tiistai 28. helmikuuta 2017

SF-filmien selluloidiautot.Vanhan roddarin muistelmat.1920-30-luvut.1.

Marlon kankaalla
By Juhart

Johdanto
------------------
Jos olen pikkukundista asti ollut autohullu,niin samoin olen ollut filmihullu.
Ennen television tuloa pappilaan v. 1963 olen istunut sunnuntaisin kotikauppalan elokuvateatterien plyyshietupenkeillä keräämässä länkkärikuvien Colttien ja Winchesterien hylsyjä ja siouxien sekä cherokeeiden nuolenkärkiä..ja huutanut Johnny Weissmüllerille kuorossa kaverien kanssa.."Hyvä Tarzan!"
Vielä tänäpäivänäkin senioripappana katselen Talking Pictures-filmikanavalta vanhoja jenkki- ja brittifilmejä,joista monet olen katsonut kymmeniä ..ehkä satoja kertoja nuoruudessani..bongatakseni filmissä vilahtelevia autoja päänäyttelijöiden selän takaa liikenteestä taikka filmitähtien istuessa auton takapenkillä takaikkunasta näkyvää liikennettä,joka usein on vain filmiprojektorilla taustalla juokseva filmi.
1959 North by Northwest
Käyttäydyn kuin pikkukakara,jonka vanhemmat eivät ymmärrä miksi lapsi haluaa katsella jotain mielestään typerää animaatiofilmiä satoja kertoja...löytääkseni jotain uutta selluloidilta.
Esimerkiksi 2000-luvulla tuijoteltuani taas kerran useita kertojani näkemäni ja 1959 kuvatun North by Northwest-filmiäni kollasin sattumalta Gary Grantin ja hänen filmiäitinsä taksin takaikkunasta New Yorkin liikenteestä 57-mallisen Skoda 440 Spartakin. Opin myös tietämään,miten 1962 Hitchcockin Linnut-elokuvan sponsorina oli Ford,koska Tippi Hedrenin poikakaveri ajoi 62-mallista Ford Galaxie Country Sedania,mutta miten Alfredin 1956 Vertigo-filmissä sponsorina olikin Chrysler Corp.,Jimmy Stewartin ajellessa 56 Windsoria ja melkein kaikki kaduilla ajavat tai parkkeeratut autot olivat saman firman tuotteita.
Frankin oma 56 T-Bird
Frank Sinatra taas ajeli v.1956 Pal Joeyssä uudella Ford Thunderbird-avoautolla..Frankillä itsellä oli aina uusi Thunderbird siviilissäkin...jne--jne..
Pikkukundina,jolloin autotietämykseni pohjautui vain kauppalan kaduilla kulkeviin ja Pauligin autokuva-albumiini kokoamiin pahvikuviin tai jokavuotisiin Mitä-Missä-Milloin-kirjojen autoliitteisiin ,en osannut bongata kaikkia selluloidilla kulkevia autoja.
Nyt tietämykseni kartuttua monen vuosikymmenen aikana autokirjojen ja lehtien älyttömästä hamstrauksesta..pystyn bongaamaan filmiautomerkit ehkä hieman paremmin..
Oppia ikä(vä) kaikki!


Korkein voitto 1929.Ohjaus.
Carl von Haartman.
1927 Lincoln Dual-Cowl
Phaeton
20-30-lukujen Suomiautot
-------------------------------------
Autotietämykseni pohjalta 50-luvun filmeistä kaikki suomalaiset selluloidiautot olivat tuttuja merkkejä Pekka Puupää-elokuvien Checkereistä,jeepeistä ja muista jenkkiautoista tavallisiin eurooppalaisiin malleihin.Selluloidikuvien automaailman ns Peter von Baghina joudun palaamaan kauas aikaisemmille vuosikymmenille ennen syntymääni .kuten 20-30-luvuille..

1929 Carl von Haartmanin ohjaamassa Korkein voitto SF -mykkäfilmissä pääsankari ajaa 1927 Lincoln Dual-Cowl Phaetonia. Haartman on ns. Hollywoodissa käynyt filmisankari ja esiintynyt muutamassa Hollywoodlandin mykkäkuvissa sekä toiminut filmien sotilasasiantuntijana.Auton oikea omistaja voi olla itse von Haartman tai filmin tuottaja Heikki Karu.Valentin Vaalan olen kuullut lainanneen autoaan moniin filmien kuvauksiin.
1931 Aataminpuvussa ja
vähän Eevankin

1931 kuvatussa ja Agapetuksen kirjaan pohjautuvassa Aataminpuvussa ja vähän Eevankin-mykkäfilmissä näkyy ilmeisesti sama 1927 Lincoln Dual-Cowl Phaeton,nyt mustassa mattavärissä...tai oliko auto toinen mahdollinen Lincoln..tai joku muu merkki.?


1928 kuvatussa ja Heikki Karun ohjaaman Meidän poikamme-filmisarjan SF:n ensimmäisen osan kuvauspaikalla komeilee kaksi armeijan SA-80- ja SA-82 puupuolapyöräistä ja lyhytnokkaista feetonia,ilmeisesti nelisylinterisiä koneiltaan.
Autojen merkit menevät minulle vain arvailuksi.Oletukseni on Chevrolet 4.Sotilasmobilian tietäjät voisivat kertoa paremmin..


Automonttööri Manne Hietikko
ja 1930 Chevrolet Kun isä tahtoo-filmissä
Iloiset automonttöörit
1915 Hupmobilessa
1935 Fennica-filmin ja Valentin Vaalan ohjaamassa Kun isä tahtoo-filmissä vilahtelee paljon autoja 1930 Chevroletista Emmi Jurkan ajamaan 1935 Fordiin.Iloiset automonttöörit kuvassa näyttävät mielestäni istuneen 1915 Hupmobile Touring Carissa.



1930 Kahden tanssin välillä 1926 Chrysler Touring Car
Palaan vielä vuoden 1930 Kahden tanssin välillä SF-filmiin,missä Antti Kare (Helge Ranin) kiitää johtaja John Freybergin (Heikki Välisalmi) kanssa ympäri maata metsäkaupoissa 1926 Chrysler Touring Carilla kuomu alhaalla.

V.1933 Ne 45000 Maila Talvion samnannimiseen kirjaan perustavassa ja Valentin Vaalan ohjaamassa ja Erkki Karun kuvaamassa yhteiskuntadraamafilmissä Suomen Tuberkuloosiyhdistykselle...ei paljon vilahda autoja,muualla kun kuvausryhmän otoksissa.1920-lukuinen tuntematon generaattoriauto antoi sähköt kuvauksille..
Kuvauspaikkoina Helsingin Tubekuloosisairaala ja Tarinaharjun parantola.




Kaikkein vanhimmassa v.1924 kuvatussa polyteekkarifilmissä Missin pakeneminen nähdään Ford T-mallin kiitävän sufletti alhaalla kapealla kujalla aivan kuin Hollywoodlandin Keystone Copien takaa-ajoissa tai Laurel-Hardy-otoksissa.


1931 kuvatussa Rovastin häämatkat-filmissä  näkyy myös erikoinen avoauto.Agapetuksen romaaniin pohjautuva elokuva kertoo huonomuistisesta rovasti Benjamin Jaakkolasta (Hemmo Kallio) saa passituksen kunnanlääkäri Viljolta (Joel Rinne) lepolomalle kylpylään.
RovastinNash ja konstaapeli

Valentin Vaalan Lincolnkin oli päässyt kuvaan
pappilan eteen

Rovasti Jaakkolan avoauto muistuttaa 1925 Nash Advanced Sixiltä...

1933 Erkki Karu ohjasi SF-komedian Voi meitä anoppi tulee,missä Georg Malmsten Marttina ja Eeva Virtanen Ullana menevät Rauhanlehto-huvilalle viettämään  huoletonta viikonloppua,kunnes Mia Backman anoppina ja Uuno Laakso appena saapuvat vierailulle..


Kuvauspaikan takana maantiellä ilmeisesti
Valentin Vaalan Lincoln

Sama 1927-8 Lincoln Dual-Cowl Phaeton sufletti ylhäällä
kuvauspaikalla
sama Lincoln toisissa väreissä
1927 filmatun ja Erkki Karun ohjaaman Nuori luotsi-filmin kuvausotoksissa näkyy näyttelijä- ja ohjaajakaartin takana musta 1926 Lincoln Phaeton.Joel Rinne alias Eero Luotola oli majakkasaaren luotsina ja Lillian Järnefelt majakkasaaren Annikkina.
Kuvassa valmistaudutaan kuvaamaan Eeron ja Annikin lapsuusaikoja.Toinen vasemmalla on ohjaaja Erkki Karu,oikealla kuvaaja Armas Fredman ja hänen vieressään Eino Kari.Edessä ohjaajan tytär Sinikka Karu Annikkina.Muut henkilöt tuntemattomia.Takana 1926 Lincoln Phaeton.


1930 Nash Model 488
Dual Cowl
Phaeton
1933 Valentin Vaala ohjasi Fennica-elokuvan Sininen Varjo,joka pohjautuu Mika Waltarin romaaniin Sininen overall.Uhkarohkea murtovaras Joel Orma (Theodor Tugai) murtautuu Raila Tuulon (Bigi Nuotion) asuntoon.Ohjaaja-näyttelijä Carl von Haartman näyttelee Jack Irbaumia ja Inkeri Kare rouva Ormana.Myöhemmin Lapatossu-filmeistä tunnettu Aku Korhonen näytteli yleistä syyttäjää.
Filmin kohtauksessa Shell-mittarilla näkyy harvinainen Nash 488 Diual Cowl Phaeton sekä ilmeisesti Ford Model AA ambulanssi.
1930 Nash Model 488 Dual Cowl Phaeton
1930 Auburn Series 125
Cabriolet
1936 Valentin Vaalan ohjaama ja Hilja Valtosen samannimiseen romaaniin pohjautuva SF-komedia kuvaa vedonlyönnin innoittamaa agronomi Esko Latvaa (Tauno Palo),joka kosii ensimmäistä vastaatulevaa naista,kanttorin tytärtä ja omapäistä kuopusta Kirsti Leivoa (Ansa Ikonen).
Auburn ajamassa Latvan
taloon
Auburn kuopiolaisen
kultasepänliikkeen
edustalla


Filmissä pari ajaa komealla kaksipaikkaisella Roadsterilla,jonka uskon olevan 1930 Auburn Series 125 Cabriolet..



Ansa ja Tauno Auburnissa
Adams-ilmiryhmä ja 1936
Ford 10 CX
V.1936 kuvatussa ja Johannes Linnankosken novelliin pohjatuvassa taistelu Heikkilän talossa-elokuvassa ei ajeltu autoilla,vaan hevosilla.
Elokuva oli Adams-filmin ja ohjaajana Teuvo Tulio.
Filmiryhmä viereisessä kuvassa seisoskelee ja istuu ilmeisesti  ohjaaja Teuvo Tulion upouuden brittiläisen Ford 10:n vieressä filmaustauolla.


Anni..Regina Linnanheimo heinäkuorman päällä
1936 filmatun Tee työtä ja opi pelaamaan Tiituksen novelliin
 pohjautuvasta filmistä on jäänyt jäljelle
vain 10 minuutin pätkä.
Filmiryhmän mekaanisena kamerankuljetuspelinä
on 20-lukuisen ja puupuolapyöräisen auton runko.

Samoin v.1939 filmatun Wilho Ilmarin ohjaaman SF-filmin
7 veljestä autokanta  jää filmiryhmän amerikkalaiseksi
pakettiautoksi..ehkä Chevrolet,koska Fordin pakettimallin
takaovien ikkunat olivat soikeampia.
1935 Erkki Karun ohjaamassa SF-filmissä Roinilan talossa esiintyy 1926 Cadillac 314 Phaeton..Elokuva perustuu Minna Canthin samannimiseen näytelmään..


1939 Teuvo Tulion ohjaama SF-farssikomedia Vihtori ja Klaara perustuu amerikkalaiseen Georg McManusin sarjakuvaan.jota Suomessakin sai katsella Helsingin Sanomista.Vuorenkaikujen perheessä rouva Klaara (Verna Piponius) hallitsee miestään Vihtoria (Eino Jurkka).Äkäinen vaimo tulee hysteeriseksi miehen ostettua kauneussalongin salaperäiselle ja viehättävälle Ritvalle (Kirsti Hurme),
Insinööri Petter von Schaslik (Leo Lähteenmäki)
Esso-miesten kanssa
Filmissä autohullun silmään osuva muutama sotaa ennen valmistettua automerkkiä...kuten mm. Adler ja Hudson.Samoin huoltoasemafäneille vanha Esso-asema saa nenäni hajureseptorit herkiksi aidon lyijyllisen bensiinin aromeista.

1936 Hudson  kadunreunassa


1938 Adler 2 liter Kabriolet Esson
huollossa

1938 Adler 2 liter Kabriolet Essolla



jatkuu..40-50-luvun SF-selluloidiautot

Ei kommentteja: