lauantai 30. maaliskuuta 2013

Uhkeat ja rohkeat.Jussin manilalainen autokuva-albumi.

Ninoy Aquino International Airport

1980-2000....
Vaellus pimeydestä valoa kohti
-------------------------------------------
Malacanan presidentinlinna

Malacanan palace premier guest house
Vain vuoden kuluttua Marcosien muutettua Havaijille eli v.1987 Cory Aquinon asetuttua Malacananin presidentinlinnan vierasmajaan, entisen MIA:n eli Manila International Airportin ja uudelleen ristityn Ninoy Aquino International Airportin valot pimenivät.
Niin pimenivät myöskin rouvapresidentinkin vierasmajan valot,kunnes dieselgeneraattori saatiin käyntiin.
Cory oli kansanpresidenttinä hyljännyt tarjouksen muuttaa Marcosin palatsiin,avaamalla siitä kansan nähtäväksi hirmuvaltiaan museon.
Manila näytti sodanruntelemalta ja pimennetyltä Beirutilta,jossa vilkkui vain muutama valopiste katuvalaistuksena.
Vallankumousjuonet ja vallankumouksellisten sekä niiden kavereiden nimet täyttivät päivälehtien,kuten Manila Bulletinin,Inquirerin ja Philippine Starin etusivujen otsikoita.
Vasemmisto oli tyrkyllä ottamaan vallan käsiinsä lakkojen rampauttaessa sekä julkisia että yksityisiä instituutioita. Valtion velkasaneerauksen takia rahaa ei löytynyt julkiseen eikä yksityiseen talouteen.
Taloudellinen infrastruktuuri oli murenemassa ja jopa Buendia Makatin bisnesskaupungissa oli saanut akneiset kasvonsa katupäällystysten laiminlyönneistä ,nyt tosin varojen puutteesta. Rahaisina aikoina katujen kunnostusrahat menivät kaupungintalon virkamiesten sekä urakoitsijoiden taskuihin.

South Luzon Expresswayn tulliportti tänään
Jopa pääkaupungin kaksi ikääntyvää pikatietä NLEX ja SLEX (North and South Luzon Expressways (Silloin niitä kutsuttiin vielä Superhighway-nimillä,joista autoileva kansa pudotti Super-sanan pois kuoppien takia). ,jotka ulottuivat pohjoisessa St.Ineziin ja etelässä Calambaan,eivät selviytyneet sadetuhoista eikä murentumisista.Rikkana rokassa kansalaisjärjestöt saivat aikaan oikeuspaatöksen,ettei PNCC:llä (Philippine National Construction Co.) ole enää oikeutta kerätä tullimaksuja köyhiltä autoilijoilta.
Demokratia oli huipussaan eikä PNCC:tä enää voitu ivata Philippine National "Collection" Companyksi.
Filippiinokekseliäisyydellä tulliteiden kanaverkkoaitoihin syntyi omavaltaisia ulosmenoreikiä,tekemällä ns. service roadit tukkoisimmiksi,liikenteen seisahduttua jättikoomaan.
Manilaa alettiin kutsua maailman suurimmaksi parkkipaikaksi.
Talouskasvuun ei ollut enää luottamista eikä kukaan rohjennut edes ajattelemaan mistään liiketoimen perustamisesta..
Oliko tämä se vapauden hinta Marcosin ryöstöhallinnon jälkeen?
Meidänhän piti vapaudessa panna poskeen kreemikakkua tai paeta hissuksiin Manilan kiihkeästä elämästä silloin vielä tuntemattomaan lomaparatiisiin Boracayn saarelle.
2000-luku.Makati Cityn
Ayala Avenuen risteys
Rikkaidenkin pula-aikaa
---------------------------------

1983 Toyota Corona Silver Edition
Maan autoteollisuuskaan ei pysynyt terveenä.
Uusien autojen dynaamisena duona ajoivat rinnakkain Nissan Stanza ja Mitsubishi Lancer "Box-type" ainoina merkkeinä,jotka pistivät päätään ylös vanhojen autojen massasta vuosina 1983-1987.
50.000 uuden auton myyntihaave leijui kylläkin pilvissä. V.1984 Ford Laserit,Toyota Corona Silver Editionit ja Isuzu Geminit tulivat käytettyinäkin myyntiin 150-prosentin lisähintalapulla uusien hinnasta täysin matkamittarilukemasta huolimatta.
1983 Ford Laser takaa
Siitä huolimatta,että Delta Motorsilla oli 45 prosentin kakku liikenteessä kulkevista autoista,firman romahdus merkitsi sitä,että uusia Toyota-malleja piti tuoda maahan epävirallisista lähteistä. Jos joku ostaja halusi toista merkkiä,tämän piti kääntyä OFW-kaverinsa eli Balikabayanin puoleen.(OFW-Overseas Filipino Worker:Balikabayan-kotimaahan palaava). Saudista,ja USA:sta palanneet filippiinot yleensä toivat mukanaan uuden tuontiauton,joskin tullimaksut olivat päätä huippaavia.Tullistakin  toki selvisi tarkastajan voitelulla..Toisena autonhankintamahdollisuutena olivat Angelesin Clark Airbasen ja Subicin Naval Basen jenkkisotilaat,joidenka aamukammoissa piikit olivat vähenemässä sen hetkisestä "sortiesta" sekä ADB:n (Asian Development Bank) ulkolaiset pankkiirit,jotka olivat poistumassa maasta.

Alakuvissa entisiä amerikkalaisten sotilaiden autoja:

1961-64 Ford Thunderbirdit Baguion Mansion Housen edessä

1963 Chevrolet Corvette Stingray

1962 Ford Galaxie 500

1970 Dodge Challenger Subic Bayssä
Lisäksi Cory Aquinon People's Power-vallankumouksen nyt "Powerless People" eli voimaton kansa valitteli bussien puutteesta toimintansa lopettaneen Metro Manila Transitin aukossa.
Uutena piikkinä autoilijoiden perälihoissa olivat liikenneministeri Orbosin suklaapojat eli Chocolate Boys-liikennepoliisit pikasakkoineen sekä omin keltaviivakaistoin.
*Nimitys tuli poliisien kaakaomaidon värisistä univormuista
Myöhemmin kiusaksi tulivat uhkarohkeat ja kuolemaa halveksivat narkkaribussinkuljettajat.
Rikkaillakaan ei ollut kovin helppoa.
Mercedesiä himoavat joutuivat ostamaan käytetyn Toyota Cressidan taikka Crownin,jouduttuaan upouuden 1984-mallisen Mercedes W123:n jonotuslistan hännänpäähän Commercial Motorsilla.
Mersua sai vain saksalaisen taksin norsunluun keltaisena,jollaisen 1980-mallisen 200b:n "Beirutin taksimallin" itsekin ostin käytettynä niinkin myöhään kuin v.1998.
Norsunluunvärinen mersuni oli silloin jo vintageluokkaa ja auton omistajana oli ollut Commercial Motorsin omistajan liikalihava rouva,jonka perän jälki oli tatuoitunut takapenkin keinonahkaiselle polsterille katiskan malliksi.

Jussin Beirutin mersu
ja sama autotallin freskossa.
Mercedesit tulivat silloin vakiovarusteinaan 80-sarjan ristikudosrenkailla,ilmeisesti MB:n Singaporen tehtailta eikä Stuttgartista sekä korinvärisin pölykapselein,nelivaihteisena,ilman ohjaustehostinta sekä saksalaisin kovaa käyttöä kestävin MB-Tex-keinonahkaistuimin. Tummennettujen ikkunoiden savunharmaat muovitintit sekä vakosamettiset istuinsuojat tulivat lisähintaan.Jollei sattunut olemaan"lasikamuja" eli glassmate'ja maahantuojan kanssa odotusjonon ohittamisessa,autonostajan piti ryhtyä jonottamaan viimeistä mersumallia ADB:n pankkiireilta.Todellisuudessa Mercedesin jonotuslista Stuttgartistakin oli 12 kuukautta.
Autoin suomalaisia urakkakavereitani v.1981 Saudissa Juffalin,Saudin Mercedes-maahantuojalla tilaamaan parisenkymmentä W123-mallia erikoisheepeleillä ja dieseleillä tuontiautoiksi.Noin vuoden kuluttua "saittikonttorin" pihalla seisoi nakuttamassa pitkä jono upouusia Mercedes-dieseleitä,joista "urkumiehet" rupesivat repimään Blaupunktin ja Beckerin stereoita uusien Jubailin elektroniikkasukilta ostettujen Pioneer- ja Nakamichi-sterolaitteiden tilalle.Se oli silloista hulluuden aikaa filppiinotyöntekujöiden saadessa ilmaiseksi autostereoita,joidenka yhden hinnalla Juan de la Cruz pistäisi kotibarriossa kuukauden pituisen barriofiestan kotikylälleen grillatuin porsasvartain ja täysin San Miguel Ginebra-ginivatsoin.Nykyään Mercedes-entisöijät maksaisivat kultaa alkuperäisen Becker- ja  sinipisteisen Blaupunkt-autostereon saamiseksi.

1980 MB 200b
Vain urheille
------------------
V.1988 urhea ja uskollinen Toyota uskalsi palata maahan Metrobankin partnerina, esittelemällä kolme vallankumouksellista konseptia:
--16-venttiilisen moottorin
--Lite-Ace MPV:n
--SUV:n näköisen AUV-mallin (Asian Utility Vehicle) Tamaraw FX:n.

1993 Toyota Tamaraw FX










Toyotan arkkivihollisuus Mitsubishin ja Nissanin kanssa syttyi Mitsubishin esiteltyä melko pikaisesti 16-venttilisen Lancer-Galant-malliston ja Nissan Sentra Maximan. Samanaikaisesti Mitsubishin L300-van hallitsi
jokapaikan luutana,Pajeron kehitellessä kulttistatusta.
Eräs paikallinen autoverstas kokosi omaa Pajero-versiotaan nimellä Parejo (parejo,pareho,tagalog: samanlainen).Espanjaan Pajero-merkkiä ei myyty,koska nimi vastasi paskaa.
Siinä paikassa tyhjällä tontilla EDSA:n varrella,missä "Ruusuvallankumouksessa" nunnat pistelivät kukkia panssarivaunujen tykinputkiin rukousnauhojaan näpläillessään v.1986,BF Steel oli rakentamassa Robinson Galleria-ostokeskusta.
1986 EDSA-vallankumouksen nunnat
Kadun vastapuolella Ortigas Avenuen kulmassa seisoi POEA:n (Philippine Overseas Employment Authority) toimitalo etupiha täynnään hakijoita jonottamassa lisenssiensä uudistamista OFW:iksi 
(Overseas Filipino Workers).
Edsan varrella Cubaossa oli nousemassa myös kaksi uutta ostoskeskusta Megamall ja Shangri-La.
Mega-nimike tuli jäämään kansan kielenjuuriin myös monina muina ajan merkkeinä kuten Manilan filmitaivaan box-office Mega Star'eissa,listaykkösiskelmälaulajien Mega Concert Queen'eissä ja King'eissä.Megatähtiä olivat Sharon Cuneta,Pop Fernandez ja Gary Valenciano..Manilan Michael Jackson..

Uudelle vuosituhannelle aasialaisesta vuosisadasta
---------------------------------------------------------------------

Iloista 1950-lukua Olongapossa,Subicin amerikkalaisen  laivastoaseman naapurissa

Iloista 1960-lukua .Angelesin Clarkin
 lentotukikohdan sotilaita
vapaalla baarityttöjen seurassa. 
Presidentti Cory Aquinon läksiäislahjana.EDSA ja Roxas Boulevard saivat uudet ja pitkään odotetut  ylikulkusillat .Vuosisadan viimeisen vuosikymmenen vallankaappausten perästä tunnettiin toivonhiukkasta, maan astuessa uudelle vuosituhannelle,minkä Aasia katsoi omakseen.Nousevan auringon maa oli jo toistamiseen valloittanut saaret pysyvästi,nyt kuitenkin lujiksi koetuilla Toyota-,Mazda-ja Nissan-merkeillä.Filippiinonaiset olivat puolestaan valloittaneet amerikkalaisen Angelesissa Clark Airbasen kyljessä sijaitsevien yökerhojen ja Beer Gardenien sijasta Tokion ja Kioton vastaavat huvipaikat "Yapajuki-viihdyttäjinä" eli tanssijoina aasialaisessa ystävyys-ja avunantosopimuksessa.
EDSA:a savuttivat Japanista ja Etelä-Koreasta uitetut kenjibussit,jotka vielä mainostivat risuaitakirjaimin Tokion ja Seoulin reittejä.
Ainoana erona v.1942:n japanilaisvalloituksesta oli,ettei busseissa toivotettu lakanoissa Mabuhay'lla (Mabuhay.tagalog--Tervetuloa) uusia isäntiä tervetulleeksi Manilan Open City'yn.


Japanilaishallinnon 100 peson seteli

Manila,japanilainen Open City 1942
Mutta tilanne ei näyttänyt parantuneen  pitkien sähkökatkosten eli brown-out'ien johdosta 1990-luvulla, suurten voimaloiden konkatessa ylikuormituksesta ja huollon puutteesta.Johnny Tanin hiljaisista japanilaisista Densyo-generaattoreista tuli liikemaailman ja varakkaiden kotitalousten merkkinimi.Lisäksi luonnonvoimat koettelivat saaria v.1991 Baguion maanjäristyksellä,jolloin jopa Baguion Hyatt-hotelli sortui maantasalle betonikappaleina.Samana vuonna Zambalesin maakunnassa Pinatubo-tulivuori sylki laavaa ja lahartuhkaa aina Manilaan asti,tuhansien jäätyä kodittomiksi ja satojen kuollessa kivettyneen laharin alle kuin aikoinaan Pompeijissa Vesuviuksen purkauduttua.Syvästi katolilaiset filippiinot katsoivat Taivaan Isän kostaneen maallensa johtajiensa rikoksista sekä ulkolaisten maahantuomasta irstaudesta. Seitsemisen vuotta purkauksen jälkeen matkustaminen pohjois-Luzoniin sadekauden aikana roikkui lahartuhkavaroitusten varassa.


Ylpeästi Manilan kautta Kaliforniaan
------------------------------------------                                                  
1991 Daihatsu Hi-jet Minivan
Nissan Vanettesta tuli kuuma myyntivaltti ja Sentrasta muokattiin California-farmarimalli.Nissan samoin oli naittanut 18-venttiilisiin moottoreihin hyvin suosituksi tulleita automaattilaatikoita,Maxima syrjäytti Bluebirdin ja myöhemmin Altima Maximan.Nissan Patrolia pidettiin kalliina jeeppinä ja Nissan Power pick-up,Frontierin edeltäjänä seurasi myyntilistoilla toisena Fransisco Motorsin Mazda B220:n perässä.Fransisco Motors oli saanut alkunsa Saraon kilpailijana jeepney-malleillaan. Suzuki jatkoi Beaveristä Vitaralla ja Esteemillä,uuden eteläkorealaisen Kia-merkin esiteltyä pienen Priden sekä isomman Esteemin. Kia Pride tuli suosituksi Manilassa jopa halvemman luokan taksi- ja poliisiautoina.Daihatsu toi markkinoille piskuisen Hi-Jet-vanin,Charaden sekä Ferozan. Hi-Jet otettiin avosylin vastaan pienenä taksivaninä,joskin alitehoisena suositun Toyota Tamaraw FX:n alaluokassa.
1991 Kia Pride.

1993 Nissan California
Kansanautoista Porscheihin
-------------------------------------
Kansan moottoripyörä
CDP:n eli Car Develoment Planin luomuksena kansanautokategoriassa Hondaa oltiin pidetty karsinan ulkopuolella 15 vuotta,saadessaan vihdoin murtaa muiden japanilaisoligarkien aidan läpi Santa Rosan Industrial Parkiin valmistamaan omia mallejaan. MVDP:n eli Motor Vehicle Development Programin astuttua voimaan usea autonvalmistaja koki jäävänsä paitsioon,ja Isuzu silmäillessään AUV-markkinoita (Asian Utility Vehicle),palasi markkinoille kuorma-autovalmistajana. Eri merkkejä edustavista fuusioyhtiöistä tuli kuuma sana automarkkinoille. BMW,Mazda,Subaru,Volvo,VW,Proton,Tata,Audi,Fiat,Hyundai,Chevrolet,GM,Porsche,Ssangyong,Dae-woo,IVECO,Alfa Romeo ja Renault uusilla malleillaan seisoivat sulassa sovussa kylki kyljessä puunatuilla automyymälöiden marmorilattioilla. Yläpiikissä nettoavia asiakkaita kyyditettiin kalliisti Porscheilla jopa ulkomaisille kilparadoille kokemaan vauhdinhurmaa.Autojen rekisteröinnissä alkoivat rekisterilappujen aakkosetkin loppua konsonanttipuolella ,T-kirjaimenkin jo hiipuessa tarjonnasta.
Kirkkaaman tulevaisuuden vihreitä versoja alkoi kasvaa autoteollisuuden palmupuun oksilla uuden BOT-lain myötä (Build-Operate-Transfer).Samoin hyväksyttiin se tosiasia,että PCMP-ohjelma oli ollut täydellinen fiasko (Philippine Car Manufacture Program).
BOT tarjosi energiantuottajille rikastuttavia bisneksiä,vapauttamisen johtaessa tämän päivän kilpailukykyisille viestintämarkkinoille
BOT:n kannoilla indonesialainen Citra tarjosi uuden "taivastien" Skyway:n  rakennusurakan South Super Expresswayn yläpuolelle presidentti Ramosin valtakaudella.


                               
Presidentti Fidel Ramos

Presidentti Joseph Estrada
Valitettavasti sekin jäi keskeneräiseksi presidentti Joseph "Erap" Estradan tultua valtaan,uuden filmisankaripressan istuessa keskiyön kabineteissa kaveriensa kanssa. Vasta seuraavan rouvapresidentin Gloria Macapagal-Arroyon hallintokaudella Skyway avattiin.
Samoin malesialainen United Engineers-yhtiö aloitti Coastal Highway-tieurakan.Tierakennusurakoissa STAR-ehdotus Batangas Cityyn (Southern Tagalog Arterial Road) katsottiin kypsäksi toteutettavaksi. Lisäksi kansainvälisen sataman rakentaminen (Subic International Freeport) elintärkeän Tipo Expresswayn kanssa Subiciin teki entisen amerikkalaisen laivastoasemakaupungin yhä vauraammaksi.
Subicista amerikkalaisten lähdettyä oli tullut disneymäinen muistomerkki vanhanajan amerikkalaisesta laivatotukikohdasta,missä Stop-merkitkin tarkoittivat pysähtymistä.
Manilan eteläpuolella tunnin ajomatkan päässä Tagaytayn vuoristokaupungista muodostui  uusi "taivaspalatsikaupunki",rikkaiden manilalaisten rakentaessa kesäpalatsejaan mäille tai kokonaan muuttaessa sinne pysyvästi.

EDSA:n tungosta

BOT:n myötä ryhdyttiin rakentamaan uutta LRT-4.paikallisjunalinjaa Pasay Citystä Quezon Cityyn,uuden kiskotien tullessa ristityksi MRT:ksi (Metro Manila Rail Transit).Rataurakan takia EDSA:lle syntyi valtaisa liikennekaaos,jolloin MMDA (Metro Manila Development Authority) keksi suman purkamiseksi "odd-even schemen",missä autoilijoita sallittiin rekisterilappujen viimeisen numeron mukaan käyttämään tietä tiettyinä viikonpäivinä. Kuorma-autoilta kiellettiin kokonaan pääsy EDSA:lle,mikä viestitteli uudesta raskaan liikenteen siirtymisestä yöaikatauluun synnytyskipuina 24-tuntia valveilla olevalle urbaaniyhteiskunnalle.
Angelesin uuden kansainvälisen lentokentän ja Subicin vapaasataman rakentamisen myötä ollaan kaavailtu raskaan rahtiliikenteen siirtämistä kiskoille.
Silti PNR (Philippine National Railways) tuntuu nukkuvan Tuhkimon untaan rahtiliikenteen parantamisessa,vaikka pitkään odotettu Manila-Bicol-matkustajarautatieliikenne oltiin elvytetty melkein moderniksi yhteydeksi Philtrancon ilmastoitujen pitkänmatkan bussien kilpailijaksi.

jatkuu..Philippines Ferrocarril..eli Filippiinien rautatiet
II maailmansodan aikainen PNR-höyryveturi






Ei kommentteja: