Tarvontie 60-luvulla |
V.1967 Tarvontietä oltiin rakennettu Helsingin Munkkiniemestä Veikkolaan asti ja koko moottoritien pituus oli kasvanut 14 kilometriin.
V.1956 aloitettu Tarvontien ensimmäinen osuus Munkkiniemestä Espoon Gumböleen oli valmistunut 16.12.1962.
Vasta v.1971 Tarvontietä jatkettiin Nummenkylään ja Lohjanharjulle asti ja nykyään koko pätkää kutsutaan pelkäksi Helsinki-Turku-moottoritieksi.
Minulle tuli tämän v.1967 Hesan reissun perästä tilaisuus toiseenkin Tarvontien läpiajoon siskonmieheni ohjamassa harmaassa Volvo Amazonissa joulukuussa 1969.
Joulukatu Helsingissä 1959 |
Reissun syynä oli Hartwallin Lapin Kulta VA (Viisi A)-joulukaljakorien ostaminen jostain Helsingin ALKO:n liikkeestä,koska kotikaupungin Vilhonkadun ALKO:sta sellaista vahvaa 5:den tolpan kaljaa ei saanut.Muistaakseni sinä vuonna keskioluen vapauduttua Lapin Kultaa sai "viisitolppaisena" vain lyhyen ajan.Uusi kolmen tolpan keskikalja oli liian pliisua joulujuomaksi. Yleensähän suomalaiset eivät kestä joulun viettoa selvinä..
Janoisella voi olla pitkä matka Lapin Kullan huuhtomiseen,joskaan ei ihan Lappiin saakka!
Munkkiniemen kreivi ja Campensplatsin bussiasema
Volvo 144DL-taksi,poliisi-Transit ja Dodge Dart Mannerheimintien ja Esplanadin kulmalla |
Autohulluna tietenkin bongailin bussin ikkunasta Hesan liikennettä,missä takseinakin pidettiin uusia mustia Volvo 144DL-malleja,Dodge Darteja sekä Plymouth Valianteja.
Poliisikin oli saanut Niilo Tarvajärven Mainos- TV:n Hamsteri-tarrakeräyksellä paljon uusia valkoisia Plymouth Valianteja,yhteensä 58 eri merkkistä poliisiautoa,jotka luovutettiin Senaatintorilla poliisiylijohtaja Fjalar Jarvalle 14.05.1967.
Kotikaupunkiin niitä ei kylläkään saatu,mutta poliisilaitoksen vanha Mustamaija 1954 Ford F-100-kalteriauto oli vaihtunut uuteen sapelilogoiseen Ford Transitiin ilman "Hamstrausta".
Helsingin linja-autoasema ca.1955 |
V.1938 valmistunut linja-autoasema ei ollut muuttunut ulkoasultaan paljoakaan 50-luvulta,,,ehkä hieman rapistunut kovasta käytöstä.Linja-autoaseman naapuriin oltiin v.1936 rakennettu funkistyylinen väliaikaiseksi basaari-varastorakennukseksi tarkoitettu Lasipalatsi nykyistä Sokosta vastapäätä Mannerheimintiellä.Kampiksi alue nimitettiin vasta v.1959 ja sanan ruotsinkielinen alkujuuri oli lähtöisin Campensplatsenista.
1956 Suurlakkolaiset linja-autoaseman Shellillä |
Marsalkka Mannerheimin patsas oikeutetusti seisoo asiaankuuluvasti lähistöllä.
V.1956 Linja-autoasemalla pidettiin myös suurlakkoa,missä mielenosoittajat yrittivät estä linjaliikenteen kulkua sekä bensiinin tankkausta asemaseudun Shell-huoltoasemalla.
Stokkan kulmalta Makkaratalon kulmalle
Ylitin kasseineni Mannerheimintien Stockmannin kulmalla Kaivokadulle.Risteyksestä minulla oli olympialaivuodelta joitain 1952 hyviä muistoja ja kipeitäkin muistoja vuoden 1955 syksyltä,kun pänttäsin Aapiskukosta tai Meidän lasten Aapisesta aakkosia,harjoittelemalla tavaamista opettajan viivoittimen näpäyksistä näpit punaisina Harjavallan kansakoulun 2:lla luokalla samaisen Stokkan kulman värikuvan alapuolisesta teksistä..ON SYK-SY..SA-TAA....
Kaivokatu 6:ssa ja Keskuskadun kulmassa oli valmistumassa uuden City-Centerin Makkaratalo. Erikoisen nimensä se oli saanut makkaramaisen pullean kranssin kiertäessä rakennusta ensimmäisen kerroksen päällä.
1960 Stockmannin kulmalla |
Keskuskadun kulmalle jouduin kävelemään rakennustyömaan lautakonkia pitkin olkapää edellä kuin John Wayne lännenkuvissa ballerinan askelin,etteivät kiireiset helsinkiläiset kävelisi päälle..
Muistan myöhemmin 70-luvulta,että olisin käynyt
Sieltä kerran ennen Kuopion dieselmoottorijunaan vaihtoa isä osti minulle yhdestä lehtikioskista Aku Ankka ja Metsäpalo-sarjakuvalehden.Asemaravintolan kuppien ja lautasten kilinä soi vielä tänäänkin tinituksen lisäksi korvissani.Sisäsilmässäni voin yhä nähdä Järnefeltin komean Koli-freskon ravintolan seinältä...
Harmaan Ateniemen värikkäät taiteentekijät
Sähkökatkos Helsingin Rautatieasemalla Juhart 2012 |
Samanlaisia melko huonokuntoisia rakennuksia tapasin myöhemmin v.1971 Viipurista kauppapoiston yo-luokan Leningradin ekskursiolla..
Kaupungin lisääntyvä saaste oli tummentanut Ateneumin fasaadia,jonka tummanharmaan seinän takana koulutettiin väri-intoisia kuvaamataidon opettajia,mainosgraafikoita,tekstiilitaiteilijoita jne.
Pikajuna Turusta saapuu raiteelle 2! Juhart 2001 |
Ulkoiset kulissit taiteentekoon eivät kovinkaan inspiroineet.Taideteolliseen oli muistaakseni sisäänkäynti Keskuskadun puolelta.
60-luvun Ateneum Kaivokatu 2-4 |
Kukin hakija kantoi kassissaan omat piirustus-ja maalausvälineensä.Valtio ei silloin tarjonnut ilmaisia taiteentekovälineitä sisäänpääsykokeisiin,vaikka Ateneum oli siirtynyt v.1965 sen omistukseen.
Minulla oli jenkkikassissani varalle kynäkotelollinen Faber-Castellin eri B-pehmeyksisiä lyijykyniä,vesivärikitti,rapidografi ja kimppu pensseleitä plus A2-kokoinen vesivärilehtiö.
Loput tarpeet piti tulla vasemmasta kädestäni ja mielikuvituksesta. Hakijatkin näyttivät omituiselta "Sortin sakilta".Osa näytti tyypilliseltä teininuorilta,lyhyttukkaiset pojat teryleenihousuissa,nailonpaidoissa ja pullovereissa,tupeeraus- kampauksiset tytöt vekkihameissa ja villapuseroissa.
1966 Käpy selän alla- näyttelijät |
Totisten ja vihaisten nuorten suusta olisi voinut kuulla kuiskauksen Halkolan laulusta.."On tässä kaupungissa vaikeaa!"
Jälkimmäinen osa olisi sopinut Eikan pumppuun ja Lönrootin patsaalle mielenosoittamaan USA:n ydinaseiden riisunnan puolesta pasifismitäkyisissä jenkkiarmeijan univormuissa ja Woodstockin hapsullisissa hippikuteissa.
Minä kuuluin ensimmäiseen joukkoon suorissa teryleenihousissa,lyhyessä tukassa,mokkanahkaloufereissa ja vakosamettijakuissa.
Itseäni en voinut laskea silloin miksikään radikaalinuoreksi,eikä minusta sellaista tullut edes myöhemminkään,vaikka tulevaisuudessa kihlasinkin 1969 Turussa patamustana papinpoikana taistolaisen kommunistiopiskelijatytön,Sinikan,joka sinä kesänä työskenteli uuden Ylioppilaskylän Ikituuri-ravintolan kyypparina.Koko kihlaus päätyikin omalta osaltani Moukan Tuuriksi,
Isä yo-lakissa 1934 lähdössä Iisalmesta Helsinkiin opiskelemaan. Saattajina Ukki,Arvo ja Arvi-veljet ja Aune-sisko |
Hänestä tulikin lopulta Jumalallinen näyttelijä,jonka parrasvalona tumman lainepään yläpuolella saarnapöntössä valaisi sunnuntain jumalanpalveluksen saarnalehtiötä 20-wattinen kattovalo, äänentoistona toimiessa pieni bakeliittikuorinen mikrofoni,jonka toisto kaikui poukkoillen kirkon kahdesta graniittiseinäisestä laivasta kymmeniä kertoja.
Herran Sana ainakin sai oikeata vahvistusta toistollaan!
Koko karsintaviikko meni minulta yhdessä putkessa Ateneumin harmaaseinäisten salien katveessa.
Ohjelmaan kuului lyijykynäsketsaukset ikivanhoista roomalaisista kipsipysteistä,vesivärilaveeraukset,hiilityöt ja kollaasiteokset,joista viimeisimmässä piti käyttää kaikkia käsillä olevia materiaaleja luomuksen koostamiseen.
Kollaasiteoksissa monet jo aiemmin mainostoimistoyötä kokeneet osasivat koota teoksensa kaikenlaisesta mielikuvituksellista paperisälästä tupakka-askien ja suklaatankojen tinapaperein ja värikkäin pakkaussellofaanein.Kiivaan olkapäiden yli kurkkausten seurauksena suurin osa pyrkijöitä oli väsännys samankaltaisia abstraktisia tinapaperisäläkollaaseja..Kuvataiteessa kuten kirjallisuudessakin kaikenlainen lainaaminen oli sallittua.
Nikita in Modern Art Gallery Juhart 2005 |
Ihailin amerikkalaisia värikkäitä ja rohkeita mainoksia,kun Suomenmaassa lehti- ja julistemainokset polkivat 50-lukuisissa mustavalkoisissa tyyleissä.V.1967 kevään penkinpainajaisten alkuvalmistelujen aikaan yo-luokkamme sai lainaksi Salon Seudun Osuuskaupan somistajan studion eikä sekään verstas materiaaleiltaan käsittänyt kuin valkoisia ja eri värsiä mainoskartonkeja.Kova merkkaritussin käyttö oli somistajan plakaateissa vakiona.
Akateeminen Keskuskatu
Mummo Ankka Keskuskadulla Juhart 2012 |
Minä löysin itselleni aarreaitan Keskuskadun Akateemisesta kirjakaupasta,minne sisään astuttuani painotuotteiden erikoinen aromi sai melkein huippaamaan päästä...
Se tehosi minuun paremmin kuin algerialainen viini taikka hashissätkä.
Kirjakaupan yläkerrasta löysin tekniikan kirjallisuuden osaston,mistä löysin amerikkalaisen nidoksen A Fordin historiasta alkuperäisin studiomainoskuvin.
A Fordista vara-autotaiteilijaksi
Vauhdikas A Ford Juhart 200 |
Se A Ford-kirja minulla oli pitkään v.1980 saakka,kunnes Ex-rouvani kaappasi koko kirjastoni pesänselvityksessä itselleen.Minä olin silloin jo lentänyt työn perässä kauas itämaille,
A Ford minulle vielä tänäänkin on maailman kiinnostavin auto.A Ford pani alulleen sisuksissani oikein urakalla piirtämään ja maalaamaan autokuvia.Halusin päästä ihan Amerikkaan asti Fordin suunnittelukonttoriin piirtämään oikealla pystyssä seisovalla isolla konepiirtäjän pöydällä luomaan uusia Ford-malleja.Olin jopa kerran osallistunut Topekasta tilaamani Mechanix Illustrated-lehden nuorille tarkoitettuun kilpaan piirtämään itse suunnittelema vauhdikkaan näköinen tulevaisuuden auto.
Taisin tehdä jonkinlaisen mutaation Corvettesta ja Ferrarista kilpaehdotukseksi.
1960 Wartburg-mainos |
1958 Hillman Minx-mainos |
Jokin amerikkalaispoika vei palkinnon kädestäni.
Olin aiemmikin osallistunut poikien autopiirustuskilpaan silloisessa kotikauppalassani v.1957,kun Helsingintiellä sijaitseva Mäki-Auto ilmoitti paikallislehdessä kilvasta,kuka pojista osaisi piirtää näköisimmän uuden Wartburgin.
Pääsin hopealle eli 2. sijalle enkä enää ollut kauppalan paras autotaiteilija.
Olin kai tainnut amerikkalaisella mainoshapatuksella leventää ja pidentää Warrea silloisen vallalla olevan tyylin mukaan,missä jopa brittiläisissäkin automainoksissa pienehkö Hillman Minxikin näytti isolta maantielaivalta pienikokoisin ja iloisin kuljettajin sekä matkustajin.
Niin siinä Taideteolliseenkin pyrkimisessä kävi,että pääsin haussa vain varalle,jolloin aloin kutsumaankin itsäni vain varataiteilijaksi. Uudelleen hakua en enää kerinnyt ajattelemaankaan enkä odottamaan mahdollista varapaikan aukenemista,kun armeijaan astuminen oli edessä lokakuussa ja sitä ennen viimeiset yo-kirjoitukset reputusaineista.
Valkolakki tulikin päähän lopulta cumlauden papereilla 9:llä puoltoäänellä,mikä minusta oli hyvä saavutus hyvin vähäisellä lukemisella...
Seuraavaksi selkään pantiin armeijan reppu.
Vasta Russarön rannikkopatterilinnakkeella v.1968 keväällä aloin harrastamaan uudelleen taiteentekoa piirtämällä karikatyyrejä kapiupseereista.
Patterin varapäällikkö luutnantti Laine oli eräs rantapyssyaiheisten kollaasikarikatyyrien tilaajista.
Minusta luutnantti Laine oli jo arvostettu vanhempi 27-vuotias kantaupseeri,itse ollessani vain 20-vuotias varusmiesalikessu...Nyt taaksepäin katsellessani kummatkin olimme silloin vielä pojannulkkeja..
Armeijasta ja sotaisista aiheista ei jäänyt itselleni yhtään taideteosta tallelle,joten vanhemmalla iälläni piti maalata aiheesta omat versiot portofoliooni.....
Sotakuvista eri stoorissa..
Saksalainen 88mm Itko ja venäläinen vääpelin Mosse Juhart 2010 |
Marski rintamalla Juhart 2012 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti