Ninoy Aquino International Airport |
Vaellus pimeydestä valoa kohti
-------------------------------------------
Malacanan presidentinlinna |
Malacanan palace premier guest house |
Niin pimenivät myöskin rouvapresidentinkin vierasmajan valot,kunnes dieselgeneraattori saatiin käyntiin.
Cory oli kansanpresidenttinä hyljännyt tarjouksen muuttaa Marcosin palatsiin,avaamalla siitä kansan nähtäväksi hirmuvaltiaan museon.
Manila näytti sodanruntelemalta ja pimennetyltä Beirutilta,jossa vilkkui vain muutama valopiste katuvalaistuksena.
Vallankumousjuonet ja vallankumouksellisten sekä niiden kavereiden nimet täyttivät päivälehtien,kuten Manila Bulletinin,Inquirerin ja Philippine Starin etusivujen otsikoita.
Vasemmisto oli tyrkyllä ottamaan vallan käsiinsä lakkojen rampauttaessa sekä julkisia että yksityisiä instituutioita. Valtion velkasaneerauksen takia rahaa ei löytynyt julkiseen eikä yksityiseen talouteen.
Taloudellinen infrastruktuuri oli murenemassa ja jopa Buendia Makatin bisnesskaupungissa oli saanut akneiset kasvonsa katupäällystysten laiminlyönneistä ,nyt tosin varojen puutteesta. Rahaisina aikoina katujen kunnostusrahat menivät kaupungintalon virkamiesten sekä urakoitsijoiden taskuihin.
South Luzon Expresswayn tulliportti tänään |
Demokratia oli huipussaan eikä PNCC:tä enää voitu ivata Philippine National "Collection" Companyksi.
Filippiinokekseliäisyydellä tulliteiden kanaverkkoaitoihin syntyi omavaltaisia ulosmenoreikiä,tekemällä ns. service roadit tukkoisimmiksi,liikenteen seisahduttua jättikoomaan.
Manilaa alettiin kutsua maailman suurimmaksi parkkipaikaksi.
Talouskasvuun ei ollut enää luottamista eikä kukaan rohjennut edes ajattelemaan mistään liiketoimen perustamisesta..
Oliko tämä se vapauden hinta Marcosin ryöstöhallinnon jälkeen?
Meidänhän piti vapaudessa panna poskeen kreemikakkua tai paeta hissuksiin Manilan kiihkeästä elämästä silloin vielä tuntemattomaan lomaparatiisiin Boracayn saarelle.
2000-luku.Makati Cityn Ayala Avenuen risteys |
---------------------------------
1983 Toyota Corona Silver Edition |
Uusien autojen dynaamisena duona ajoivat rinnakkain Nissan Stanza ja Mitsubishi Lancer "Box-type" ainoina merkkeinä,jotka pistivät päätään ylös vanhojen autojen massasta vuosina 1983-1987.
50.000 uuden auton myyntihaave leijui kylläkin pilvissä. V.1984 Ford Laserit,Toyota Corona Silver Editionit ja Isuzu Geminit tulivat käytettyinäkin myyntiin 150-prosentin lisähintalapulla uusien hinnasta täysin matkamittarilukemasta huolimatta.
1983 Ford Laser takaa |
Alakuvissa entisiä amerikkalaisten sotilaiden autoja:
1961-64 Ford Thunderbirdit Baguion Mansion Housen edessä |
1963 Chevrolet Corvette Stingray |
1962 Ford Galaxie 500 |
1970 Dodge Challenger Subic Bayssä |
Uutena piikkinä autoilijoiden perälihoissa olivat liikenneministeri Orbosin suklaapojat eli Chocolate Boys-liikennepoliisit pikasakkoineen sekä omin keltaviivakaistoin.
*Nimitys tuli poliisien kaakaomaidon värisistä univormuista
Myöhemmin kiusaksi tulivat uhkarohkeat ja kuolemaa halveksivat narkkaribussinkuljettajat.
Rikkaillakaan ei ollut kovin helppoa.
Mercedesiä himoavat joutuivat ostamaan käytetyn Toyota Cressidan taikka Crownin,jouduttuaan upouuden 1984-mallisen Mercedes W123:n jonotuslistan hännänpäähän Commercial Motorsilla.
Mersua sai vain saksalaisen taksin norsunluun keltaisena,jollaisen 1980-mallisen 200b:n "Beirutin taksimallin" itsekin ostin käytettynä niinkin myöhään kuin v.1998.
Norsunluunvärinen mersuni oli silloin jo vintageluokkaa ja auton omistajana oli ollut Commercial Motorsin omistajan liikalihava rouva,jonka perän jälki oli tatuoitunut takapenkin keinonahkaiselle polsterille katiskan malliksi.
Jussin Beirutin mersu ja sama autotallin freskossa. |
Autoin suomalaisia urakkakavereitani v.1981 Saudissa Juffalin,Saudin Mercedes-maahantuojalla tilaamaan parisenkymmentä W123-mallia erikoisheepeleillä ja dieseleillä tuontiautoiksi.Noin vuoden kuluttua "saittikonttorin" pihalla seisoi nakuttamassa pitkä jono upouusia Mercedes-dieseleitä,joista "urkumiehet" rupesivat repimään Blaupunktin ja Beckerin stereoita uusien Jubailin elektroniikkasukilta ostettujen Pioneer- ja Nakamichi-sterolaitteiden tilalle.Se oli silloista hulluuden aikaa filppiinotyöntekujöiden saadessa ilmaiseksi autostereoita,joidenka yhden hinnalla Juan de la Cruz pistäisi kotibarriossa kuukauden pituisen barriofiestan kotikylälleen grillatuin porsasvartain ja täysin San Miguel Ginebra-ginivatsoin.Nykyään Mercedes-entisöijät maksaisivat kultaa alkuperäisen Becker- ja sinipisteisen Blaupunkt-autostereon saamiseksi.
1980 MB 200b |
------------------
V.1988 urhea ja uskollinen Toyota uskalsi palata maahan Metrobankin partnerina, esittelemällä kolme vallankumouksellista konseptia:
--16-venttiilisen moottorin
--Lite-Ace MPV:n
--SUV:n näköisen AUV-mallin (Asian Utility Vehicle) Tamaraw FX:n.
1993 Toyota Tamaraw FX |
Toyotan arkkivihollisuus Mitsubishin ja Nissanin kanssa syttyi Mitsubishin esiteltyä melko pikaisesti 16-venttilisen Lancer-Galant-malliston ja Nissan Sentra Maximan. Samanaikaisesti Mitsubishin L300-van hallitsi
jokapaikan luutana,Pajeron kehitellessä kulttistatusta.
Eräs paikallinen autoverstas kokosi omaa Pajero-versiotaan nimellä Parejo (parejo,pareho,tagalog: samanlainen).Espanjaan Pajero-merkkiä ei myyty,koska nimi vastasi paskaa.
Siinä paikassa tyhjällä tontilla EDSA:n varrella,missä "Ruusuvallankumouksessa" nunnat pistelivät kukkia panssarivaunujen tykinputkiin rukousnauhojaan näpläillessään v.1986,BF Steel oli rakentamassa Robinson Galleria-ostokeskusta.
1986 EDSA-vallankumouksen nunnat |
Kadun vastapuolella Ortigas Avenuen kulmassa seisoi POEA:n (Philippine Overseas Employment Authority) toimitalo etupiha täynnään hakijoita jonottamassa lisenssiensä uudistamista OFW:iksi
(Overseas Filipino Workers).
Edsan varrella Cubaossa oli nousemassa myös kaksi uutta ostoskeskusta Megamall ja Shangri-La.Mega-nimike tuli jäämään kansan kielenjuuriin myös monina muina ajan merkkeinä kuten Manilan filmitaivaan box-office Mega Star'eissa,listaykkösiskelmälaulajien Mega Concert Queen'eissä ja King'eissä.Megatähtiä olivat Sharon Cuneta,Pop Fernandez ja Gary Valenciano..Manilan Michael Jackson..
Uudelle vuosituhannelle aasialaisesta vuosisadasta
---------------------------------------------------------------------
Iloista 1950-lukua Olongapossa,Subicin amerikkalaisen laivastoaseman naapurissa |
Iloista 1960-lukua .Angelesin Clarkin lentotukikohdan sotilaita vapaalla baarityttöjen seurassa. |
EDSA:a savuttivat Japanista ja Etelä-Koreasta uitetut kenjibussit,jotka vielä mainostivat risuaitakirjaimin Tokion ja Seoulin reittejä.
Ainoana erona v.1942:n japanilaisvalloituksesta oli,ettei busseissa toivotettu lakanoissa Mabuhay'lla (Mabuhay.tagalog--Tervetuloa) uusia isäntiä tervetulleeksi Manilan Open City'yn.
Japanilaishallinnon 100 peson seteli |
Manila,japanilainen Open City 1942 |
Ylpeästi Manilan kautta Kaliforniaan
------------------------------------------
1991 Daihatsu Hi-jet Minivan |
1991 Kia Pride. |
1993 Nissan California |
-------------------------------------
Kansan moottoripyörä |
Kirkkaaman tulevaisuuden vihreitä versoja alkoi kasvaa autoteollisuuden palmupuun oksilla uuden BOT-lain myötä (Build-Operate-Transfer).Samoin hyväksyttiin se tosiasia,että PCMP-ohjelma oli ollut täydellinen fiasko (Philippine Car Manufacture Program).
BOT tarjosi energiantuottajille rikastuttavia bisneksiä,vapauttamisen johtaessa tämän päivän kilpailukykyisille viestintämarkkinoille
BOT:n kannoilla indonesialainen Citra tarjosi uuden "taivastien" Skyway:n rakennusurakan South Super Expresswayn yläpuolelle presidentti Ramosin valtakaudella.
Presidentti Fidel Ramos |
Presidentti Joseph Estrada |
Samoin malesialainen United Engineers-yhtiö aloitti Coastal Highway-tieurakan.Tierakennusurakoissa STAR-ehdotus Batangas Cityyn (Southern Tagalog Arterial Road) katsottiin kypsäksi toteutettavaksi. Lisäksi kansainvälisen sataman rakentaminen (Subic International Freeport) elintärkeän Tipo Expresswayn kanssa Subiciin teki entisen amerikkalaisen laivastoasemakaupungin yhä vauraammaksi.
Subicista amerikkalaisten lähdettyä oli tullut disneymäinen muistomerkki vanhanajan amerikkalaisesta laivatotukikohdasta,missä Stop-merkitkin tarkoittivat pysähtymistä.
Manilan eteläpuolella tunnin ajomatkan päässä Tagaytayn vuoristokaupungista muodostui uusi "taivaspalatsikaupunki",rikkaiden manilalaisten rakentaessa kesäpalatsejaan mäille tai kokonaan muuttaessa sinne pysyvästi.
EDSA:n tungosta |
BOT:n myötä ryhdyttiin rakentamaan uutta LRT-4.paikallisjunalinjaa Pasay Citystä Quezon Cityyn,uuden kiskotien tullessa ristityksi MRT:ksi (Metro Manila Rail Transit).Rataurakan takia EDSA:lle syntyi valtaisa liikennekaaos,jolloin MMDA (Metro Manila Development Authority) keksi suman purkamiseksi "odd-even schemen",missä autoilijoita sallittiin rekisterilappujen viimeisen numeron mukaan käyttämään tietä tiettyinä viikonpäivinä. Kuorma-autoilta kiellettiin kokonaan pääsy EDSA:lle,mikä viestitteli uudesta raskaan liikenteen siirtymisestä yöaikatauluun synnytyskipuina 24-tuntia valveilla olevalle urbaaniyhteiskunnalle.
Angelesin uuden kansainvälisen lentokentän ja Subicin vapaasataman rakentamisen myötä ollaan kaavailtu raskaan rahtiliikenteen siirtämistä kiskoille.
Silti PNR (Philippine National Railways) tuntuu nukkuvan Tuhkimon untaan rahtiliikenteen parantamisessa,vaikka pitkään odotettu Manila-Bicol-matkustajarautatieliikenne oltiin elvytetty melkein moderniksi yhteydeksi Philtrancon ilmastoitujen pitkänmatkan bussien kilpailijaksi.
jatkuu..Philippines Ferrocarril..eli Filippiinien rautatiet
II maailmansodan aikainen PNR-höyryveturi |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti