perjantai 29. maaliskuuta 2013

Tora..Tora..Toyota Tiara.Jussin manilalainen autokuva-albumi.

1965 Manilalainen Toyopet Corona-taksi kahlaamassa maihin

II japanilainen maihinnousu
-------------------------------------
                                 
1960 Toyopet Tiara
1960-luvulla monikaan filippiino ei suosiolla halunnut ostaa japanilaista autoa mielessään kipeät muistot viimeisestä japanilaisesta hirmuhallinnosta saarilla vuosina 1942-45.
Siitä huolimatta japanilaisia Toyopetejä lastattiin laivoista laitureille niin Kalifroniassa kuin Manilassa.
Los Angeles sai Toyopet Crownin ja Manila Toyopet Tiaran (myöhemmin Coronan) kuin herranlahjana entisiltä vihollisiltaan.
Filippiinot ovat aina olleet autofetistejä,joille auton ulkonäkö ostohetkellä on vaikuttanut enemmän kuin mitkään turvakeksinnöt,joita jo 60-luvulla sai ekstrahintaan. Turvavöiden sijasta Juan dela Cruz valitsi "magwheelsit" eli erikoisvanteet vaikka kallimpaan hintaan,koska hänelle auto oli ns,porma eli näytönaihe.
Sotaa kokematon nuoriso oli neutraalisesti vastaanottavaisempi japanilaisten autojen maihinnousuun Manilan North Harborissa,koska ne näyttivät moderneilta kiilanokilta kultaisin kruunulogoin.Niissä jopa oli vakiovarusteina AM-FM-radiot ja bucket seatit eli erilliset etupenkit.


Manilalaisia VW:tä ja amerikkalaisia autoja EDSA:lla ja Manilan Quezon Cityssä 1960-70-luvuilla
Taksiyrittäjän vanhempi 1960-mallinen ja raskassoutuinen Mercedes 180D vajain 40 hevosvoimin jäi liikennevaloissa seisomaan vihreisiin,uuden 1964-mallisen siloposkisen Toyopet Tiaran kiihdyttäessä edellä tuplahevosvoimin seuraaviin valoihin. Tavallinen keskivertoautoilija rasautteli silloin liikennevaloissa brasilialaisen VW 1500;n synkronoimatonta lattiaykkösvaihdetta,kojetauluun kiinnitetyn tuulettimen kuivatellessa Manilan pakokaasusaastetta kasvoilta,kun taas Toyopet Tiaran kuljettaja nautti Nippondenso-ilmastoinnin viilentävää ilmaa suljettujen ikkunoiden takaa,kepitellessään kaikkia neljää synkronoitua vaihdetta kultakruunuisesta vaihdekepin nupista..

1964 Toyopet Corona

Viattomuuden iloja ja nousukauden hurmaa
----------------------------------------------------------
1970-lukua muistellaan lievällä tunteellisuudella,vaikka silloin manilalaisessa katuelämässä mellakoitiin,Marcosin 7-vuotisen sotatilalain kahlittua vapaan sanan lehdistössä ja televisiossa sekä radiossa.Manilassa elettiin silloin kuin entisten espanjalaisten valtaajiensa kotimaassa generalissimo Francon dikatuurissa. Pintapuolisesti diktatuurin alistamaa autoilevaa melko naivia ja rauhaa rakastava kansaa viihdytti levy- ja c-kasettikaupalla Original Pilipino Music (OPM) sekä perinteinen vaudeville jatkuvalla soitolla Manilan kymmeniltä radioasema-aalloilta bensiinisäännöstelystä sekä kulutustavaroiden niukkuudesta huolimatta.Saarivaltiotahan kutsuttiin fiestamaaksi..
Vähäisiä naishepeneitä ja puolialastomuutta suosivat Bomba-elokuvat puoliriettain kirosanaotsikoin nostivat kiihkeätä moraalikeskustelua vastineeksi siihen,mitä MTRB eli valtion elokuvasensuurilaitos oli juuri hyväksynyt.

                                   Miss Universe 1974 Finalists in Manila

                                   
Cultural Center of the Philippines
V.1974 pidettiin  Miss Universum-kisat Roxas Boulevardin varrelle rautaperhosrouva Imelda Marcosin rakennuttamassa ja betonisessa CCP-FAT-rakennuskompleksissa (Cultural Center of the Philippines-Folk Arts Theater).Toinen suomalainen kaunotar Johanna Raunio vuoden 1953 Armi Kuuselan jälkeen valittiin maailman kauneimmaksi naiseksi.Viisi vuotta aiemmin v.1969 filippiinitär Gloria Diaz tuli valituksi maailman kauneimmaksi,vaikkei samassa betonirumiluksessa,minkä lattiavalun alle oli haudattu kymmenisen filippiinorakennusmiestä Imeldan kiireessä saada rakennus valmiiksi Miss Universum-kisoihin.
Imeldahan aina tykkäsi kauneudesta ihmishenkienkin kustannuksella.
Samassa rakennuksessa Lettermenit laulelivat serenaadeista eli kundimaneista pitävälle First Ladylle jopa tagalogiksi ja v.1975 Ali-Frazierin "Thrilla"-matsi teki maailmalla isoja otsikoita.


Marcos pani alulle maan ensimmäisen Morong Bataanin atomivoimalaitoksen amerikkalaisen Westinghousen urakoimana,mutta vielä tänä päivänä sitä ei olla avattu,koska v.1985 presidenttipari joutui kesken urakkaa muuttamaan Havaijille.Voimalasta jäi musta muistomerkki Marcosin hallintokaudelta.
Kansallismielisyyskin oli huipussaan IMF:n pidettyä konferenssinsa Manilassa ja jolloin se takasi usean luksusluokan hotellin rakentamisen pääkaupungin turismiin,uuteen maan elinkeinomuotoon.
Pääkaupungin läpi kulkeva Highway 54 ristittiin EDSA:ksi (Epifanio de los Santos Avenue),minkä varrelle arkkitehti Tony Trullench rakennutti ja piti yhtä maan hienointa Madrid-hotellia.

Entinen Highway 54 eli uusi Epifanio de los Santos Avenue (EDSA) v.1969
Vasemmalla 1969 Ford Taunus 20M Coupe,1968 MB 200b ja 1964 Opel Kadett
1970-luku EDSA.Vasemmalla 1962 Ford Galaxie 500,1967 Buick
Electra 225 ja 1965 Isuzu Bellett

Kaikesta nousukauden hurmiosta huolimatta ihmisvirrat jonottivat Yhdysvaltojen suurlähetystön edustalla viisumia sekä green cardia,vaikka edellispäivänä olivat osoittaneet mieltään samassa paikassa amerikkalaista imperialismia vastaan. Jopa varakkaat filippiinot jättivät kotimaansa Kalifornian kultaranikolle suunnatessaan.
Autoliikkeisiin ja yksityisille myytiin jopa jälkeenjääneitä BMW 2002:ia,Alfa Romeo GTV 1750:iä ja Volvo 142 DL:jä,joidenka varaosia oli vaikeata saada.Silti ostajia löytyi erikoismalleihin,uusien haltijoiden maalauttamalla niitä Ditzlerin paikallisen maalitehtaan akryyleillä sekä varustamalla löysät teleskoopit jäykemmillä Koni-versioilla.Saksalaismerkkejä pidettiin luksusautoina ja saksalaiset autotuotteet samoin menivät merkkiharrastajille kaupaksi Depran,Hoppecken ja Vartan akuin,Hirschmannin sähköantennein,Blaupunktin,Beckerin ja Grundigin autoradioin,Continentalin ja Semperitin vyörenkain ja Glasuritin tai Herbertsin akryylimaalein.

Vapaampaa liikkumista
--------------------------------
                                    1977 Native New Yorker by Odyssey

Sotatilalain ulkonaliikkumiskielto iltayhdestätoista aamuneljään nostettiin v.1978 ja matkustuskielto virallisesti lopetettiin v1979.
1980-luvun alkusoittona hotelleiden cocktailbaarien discoista jumputti Satuday Night Fever sekä TGIF (Thank God it's Friday).
Louis Ysmael avasi yleisölle Cote d'Azur-Studio 54:n yöelämän Odysseyn "Native New Yorker-hitillä.Lavashowbändit,kuten Kuh Ledesman "Music and Magic" nousivat suosiossa.
Laiton drag-racing palasi julkisille teille,Shakey'sin pizzapaikkojen avatessa Makati Avenuelle ja Magallanesin sekä San Juanin Greenhillsin Virramallin ostoskeskukseen dragstersien juottopaikoiksi.Filippiiniläistä Rallye Motorsports-urheiluautolajia elvytettiin Shellin Alcogas-ohjelmalla Michael Keonin johtaman kansallisen Gintong Alay-urheilunedistämisprojektin potkaisemana.Keon sattumalta oli australialaisen isän ja Ferdinand Marcosin siskon Elizabeth Marcos-Keonin poika.
Banawessa Quezon Cityssä ja Makatin Auto Cyclessä autofetistit saivat "pukea" ajoneuvonsa uusilla huoltoasemaheepeleillä ja magwheelseillä pogi'ksi eli komeaksi uusien ulkolaisten autolehtien innostamina. Hotellien lahjakaupoista sai käsiinsä sensuroimattomia International Herald Tribuneja.Economisteja sekä Financial Timeseja.Saksalaisesta Das Auto Motor und Sportista saksaa osaamattomat lukijat voivat kuolailla vain kuvista isomoottorisia Autobahn-kiitäjiä. Samoin uudesta Car-brittilehdestä filippiinoautoilijat englantilaista tekstiä osaavina saivat mehua mieleensä Cortinoiden ja Escortien virittämisistä GT:iksi taikka Mexicoiksi..tai ainakin maalauttamaan GT- ja Mexico-raitoja niiden kylkiin.
Ford Cortina MkII Phils.

Japanilaista machokulttuuria
---------------------------------------
Toyota Corona Coupe


Automarkkinoiden laajetessa ja hyvinvoinnin hiukan noustessa PCMP-jäsenet (Progressive Car Manufacture Plan) eli paikalliset autotehtaat pyysivät valtiolta lupaa laajentaa mallivalikoimaansa.
Toyota Corona sai machorautansa 2-ovisena hardtopina sekä Station Wagonina ja Corolla 2-ovisena SR;nä neliovisen perusmallin jatkeeksi. V.1980 Corolla Liftback ensimmäisenä paikallisesti valmistettuna autona sai 5-lovisen manuaalilaatikon. Mitsubishillä oli 2- ja 4-ovinen Colt Lancer,Celeste Coupe sekä 2- ja 4-ovinen Galant Gamma Wagon sekä 2-ovinen Galant Lambda. VW lisäsi mallistoonsa 2- ja 4-ovisen Brasilian brasilialaisen kuplan perään. Renault myi jo silloin isoa R20-mallia GM:n luovuttua Holden Toranasta sekä muista ruostuvista Holden-malleista,esittelemällä dieselmoottorisen Isuzu Geminin (Holden Geminin  eli Opel Kadett-version) sekä 2-ovisen Isuzu Trooperin.

Holden Gemini

Isuzu Gemini
Ford Telstar

GM käytti hyväkseen televisiomainoksissa saksankieltä Opel Asconasta,Mantasta ja Rekordista kiihdyttääkseen malliston myyntiä paksumpilompakkoiselle asiakaskunnalle.Samoin Ford esitteli saksalaisen Granadan kilpailemaan Toyota Crownin rinnalle.Ford Philippines myytyään Escort Brenda-malleja ja Cortina Mk1- ja Mark2-variaatioitaan vaihtoi Aasian automarkkinoidensa toimittajaksi japanilaisen Mazdan,
V.1982 Ford Laser ja Telstar kerskuivat mainoksissaan katodipintakäsitellyistä koreistaan,jotka lisäisivät autojen elinikää.
Ford Fiera AUV-malli (Asian Utility Vehicle) laajensi mallivalikoimaansa dieselmoottorisina. Toyota seurasi AUV-mallistoonsa Tamarawin  sekä armeijakäyttöön Mini-Cruiserin.jota myytiin jopa italialaisille carabiniereille.

Filippiinien armeijan Toyota Mini-Cruiser
Mitsubishi Minica

Suzuki Beaver

Datsunilta loppui tuotantokapasiteetti 200-mallistolle,jolloin sen tilalle esiteltiin 180B-mallit.
Datsun pick-up-malliksi tuli Chevy LUV,Fordin esiteltyä Courierin ja Toyota taas Hi-Luxin.
Bensiinihintojen noustessa Mitsubishi toi markkinoille piskuisen Minican,jota maalaiskaupungeissa käytettiin jopa takseina.Lisäksi Mazda esitteli etuvetoisen ja 8-vaihteisen Miragen,Toyotan taasen markkinoidessa takavetoista Starletia
PCMP:n ulkopuolisina merkkeinä Suzuki tarjosi Frontea tai Beaveriä,jos joku halusi eroittua joukosta.
Daihatsu vielä lisäsi Ferozan poikkeaville autoilijoille.Paikallinen ja kirjava "owner jeep-teollisuus" otti lasikuituisen Feroza-katon omakseen plagioimalla.

80-luvun alku ja Marcosin hallintokauden loppu
----------------------------------------------------------------
Paavi Paavali II toinen vierailu Manilassa 1995 Popemobilekiertueella.

Saarille vihdoin saatiin McDonaldsit,ensimmäisen avattua ovensa Manilan Morayta-CM Recton University Beltillä,Ferdinand E. Marcosin jälleen kerran tultua valituksi maan presidentiksi v.1981.
Samana vuonna paavi Paavali II vieraili ensimmäisen kerran maassa ajelemalla panssarilasisessa Popemobile-vaunussaan Manilan hurraavien katolilaismassojen läpi.Paavi ei halunnut tavata presidentti Marcosia ihmisoikeussyistä,jolloin Marcos julisti sotatilan päättyneeksi tammikuun 17. päivänä 1981.
"Peace upon you,too!"
LRT eli Light Rail Transit-junaliikenne.Imelda Marcosin lempiprojektina rakennettiin ilmaan Avenida Rizalin ja Taft Avenuen yläpuolelle,päätepysäkkeinään Paranaquen Baclaran ja Quezon Cityn Monumento.Magallanesin ostoskeskuksen Minggoy's-filippiinoruokaravintola menestyi hyvin paella- ja banaanikakkumenuillaan.
LRT Taft Avenuen yläpuolella


ZsaZsa Padilla,tuleva koomikko Dolfin vaimo,Gary Valenciano Manilan Michael Jackson ja Randy Santiago mustissa laseissaan  täyttivät Tavern on the Squaren tuolit Makatin Greenbeltillä Starry,Starry-ohjelmillaan.
Larry J. Cruz,entinen sanomalehtireportteri viihdytti katuravintoloillaan Adriaticolla ja Cafe de Havanalla artisteja menuillaan ja juomillaan filippiinotavalla.
Mutta seuraavat vuodet tulivat olemaan kaaoksellisia Marcosin hallinnolle.
Ensimmäiseksi iski  v.1981 kiinalaisjuurisen tekstiilimagnaatti Dewey Go Dee-skandaali,mikä melkein romautti Filippiinien taloussysteemin.Marcosin "hyvävelikaveri" Dewey Go Deen poistuttua maasta ja jättämällä jälkeensä 635 miljoonan pesovelan. Dewey Go Dee oli saanut jättiluottoja Central Bankistä pelkällä naamataulukolletariililla.Hänen tiedetään salakuljettaneen satoja miljoonia dollareita Marcosille Yhdysvalloista. Muuhun Marcosin hyvävelikerhoon teko iski pahimmin,mutta Marcos pelasti ritarinsa ikeestä.
Yli 3 miljardin dollarin pelastusrahastolla kahden vuoden aikana kaikki Marcosin kaverit pääsivät pälkähästä,koska Ferdy oikeastaan omisti näiden yritykset
V.1982 Meksikon talousministeri Jesus Silva-Herzog julisti,ettei Meksiko enää maksaisi maansa velkarästejä,jolloin kansainväliset pankit lakkasivat antamasta lainaa .Siitä syntyi maailmanlaajuinen  Meksikon talouskriisi.
                           
First Couple

Aquinon murha maaliskuun 1.1983
V.1983 senaattori Ninoy Aquino,Marcosin vastapeluri ammuttiin kuoliaaksi Manila International Airportin tarmakille,astuttuaan ulos China Airlinesin koneesta.Siitä seurasi  Filippiinien meksikolaistemppu,jolloin valtiovalta päätti olla maksamatta yhtään IMF:n velkaa,mitä oli kasaantunut 70-luvun keskiväliltä,jolloin IMF söi ja joi Manilan luksushotelleissa konferenssinsa aikana.
Maan uskottavuus bisnesmaailmassa laski nollille peson tippuessa 6 pesosta 20;neen dollaria vastaan.
Maan autovalmistajat alkoivat sulkemaan oviaan ckd-pakettien maahantuonnin kallistuessa,pankkivelkojen kasautuessa toistensa päälle.
1988 Nissan Pulsar hatchback 1.8l


Delta Motors Toyotan kokoajana sulki ovensa,suosittujen mallien osien maahantuonnin pysähdyttyä.
Fordin ja GM:n lähdettyä maasta Nissan astui tilalle Stanza-kompaktilla ja Pulsarin 2-ovisella hatchbackillä.
Vuosikymmenen lopulla Fordin AUV Fierasta syntyi Nissan Bida.
V.1988 vain Marcosin presidenttinä tuntenut sukupolvi heräsi vienonkimeään kotirouvan ja aina tipunkeltaiseen ternoon pukeutuneen Corazon Aquinon mikrofoniääneen People Power-presidenttinä."Cory" Aquino ,ammutun Ninoy Aquinon vaimo asetettiin virkaan hetkellä,jolloin maa oli vaipumassa sisällissotaan.
Alkuhurmoksesta toivuttuaan "The Filipino People",kuten Cory kutsui kansaansa, oli vaipumassa Imelda Marcosin  raamatullisesti "luvatun maansa" kanssa syvempään ahdinkoon,kuin voivat kuvitellakaan.
Corazon "Cory" Aquino


jatkuu..Vain rohkeat uskaltavat..


Ei kommentteja: