Pastori aikuisten kurapuvussa Juhart 2003 |
"Mökille lähdettyään pappilan ja kirkkokonttorin välisestä kongista Miele täpötäyteen pakattuin sivulaukuin sinisessä kaksitahtibensiinin savussa ensiksi lipaisi kipinöiden gneissisestä portinpylväästä leveän eturekisterin vekille. Rummunlyöjänkadulle päästyään äkäisellä kytkimen helpotuksella pastori soolaili kuin itävaltalainen Toni Sailer Garmisch-Partenkirchenin slalomkisoissa asvaltointikorokeppien välistä,häviämällä savuverhossa Leinon liesitehtaan toimitalon ja rautakaupan kulmasta itään Helsingintielle."
Näin kirjoitin Juhannustanssi II-blogissani isäni mökille lähdöstä kesäkuussa 1960.
Pappilan piha alkoi koneistumaan v.1960 uuden keltatiilisen seurakuntatalon noustua vanhan ja puretun punatiilisen saunarakennuksen sekä seurakunnan kelloseppä Kukkosen perikunnalta ostetun naapuritontin paikalle L-kirjaimen muotoon. Seurakuntatalon talonmies,punatukkainen ja -partainen sekä isän perustaman partiolippukunnan partionjohtaja Toivosen Jorma eli Jorkku oli myös ostanut vihervalkoisen Cezeta-skootterin.
Pian Cezetan oston jälkeen Jorkku osti beessinvärisen 1956 ovaali-ikkunaisen kuplan,jota isäpastorikin sai vimman ostaa itselleen v.1967 tummansinisen Neckar Jagst 770:n,saksalaisen pikku-Fiatin (600).
Sen jälkeen ei pappilaan ostettu kuin VW-kuplia,moottoripyöräilyaatteen jäätyä unholaan.
Muistan hyvin kuin vinguin isältä joskus v.1963,että saisin ostaa edes käytetyn Tunturi-mopon,mihin tämä ei suostunut.
Hänen Mieleensä ei saanut sormellakaan muut edes kajota.
Papeilla oli omituinen materialistinen omistuksen himo.
Kirkkoherra Savolaisen rinkeli-ikkunan pesu Juhart 2004 |
Isosiskoni Annukka oli käynyt sivusta koskemassa sormellaan sen lokasuojaa,mihin sattumalta oli laskeutunut ohimenevän auton peräimusta santaista pölyä,jolloin likasiipeen tuli mikroskooppinen naarmu.
Kirkkoherra oli vihoissaan läpäissyt tytön sormille karjumalla saarnastuolibaritoonillaan:
--Sinä sitten et koskaan tähän autoon astu!
Kuolaamani beessivalkoinen Tunturi |
Vihoissani ja kateuksissani kouluun mennessäni en edes Rummunlyöjänkadun ja Helsingintien kulmassa sijaitsevan Laakson Urheilukaupan vitriinistä halunnut katsella uudenkiiltäviä Tunturi-mopoja ja -polkupyöriä.
Koulumatkani sain polkea isän vanhalla sotapyörällä,hingatessani teryleenihousun persuuksia kiiltäviksi Lepper-satulaa vasten.
Yhteiskoululuokkakaverini uusien Pyrkijöidensä ja Tunturiensa satuloista naureskelivat minulle Salon murteella:
--Sullon kuules papinpoik satula päin perset!!!
Isäpastori leiriveikkoineen Riitusjärvellä v.1957 Juhart recolor 2013 |
Jorkku meripartiojohtajana Cezetansa ja ovaali-ikkunakuplansa kanssa Juhart fotokollaasi 2010 |
Kortsu ja Jawakaveri Torikadun ampumateltan edessä n.1961 Juhart 2011 |
Muutamaa vuotta aikaisemmin 50-luvulla Japani tunnettiin vain halpojen peltilelujen valmistajana ja kimonoteetytöistä.
Vasta v.1979 pääsin taas Gileran makuun---en sen satulassa---vaan kansainvälisten motocrossajojen englanninkielisenä kuuluttajana Kavilannummella. Italialainen Gilera-talli sattumoisin lahjusteli minua lippareilla ja punaisilla teepaidoilla,mitkä kylläkin oli promokamaa kaikille "paddockissa" työskenteleville.
1960-luvun lopulla näki kaupungin kesäisessä katukuvassa enää harvassa brittimoottoripyöriä,modarikavereiden vingutellessa Hondia,Suzukeita,Kawasakeja ja Yamahoita ns."pillurallissa" Helsingintien ja Turuntien päästä toiseen.
1968 Prätkällä Penan Saluunan kulmalla |
1960-luvun alun yleisimmät moottoripyörät katukuvassa ja ympäristömaakunnassa olivat itämaisia Jawoja,Cezetoja,IFA:n ja IC Planetan länsi-DKW-kopioita.
Keskikoululuokkakaverilla ja tulevalla Saloran siivoustoimen työnjohtajalla ja arkkivihollisellani Vaaran Pasilla oli itävaltalainen Puch-moottoripyörä,jota Laakson urheilukauppa myi Puch-moottoristen Tuntureiden ohella.
Pasi sattui olemaan isäni Leiriveikoissa partiopoikana.
Isäni kylläkään ei koskaan luottanut Pasin isään Olli Vaaraan,Y-vakuutuksen vakuutustarkastajaan,kutsumalla tätä "vakuutusvaaraksi.
Pasissa oli isänsä luonteenpiirteitä,etenkin kieroilussa.
Yhteiskoulun parkkipaikka,Jawasakki, Maaselän Antsan 1957 Chevrolet Bel Air ja rehtori Siitonen 1951 Vanguardinsa edessä Juhart thumbnail 2010 |
1956 Jawa-lehtimainos |
1958 Puch-esittely |
1960.Tunturi- ja Puch -esittely |
1937.Tivolin akrobaattimodaristi Harrikkansa kanssa Juhart thumbnail 2010 |
Vasemman kuvani harrikka-akrobaatti on omaa fantasiaani eikä liity suomalaisten tivolien eikä sirkusten surmanajoihin.
Amerikoissa kylläkin Harrikoilla (Harley-Davidson) ajeltiin akrobaattiajoja,missä pyörän päällä kolmiossa toistensa hartioiden päällä seisoi kymmenisen kuolemaa pelkäämätöntä uhkeata ja rohkeata.Venäjällä puolestaan IC Planetalla sirkuksissa ajoivat sirkuskarhut.
Teddypojat vastasivat suomalaisia lättähattuja ja pärinäpoikia jo 1950-luvulla ja Modit koulupoikia,joiden isillä oli paksusta lompakosta varaa ostaa skoottereita.Ampiaisperäinen Vespa oli suosituin ja Lambretta-,Puch-,.ASE Capri-,Cezeta- sekä Manet-skoottereitakin näkyi kartsalla,vaikkakin kypsyneimpien miesten työmatkakulkuneuvoina.
Isäkappalainen oli ollut ennen Miele-kevytmoottoripyöräonnettomuudessa pastori Aslak Zidbäckin kyydissä,pappien hurautellessa mustissa kaftaaneissan ja kirkkoeedeneissään Lambrettalla ojaan.
Pärinäpojat ja pärinätyttö kipsalla Juhart 2010 |
Proteesijalkaisena hän kyllä pystyi ajamaan skootteria.
1956 Lambretta LD 150 |
Minustakin tuli v.1977 Lambrettan omistaja,ostettuani yhdestä romukaupasta snellmannilla 1956-mallisen kaksisatulaisen Lambretta LD 150-mallin.Maalasin sen Taunuksen metallihopealla,koneen vaatimatta muuta kuin puhdistuksen.Rekisteröitynä kerkisin ajamaan sillä pari vuotta,kunnes myin sen ennen Saudiin menoa kaverilleni ja skootterifäni Jukka Tähkäpäälle,jonka kanssa kasvoin pappilan pihassa.
Hänen isänsä Veikko oli seurakunnan nuoriso-ohjaaja.
V.1967 isäkappalaisen ostettua omakotitalokesämökin Kemiön Kiilan kylästä vanhalta Mickelssonin pariskunnalta,löysin Mickelssonin papan työkalusuulista vanhan 50-lukuisen ja kolhon näköisen 1954-mallisen Maicomobil-skootterin.Se oli niin suuri ja leveä,etten kunnolla saanut sitä pystyyn. Teknisesti vielä taitamattomana ja vanhoista skoottereista vielä täysin pihalla.myin sen siskonmiehen kaverille suomusjärveläiselle Korennon Olaville.Jälkeenpäin sain kuulla Olavin kunnostaneen sen ja kertoneen skootterin moottorin olleen 197-kuutioisen vauhtihirmun.
1954 Maicomobil MB200 (197cc) |
Rasvarin Pioneeri Juhart 2010 thumbnail |
Olavi oli Suomusjärven puheliain kundi,jonka suusta kerran tunnissa tuli ulos sanat "Kyl maar".
Mitsillä eli satapiikkisellä MZ:llä itsekin opin ajamaan 60-luvun puolessavälissä Hirsjärven rantaa hipoilevalla santatiellä pöksytehtaan kesämökillä.Samaan piikkiin voidaan laskea,että ensikerran sain ajaa autoakin kortitta,Lammervon Jukan antaessa minun kokeilla housutukun tulipunaista Ford Thames-pakettiautoa,sitä ns.viistoikkuna-Anglian jakeluautomallia,minkä ovien alareunat kaarsivat takaa omituisesti ylös. Mitsissä oli jalkavaihde ja Thamesissa lattiakeppivaihde.
Lambrettani jälkeen minulle ei enää siunaantunut mahdollisuutta kaksipyöräisen motovelosipeedin ostoon päädyttyäni Saudin aroille ja lopulta Manilaan.
1962.Manilan Western Police Districtin Metrocomin VW-poliisiauto ja Vespa-perhe nykyään Roxas Boulevardilla,silloin vielä Dewey Boulevardilla. Juhart 2012 |
Manilassa Molave Subdivisionin naapureillani oli kyllä moottoripyöriä,kuten lähinaapurillani Butchilla,joka autojen lisäksi leikki japanilaisilla kaksipyöräisillä. Butch oli paikallisen DPWH:n (Department of Public Works and Highways) eli Tie-ja vesihallinnon piiri-insinööri,jolle valtion virkamiehen tavoin oma tasku oli lähimpänä kuin valtion kassan,otettuaan aliurakoitsijoilta vastaan rahapalkintoja.
Autot ja moottoripyörätkin vaihtuivat tämän talon etupihalla yhtä nopeasti kuin talon kerroksia lisääntyi valtion harkkotiileillä,sementeillä ja työntekijöillä puoli-ilmaiseksi.
Toinen kulmanaapurini ja "Glassmateni" eli Lasikaverini Bernie Abejuela,entinen Magnolia-maitotuotekonsernin kotimaan myyntipäällikkö, yksissä illanistujaisissa San Miguel Ginebra-lasin takaa kertoi nuorena myyntitykkinä 1960-luvulla omistaneensa Bemarin eli BMW 35R-moottoripyörän.
Nyt eläkepäivillään hän ajoi ruosteista 1975-mallista Toyota Corollaa.
1964 Quezon Cityn poliisivolkkari. Samanlainen kuin Manilan Metrocomin |
Erään kerran töihin ajaessaan Bemarillaan Metrocomin punainen VW-poliisiauto oli pysäyttänyt hänet Dewey Boulevardilla.Manilan kuuluisalla rantabulevardilla,jonka nimi myöhemmin muuttui Roxas Boulevardiksi,maan kuuluisan kansallissankarin Manuel Rpxasin mukaan.
1890-luku Amiraali George Dewey |
Amiraali Dewey taas tunnettiin Espanja-Amerikka-sodan amiraalina,joka ampui Manilan lahden pohjaan koko Espanjan armadan.
1959 Kuuluisa koomikko Chiquito ja Ducati |
Autosta astui iso poliisimies kysymään häneltä ajokorttia.
Bernie tarjosi paidantaskustaan ajokortin.
Seuraavaksi poliisi kysäisi osaako kuljettaja hallita moottoripyörää ja näyttää,miten vaihteet menevät päälle.
Bernien polkiessa jalkavaihteita poliisi laski samalla:
--Uno..dos..tres....quarta!!
Bernie huudahti takaisin,ettei Bemarissa ole kuin 3 vaihdetta.
Poliisi huusi takaisin:
--Quarta--not QUATRO,you stupid!
Quarta merkitsi pientä lahjoitusta poliisilaitokselle
Quarta tagalogiksi vastaa myös vaihtorahaa...
Juhart moottoripyöräkuvitusta
-------------------------------
God Bless America and Harley Juhart 2005 |
Baguio Igorot Scooterista Juhart 2012 |
Harley-sivuvaunu Salon Länsi- rannassa 1920-luvulla.Taustalla tohtori Kärjen talo Juhart 2012 |
On The Road Again Juhart 2012 |
Brando ja Triumph Juhart 2005 |
Easy Riders Juhart 2012 |
Highway Hill Choppers Juhart 2011 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti