Petteri (Bedford) ja Pirkko kipit pystyssä pappilan pihalla By Juhart |
V.1953 pihalla tehtiin suuri viemäriurakka,jolloin pappilan ja kirkkokonttorin avoimista takorautaporteista ajoi pikkuvaihteella tai peruutti sisään ja ulos savirenkaisia kauppalan kuorma-autokuskien letukoita,Bedfordeja sekä Austineita..oli joukossa jokunen sota-ajan Hävittäjä Fordkin..
Kuorma-autokanta oli vanhaa.väsynyttä sotaa edeltävää amerikkalaista ja 40-lopun brittiläistä kalustoa,jota oltiin sodan jälkeen lämmitetty pienin muutoksin kovaan valuutta- ja kalustopulaan.
Senaikaisten kuorma-autojen perien eli tasauspyörästöjen ulina oli minulle tuttua taustamusiikkia kauppalan kaduilla..
1953 syksy.Automyynnin 1940 Ford Hävittäjä-kinuri torinvarressa puunnostossa |
Korttelin päästä pappilasta Horninkadulla oli aina liikennettä tori-ja markkinapäivinä,mutta muina päivinä katu näytti melkein autiolta vain muutaman auton ollessa parkissa torin vastapuolisella kantilla.
Nyt toukokuussa 2017 puretun ja v.1905 rakennetun Juho Pohjolan räätälinliikkeen kohdalla Torikadun kulmassa.nyt Jännärin vaateliikkeenä, 50-luvun alkupuolella seisoi parkissa sysimusta 1951 Panhard Dyna X,joka minusta kilpaili rumuudessaan Turuntien TB-aseman omistajan hautausautomustan Einar Helanderin Vauxhall Veloxin kanssa.
1952 ca. Arpajaisvoitto-Vauxhall Veloxin luovutus Salom torilla |
1950 Panhard Dyna X Cannesin Rallye Soleilissa |
Mustat sekä tummansiniset autot olivat silloin melkein tavallisimpia värivaihtoehtoja siviili-ja vuokra-autokalustossa....ja kuorma-autopuolella tummanvihreitä..
Hävityn sodan jälkeen ei kirkkailla väreillä paljoakaan pelleilty kuin jonain mustina suruadressireunoina säännöstelykorteissa,kun vasta 50-luvun puolivälin jälkeen hameenhelmojen noustessa ja kesämekkojen kukoistellessa kaiken maailman abstraktisilla sekä taiteellisilla Pariisin muotihuoneiden värikuvioilla....
Poikien havaijipaitakangas dollarihymypainatuksin |
Äiti manaili aluksi savonkielellä paitaa humpuukiksi sekä turhuuden markkinoiden mainoksiksi...."Että ollaan aekoehin eletty,etteevät lastenvuatteetkaan uo ennään käätännöllisiä..ja näättävät porttolan läkillisiltä kardiineilta !
..Minnuin nuoruuvessan piti käättää vanahempien sisarusten käätettyjä vuatteita eekä niistä suanna valitella..muuton sai perräänsä äeteen ryhmysaavakepistä"!
Mustia autoja parkkeerasi lisäksi pappilan sekä kirkkokonttorin eteen melko usein pirssiautojen lisäksi.
Maailmanlopun airut ja Volvo-hauturi By Juhart |
R.Axelssonin Volvo-kuormuri |
Axelssonin kuljettaja oli väistänyt vastaantulevaa Pekka Laineen Lohja-Karjalohja-Suomusjärvi-Salo-Volvo-onnikkaa kapealla santatiellä..
1959 Markkinat kauppatorilla |
Pakettiautot olivat yleistyneet 50-luvulla,torimyyjien kaappiautojen ollessa enimmäkseen brittimerkkejä,kuten Commer,Austin,Morris,Jowett-Bradford sekä Fordson Thames E83W,liukuovi-Bedford jne..
Jokunen ranskalainen Renault Prairiekin näkyi markkinoiden aikana,yksi kai ihan kuuluisan pohjanmaalaisen Helppoheikin Rukkas-Antin ajamana.
1959 Rukkas-Antti Salon markkinoilla |
Wilenin Aarren 1930 Ford A toriauto |
Ainoa alkuperäinen Ford A-malli oli kauppalassa usein vieraileva Angelniemen kanttorin Miranolin vihreä 1930 Ford A:n viisi-ikkunainen kupee anopinistuimin.
Pekka Laineen Commer-onnikka ja Angelniemen janttorin viisi-ikkunainen A Ford Coupe.. By Juhart |
Kanttorin vihreän A-kupeen tavallisesti tapasi kahdesta paikkaa... Vilhonkadun Alkon sekä Rummunlyöjänkadun kirkkokonttorin edestä..
Jowett ja Bradford tuli mainittua aiemmin..
Saustilan 20-lukuinen Flint-hauturi |
Saustilan Volvo 328-hauturi Turuntien Essolla |
Saustilan Flint hautaustoimiston ja Valion maito- kaupan välisen kongin edessä |
Itse Jowetteja kauppalassa ei näkynyt,mutta rekijokelaisella agronomi Korvenojalla oli sellainen..
Muistan kerran olleeni kyydissä isän sotakaverin res.luutnantti Korvenojan uuden vaaleanvihreän Jowettin Javelinin kyydissä,missä oli vain kaksi poljinta.
Autossa kuulema oli vapaakytkin ja sen kaksisylinterinen bokserimoottori pärpätti kuin Jawa-moottoripyörä...mutta kovat vauhdit sillä sai. Auto peittasi senaikuiset isommat nelisylinteriset biilit ralleissakin.
Agronomin piti oikeassa kädessä yöt päivät nahkakäsinettä,koska sillä oli sodassa amputoitu käsi ranteesta irtipoikki.
Silti tämä hoiti isoa rekijokelaista tilaansa taidolla yksikätisenäkin.
1952 Jowett Javelin |
1952 Bradford |
1954 Neekeripojan autosarja. IFA F9 |
Ilmeisesti Hakalan liike myös edusti EMW:täkin,joita kauppalassa näkyi muutama kappale henkilö- ja pakettimallina..
Saloon Hangosta sodan jaloista pois muuttaneen Granitin kivenjalostomon kuorma-autona oli firman nimeä kantanut IFA-Granit,joka tunnettiin ennen sotaa Phänomenina.Samoin IFA Barkas-pakettiversiot olivat alunperin Phänomeneja..
1950 IFA Phänomen Granit |
Autopiirtäjänä kerran osallistuin pojille tarkoitettuun piirustuskilpaan,jota salolainen Mäki-Auto mainosti uuden kaksitahtisen Wartburgin myyntipromona.
Luulin olleeni kauppalan ainoa ja paras autonpiirtäjäkundi,mutta sain osallistuttuani vain tokapalkinnon.
Siitä suutahdin niin paljon,että halveerasin näitä savuttavia "varpusia" julkisesti poikien kanssa, väitellessäni länsiautojen paremmuudesta.
Englanniksikin Wartburg merkitsi "Syylälinnaa".
Auto tunnettiin lisäksi Suomessa Itä-Saksan seisojana sekä varpusena.
Salolainen 1951 EMW |
Mäki-Auto edusti myös Trelleborg-renkaita |
1956 Wartburg 311 |
Kauppalan toinen Gulf-asema taas oli Koskisen kulmassa Perttelin (St.Bertil) tullissa. Ennen sotia se oli myös palvellut Nobel-Standardin (Esso) asemana.
Salon Seudun Osuuskauppa piti 60-luvulla omaa Gulf-asemaa Annankadun ja Asemakadun kulmassa.Silloin kaveripiirissä vinoiltiin kysymyksellä,että mikä oli Annankadun vastakohta.
Vastaus:"En anna enkä kadu!"
1949-53 Ford Prefect |
1955 ca. Herton Tytti kavereineen Poutasen huonekaluliikkeen edustalla Horninkadulla ja 1948 Ford Prefect |
Salon Automyynti taisi myydä ensimmäisen Ford Prefectin jo v.1939..ja harvinaisen kaksiovisen version. Sellainen 1948-mallinen näkyi Salon katukuvassa vielä 1950-luvun puolivälissä seisovan Poutasen huonekaluliikkeen edustalla Horninkadulla,..
Kauppalassa näkyi myös Prefectin halvempi sisarmalli 1948 Anglia,jota britit kutsuivat "Sit up and beg ...eli Seiso suorana ja kerjää"-malliksi,jonka juuret tulivat jo 30-luvulta.
1948 Ford Anglia Salossa |
Niilo Marttilan 1956 Ford Anglia. Marttilan 1947 Studebaker Champion vaihtui tähän.. |
Palo pappilassa.Lammervon Ford Thames-pakettiauto Rummunlyöjänkadulla. Thamesissa oli samanlainen ripamaski kuin naapurin Niilo Marttilan Angliassa... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti