tiistai 23. tammikuuta 2018

Hyvät,pahat ja rumat.10 nätinrumaa autoa,jotka haluaisin omistaa.5.Metropolitan.

1954 Nash Metropolitan 1200-avoauto
1964 Soy Cuba-filmissä




                                               Soy Cuba 1964


Soy Cuba- filmissä (I am Cuba 1964) ,joka kuvasi Fidel Castron valtaan tulon kynnystä v.1959,näytetään tarkasti Havannan kromitäyteistä liikennettä. Filmin taustana oli poliittinen kritiikki Kuuban presidentin Batistan korruptoitunutta hallitusta ja dekadenttia amerikkalaista elämäntapaa kohtaan.Filmi alkaa kuubalaisen sokeriplantaasityöläisen pyromaanisella isäntänsä viljelmän tuhoamisella.Plantaasin omistaja oli myynyt viljelmänsä amerikkalaiselle Anaconda-yhtiölle,jolloin kaikki maatyöläiset häädettiin irtisanottuina perheineen maatilalta.
Soy Cuba-filmin oli tehnyt Kuuban valtio yhteistyössä venäläisen Mosfilmin kanssa v.1963
Se ensiesiteltiin v.1964.
Samana vuonna,kun filmiä kuvattiin presidentti Kennedy salamurhattiin ja runsasta vuotta aiemmin Yhdysvallat olivat tehneet CIA:n hankkeesta epäonnistuneen maihinnousun Sikojen lahdella Kuubaan.
Kummankin saarivaltakunnan Kuuban ja Filippiinien kohdalla amerikkalaiset joutuivat lähtemään saarilta.
Toisessa  kotimaassani Filippiineillä kylläkin vasta 1990-luvulla amerikkalaisten omistama Clark Airbase ja Subic Naval Base sulkivat lopulta porttinsa.
Kuubaan amerikkalaisille jäi Guantanamo Bayn tukikohta ja vankila,mihin kootaan tuomittaviksi amerikkalaista elämäntapaa ja demokratiaa vastustavia jihadisteja.
Muistoina ja lahjoina kummankin maan Amerikan ajasta jäi ruostunut kromikylläinen jenkkiautovaranki.
Tänä päivänä Havanan El Malecon-rantabulevardi on yleensä on melkein tyhjillään autoliikenteestä,autovanhusten kalastellessa turisteja kyytiinsä kaupungin rommin ja rumban huumauttavassa keskustassa.

1954 Nash Metropolitan mainos
Soy Cuban yhtenä eriskummallisena autona oli 1954 Nash Metropolitan 1200 avoauto,jota yksi tulisieluinen ja nuori vallankumouksellinen ajoi El Maceon rantabulevardia pitkin.1200 rulee Austinin 1,2-litraisesta nelosesta. Kuuba tunnettiin samoin kuin Filippiinit eräänlaisena Amerikan takapihana,minne tuotiin melkoinen määrä jenkkiautoja. Iso Britannia ei jäänyt paljonkaan jälkeen,koska vielä tänäänkin Havannasta löytyy "käyttöentisöityjä " brittiautoja vanhoista Ford Prefecteistä Hillman Minxeihin.
Manilassa taas 50-60-luvuilla ajeltiin Austin A55-60 Cambridge-takseilla.

1958.Escolta,Manila.Austin A55 Cambridge-taksi

1960 ca. Nash Metropolitan
Lontoossa
Nash Metropolitan oli sellainen brittijenkki,joka oltiin suunniteltu italialaisen Pininfarinan mallista Amerikassa ja valmistettu Iso Britanniassa Austinin Longbridgen tehtaalla.Nash Metropolitania en usko koskaan valmistetun Filippiineillä,vaikka Nash Motors myi autoja Manilassa. V.1962 AMC kylläkin salli paikallisen Vehicles and Equipment Co:n valmistaa CKD-osista Rambler Classic-malleja,joita näkyi paljolti Manilan liikenteessä.
Metropolitania myytiin myöskin Hudsonina...joskin vähemmin kuin Nashinä..



1965 Rambler Classic STW Manilassa


1957 Victoria Docks M-varaston edustalla
vientiin lastattavia Nash Metropolitaneja

Nykyisen asuinpaikkani itälontoolaisen Custom Housen läheisyydessä sijaitsevalta Victoria Docks-laitureilta lastattiin vielä 60-luvun taitteessa vientiin Nash Metropolitaneja.Osa meni Yhdysvaltoihin ja osa Eurooppaan,josta Suomikin taisi saada muutaman kappaleen.
Iso-Britannian markkinoilla malli tunnettiin Austin Metropolitanina...

1960 Austin Metropolitan

Ei kommentteja: