1956.SSO:n palaneen osuuskaupan purkukuormurit ja Zetor 25 Juhart 2010 |
Toimittaja Mike Walsh sattumoisin oli testannut taas kerran kaksi Porschea...mutta suureksi hämmästyksekseni ....ei niitä nykyään huippukalliita 356- eikä 911-malleja,vaan kaksi kirkkaanpunaista
Porsche Allagaier Master Diesel niittokoneella |
Porsche Junior |
Keräilytraktorit,Walsh kertoo, herättelevät tunteitamme yhtä paljon kuin superautot.
Itse olen vähän väliä autolehtiä ostaessani napannut mukaan WH Smithin kirjakaupasta jonkun keräilytraktorilehden vanhojen aikojen muistelemiseksi "koeajoistani" traktorien pukeilta.
Kuten Walsh kertoo,monet hänen kirjoituksensa lukevat mahdollisesti naputtelevat välittömästi läppäristään eBayn sivuille skrollatakseen edullista Massey-Fergusonia keräilyautojensa jatkeeksi.
Minulle kyllä riittäisi pieni Porsche-traktorin pienoismalli diecast-mallikaappini vaatimattomalle traktorihyllylle yhden harmaan 1:43-skaalan 1917 Fordson F-mallin ja toisen 1:25-skaalan punaisen,tuntemattoman kiinalaisen valmistajan modernin ja nimettömän lelutraktorin jatkeeksi.Aikoinaan minulla niitäkin oli ollut kerättynä enemmän,mutta huushollin muutossa Manilasta Lontooseen jääneet varastoon. Loput nostalgiatraktorikokoelmastani olen ikuistanut vuosien varrella kuvituksiini.
Panen ilman mitään aikajärjestystä ja lataamieni omien traktorikuvieni mukaisesti kokemuksiani traktorien parissa 1950-60-luvuilta,jolloin pienestä pakosta ja jopa myöhemmin omasta tahdostani kauppalalais-kaupunkilaispoikana paiskin maatöissä.
Variksen Eero,Bedford KJ sekä kalkin- levitys-Valmet 703 1960-luvun lopulla Juhart 2010 |
1950-luku.Agronomi Erkki Variksen Valmet 20 ja Wartburg puuklapisavotassa Juhart 2010 |
Ylävasemmalla olevassa kuvassa edesmennyt siskonmieheni seisoo harmaan "Nokka-Petterinsä" alias Bedford KJ:n novella.Kuorma-autoa käytettiin kalkin haussa Förbyn kalkkitehtaalta Särkisalosta ja kuvan Valmet 703:a perniöläisten isäntien peltojen kalkinlevitykseen.Olin Eeron hanttimiehenä "kalkkipetterinä" kesäisin opiskelujen välissä.
Rukkasella vain pyyhkäistiin korkin päältä lehmänlantaa pois makua pilaamasta.Yläoikealla Eeron isän,Agronomi Variksen Valmet 20,"piikkilanka-aidankiristäjä" ja hänen itsekeksimä polttopuun halkaisupyörä.Käyttövoima tuli Valmetin ulosoton siivapyörästä rättiremmillä suoraan hälläpyörän akselin siivapyörään.
1960-luku Traktorimarssi "makjapruukitehtaalle" eli Salon sokeritehtaalle. Juhart 1990 |
Salolainen Volvo BM Bison juurikastraktori |
Sokerijuurikasnaatteja saapui silloin ympäristöpitäjistä traktorikuormakaupalla Zetorien,Fergusonien,Valmettien,International Harvesterien,Deutzien,MANien,Fordson Majorien (myös Dexta),Fiatien ja Belarusten rohmulaitaisilla peräkärryillä sekä kuorma-autoilla tehtaan naattiaumaan ja paluukuormissa isännät kuljettivat lehmilleen oksennukselta haisevaa juurikasleikettä kantturoilleen appeeksi.Kauppala haisi käyntiaikana lokakuulta joulukuuhun juoppojen imelältä oksennukselta (silakkamarkkina-aikaan ihan oikealta ykältä) ja makealta melassilta.Itse olin työskennellyt sokerijuurikasprosessin molemmissa päissä.ensiksi sokerijuurikkaan harvennuksessa Elomaan tilalla Inkereellä 1960-luvun alussa ja 1970-luvun alussa sokeritehtaan juurikaslaboratoriossa sokeri-ja multaprosenttien ottajana sekä leikekuivaamon hoitajan apulaisena.Isännät kiroilivat sateisia syksyjä,jolloin naattien multaprosentit ylittivät sokeriprosentit ja juurikkaat aumassa pestyinä muuttuivat porkkanan kokoisiksi.
Salon sokeritehtaan purku 2000-luvulla |
Käyntikauden jälkeen pääsin syklooniasentajan apulaiseksi,jonka kanssa korjattiin ja vaihdettiin sykloonin laakereita.Isoruuvinen syklooni keikkui päidemme yläpuolella taljojen varassa. Kerran jopa otin rahanhimossani urakan kaverini kanssa valtavan ison happosäiliön pesussa,jolloin olimme tukehtua happokaasuista.Jouduin välittömästi sairaslomalle valtavasta kurkkukivusta ja keuhkonahdistuksesta.Kolmen päivän sairasloman (vastaa armeijan vapaana palveluksesta) perästä tulin takaisin töihin hinkuhyskämäisessä köhässä.
Hurjasteleva vanna-Taunus. Taustalla pellolla Massey-Harris kyntämässä. Juhart 2010 |
1949 Fordson ja 1948 Checker A2:sta pilkottu pick-up heinätöissä Juhart 2010 |
Maalaismaisemaan olen pannut punaisen Massey-Harrisin kyntämään pellolle.
Yläkuvassa palvelee 1949-mallinen Fordson N-mallin Major heinäkuorman vetäjänä.Peltoautona vieressä on 1948-mallinen Checker A:sta pilkottu kotimainen pick-up.
Minulle ja muille salaojittajille rouva-agronomi Elomaa Inkereen tilalta toi peltoautollaan,uudella ja syvänsinisellä 1964 Peugeot 404:llä kahvit ja korvapuustit peräpellolle,missä isännän valvonnan alla salaojitettiin kaasuöljyn harmaannuttamalla Fordson Super Majorilla.Siellä opin Majorin ison takarenkaan suojassa miesmäisesti sytyttämään pikku-Partnerin kourakupissa,kuten salaojittajat holkki-Työmiehensä.Tilalla sain ensimmäistä kertaa opetella ajamaan uudella ja harmaansinisellä pikku-Zetorilla (Model 3045),mikä tuntui pienestä koostaan huolimatta järeämmältä kuin vanha idänvihreä ja äänekkäästi papattava 25-malli.
Zetor 25 Juhart 2004 |
Zetor 25 Diesel Salon torilla |
Zetor 3045 |
Rouva-agronomin Peugeot 404. Taustalla David Brown- ja Fordson Major-traktorit heinäpellolla, Juhart thumbnail 2010 |
--Polis,polis,potatis,gris!
Volvo BM Bison kyntämässä |
Karl Andersson pisti minut muokkaamaan (Hacka på svenska) melkein horisonttiin yltävää peltoa isolla punaisella BM Volvo Bison-traktorilla.Traktoria ei ajettu tilan suuliin edes öiksi,vaan odotteli aamuisin kuskiaan pellolla.Peltoautoksi minulle annettiin rouvan 1960 Volkswagen Kupla,jolla sain eväskasseineni ajella santatietä väärällä puolella.Muokkauksessa sai ajella Bisonilla päivätolkulla edestakaisin loppumattomalla pellolla.
Ruotsi vaihtoi oikenapuoliseen liikenteeseen v.1967. Anderssonilla oli iso peltisuuli täynnä antiikkisia traktoreita,puimurteita ja muita maatalouskoneita.Maakoneiden hankintaa varten hän oli ostanut Arvikasta läheltä Norjan rajaa "patanokka"-Volvo-nupin lavettitrailereineen.
Volvolla,joka oltiin muutettu EPA-traktoriksi,sain ajaa körötellä 30 kmh-vauhdilla Örsundsbrohon päin isännän seuratessa 1961-mallisella harmaalla Mercedes-Benz 220S:llä perässä.Joka 50 km:n jälkeen vaihdoimme kuljettajanpaikkaa.Mersun takapuskuri silloin melko nuoressa autossa oli jo happaman sianpaskan hajusta ruostunut läpi.
Sama rakennus 30-luvulla Tähti-Kinona |
1950-luku Traktoauto Salmenrannassa |
1990-luku .Traktoauto ja VW-edustus Vilhonkadulla |
Iso Massey-Ferguson-puimuri ja brittiläisvalmisteinen IH-traktori B-275 eli "Natikka" 1960-luvulta. Juhart 2010 |
Vteraanin saluutti Juhart 2004 |
V.1919 Henry perusti traktoritehtaan Irlannin Corkiin.
V.1929 Ford lopetti Yhdysvaltojen traktorituotannon vahvemman IH:n edessä ja v.1933 Britanniassa Manchesterin kokoonpanotehdas auto-ja traktorituotantoineen muutti kaakkoon Essexin Dagenhamin tehtaalle,mistä Fordsonia valmistettiin vientiin kaikkialle maapallolla.
Neuvostoliittoonkin perustettiin Fordson-tehdas,missä Fordson-mallien valmistus lopetettiin v.1932,itäystävien kopioitua tuotantoonsa Universal Farmallin.
1940-luvulla Fordsonin Yhdysvaltojen tuotanto aloitettiin uudelleen Harry Fergusonin suunnittelemalla Fordson 9N-mallilla.
V.1938 Henry Ford teki yhteistyösopimuksen kultaisella kädenpuristuksella brittiläisen Harry Fergusonin kanssa kolmepisteisestä vetoakselikytkennästä maatyökoneille.
1938 Fordson-traktoriesittely Salon Automyynti Oy:n edessä Juhart |
1946 Ferguson TE-20 |
Systeemiä käytettiin ensiksi Fordson 9N-mallissa.V.1941
Fordson oli tehnyt niin paljon muutoksia ja samalla suunnittellut uusia muutoksia traktoriinsa,että nimi vaihdettiin takaisin Fordiksi.
Harry Ferguson suuttuneena selkänsä takana tehdyistä muutoksista erosi avioliitosta Fordin kanssa.
Uuden Ford-traktorin mallinimeksi tuli 2N Yhdysvalloissa,vaikka Dagenhamin tehdas Englannissa jatkoi Fordson 2N:llä.
Harry Ferguson takaisin sumuisille saarille palattuaan ryhtyi valmistamaan aivan Ford 9N:n kaltaista traktoriaan Ferguson-merkkisenä ja jota Suomessakin tunnetaan Harmaa-Ferguna. eli TE-20-mallina.
Fordson Major ja Polle heinätöissä-. Alkuperäinen versio. Juhart 2010 |
1965 Salon messut ja David Brown-esittely Ukkomestari-kaivurilla |
Entisöity Fordson Major |
1960-luvulla talvisin kaupunki heräsi aamuisin traktorien papatukseen talonmiesten alkaessa kolaamaan etu-ja takalevyillä yöllä satanutta lunta katukäytäviltä.Tavalliset lumikolat raskaassa nuoskalumessa olisivat olleet hyödyttömiä etenkin suurempien liiketalojen tonttien ja katuosuuksien puhdistamisessa.
Talonmiehille aika näytti olevan kallista,että lumen puskemisen perästä pääsisivät joko Valion baariin Turuntiellä tai Asemakadun ja Vilhonkadun kulmabaariin pullakahveille kello 8 vaihtamaan ajatuksiaan raskaista lumitöistä traktorin kopissa.
Talkkaritkin alkoivat lihoamaan ja veltostumaan traktorikannan lisäännyttyä.
Maaseudulla traktoria pidettiin myös kauppa-ajoneuvona isäntien timpuroidessa taakse nostolaitteen päälle laudasta pienen lavan,jonne sai istutettua myös emännänkin.
Zetor Kokkilan lossilla Juhart 2003 |
Viikottain ajoin talon Fordson Majorin peräkärryllä kaikki viikolla kerääntyneet pahvilaatikot Vuohensaarentien päähän jättömaalle,missä paloi sellainen ikuinen tuli kuin Kremlin tuntemattoman sotilaan haudalla.Sitä pidettiin silloin kaupungin kaatopaikkana.
1960 ca.SSOn Maatalousosaston piha Porsche-traktorein, leikkuupuimurein ja kylvövälinein jene. |
Pahvit kyllä liukuivat vilkkaasti ikuiseen tuleen...kuten myös perälauta.mikä sekunneissa paloi poroksi.
Takalaudasta jäi muistoksi vai mustuneet rautavahvikkeet.
En tainnut olla "Takavaloa" parempi .. ja joka ryhtyi tapauksesta kutsumaan minua "Takalauraksi"
Pikkukundina minulle kaverit räkättivät Salon murteella:
--Pikku-Jussi pan sormes lauran rakoon!!
Isompana en kylläkään styylannut yhdenkään Lauran kanssa...
Viimeisen niiton jälkeen Juhart 2004 |
Iltalypsy peltikorjaamolla Juhart 2003 |
Edith,Konrad ja Oliver Juhart 2004 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti