Customlinen kivitys By Juhart |
Pappilan pihassa sekä sen edustalla Rummunlyöjänkadulla ei seisonut ainuttakaan seurakunnan pappien saatika muun viranhaltijan autoa aivan 50-luvun alussa.
Papinpalkalla ei autoja ostettu etenkään 5-lapsisen nuorisopastorin palkalla ja Jussin isänkin piti käyttää kauppalan pirssejä virka-ajoihin,joista kuititkin kirkkoherran virastoon lähetettynä takaisin maksuun kestivät oman aikansa kirkkoherran vastahakoisin allekirjoituksin. Isäpastori ja kirkkoherra Zidbäck olivat aina kaftaanin napit vastatusten virka-ajojen takaisin maksuista...
Heillä ei näkynyt olleen keskenään sellaista papillista Hyvä Veli-henkeä kuin muiden liperileukaisten sielunpaimenten keskuudessa..
Tästä johtuen opin tuntemaan kaikki kauppalan pirssikoppien ulataksit sekä kuskit,joita isä soitti virantoimituksiin työhuoneensa bakeliittikiekkopuhelimesta...
1954 Piispantarkastus By Juhart |
Itse olin vastaanottamassa pappilan portilla arkkipiispaa ja Tampereen piispa Gulinia,joka toimi Salomiehen mustan Mercedes-Benz 220-virka-auton kuskina.
Tervetuliaispuheeksi toivotin arkkipiispalle,että "Sullon perseres!",mikä oli korttelin poikien sananväännös mersusta..ja siitä sainkin taas kerran tukkapöllyä äitiparstorskalta pappilan köksässä,,että taas on poika ilkkunut aikuisia..saatika jopa arkkipiispaa..
En muista oliko arkkipiispa mahakas,mutta kuvissa hän näytti luunlaihalta..
Salomies oli kyllä vain myhäillen taputellut minun valkoista otsatukkaani ja sanonut..että Mercedes-Benz--juuripa niin poikaseni.. ja kenen poikia sinä sitten olet?
Samoihin aikoihin v.1954 kieppeillä isän kolleega ja savolainen,kuten isäpastorikin..vt.kappalainen Aulis Savolainen oli ostanut rinkeli-ikkunaisen ja tummanruskeanpunaisen kansurin,joka kuulema oli merimiesauto.
Aulis ja kansuri By Juhart |
Vt. kappalaisen kansurin pesu By Juhart |
Kallion Repen 49 Plymouth sillankorvan taksikopilla, By Juhart |
Repen Plymouth-taksi pappilan kulmalla By Juhart |
Yhden pirssikuskin Ford Customlinen ovenkahvaan kerran viskasin pienen kiven jostain omituisesta mielijohteesta eli kaverien yllyttämänä Rummunlyöjänkadulla,ja josta sain jälleen äitipastorskalta tukkapöllyä ja viikon poistumiskiellon pappilasta shaföörin vaatiessa korvausta näkymättömästä naarmusta...Siitä tukkapöllystä huolimatta Ford Customline on aina ollut mieliautoni..
Äitipastorska oli tukkapöllyn jälkeen ivaillut minulle savonkielellä..että "Se joka uhan alla ellää..se pierun kanssa hauvataan"!..Itku kurkussa juostessani keittiön rappusia alas pihalle olin huutanut kuuloetäisyyden ulkopuolelta takaisin..että Hau-Hau..itteles omalla hauvallas..pirkalan lottavääpeliskä!"
Fammu ja HOPin Klubi-neonvalomies sekä Sähkötehtaan 38 Ford Fordor Deluxe By Juhart |
1938 Ford V-8-mainos |
1953 Oct. Natl Geographic |
1939 Pontiacin pleksikorimalli New Yorkin maailmannäyttelyssä |
Me pappilan porukka ajettiin aina vappuisin pirssillä Fammun mökille,mutta Fammu itse sai kyydin Sähkötehtaan 38-mallisella yönsinisellä Ford Fordor Deluxella,jollaisen mainoksen löysin National Geograph-lehdestä..
Torikadun asuntonsa vintillä Fammulla oli todellinen Amerikan aarreaitta, jonne pääsin koluamaan sekä tutkimaan isoja pinoja amerikkalaisia sanomalehtiä,ruotsalaisia aikakausilehtiä sekä amerikkalaisia teatterialan julkaisuja...New York Heraldeja,Billboard-teatterilehtiä,National Geographeja..Allerseja jne,
1939 New Yorkin maailmannäyttely. Ford Motor Co. Road of Tomorrow Building-postikortti |
1939 San Mateo News-automainossivu |
Salolainen 39 Lincoln Zephyr ja 35 Chevrolet Master 50-luvulla |
Studebakereista sekä Lincoln Zephyreistä muovasivat minusta aidon jenkkiautofänin..
Kauppalan historiaa silloin itse tuntematta ,näitä samoja autoja oli ennen sotaa ja sodan jälkeenkin seissyt kauppalan pirssitolpilla..
Turuntien Jännärin vaatelikkeen omistajarouvallakin oli ollut 39-mallinen Lincoln Zephyr V12-malli privaattiautonaan ja sokeritehtaan johtajalla Studebaker..
Fammun kesämökin uusimmat 1952-54 National Geographit käännyttivät minut taas Nash-fäniksi komein Pininfarina-mallein,jollainen vaaleanpunainen 1953 Nash Statesman ihan oikeasti kerran ajoi pappilan paraatioven eteen kuopiolaisin KC-rekkarein Timo-sedän ohjustamana...
Rinta rottingilla pääsin kerran sen kyytiin näyttämään pöksytehtaan johtajan pojille ja leikkikavereilleni,että kyllä sitä meilläkin ajellaan oikealla jenkkiraudalla..
Timo-sedän 1953 Nash Stateman pappilan edustalla By Juhart |
Timo Laitisen 1953 Nash Statesman 80-luvun Mobilistissa |
Timo-sedän 1953 Nash Statesman By Juhart |
Salon Autokoulun 1935 Chevrolet Master v.1946 |
Intiaanikesä Pelkosen talon verannan nurkalla By Juhart |
Kuurupiilolla Pelkosen talon edustalla By Juhart |
Salon Autokoulun Standard-Vanguard Phase II Koskisen kulmassa By Juhart recolored |
Pelkosen talo Rummunlyöjänkatu 5. |
Autokoulun uudempaan kalustoon kuului vaaleanvihreä 1953 Standard-Vanguard Phase II.
Rummunlyöjänkadun lukaalia ennen autokoulu oli sijainnut Turuntien Perttelin tullissa Koskisen rautakaupan naapurissa Perttelintien varrella. Vielä ennen 50-luvun taitetta Koskisen rautakaupan paikalla oli toiminut Salon Automyynti Oy:n Ford-edustus vuodesta 1936, ja mikä muutti myöhemmin Turuntie 3:een,missä se vaikutti 80-luvulle saakka.
Sen edustalta kollasin v.1957 ensimmäisen lyhytnokkaisen Ford Traderinkin.
1952 Olympiavuoden Ford Vedette Salon Automyynti Oy-Turuntie 3-ikkunassa |
1957 Traderin kaste Salon Automyynti Oy:n edustalla By Juhart |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti