1970. 1965 Toyota Corona taksi Avenida Espanjan tulvassa |
KINGS OF THE ROAD
----------------------------------
Manilan calesa-hevostaksi |
V.1904 Santa Cruzin silloisessa Manilan bisneskaupunginosassa Levy Hermanosin perustamassa Estrella del Norten Automobile Palacessa myytiin ensimmäisiä Hupmobileja myös taksikäyttöön,joista alkoi vakaa amerikkalaisen vuokra-autokannan kasvu,joka lopulta pysähtyi v.1942 kaupungin japanilaisvalloitukseen.
1909 Estrella Automobile Palacen Hupmobile-mainos |
Escolta Streetillä Sta. Cruzissa japanilaisten pakkotakavarikoimia manilalaisten autoja. |
Lakad-verbi tagalogissa merkitsee kävelyä.
Manilan callejoita ja avenidoja hallitsivat 30-luvulla jitney-tyyppiset American Austin Bantam Autocalesat sekä Willys Autocabit .Perusajatuksena niissä oli sama "takaa ladattava" sisäänmeno sekä pitkittäin asennetut penkit.Nämä palvelivat siten peruskuljetusmuotoina lisääntyvälle filippiiniläiselle "masalle" eli köyhemmälle kansanosalle.
Manilan aiemmasta taksihistoriasta ei olla paljoakaan kirjoitettu,etenkin 20-30-luvuilta,mutta II Maailmasodan päättymisen synnyttämästä jeepneystä ollaan väsätty runoja,proosaa ja jopa taidekirjojakin melkein joka tarpeeseen.
Jeepney kuuluukin osana filippiinojen kulttuurihistoriaan.
Jeepney Wash Juhart 2002 |
Kirkon ohittaessaan hän tekee aina ristinmerkin,mutta vastakohtaisesti kaihtaa korttelin perhesuunnittelukeskusta.
Samoin tekee manilalainen "kotsero" eli taksikuski,joka kukittaa kojelaudan päälle asentamansa Mama Maryn ja El Ninjon pystin tuurinsa alettuaan katukauppiaalta ostamallaan makealta tuoksuvalla sampaguita-leillä.
Kerrotaankin,että manilalainen jeepneykuski ja taksikuski yleensä olivat aloittaneet kotserouransa ensin calesa-hevoskuskina.Ajotyylinsäkin hän oli saanut calesaponin valjaissa.Calesa eli caramato ja caratella olivat viime vuosisadan vaihteessa Manilan katujen ensimmäisiä hevostakseja.
1932 American Bantam BMC-taksifirman Autocalesa Juhart 2003 |
1933 Willys 77 Autocab Juhart 2003 |
American Bantam , Willys ja DKW
------------------------------------------------
1941 American Bantam Boulevard Delivery |
Autot olivat kooltaan pienehköjä.sopimalla hyvin yleensä pienikokoisten manilenjojen kuljetukseen.
Vielä tänäpäivänäkin manilalainen ottaa kyydin pienellä Toyota Corolla-taksilla,joskin malli on kasvanut vanhan isomman Coronan kokoiseksi .
Corollasta tulikin 60-70-80-lukuisten Toyopet-Toyota Corona-taksien jälkeen suosituin taksimalli.Toyota-moottorit olivat sitkeitä ja itsekin hankin 90-luvulla Manilan Marikinassa tehtyyn Feroza-kattoiseen Toyota Land Cruiseriini Coronan 3R-moottorin tilalle Japanista maahan tuodun Corollan 4K-koneen,joka jopa liikutti kevyempänä katumaasturia nopeammin.
.
1938 American Bantam Autocalesat ja Calesa- hevostaksi |
Motorisoitu Autocalesan ensimmäisen malli keksittiin Manilassa edustavan saksalaisen DKW Ag.v.1932 etuvetoisesta ja kaksitahtisesta Transporter-mallista (DKW F1 Kastenwagen) ja uskon American Bantamien sekä Willysten samoin olleen rakennetun pakettivaunu-alustoille,joissa vain etuosan pellit laitteineen olivat asennettu tehtaalla.
Manilalainen Bachrach Motor Works rakensi DKW:istä kevyempiä Autocalesoita.
30-lukuisissa Manila-kuvissa Willys-malleja näkyy runsaasti Autocabeinä sekä oikeina Taxicabeinäkin.
1931-32 DKW F1 Roadster |
1938,1933 Willys Autocab oikeassa reunassa |
40-lukuisissa Manila-valokuvissa niitä ei enää näy katukuvia täyttämässä. Vasta 10 vuotta sodan päättymisestä v.1954 samainen taksiyhtiö kehaisee lehtimainoksessa ostaneensa ison Studebaker Champion-fliitin.
Studebakereita oltiin koottu Manilassa jo 20-luvulta asti ja tuhansilla Studebaker-sotakuorma-autoilla ja weapons carriereillä kenraali MacArthur valloitti maan takaisin Yhdysvaltojen kansainyhteisölle.
1940 Manila Yellow Taxi Cab Co. Inc: in Willys Overland Escoltassa. |
Fordia myi aluksi santacruzilainen Teal Motor Company ja Manila Trading & Supply Company.
Dodgen edustajana oli aiemmin mainittu Estrella Auto Palace Escoltassa.
1920 Manila Trading & Supply Companyn T Ford mainos |
1930 Estrella Auto Palacen Dodge Brothers mainos |
1939 Golden Cab Ford Standard Juhart |
1950 Manila Yellow Cab Co:n Ford Custom Juhart |
1954 June 17 Evening News-Manila Yellow Cab Companyn Studebaker Championit |
-----------------------------------------------------------------------------------
40-50-lukujen manilalaisessa liikenteessä vilkkui katukuvien pohjalta enemmistönä amerikkalaisia autoja.
Eurooppalaiset mallit aloittivat nurkanvaltauksena bensiinisyöppöisten jenkkiautojen markkinoilla jo 50-luvun alussa. Taksikalustoksikin hankittiin amerikkalaisten Fordien,Chevroletien.Studebakerien,Packardien jne. lisäksi eurooppalaisia valtamerkkejä,kuten Austin A55 Cambridge,Hillman Minx sekä Ford Taunus 17M.
1950 Studebaker Champion taksi |
1939 Golden Tacicab Com Ford Custom |
1954 Studebaker Champion taksi |
1958 Avenida Rizal.oikealla 1958 MB 180d,keltainen 1957 Standard 8 ja keskellä 1955 Chevrolet taksi |
1960 Manila International Airport ja 2 Austin A55 Cambridge-taksia |
Suezin v.1955 öljykriisi oli pakoittanut autoilijoita siirtymään pienempiin ja taloudellisempiin eurooppalaisiin merkkeihin.
Keskiluokan perheen tallissa nakutti jo Mercedes-Benz 180 D ja Manilan poliisivoimatkin sekä taksifirmat liukuivat silloisella Dewey Boulevardilla dieselmersuilla.(Nykyinen Roxas Boulevard).
Paikallinen Universal Motors v,1961 alkoi kokoamaan Mercedesiä maahantuonnin sijasta.
1957 Mercedes-Benz 180b.Dieselmalli näytti samalta |
Mercedesin ensimmäiset 180D-mallit tuppasivat keittämään tropiikin kuumuudessa ja vasta 60-luvun alussa neljännen sukupolven dieselmersut 190D ja 200D suuremmin jäähdyttäjin pääsivät eroon keittämisestä ja kuljettajat pystyivät nauttimaan bulevardiajosta jälkiasennetuilla kojetaulun alle sijoitetuilla japanilaisilla Denso-ilmastointilaitteilla..
Amerikkalainen taksikalusto näkyi senaikaisten kuvien ja postikorttien perusteella olleen väreiltään jopa täysin mustia. Manila Yellow Cabit taasen tietysti keltamustia..Kaksivärisyys paistoi kerskuvan muodikkaana jopa mustavalkoisina sekä oranssinmustina. Amerikkalaistyylisesti cabien katoilla loistivat taksivalot.
Mustiin takseihin kuuluivat myös Austin A55 Cambridget.Morris Oxfordit,Mercedes-Benz 180D:t ja Hillman Minxit.
1957 ca.Manila Avenue.Taustalla pari MB 180d taksia ja Packard-taksi |
1966 Manilan Luneta Parkin edustan takseja. 1957 Austin A55 Cambridge ja pari Toyopet Coronaa |
N.1960.Austin A 55 Cambridge ja 1987 Ford Custom-taksit Corriodon kulmassa |
Yllättäen manilalaiset taksiyrittäjät tällä kertaa ottivat pseudoamerikkalaiset ja leluautomaiset japanilaisvaltaajat avosylin vastaan.
Manila ei ollut silloin yhtä suuri kuin nykyään lähes parinkymmenin kaupungein.
Quezon City oli vain esikaupunkialuetta ja Makati City aavaa viidakkopeltoa.
Nykyinen EDSA oli silloinen Highway 54.
Sodanjälkeisessä Liberation-riemussa miesmuodissa oli IN pitää armeijamallista khakiasua ja MacArthurmaisia pilotti-Raybaneja nenällään kansanluokkaan katsomatta.Vielä tänäpäivänäkin jeepney- ja taksikuski tiirailevat mustissa pilotti-Raybaneissa yläosasta tintatun tuulilasin läpi liikennetukosta..Amerikkalaisuus näkyi lisäksi katujen ja teiden varsille rakennetuista Caltex-asemoista.
II japanilaisvaltaus eurooppalaisamerikkalaisille markkinoille
-------------------------------------------------------------------------------------------------
1966 Kartimar kauppakeskuksen eurooppalaista autokantaa.Etuvasemmalla Fiat 1500,keskellä Hillman Super Minx-taksi,oikealla Ford Taunus 17M ja takana Mercedes-Benz 180D-taksi |
BMC:kin ja Rootes perustivat oman edustuksensa Manilaan.
Kotimaisen kokoonpanon sai ponkaisemaan presidentti Marcosin asettamat korkeat tuontitullit ja korkeampaan kotimaisuusasteiseen pyrkivän autoteollisuuden kehittäminen.
1965 Makatin Ayala Avenue.Vasemmalla Ford Cortina Mk1-taksi. Oikealla Vauxhall Victor 101 Estate. |
Demetrio Dumez, presidentti Diosdao Magapacalin kaveri, toi maahan Peugeot 403 ja 404-malleja bensiini- ja dieselmoottorein.
Ysmael Steel alkoi tuomaan Fiat Millecinqocentoa eli 1500-mallia sekä Multiplaa.
Kuuluisa arkkitehti C.C. Castro ryhtyi myymään Goggomobiliä ja Glasia Castro-merkkisinä.
Hahn-perhe jo kuuluisana BMW-moottoripyöräedustuksesta aloitti varovaisesti myymään BMW-autoja.
Poliisitkin saivat alleen BMW R35-moottoripyöränsä.
Takamaoottoriset Renaultitkin saivat oman ostajapiirinsä.
1964 Toyopet Corona MkII-taksi |
1960 Toyopet Tiara Corona MKI |
Toyopet Tiarasta,myöhemmin Coronasta ja Datsun Bluebirdistä tuli suosittuja taksiautoja.Japanilaisissa autoissa oli vakiovarusteina sellaisia ihmeitä,joita eurooppalaisissa malleissa sai vain lisävarusteina,jolloin japanilaisia autoja katsottiin paremmin rahan "väärtinä".
19967 Gil Puyat Avenue.Ford T Hotrod, 1967 Chevy Impala,Private Jeep ja Datsun Bluebird 1200-taksi. Juhart 1987. |
1964 ca.Quezon Cityn liikennettä. Vasemmalla Hillman Super Minx taksi ja MB 180D |
1965 ca.Cubao Manila ja Toyota Corona-taksi |
1969 ca. Makati City.Vasemmalta Hillman Super Minx-taksi. Ford LTD ja Toyota Corona MkIII-taksi |
1964 ca.Highway 54.Vasemmlla 1962 Ford Galaxie ja oikealla 1964 Isuzu Bellett |
jatkuu II osassa 70-80-luvun Manila-taksit...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti