tiistai 12. helmikuuta 2013

Pöksyjä Fordson-paketissa. Jussin pakettiautoalbumi 1.

Leinon liesitehtaan 1960 Ford Courier


Pöksyjä Fordson-paketissa 1.
----------------------------------------
Salon kauppala ja myöhemmin vuodesta 1960 kaupunki mielestäni oli oma Ford Countrynsa.Keskikaupungilla Turuntiellä sijaitsi Salon Automyynti Oy:n myymälä kivitalon alakerrassa ja Hämeentien varrella liikkeen korjaamorakennus,missä sota-aikana valmistettiin jopa Salo-puukaasulaitteita.Aiemmin ennen sotia Ford-myymälä sijaitsi Halikon tullissa nykyisen Koskisen kulman talossa tai kuten kaupungissa sitä haukuttiin Koskisen kulmarautataloksi rautakauppana,
Siltä ajalta on jäänyt arkistooni mustavalkokuva v.1936 Fordson-traktorin ensiesittelystä,jota minä olen taiteillut oman mallin mukaan.Kuvani ei ole samalta vuodelta,koska lisäämäni vihreä Ford-kuormuri on v.1938-mallinen britti-Sussex.

Fordson -traktorin eisttely

Myymälän kilpailijana Halikon vanhan tien mutkassa (vanha Turuntie) sijaitsi taas GM:n myymälä huolto-korjaamoineen. Salon Auto-Osa Lydmanin kahvilatalossa edusti kolmatta Detroitin Bigiä eli Chrysleriä ja 50-60-luvun vaihteessa siellä myytin Jeepin bulldognokkaista Forward Control-mallia. Jopa kauppalan puhelinlaitoksella oli käytössä Suomessa koritettu "Marilyn"-bulldogjeeppi FE-150-miehistöautona.Suomen Chrysler-edustajana on pitkään ollut Berner Oy enkä ole ihan varma Auto-Osan osuudesta merkin Bernerin jälleenmyyjänä. Lisänä Jeepin edustukseen uskon,että Salon Auto-Osa myi ilmeisesti Israelin Haifassa tehtyjä Willys-jeeppejä,etenkin niitä Station Wagon- ja Panelvan-malleja.Salossa vielä pitkään 70-luvulla Fribergin Esson pihalla odotteli entisöijään valkoinen Willys Panelvan,mutta hävisi yhtäkkiä johonkin.ilmeisesti Eklundin romuttamoon.
Samalla Haifan tehtaalla valmistettiin myös Kaiser Specialeja sekä Henry J-malleja tuotiin etenkin Eurooppaan,mistä Suomeen luvattiin 1000 kappaletta ns. barter tradena eli vaihtokauppana elintarvikkeita vastaan. Autot tuotiin maahan Haifan tehtaan Rotterdamin edustajan kautta.

1957 Jeep FE-150--Salon Auto-Osa
Kivimäen-Salonnen 1961 Ford Courier

BP-Petkon Salon huoltamon
 1964 Ford FK1000




















Kaiser Israel valmisti myös CJ-jeeppejä sotilaskäyttöön etenkin Israelin armeijalle,
Muistan hyvin v.1957 Mechanix Illustratedin autotestaajan Tom McCahillin Jeep FE-150-pickupin koeajon,missä Uncle Tom kahlaili puroja jeepillä labradorin noutaja Roy kaverinaan kopissa.
Uncle Tom myöhemmin v.1962 testatessa Rotterdamista hankitun Volgan ajotestiin, mainitsi venäläisestä agraarikoneesta,että auto sopisi hyvin jopa puihin kiipeämiseen.

Sinä piilofarmariaikakautena Salon katukuvaa komisti kaksi Dearbornin Fordin tuotetta: Leinon liesitehtaan metallinsininen 1960-mallinen Ford Courier sekä Kivimäen ,Salonnen (Salon Neulomon) valkoinen 1961-mallinen Ford Courier.
Kummatkin kaksiovisina kuuluivat Fordin ruokaketjun alapäähän ns. halpamalleina,mutta näyttivät silti komeilta. Samaan aikaan "Salon Kylmäkuljetuksella" eli Saustilan hautausliikkeellä oli Chrysler Corp:in halpamalli,kaksiovinen 1961-mallinen Plymouth Suburban-ruumisautona. Komealta sekin näytti.vaikka moottorina suhisi se Slant-Six-kuutoskone.
V.1966 ruumisarkkuliikkeen fliittiin saapui musta Dodge Monaco-hauturi.ilmeisesti veekoneella.

Fordin ollessa melko vahvoilla Salossa.jopa poliisilaitoksella oli käytössä 1954-mallinen Ford F-150-Maija..Helsingin Sanomien pilapiirtäjän Karin sanojen mukaan sekin ahkerasti keräsi akanat.jättämällä jyvät rannoille.Amerikan Maijan mentyä eläkkeelle,tilalle tuli saksalainen Ford FK1000,kunnes sekin vaihdettiin hyvin palvelleena Ford Transitiin. Kauppalan sheriffi Somerikkokin ajeli vaaleanvihreällä 1951-mallisella Ford Customilla. Ford oli myös valtamerkkinä Customlineinä ulataksitolpilla. puh.no 2121:ssä ja 2122:ssa.
Siskonmiehen tullessa BP-petkon diileriksi v.1972 Kirkkokadun ja Helsingintien kulmaan sain useasti bensapoikana ajaa talon Ford FK1000-avolava-autoa.Silloin kukaan ei tuntenut pick-up nimeä..ehkä paremminkin saksalaisen Lieferwagenin. Autossa oli alituinen starttivika,jolloin käynnistys tehtiin pitkällä lattapäämeisselillä solenodin ja starttimoottorin napojen väliin törkkäämällä. Itselläni oli silloin romanssi päällä huoltamon tumman kassaneidin kanssa. Tapauksesta on artikkeli My Story v.2012 heinäkuun Classic Vans and Commercials-lehden numerossa  lontooksi..

My Story


Salon Kissalan poikien 1954
 Ford F-150-Maija
1960-luvun alussa paikallinen Helanderin GM-edustuksen onnistui myymään kaksi v.1961-mallista Pontiac Tempest-farmariautoa,niitä puoliveekahdeksikkoja.Muistaakseni ne eivät olleet piilofarmareita,koska itsekin olin luokkakaverini Vanteen Jukan kyydissä sillä syvänsinisellä Tempestillä.Vanteilla oli oma konepajansa. Toisen siniharmaan omisti Turuntien varressa Taljan "liikenneravintolan" naapurissa Nygrenin kukkapuutarha. Nygrenillä oli myös siniharmaa Rover 100, se "Pappa-Rover",jota britit taas kutsuivat Auntie Roveriksi.
Samoin GM:n edustajana kruisaili kadulla neitokalastajana Wilenin Hannun 1961.mallinen Chevrolet Brookwood-farmari

Rauhatonta Ravintola Rauhalan edessä
Juhart 2019
Orpomerkkien pakettiautoja ei silloisessa kauppalassa ollut paljoakaan edustettuina. Salon Auto-Osan edessä kyllä seisoi harvinainen saksalainen ja miniskuulinen v.1954 Gutbrod-farmariauto.Liike lisäksi tunnettiin Gutbrod Motostandard jyrsimistä Yhtenä kummajaisena kauppalassa oli erään leipomon vaaleanvihreä viistokeulainen ja mulkosilmäinen Lloyd pakettiauto.
Merkin toisena edustajana housutehtaan johtajan Sylvi-siskon miehellä oli vaaleanpunainen 1960-mallinen Lloyd Alexander TS-henkilöauto,jota pienikokoisena pidettiin pöksytehtaan pihassa lasten leikkimökin viereisessä pienessä "leikkiautotallissa".
Myöhemmin toisella kaupungin pesulalla Pesu-Laurilla oli käytössä harmaa Trabant-pakettivaunu. Muitakin itäisiä pakettiautoja kaupungissa liikkui,kuten puolipegamoidikattoinen EMW,lankkukylkinen IFA F8,itä-Barkas eli entinen länsisaksalainen Framo,Granitin kivenjalostamon IFA Granit-kevytkuorma-auto ja muutama reppuselkä-Moskvitsh 407.Tsekkoslovakialaisia Skoda-farmareita ja pakettiautoja kauppalasta löytyi muutama piikkinokkaisena eli ketunnenäisenä sekä lahnana.kuten silloin biologisesti niitä kutsuttiin.Itse sain istua isän jursititutun varpusen harmaan piikkinokka-Skodan etupenkillä.samoin kuin kuusjokelaisen agronomin ja isän yksikätisen sotakaveriluutnantin vaaleanvihreässä Jowett Javelinissa.Jowettin tavara-autopuolelta tunnettua Bradfordia olin nähnyt vain muutaman kauppalassa.

1952 Bradford
Toriautoina kylläkin saapui maakunnasta pakettivaunuja,kuten Renault Prairie ja jopa Suurarvan lankkukylki-Moskvitsh.
50-luvulla torille ilmestyi maalta A-Fordeista muunneltuja lava-autoja myymään perunoita sekä vihanneksia.A-Fordit eivät olleet seudulla harvinaisia,koska Angelniemen kanttorikin tuli asioimaan vielä 60-luvulla kaupunkiin 29-mallisella ja Miranolin vihreällä A Ford 5-Window- kupeella.
Bio-Saloa vastapäätä Helsingintiellä iltaisin myi Kallion Repe,entinen taksiautoilija, nakkeja ja lihapiirakoita  aaltopeltikylkisestä Citroen H-sarjan pakettiautosta.Itse pikkupoikana olin taivaissa saatuani istua Repen 1949-mallisen metallinvihreän Plymouth-ulapirssin etupenkillä tarkkailemassa kromiripaista wurlitzermaista kojelautaa.Toinen kauppalan nakkikauppias Luikko taas kärräsi nakkikipsansa joka ehtoo poikansa kanssa sillankulmaan,josta kerran eräs autoilija niisti sen Salonjokeen. Punanaamaisen Luikon bravuurikysymyksenä aina oli "Tuleeks sinappii kans?"
Joku irvileuka oli kysynyt tältä oliko sinappi ilmaista,nakkimestarin vastattua myönteisesti.
Hamparimakkaran ostaja oli tilannut paikalla kaksi kiloa sinappia.


Laineen Liikenteen Bedford-bussi ja
Angelniemen kanttorin A-duuri
Juhart 2010
 Syysmarkkinoiden aikana kaupunki täyttyi maalaisista.torikauppiaista,Helppo-Heikeistä sekä autoista.Horninkatu ja kaikki sivukadut olkivat täynnä ulkopaikkakuntalaisten autoista
Samoin täyttyi poliisilaitoksen putkakin markkinairroittelijoista. Poliisen Ford- mustamaija ajoi työtä vuorotta juhlijoita lepäämään pahnoille.
Itse kävin kaverini Ylängön Ekin kanssa kollaamassa tivolialueen lauantaiehtoona ennen sunnuntain avajaisia.Yleensä huvialueelle torin keskelle tuli Sirkus Sariola ja joskus Suomen Tivoli
Sariolalla oli vaununvetäjinä amerikkalaisia Ford-nuppeja ja sirkustirehtöörillä muistaakseni 1957-mallinen Ford Country Sedan-farmari. Salolaisella pappilan naapurissa sijaitsevalla Leinon liesitehtaalla samoin suosittiin jenkki-Ford-kuorma-autoja.samoin kuin Salon Sementtivalimolla rautatiesillan takana BP:n veneaseman vieressä. Sementtivalimon siilon edessä jokirannassa maatui pitkään 60-luvulle ranskalainen Ford-kuorma-auto,se Hercules-moottorinen ja aaltopeltiovinen malli.Auton koppi palveli rantojen miesten tankkausasemana.

1957 Ford Country Sedan
1957-mallisen Ford Country Sedanin olin tavannut aiemmin yhdestä Lasten Kultaisesta Kirjasta,missä sellainen punaisena viivana amerikkalaisella kylätiellä suhautteli syyslehtiä perässään lehautellen. Kirjaa luin melkein hiirenkorville asti useammin kuin saman sarjan Disneyn Dumboa,missä ei ollut autokuvia,kylläkin sirkusta, Olin kyllä tuohtunut siitä,että v.1958 Ford sai peräänsä suorakaiteiset perävalot kuin perinteen rikkojana.,Onneksi v. 1959 esitelty uusi Ford Fairlane 500 kuvattuna jo Brysselin maailmannäyttelyn Atomium-tekeleen edessä v.1958 syksyllä oli saanut takaisin pyöreät punaiset perätuikkunsa,jopa tuplaten isoimpina kuin v.1957.
Kaupunkiin ajoi vielä 60-luvun alussa halikkolaisen  pirssimiehen Hjortin 1948-mallisesta Checkeristä muunneltu lava-auto.Pappa Hjortilla oli myös tontilla oikea katkomaton samanikäinen Checker A2,joka ilmeisesti päätyi tallennettavaksi 2000-luvulla. Hänen tiluksiltaan löysimme kaverini kanssa amerikkalaisautoprojekteja etsiessämme v.1975 Checkerien lisäksi maatuneen 1952-mallisen Ford Zephyrin sekä 1940-mallisen Hävittäjä-Fordin kopin etupelteineen. Ajettuamme takaisin Saloon metsätietä pitkin löysimme tienvarresta lumen alle puolihautautuneen 1955-mallisen Chevrolet 210-farmariauton. V8-magazinen alkuaikoina samalla vuosikymmenellä kävimme vihjeen pohjalta Hangon läheltä bongaamassa metsälöydön 1951-mallisen Ford Country Squire Woodyn.Mukana oli Hurven Antti,kuuluisa salolainen MoPar-mies.Antin mielestä Fordia ei kannattanut ostaa mittavien puutöiden takia.Auton puuosat olivat loppuun märäntyneet ulkosalla pidosta.Auto ei Antin mielestä kelvannut edes hellaklapeiksi.
Mutta hän olikin MoPar-mies.
1951 Ford Country Squire havaijilaisessa
matkajulisteessa

Fordson N ja Checker A2-pick-up
Juhart 2010

Suurarvan lankkulkimosse
Juhart 2004
BP:n veneaseman tankkaajat Ranskan Fordissa
Juhart 1995

Sjöbergin Repen Plymouth-pirssi
Juhart 2009

Skoda kipsalla
Juhart 2009

pappa Hjortin Checker A2 Chicago Cab
Juhart 2009


Ei kommentteja: