auto-Lindblom myi Neckareita NSU-merkin kyljessä.
Millecentoa näkyi muutama jopa Familiare- eli farmarimalleina.Vuosien vaihtuessa Millecenton maskit ja kylkikoristeet vaihtelivat muodin mukaan tekniikan pysyessä melko samanlaisena. Fiatien kuuluisa maskin keskeinen kyklooppivalokin poistui prässätyn alumiiniritilän tieltä.
Neckarit olivat mielestäni Fiatien rinnalla paljon prameampia kaksivärimaalauksin ja kylkilistoin ja niiden koneista oltiin puristettu ulos karvan verran enemmän caballioita eli italialaisia hummia.
Neckar Jagst 770-malli kilpaili tavallisen "Kusiaisen" eli Fiat 600:n rinnalla ja pappilaankin saatiin sellainen v.1967 tummansinisessä virkakuosissa,joka sopi isäpastorille "kirkkopompannapiksi".
Isäpastori ei kuitenkaan korottanut itseään Neckar Europa-malliin,ostamalla Traktoautosta vähän käytetyn (ilmeisesti erään sokean saaressa asuvan rovastin omistaman) taivaansinisen VW 1300-mallin virka-ajoihin sekä muihin Taivastieajoihinsa.
1965 Neckar Jagst 770 |
Isärovasti vaihtoikin Jagstinsa sitten modernimpaan KdF-Wageniin..Kraft durch Freude..Iloa voimasta taikka voimaa ilosta..
--Aja varovasti,ajava rovasti!
Ilkuimme siskojeni kanssa isärovastin ajaessa tavanomaisesti Kemiön mökillemme tien vasenta puolta yksisilmäinen Tiibetin apso kartturinaan.Ilmeisesti rovastin luja usko ja tiibetiläiset rukousmyllyt auttoivat häntä selviytymään Taivastiellään ehjänä perille.
VW-merkissä hän pysyi kuolemaansa asti 1987,viimeisen ollessa VW Polo-farmarin.
Italialaisen perheen Fiat 600 rantalomalla Juhart |
Varsinaista Topolinon seuraajaa ja pientä 500-mallia eli Cinquecentoa ei kauppalan kulmilla näkynyt lainkaan tai en bongannut, joten uskoisin mallin maahantuonnin olleen pientä,600-mallin tultua paljon suositummaksi.
Itävaltalainen Steyr-Puchin viisisataisen klooni tosin korvasi italialaisen Cinqocenton.
Jonkun Cinquecento Giardineran ja Fiat 500 Panorama-pakettivaunun kaupungista...ja muutaman jopa Steyr-Puch-variaatioina.
Jos Fiat Cinqocento Vespa-skootterin jälkeen v,1957 pani koko saapasvarsimaan pyörille,niin v.1956 esitelty Fiat 600 taisi panna Suomen maan pyörien päälle. Erikoisuutena olen havainnut täällä Lontoossa,että Cinqocento on tavallisempi ja saatavilla oleva keräilykohde,kun taas
Diakonissan Pompannnappi |
Pikkukundina muistan ensimmäiset kaapparioviset Ceicentot ja muutamat siihen pohjautuvat Multiplat. Pappilamme sisäpihalle ilmestyi v.1958 ensimmäinen ja hääpulun valkoinen Ceicento,kun talon siipirakennuksessa asuva vanhapiikadiakonissa oli myynyt vaihdossa itäsaksalaisen Simson-mopedinsa kuusisataisen vaihdossa. Isäpastori samaan aikaan oli ostanut käytetyn länsisaksalaisen ja 51-kuutioisen Miele-mopedin,joka oltiin rekisteröity kevytmoottoripyöräksi Sachs-moottorinsa yhden lisäkuution takia.
Pappilan pyörävajassa itä-Simson ja länsi-Miele kuitenkin asuivat sulasovussa ohjaustankojen sarvet toisissaan kiinni ilman mitään poliittista muuria välissään.
Simson--työ-ja huvimatkoille |
1961 Salon vuoden autonainen ja Fiat 600 |
V.1959 taasen eräs toinen rouva oltiin valittu kauppalan viimeiseksi vuoden autonaiseksi Skoda 440-mallilla,sillä Octavian edeltäjällä.
Diakonissan Ceicento tuli myöhemmin vaihtumaan uudempaan 600D-malliin,jonka ovet oltiin jo saranoitu edestä.Kanttorilan Warre vaihtui samoin uudempaan ja valkomustaan 1000-malliin ja sekin lopulta uuteen Vauxhall Vivaan.
1960-luvun alussa uudet tuulet puhaltelivat Välimereltä,kun Fiat lanseerasi 1961 markkinoille 1300-1500-malliston.
1963 Fiat 1300-1500 |
Lisävarusteiksi rallihenkeen hän oli asentanut pakoputken päähän Abarthin kromijatkeen sekä peräpeiliin Abarthin skorpionitarran.
Yhteiskoulun parkkipaikka |
Komein auto opettajanhuoneen kateeksi olikin voimisteluopettaja ja oppeeralaulaja Pentti Perksalon valkoinen ja punasisustainen 1965 Plymouth Valiant V-100. Vanteen Jukka (Vanteen konepajan omistajan poika),samoin luokkakaverini Rinteenmäestä ajoi kouluun 1961 Pontiac Tempest-farmarilla,joka kulki puolikas-V8:lla.
Koulun reksillä Siitosen Olavilla oli opettajanhuoneen ja veistoluokan siiven väliin piiloitettuna kuin nurkkaan häpeämään pistettynä vanha kyrmyselkäinen Vanguard...
Toinen luokkakaverini Maaselän Antsa taas parkkeerasi koulun eteen 1957-mallisella ja vaaleanvihreällä Chevrolet tolppa-Bel Airilla.Bedetdinin Feisal taas ajoi kouluun lahna-Skodalla 16-vuotiaana mustat viiksenalut ylähuulissa suhisten.
1965 Neckar 1500 TS |
1965 Pentti Katajan Neckar Jagst 770 rallivoittopytyin |
Pikkukaupungista löytyi muutama isompi Fiat 1800-2100-mallikin. Kauppaoppilaitoksen kauppamatikanopettajalla Almenoksalla oli sellain harmaansininen 1800 Berline.
Sen näkemien Kauppiksen pihalla oli italialaista Lussoa eli Luxusta silmille, Almenoksan Dagmar-tuttinen ja blondi Dorrit-rouva opetti meille konekirjoitusta.Minä aina löin vikaan koneella Dorritin Dagmarien puskiessa liian lähelle,
1959-61 Fiat 1800 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti