maanantai 6. helmikuuta 2012

Kun kansanauto syntyi Aatun ajatuskuplasta.Das Auto-kirja.

Kirkkoherra Savolaisen merimieskansuri.
Juhart 2001
Kertomus kuvaa,miten itävaltalainen autoinsinööri kimppaantui entisen itävaltalaisen keskinkertaisen vesivärimaalarin kanssa KdF- kansanauton suunnittelussa.(KdF--Kraft durch Freude.Iloa voimasta)
Pappilassa ollaan iloittu ja kirottu kahdesta kansanautosta.Ensimmäiset kansurikokemuksensa Jussi oli saanut 1950-luvulla kirkkoherra Savolaisen rinkeli-ikkunaisen kansanauton takapenkin  ja takaikkunan välissä olevasta tavaratilasta,missä perämoottoribokserin hurina tuudutti pojan unelmoimaan dollarihymyistä.
Jussin viimeinen ja oma volkkari oli vuonna 2005 Manilassa ostettu 1974-mallinen brasilialainen Volksagen,mikä erikoisessa mutaatiossaan oli koriltaan 1964-mallinen pystytolppainen ja pieni-ikkunainen malli ja häntämoottoriltaan 70-luvun 1500-kuutioinen voimapesä,jolle uudet Hondatkaan eivät pärjänneet.
Kirjoituksen alussa historiaa autobaanojen synnystä,mistä kehittyi Saksassa se kuuluisa kansanautoilu.  
Jussi L.


Rovastin psykedeelinen volkkari.
Juhart 2010
Brasilian kupla Molaven tallissa Manilassa.


Memoiren eines mittelmässigen Mahlers (keskinkertaisen maalarin muistelmia)
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Strassen des Führers
---------------------------
Jos palataan historiankirjoissa takaisin III valtakunnan syntyajoille vuoteen 1933,niin Aadolf Hitler oli jo päässyt vankilasta,missä hän oli kirjoittanut oman Mein Kampf-best sellerinsä,mikä oli mennyt kansaan kuin kuuma naskali voihin.
Hitler päätti, tultuaan valituksi suurella kansallissosialistisella äänenkannatuksella valtakunnankansleriksi,  esteetikkona panna keskivertoisen taiteilijakykynsä uuteen Reichin kolossiaaliseen roomalaisarkkitehtuuriin Albert Speerin kanssa.
Samalla hänen kuningasajatuksenaan oli maanteiden uudelleen rakentaminen,jonka hän oli ristinyt  "Strassen des Führers"- sekä "Strassen Adolf  Hitler"- projekteiksi.
Projekteilleen  hän oli saanut ulkolaisia ihailijoita kuten Iso-Britannian entisen pääministerin David Lloyd Georgen,joka oli vuonna 1936 matkustanut tapaamaan valtakunnankansleria Berchtesgadenissa ja keskustelemaan uusista moottoriteistä,tarkastettuaan huolellisesti ensin oppaiden avulla jo rakennettuja Autobahneja.
Jo vuonna 1934 Englannin ulkoministeri Sir John Simon oli ihailussaan kutsunut Hitleriä viiksekkääksi Jean d'Arciksi ja I maailmansodan aikainen pääministeri David Lloyd George taas Saksan George Washingtoniksi sekä todelliseksi suurmieheksi.
Saksalaisia Lloyd George oli kutsunut vielä maailman onnellisimmaksi kansaksi.
Winston Churchill myös vakuutellut sarkastisesti,että monet Hitleriä vihanneet voivat silti ihailla tämän isänmaallissessa hurmiossa tehtyjä saavutuksia.
Amerikkalainen lentäjäsankari Charles Lindbergh oli ylistänyt maasta taivaaseen Hitleriä eräänlaisena Vapahtajana.

Hitlerin ja Lloyd Georgen tapaaminen v.1936
Hitler oli kertonut Lloyd Georgelle ,että Autobahnit oltiin suunniteltu leppoisaan autoiluun sekä maisemien katseluun.
Toisin kyllä kävi tulevaisuudessa,jolloin niistä oli tullut kiitorata muskelimersuille ja turboporshceille.
Esteetikkona Hitlerin mielestä teiden piti leikata kauniita maalaismaisemia,olematta silti tylsiä läpiajoreittejä.
Siitä huolimatta supermaantiet eivät olleet Hitlerin itse keksimiä.
Jo vuonna 1911 Weimarin hallituksen aikana Berliiniin oltiin piirretty jo paperille kappale superbaanaa,mikä valmistui vuonna 1921.
Hitler oli jo ennen vankeuttaan ihaillut maalaismaisemia kapeine raitteineen.
Hän oli paennut Weimarin virkavaltaa maaseudulle Baijeriin Kampfzeitinsa ajaksi.
Tuleva valtakunnankansleri myöhemmin oli saanut ideanpoikasensa vuonna 1922 pohjois-Italiasta,minne silloinen Autostradan protyyppitie oltiin laskettu betoniin.
Tie avattiin liikenteelle v.1924.

Italialainen autostrada-verkosto

Tämän Milano-Laghi-autostradan (Milano-Varese) oli suunnitellut rakennusinsinööri Piero Punicelli.
1920-luvun lopulla 4000 km autostradaa oli jo valmiina.
Benito Mussolini oli kutsunut niitä hallintonsa suurimmiksi saavutuksiksi.
Kerrotaan myös,että USA:n Interstate Highway System pohjautuu italialaiseen autostradaverkostoon,amerikkalaisten virkamiesten käytyä katsastamassa sitä 1930-luvun lopulla Italiassa.
Il Duce todellisuudessa oli lainannut ideansa Berliinin ensimmäisestä Autobahnista.
Ideavarkaudet eivät olleet uuutta edes kahdessa kilpailevassa fasistiliikkeessä!

Vuoden 1939 New Yorkin maailmannäyttelyn General Motorsin Futurama-paviljongin Tulevaisuuden Maailman dioraamassa ajettiin leveitä ja monikaistaisia turnpikeväyliä radio-ohjatuilla pisaranmuotoisilla autoilla.
Life-lehden silloinen artikkeli kuvasi vuoden 1960 amerikkalaista tulevaisuuden maailmaa jo monista Neuvostoliitossa keksityistä aatteista, kuten pienistä teollisuus-ja maanviljelysateliiittiyhdyskunnista.
Ainoana erona kommunistisen utopian kanssa amerikkalaisessa utopiassa tulisi olemaan enemmän vapaa-aikaa ja pitkää ikää vaikka seniorikansalaisten golfinpeluuseen.
Golfia kommunismissa katsottiin kapitalistiseksi ja mailaan nojaavaksi patikkakävelyksi.
Monet amerikkalaiset 1930-luvun pula-aikana oklahomalaisesta pölylaaksosta länteen kuivuutta pakoon ja Irlannin perunaruttoa 1800-luvun lopulla paennet katsoivat,että golfmailaan tarttuminen merkitsi kuoleman lähestymistä pitkin harppauksin
Ironisesti Golfista tuli jo 1970-luvulla Volswagenin myyntivaltti,vaikka Amerikassa sitä myytiin Rabbit'inä ja sen köyhempää sisarta Jettaa Dasher'inä.

1939 New Yorkin maailmannäyttelyn GM:n Fururama-paviljongin
 Tulevaisuuden Maailma-diorama.

Eräs yksityinen tieliitto Saksassa oli kehitellyt ehdotusta Autobahnin rakentamiseksi Hampurista Baseliin Frankfurtin kautta ja vuonna 1932 teknisen ja rahallisen tuen löydyttyä,projekti päätettiin toteuttaa.
Reichstagissa kommunistien ja kansallissosialistien halutessa kaataa Weimarin tasavaltaa,suunnitelma ei koskaan mennyt piirustuspöytää edemmäksi.
V. 1933 kahden viikon perästä valtakunnankansleriksi tulon jälkeen Hitler puhui ensin ministerikokouksessa ja sitten Berliinin autonäyttelyssä kiinnostuksestaan suurmittakaavaisesta tienrakennusprojektista.
Hän oli maininnut,että jos kun hevokärryillä on omat raittinsa,junilla ratansa,niin moderni autoliikenne olisi uuden tieverkoston tarpeessa.

Unsere Deutsche Reichsbahn-juliste


Ganz.. Kleines Wunder
------------------------------------------------
Josef Ganz 1946
Vuoden 1933 Berliinin kansainvälisessä auto-ja moottoripyöränäyttelyssä Hitlerin yksi kiinnostuksen kohde oli pikkuauto Standard Fahrzugfabrikin Standard Superior,jonka oli suunnitellut ja patentoinut itävaltalais- juutalainen diplomi-insinööri Josef Ganz.
(1.5.1898 Budapest,Itävalta-Unkari-26.7.1967 Australia).
Ganzin takamoottorinen kansanauto perustui prässätylle pohjaputkialustalle,minkä protoyypin Ardien moottoripyörätehdas oli valmistanut jo vuonna 1930 Ganzin keskusteltua v.1929 saksalaisten moottoripyörävalmistajien kanssa.1931 toukokuussa seurasi Adlerin rakentama toinen prototyyppi,joka valmistusajankohtansa ja ulkonäkönsä mukaan ristittiin Maikäferiksi (kevätkovakuoriainen).
Auto oli kinnerimäinen,moottoripyörävanteinen ja yhdellä keskietulampulla valistettu avoauto (engl. cyclecar)
Ganz konsultoi Adlerin lisäksi sekä Daimler-Benziä takamoottorisen Mercedes-Benz 170 mallin että BMW:tä AM1-mallin erillisjousituksen suunnittelussa.

1933 Standard Superior

1934 Standard Superior

1934 Standard Superior-brosyyri

Saksalaiset autonvalmistajat olivat ottaneet vastaan Ganzin jo 1920-luvulla esittämiä ajatuksia Motor-Kritik-lehdessä,missä hän oli kritisoinut raskaita,kömpelöitä ja turvattomia autoja suitsuttamalla ideaansa Deutschen Volkswagenista,saksalaisesta kansanautosta. Ganzin kritiikki oli ollut terävää ja purevan ironista.Autonvalmistajat olivat hyökänneet lehteä vastaan oikeustoimin,mustamaalauksin sekä mainosboikotein.Kaikki kääntyivät kuitenkin Ganzin eduksi,lehden suosion ja insinöörin maineen asiantuntijana vain kohotessa.
Kansallissosialistien kasvun seurauksena Ganzista itse oli tullut helppo kohde vanhoille vihamiehilleen autonvalmistajien keskuudessa.
Vuoden 1933 toukokuussa Gestapo pidätti hänet tekaistulla syytteellä autoteollisuuden kiristämisestä.
Hän onnistui päästä vapaaksi,mutta hänen uransa ja maineensa oltiin tuhottu kansallissosialistisella järjestelmällisyydellä ja hänen henkensäkin oli vaarassa.
Ganz muutti Sveitsiin vuoden 1934 kesäkuussa. Sattumoisin samassa kuussa Hitler allekirjoitti toimeksiannon KdF-Wagenin suunnittelussa itävaltalaisen tohtori Ferdinand Porschen kanssa.

Sveitsissä Ganz alkoi suunnitella kansanautoa valtion tuella paikallisiin olosuhteisiin,ensimmäisten prototyyppien valmistuttua 1937 ja 1938. Silloin Gestapo jälleen yritti pidättää häntä Sveitsin virkamiesten avulla,jotka yrittivät saada haltuunsa oikeudet Ganzin kansanautoprojektiin.
Ganz selvisi hengissä sodasta haastamalla sveitsiläiset vihamiehet oikeuteen,saamatta mitään oikeutta.

Josef Ganz muutti Ranskaan v. 1949,alkamalla kehittää uutta kansanautoprojektia,muttei pystynyt kilpailemaan Volkswagenin kanssa.
Ennen hänen muuttoaan Ranskaan vuoden 1946 lokakuussa pidetyssä Pariisin autonäyttelyssä ensiesiteltiin uusi takamoottorinen pikkuauto Renault 4CV,mikä konstruktioltaan oli identtinen ensimmäisen Volkswagen Käferin  ja Josef Ganzin konseptin kanssa

Renault 4CV
Erikoisena detaljina Renault CV:n valmistuksessa oli,että kaikki mallit maalattiin vuoteen 1949 saakka vain yhdellä värillä,Saksan Wehrmachtin Rommelin pohjois-Afrikan joukkojen autokaluston erämaasannan vaaleanruskeiksi.
Ranskan valloituksen aikana saksalaiset valmistivat Renaultin tehtaalla puolitelavaunuja pohjois-Afrikan sotanäyttämölle ja poistuttuaan maasta jättivät ison maalivaraston jälkeensä.

Ganz jätti Euroopan 1951 muuttamalla Australiaan.Hän työskenteli Holdenilla (Austalian GM) joitakin vuosia.
1960-luvuna luvun alussa hän oli saanut useita sydänkohtauksia ja kuoli unohdettuna vuonna 1967.

1930 Ardie-Ganz
Organization Todt 
------------------------
Hitler katsoi,että uuden tieverkoston rakentamista tullaan mittaamaan sen laadussa.
Arveltiin,että Hitlerin oli saanut projektista vakuuttuneeksi itse nimittämänsä kansallissosialistipuolueen Saksan teiden ylitarkastaja (Generalinspektor für das deutsche Strassenwesen) Fritz Todt.
Hänen vastuulleen tuli uusi moottoriteiden rakennustyö (Reichsautobahnen)



Fritz Todt
Fritz Todt (4.9.1891 Pforzheim-8.7.1942) oli saksalainen insinööri ja tärkeä natsijohtaja sekä Organization Todt'in perustaja.
Hän syntyi pieneen tehtaanomistajaperheeseen ja opiskeli Karlruhessa ja Münchenissä insinööriksi.
Hän sai I maailmansodassa ilmavoimissa rautaristin,vaikka aluksi palveli jalkaväessä.
Sodan jälkeen hän päätti opintonsa ja työskenteli insinööritoimisto  Sager & Woerner'in palveluksessa.
Todt liittyi natsipuolueeseen v.1922. ja v.1931 hänestä tuli SA:n Oberführer ja samana vuonna väitteli tohtoriksi.
Väitöskirjan otsikko oli Fehlerquellen beim Bau von Landstrassendecken aus Teer und Asphalt.
(Virhelähteet maantiepintojen rakennuksessa tervasta? ja asfaltista) 
Myöhemmin kuten jo mainittiin Hitler nimitti hänet Saksan teiden ylitarkastajaksi hän sai tittelikseen komealta kalskahtavat arvonimet  Leiter des hauptamts für Technik in der Reichsleitung der NSDAP ja Generalbevollmächtiger für die Regelung der Bauwirtsschaft (Teknillinen johtaja kansallissosialistisen puolueen valtionjohdon päävirastossa ja Rakennustieteen säännösten ylitarkastaja.
V. 1938 hän perusti Organization Todtin ja v.1940 hänet nimitettiin varusteluministeriksi (Reichsminister für Bewaffnung und Munition).
Todt huolehti Organization Todtin toiminnasta miehitetyssä lännessä.
Venäjän hyökkäyksen jälkeen hänen vastuulleen tuli infrastruktuurin jälleenrakentamisen toteuttaminen.
Todt piti huomattavaa etäisyyttä muiden Wehrmachtin kenraalien ja Reichsmarschal Göringing kanssa v.1941.Tehtyään tarkastusmatkan itärintamalle hän ilmoitti Hitlerille,että ilman parempaa kalustoa ja tarvikkeita oli parempi lopettaa sodankäynti Neuvostoliittoa vastaan.
Varusteluministeri Todtin palatessa 8.2.1942 Rastenburgista,missä hän oli tavannut Hitlerin,häntä kuljettanut lentokone räjähti ja syöksyi maahan.Hänen seuraajansa Albert Speer oli ollut aikeissa osallistua samalle lennolle.Tapaus oli ilmeisesti epäonnistunut pommiattentaatti,mikä oli tarkoitettu Hitlerille.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  


Autobahn-tieverkosto

Fritzin ehdotuksena oli lähes 10.000:n kilometrin tieverkosto,mikä synnyttäisi 600.000:ta työpaikkaa ja auttaisi kaupallisia kuljetuksia sekä mahdollisen sodan syttyessä parantaisi joukkojen kuljetusmahdollisuuksia..
Hitlerillä oli omissa pakkomielteissään impressionistin vikaa,saadessaan kansalaiset vakuuttumaan modernin tieverkoston tarpeesta,vaikka maassa oli vain puolisen miljoonaa henkilöautoa ja 160.000:ta kuorma-autoa.
Silloin projekti ei tuntunut vielä ajankohtaiselta eikä käytännölliseltä.
Valtion olisi silloin pitänyt investoida rautatieverkoston laajentamiseen sekä vesiliikenteen kehittämiseen Mainin,Reinin ja Tonavan jokien kanavoinnissa.
Oman puolueensa vastahangoittelusta huolimatta Hitler sai läpi pakkomielteensä.
Hänen oma neroutensa tulisi saamaan uuden monumentin osoitukseksi jälkipolville.
V.1933 hän sai ajetuksi läpi lain,mikä valtuutti hänet aloittamaan Autobahn-tieverkoston.
Projektin toteuttajaksi hän valitsi Fritz Todtin Albert Speerin sijasta.
Speer sai puolestaan toteuttaa roomalaispylväisiä ja kolossiaalisia julkisia rakennuksia.
Todt oli luja kansallissosialisti samoin kuin Speer,erittäin tehokas ja nopea käsittämään Hitlerin taiteellisia aspekteja ja muuntamaan valtakunnankanslerin idealismia käytännöllisesti paperille.
Todt ei ollut tyypillinen itsestäänrummuttaja,vaan nuolensuora mies,joka oli täysin antautunut työlleen sekä puoluelleen.
Tieverkostoprojektin konseptiksi Todt osasi natsina ottaa rotuaspektinkin runoillessaan projektinsa yhdessä esseessä "Pohjoinen mies ja matkailu",missä hän päästi irti pohjoisen rodun seikkailuhengen,mikä kuului yhtenä jalona geeninä arjalaisen rodun perintötekijöihin.
Todtille kuitenkin saksalaisen maalaismaiseman esteettisyys oli tärkeintä Autobahneilla matkustaville...aivan kuin Hitlerilläkin
Ensimmäinen tieprojekti valmistui Frankfurtin ja Darmstadtin välille 19.5.1935 Hitlerin matkustaessa avo-Mercedesissään tervehtimässä hurraavia ihmismassoja Autobahnin molemmilla puolilla.

Autobahn 1930-luvulla

Kansallissosialistipuolueen autolehti Die Strasse artikkelissaan kehoittikin matkaajia olemaan kiirehtimättä autoillaan,vaan nauttimaan maaseudun kauneudesta
Puolisen vuosisataa myöhemmin eräs saksalainen arkkitehti kirjoitti,että diktaattorin suosituin tienrakennusprojekti kiehtoi kansaa enemmän kuin ostoskeskukset ja uudelleen suunnitellut kaupungit
Ehkä liiankin suosituksi,hän lisäsi,että Autobahneista tuli katumattomille natseille sodan jälkeen eräänlainen puolustus Hitlerin hyvistä teoista kansalleen.
Vuonna 1938 Autobahnin rakentaminen alkoi hidastumaan,Hitlerin määrätessä Todtin johtamaan länsirajan linnoitustöitä,Todt väitti,että valmis tieverkosto palvelisi suurena apuna Wehrmachtille,josta vain 3000 kilometriä oli rakennettu,mutta Hitler ei ollut kiinnostunut asiasta.
Hitler otti tällaisen vastakaneetin vastaan kauhistuksella väittessään,ettei enää saisi ajaa noita valkobetonisia suoria baanoja ,jotka olivat antaneet hänelle mitä suurinta mielihyvää.
Venäjän kampanjan aikana v.1941 rakennustyöt keskeytettiin Hitlerin pettymykseksi.
Hampuri-Basel-autobaana valmistuikin vasta 1962.

Hitlerin kansanauto
----------------------------------
KdF-Wagen juliste vuodelta 1939
"Kun säästät 5 Reichsmarkkaa viikossa,
pääset ajamaan omaa vaunuasi!"




Jatkuu..











Ei kommentteja: