sunnuntai 3. maaliskuuta 2013

Skoda 440 "Spartak" New Yorkissa.Jussin filmiautoalbumi.

 


1959 Cary Grant and Eva Marie Saint in North by Northwest
Skoda 440 "Spartak" New Yorkissa
-------------------------------------------------

Jos olen ollut koko ikäni autohullu,olen samalla ollut filmihullu,joten hulluuteni on tuplaantunut suuressa AAS-taudissani (Akuutti Autosyndrooma),
Jo pikkupojasta asti olen istunut elokuvateatterin etupenkillä,en keräämässä kuten kaverini nuolenpätkiä ja Coltin hylsyjä,vaan bongaamassa autoja laajakankaalta. Oikeasti niissä lännenkuvissa ei näkynyt mitään autoja,mutta ainakin niitä lännenvankkureita eli "Prairie Schooners'eja",joita kutsuttiin oikeasti Conestoga-vankkureiksi. Studebaker 1950-luvun puolivälissä oli ristinyt farmarimallinsa patrioottisella Conestoga-nimellä. Studebakerin veljeksethän aloittivat 1800-luvulla kärryntekijöinä.

1955 Studebaker Conestoga

1860-luvun Conestoga-vankkuri










Koko näkemäni filmiautoskaala on mittava,joten yritän keskittyä vain aluksi Alfred Hitchcockin trillereihin,joissa vilahteli  pikkupojan silmissä mitä mielenkiintoisimpia  automerkkejä,joita 50-60-luvuilla näkyisuomalaisessa katumaisemassa,joskin joskus halvempina malleina.


Ensimmäisenä Hitchcock-trillerinä näin kylläkin Englannissa filmatun "39 Steps"-filmin vuodelta 1960 televisioista enkä elokuvateatterissa,missä se taisi olla silloin kielletty alle 18-vuotiailta. Hitchcock oli tehnyt saman filmin jo v. 1935 mustavalkoisena,mutta väriversiossa sai katsella brittiläistä maalaismaisemaa ja pääosan esittäjiä Kenneth Morea (Mr. Hannay) sekä suomalaista Taina Elgiä lyhyyellä pakomatkalla skotlantilaisilla nummilla poliisien rengasrikkoisella Ford Zephyrillä. V.2008 tehtiin filmistä kolmas versio,jota kehuttiin etenkin ajankohdan autoista. Itse en ole nähnyt uusinta versiota eikä se kolmatta kertaa lämmitettynä enää kiinnosta.

1958 Ford Zodiac,Zephyrin luksusmalli

Ilmeisesti pian v.1960 filmauksen jälkeen Taina Elg muutti asumaan New Yorkin Manhattanille,minkä jälkeen hän näytteli vain sivuosia filmeissä sekä TV-projekteissa..Silti Tainan musikaali-ja elokuvarooliura oli värikäs sekä laaja vuoteen 2004 saakka,jolloin hänelle myönnettiin Suomen leijonan kunniamerkki..
Hän oli aloittanut 50-luvun alussa Sadler's Wells Balletissa (The Royal Ballet) Lontoossa sekä pariisinlaisessa Marquis de Cuevas-baletissa . V.1955 povikunigatar Anita Ekbergin löytänyt ohjaaja Edwin H. Kopf  löysi Tainan ja hänen Hollywood-uransa alkoi MGM:n Lana Turnerin raamatullisena pukijana Tuhlaajapoika-filmissä.
Siskoni 50-luvun lopulla leikkelivät Elokuva-Aitasta Taina Elgin kuvia ja liimailivat niitä vihkoalbumeihinsa,Itse leikkelin Uudesta Suomesta ja pappilan alakerrasta paperinkeräyksestä löytämistä das Auto Motor und Sport-lehdistä automainoksia omaan leikekuva-albumiini.

Taina Elg 1960 ja 2004


                             
1958 Vertigo
 Yleensä amerikkalaisista filmiautoista voi havaita,mikä automerkki on ollut sponsoroimassa filmausta ja oma havaintoni Hitchcockin filmeistä paljastaa Ford Motor Companyn sponssanneen monet hänen kauhufilminsä.Chrysler Corporation samoin on pysynyt rinnalla Hitchcockin filmien autokalustona.
1960-luvun vaihteen Elvis Presley-filmeissä  rock-kuningas ajeli Chrysler Coroporationin autoilla,kuten Blue Hawaii:ssa 1961-mallisella Dodge Dart-avoautolla.

V.1958 Vertigo-filmissä huimauksesta kärsineenä yksityisetsivänä näytellyt James Stewart ajelutti nättiä Kim Novakia harmaalla 1956 Desoto Firedome Spotsman hardtopilla.
Kauniilla ja blondilla Kimillä itsellään oli vihreä Jaguar MK VII-avoauto.San Fransiscon kadut olivat pullollaan filmauksen alla Fordin tuotteita,vaikka kilpailijoiden autojakin oli vahvasti edustettuna katukuvassa.
Fordillahan oli jo silloin ollut Kaliforniassa San Josen ja Richmondin kokoonpanotehtaansa.
                                                                                                           
Vertigo-Fordeja
Oikeassa kuvassa vasemmalla 1957 Lincoln Capri
Vertigo- Jimmy Stewartin 1956 Desoto Firedome Sportsman HT ja Kim Novakin
1954 Jaguar Mk VII


Vuonna 1954 filmatussa Hitchcockin Takaikkuna-filmissä otsikon mukaan olisi
pitänyt näkyä autoja takaikkunasta,mutta omaksi pettymyksekseni siinä ei edes näytetty edes kunnolla auton takaikkunaa. Kipsijalkaisen ja pyörätuolissa istuvan Jimmy Stewartin asunnon takaikkunasta myös Grace Kelly naisystävänä tiiraili kiikarilla vastapuolen rakennuksen toisen kerroksen ikkunaa,miten vaimonsa murhasta epäilty Raymond Burr,myöhemmin televisiosta tuttu Ironside ja Perry Mason kanteli kapsäkkikaupalla ulos tappamansa vaimon vaatteita ja omaisuutta.Uhrin epäilty hautapaikka oli talon takapihan ruusupenkissä.Kerrotaan Hitchcockin rakennuttaneen studioon kokonaisen vuokrakasarmilähiön katuineen ,baareineen ja kauppoineen.Kadulta näki vilaukselta ajavan edestakaisin keltainen Plymouth-taksi ja tietysti yksi Ford.
Pyörätuolielokuvista ja Raymond Burrista puhuttaessa,voin lisätä 1967-75 esitetystä NBC:n televisiosarjan ,missä Ironside sai puolestaan kyytiä 1940-mallisella katetulla 1-tonnin Ford kuorma-autolla eli poliisien Paddy Wagonilla,minkä takaovissa oli pyörätuoliramppi.




 Hitchcockin ulkomailla filmatuissa trillereissä tietenkin pakostakin katukuvassa näkyy paikallisia automerkkejä,kuten vuonna 1954 Lontoossa filmatussa Dial M for Murder (Ray Milland ja Grace Kelly) vilahteli sen ajan Austin Herefodeja ja Bedford-kuorma-autoja.
V.1955 Ranskan Rivieralla filmatussa To Catch a Thief-filmissä ranskalaisten autojen lisäksi rantabulevardilla liukuu amerikkalaisia limoja. Cary Grant entisenä jalokivivarkaana jää epäillyksi hotellissa tapahtuneiden jalokivivarkauksien takia,Häntä suojelevat vanhat sota-ajan vastarintaliikkeen kaverit rantaravintolasta.Grace Kelly näytteli yhden rikkaan amerikkalaisrouvan tytärtä hotellista.Grantin ja Kellyn välille syntyy epäilevä suhde ja Grantin palkkaama vakuutuetsivä yrittää samoin löytää todellista jalokivivarasta,joka lopuksi sattuu olemaan nuori rannalla Grantin tapaama 18-vuotias tyttö.
Grace Kelly ajelee kuolemaa uhaten mutkaisia vuoristoteitä Cary Grantin kanssa 1953-mallisella Sunbeam Alpine Mk I-avoautolla.Meidän Miss Universumimme Armi Kuusela sai samanlaisen Sunbeam Alpine- auton,joka päätyi missin mukana myöhemmin Manilaan,Filippiineille Gil Hilarion Forbes Parkin autotalliin Jaguar XK-E:n kaveriksi.
"Kuolemaa uhaten" Grace Kelly menehtyi auto-onnettomuudessa Monacon serpentiinitiellä v.1982 syyskuussa,jolloin hänen Volvonsa syöksyi rotkoon.Silloin juoruiltiin Gracen olleen verikokeiden mukaan humalassa.
V,1955 Yhdysvaltojen näyttelijöiden edustajana Grace Kelly Cannesin filmijuhlien aikana tapasi Monacon linnassa pidetyssä kuvaustilaisuudessa prinssi Rainier III:n,josta myöhemmin kehkeytyi avioliitto ja Gracesta kruunattiin Monacon prinsessa.

1952 Cadillac Fleetwood 75 ja 1953 Sunbeam Alpine Mk I
Grace Kelly ja Sunbeam Alpine

 V.1959 Hitchcock teki oikean liikenne-elokuvan,mikä veti vertoja kalustoltaan jopa tulevalle Jacques Tatin Trafic-filmille.Filmissä Robert Thornhill alias Cary Grant matkusti taikka pakeni epäiltynä Mr.Kaplanina taksilla James Mason-konnan gorillojen juovutettuna 1959-mallisella Mercedes 220S-avoautolla.Pakomatkallaan hän matkusti 20th Century Limited-junalla Chicagoon. Jossain Idahon lakeuksilla häntä maissipellossa härnättiin kaksitasoisella myrkytyskoneella ja Mount Rushmorella presidentti Lincolnin nenässä Eva Marie Saintin kanssa roikuttuaan pääsi 1955-mallisen Chevrolet 150-farmarimallin takaistuimelle.Aikoinaan Rommelia näytellyt James Mason oli filmin pääkonnana ja Eva Marie Saint tämän naisagenttina.
Itse  olen tehnyt v 1981 samanlaisen--ei pakomatkan--vaan maailmanympärilennon Northwest Orientilla Saudi Arabian Dhahranista Manilaan,Manilasta Tokion Naritaan,Tokion Naritasta Honoluluun,Honolulusta San Fransiscoon.San Fransiscosta Minneapolisiin,Minneapolisista New Yorkin Kennedylle,Checker-taksilla New Yorkin läpi Newarkiin,Newarkista Bostoniin,Bostonista Newarkiin,Checker-taksilla Kennedyyn,Kennedystä Pariisin Orlyyn ,Orlystä Helsinki-Vantaaseen ja Helsinki-Vantaalta Pariisin Charles De Gaullelle ja De Gaullelta viimein Dhahraniin.


    
1959 Lincoln,1951 Mercury
ja 1958 Skoda 440 Spartak

20th Century ja 1957 Plymouth-poliisi-
auto

1956 Dodge Coronet-taksi

1958 Ford Custom-taksi

1958 Ford Custom-taksi

1950 Dodge Pick-up
North by Northwest-elokuvan suurin ihmetys minulle oli 1958-mallinen Skoda 440 Spartak-malli Manhattanin liikenteessä ja jonka näkee hyvällä silmällä Grantin ja hänen filmiäitinsä takaa taksin takaikkunasta
En usko,että Skoda 440 ja tsekkiläisittäin "Spartaky" oli kova myyntimenestys USA:ssa.Kaliforniassakin kyllä myytiin Wartburgia ja jopa Cabrioletina.
V.1958 Popular Sciencen heinäkuun numerossa testattiin uusi Skoda 440 Spartak.
Auton sai 1.595 dollarilla Continental Car Combine-maahantuojalta.Testissä todettiin auton jäykän jousituksen aiheuttavan vaikeuksia amerikkalaisille tyynymäisen velluviin jousituksiin tottuneille perille,mutta auto näytti näppäryytensä pikkuteillä. Odotettu 35 mpg-kulutuskehaus maahantuojalta toi kaupunkiajossa pettymyksen noin kymmenellä maililla per gallona alaspäin.


1958 July Popular Science Skoda 440 Spartak test
Kuvat laajakulmassa 
Viimeisenä Hitchcockin trillerifilminä esittelen Linnut-elokuvan vuodelta 1963,missä vasta löydetty Tippi Hedren (Melanie Daniels) näyttelee Rod Taylorin (Mitch Brenner) kanssa kalifornialaisen Bodega Bayn lintukatastrofissa.Bodega Bay ihan oikeasti sijaitsee n.100 kilometrin päässä San Fransiscosta pohjoiseen. Filmin stoori lähtee friscolaisesta lemmikkikaupasta,josta Tippi,rikkaan papan hemmoteltuna tyttärenä toimittaa asianjajajatuttavuutensa luo Love Bird-häkin Bodega Bayhyn Aston Martin DB2/4-avoautollaan. Autohullulle minulle pienen kalastajakylän keskus on tupaten täynnä 50-luvun keräilyautoja huoltoasemineen ja rakennuksineen.Tippi jopa purlauttelee vuokraamalla 3.5-hevosvoimaisen Johnson-perämoottorilla Taylorin tilan rantaan lahden poikki. Rod Taylorilla oli uuden nihkeä 1962-mallinen Ford Galaxie 500.
V.1962,jolloin filmiä oltiin kuvaamassa pappilan naapuri ja meidän ns. Toini-täti,diakonissa oli käymässä Amerikassa tuomalla minulle Detroitista Ford-tehtaalta upouuden Mercury Monterey-katalogin.Olin onnesta ihan pyörryksissä,vaikka olin pyytänyt tädiltä Ford Galaxie-katalogia. Kaupungissa liikkui silloin kaksi uutta 1962-mallista Galaxieta.yksi Eklundin romukaupan ja toinen Arsan johtajan.

2005.1962 Ford Galaxie 500 HT Salon torilla

Taylorin äitinä filmissä oli muuten myöhemmin Cocoon-filmistä ja Driving Miss Daisy-leffasta tuttu vanharouva Jessica Tandy.
Jessicaa eli Miss Daisyä kuljetti  georgialaisessa maisemassa kuuluisa Morgan Freeman 1949-mallisella Hudson Commodorella.


Filmissä käytetty 1949 Hudson Commodore


Tippi Hedren ei näytellyt montakaan osaa filmin jälkeen.V.1964 hän näytteli toisessa Hitchcock-filmissä Marnie Sean Conneryn vastanäyttelijänä. Tippi tuli kuuluisaksi eläinsuojelunaisena Kaliforniassa omalla villieläintarhallaan.Linnuista hän ei ilmeisesti pitänyt,koska Linnut-filmissä häntä ihan oikeasti pääsivät kottaraiset nokittamaan.Hänen tyttärensä Melanie (Griffith) oli saanut Hitchcockilta kerran lahjaksi Tippi Hedren Barbien,mikä makasi pienessä Barbie-arkussa. Kauhun mestarilla oli kauheat lahjat!

Tippi Hedren Barbie
Tippi Hedren

Tippin Aston Martin DB2/4

Bodega Bayn rantaa

Bodega Bay

Tippi ja Johnson

Rod Taylor
V.1930 Sydneyssä Australiassa syntynyt ja Bronxissa kasvanut Rod Taylor oli mm. v.1955 Giantissa ( Rock Hudson-Elizabeth Taylor-James Dean) sivuosassa.Linnut-filmin jälkeen hän näytteli Cheyenne-TV-sarjassa,1959 Twilight Zonen episodissa "And Where The Sky was Open",1961 filmissä 100 Dalmatians,1965 Young Cassidyssä. 1990-luvulla hän vieraili Angela Lansburyn Murder She Wrotessa ja Walker,Texas Rangerissa

Ei kommentteja: