2014 Mini Cooper S |
Osta Mini..päivän nimi ja Osta Maxi..autoja kaksi!
--------------------------------------------------------------------------
2000-luvun Mini BMW:n omistuksessa näytti pullistuvan ja voimistuvan,mutta sisätiloiltaan se pysyi yhtä ahtaana kuin BMC:n isoveljensä.
V.2014 Mini Cooper S:ä voitaisiin hyvällä syyllä kutsuakin Maxi Cooper S:ksi.
Voitaisiin sanoa,että siitä oli tullut enemmän saksalaisempi mustalla nahkaverhoilullaan kuin Reeperbahnin ilotyttäret "lihamainosikkunoissaan" .Uusi Mini Cooper S muistuttaa enemmän nykypäivän retromallista 80-luvun viihdeluolaa mustin nahkapenkein kuin priimaluokan lehmännahkaista olohuonekalustoa.
Austin 1100 brittiläisenä Panda-poliisiautona |
1100:n perusidea oli sama kuin Minillä,mutta siihen tiputettu Hydrolastic-jousitus sattui olemaan pehmeämpi kuin pikkubroidilla.Kun Minin muodot pohjautuivat käytännöllisyyteen,niin 1100 sai Pininfarinan muotoileman sirolinjaisen korin. Kokonaisuudessaan 1100:sta tuli loistomenestys.Paljon ennen saksalaisten Brittien saarten uudelleen valloitusta Borgward-tehdas 60-alussa ennen uppoamistaan oli suunnittelemassa 1100-sarjan kokoamista Saksanmaalla.Yritys jäi kylläkin prototyypin asteelle.
Borgward Austin 1100 proto |
Suomenmaahan ei sellaisia silloin saatu...siis kaksiovisia.Kaikki Suomeen maahan tuodut Austin ja Morris 1100-mallit olivat neliovisia perheautoja.Jenkkilässä MG 1100:a mainostettiin brittiläisenä sähäkkäänä pikkusporttimallina.
1965 MG 1300 mainos |
Myöhemmin 1100-mallia saatiin myös isommalla 1300-koneella ja mattamustalla maskilla varustettuna.
A.F.Aaltosen onnistui myydä aika monta 1100-mallia kotikaupungissani Austinina ja Morrisina.MG 1300-malliakin joku sattui ostamaan pääkaduille näyttöajoon.
Britanniassa 1100:sta tuli esikaupunkilähiöiden perusauto samaan aikaan,kun Suomessa kiilloteltiin hartaina uusien Moskvitsh Elite- ja Skandinavia-mallien peltejä omakotitalojen kotipihoilla.
1100 oli hauska ajettava ja se näytti nätiltä.Se mahtui omakotitalojen ja rintamamiesten sodan jälkeen rakennettuihin pieniin autotalleihinkin ja siihen sai mahtumaan kokonaisen kasvavan pikkuperheenkin,.
Se oli käytännöllinen ja älykkäästi konstruoitu pikkuauto,josta perheelliset tykkäsivät..ainakin siihen aikaan.
Nykyään muistetaan vain sen katseita keräävä ja huomionkipeä pikkuveli Mini!?
Oikeastaan 1100-sarjaa oltaisiin voitu kutsua Midi-sarjaksi Minin ja Maxin välillä..
Leyland Sherpa |
Austin Mailer 1300 |
Maakrapu Austin ja Morris 1800 sekä Maxi
-----------------------------------------------------------------
1969 Austin 1800 |
Auton nopeusmittarina toimi 60-luvulla monista muista eurooppalaisista autoista tunnettu nauhamittari ja Maakravun sai paikoitettua kromikahvaisesta sateenvarjokäsijarrusta.Auton keulaan poikittain asennettiin E-sarjan 1.8 litrainen moottori ja matkaamista pehmensi vanha tuttu Hydrolastic-jousitus.
V.1965 se nimettiin Euroopan vuoden autoksi.Rahapussin paksuudesta sitä 1964-75 myytiin Austin-Morris 1800:nä,Wolseley 18-85:nä,Austin-Morris 2200:nä sekä Wolseley Sixinä.Tanskassa mallia myytiin Morris Monacona.Brittilipun alla yksi Maakrapu ylitti toiselle sijalle Lontoo-Sydney Maratooniajoissa v.1968.
1973 Austin Maxi Mk II |
Monessa muodossa Maxi edusti järkevän perheenisän tila-autoa.
Ulkonäöltään se oli yhtä seksikäs kuin rakennustyömaan roskalava,mutta samalla yhtä käytännöllinen ja tilava. Alec Issigonisin ansiosta British Leyland oli noussut ylös montusta yhden maailman ensimmäisen viisiovisen mallin (Hatchback) ansiosta.Sen takaovista ja peräovesta sai mahtumaan ison joukon matkustajia,matkapakaaseja,huonekaluja..ja mahdollisesti jopa virtahevon poikasenkin.
1973 Cortina 2000E |
Silti Cortinan omistavalla isäpapalla oli suuria vaikeuksia ajaa kaupungin Peppursuon kaatopaikalle takakontti ja takapenkit pullollaan vanhoja kuvalehtiä, säkeittäin nurmikonleikkausjätteitä ja vanhaa piironkia yhdellä heitolla.No..Austin Maxillahan se kävi,joskin sen moottori kärsi heinänuhasta ja astmanpoikasesta,jolloin pykälän päällesaamiseksi tarvittiin melkein isompaa pajamoskaa..
Maxi oli todellakin yksinkertainen.järkevä ja lievästi eksentrinenkin..päinvastoin kuin isäukko..
Soitelleen sotaan Austin Allegrolla,kun Morris jätettiin Marinan laituriin
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1975 Austin Allegro |
British Leyland valitettavasti korvasi sen v.1973 Austin Allegrolla,joka ei vastannut yhtäkään edellistä hyvettä.Allegro vastasi suoraa juoksua jalkapallokentän läpi ja takaisin sekä potkaisua omaan maaliin.
1970-luku ei ollut dynaamisten perheautojen loistoaikaa..ei ainakaan British Leylandillä.VW Golf,Renault 16 ja Alfa-Romeon Alfasud olivat näyttäneet,miten pienen etuvetoisen auton ajaminen oli nautittavaa eikä mitään työtä.Allegron pyöreä laiskiainen tuli osoittamaan,miten BL oli mistannut mahdollisuutensa. Britit kutsuivatkin autoa Lentäväksi Siaksi.
Allegron suunnittelija Harris Mann joutui kamppailemaan auton alkuperäistä muotoa modifioimalla pulleammaksi kustannusyistä mm.korkean E-sarjan moottorin ja suuren Marinasta perityn lämmityslaitteen takia. Mann myös suunnitteli uuden BL Princessin kiilamaisen korin. Allegro sai myös 1100-sarjan Hydrolastic-jousituksesta kehitetyn Hydragas-variaation.
Allegron neliskanttinen ratti |
Kotikaupungissakin liikkui muutama Allegro,muttei siitä koskaan tullut mikään myyntimenestys.
Satuinpa kerran ruokatunnille menossani Fiat 127:n kanssa v.1976 talvella ajamaan Salorankadun ja Mariankadun risteyksessä upouuden Allegron perään. Syynä oli,että Allegron ajaja empi risteyksessä mihin kääntyisi keskikaistalta..kääntymällä silti oikealle.Minä paukautin jarrut pohjaan ja juuri jäätyneessä risteyksessä Fiat liukui kuin vasara hamarapää edellä Allegron perään. Ilmeisesti Allegron kuski oli vetäissyt neliskanttisesta ratista oikealle voimalla päätymällä eteeni. Allegron peräpuskuriin ei tullut painaumaakaan,mutta Fiatin muovinen kennomaski meni palasiksi. Allegron kuski manaili minua syylliseksi,koska olin peräänajaja,häipymällä kuitenkin kiroillen tiehensä,koska jarrujäljet osoittivat hänen olleen kääntyessään väärällä kaistalla.
Siitä lähtien inhosin kaikkia Allegroja ja niiden ajajia.
Vaikka heikkopeltisen Allegron takapuskuri oli kovaa terästä,niin British Leylandin pulskat kokoonpanijat viettivät puolet työajastaan tehtaan ulkopuolella laulamassa ammattiyhdistysiskulauluja ja Työnorjaa vaatiessaan reilua palkkaa sekä pehmeämpää vessapaperia,kun minä ja kuuluisan kotikaupunkini televisiotehtaan nauhatyöntekijät valmistimme huippulaatuisia väritelevisioita brittiläiselle Granada Televisionille.
Britti-isä Allegron ostaessaan tiesi vähintään,ettei hän ollut karannut ulkolaispirujen leiriin,jossa oli pahana tapana valmistaa sellaisia hyvän näköisiä autoja,joita ostajakunta todella halusi.
BL:kin oli aikoinaan valmistanut sellaisia,mutta sitten korvasivat ne tällaisella.
Morris Marina (1971-1980)
------------------------------------
Morris Marina |
Sillä ei ollut etuvetoa eikä nestejousitusta kuten muilla BL:n valmisteilla,jolloin BL:n suunnittelukonttorissa päädyttiin muovailemaan täysin simppeli henkilömalli kiilaksi Fordin myyntisektorille.BL jopa varasti yhden Fordin suunnittelijan muokkaamaan Marinasta yhtä sävyisän näköisen kuin Cortinasta.
Periaatteessa sen piti olla ovelan suunnitelman,mutta kun raha oli tiukassa,niin uusi Marina ilmestyi näyttämölle v.1971 uusissa kuteissa vanhan 1948 esitellyn Morris Minorin rungolle puettuna.Kustannussyistä takavetoinnen Marina ei saanut edes McPherson jousitusta.
Virtaviivaisuudesta ei voitu puhua ja miksi auto piti vielä ristiä purjehdusaiheiseksi pienvenesatamaksi?
Jos uuden auton ostaja olisi halunnut kokeilla, miltä tuntuisi ajaa hiukan sannoitetussa jääkiekkokaukalossa,niin Marina tulisi automaattisesti vastaukseksi.Marinan aliohjattavuutta voisi verrata pikkulapsen opetteluksi rullaluistimilla. Omituisesti kyllä Marinan suosio Brittein saarilla osoittautui suureksi v.1973,pääsemällä toiselle paikalle myyntiluvuissa Ford Escortin perään
1973 Morris Marina 1,8 TC Fastback |
Ford puolestaan oli kokeillut sitä kauemmin.
BL:n olisi pitänyt pysyä älykkäässä teknologiassaan ja lopettaa näyttelemästä hölmöä,kun lopussa päätyi tekemään itsensä typeräksi.
Myöhemmin Marinalle tehtiin kasvonehostus nimeämällä se lisäksi Italiksi,mikä osoitti,ettei vanhaa kumiteräsaapasta voida kiilloittaa kenkäplankilla. V.1980 Ital sai teleskooppijousituksen säilyttämällä kuitenkin vanhat vääntövartensa,mikä ei parantanut lainkaan auton aliohjattavuutta.
Televisiotehtaallani know-how-osaston yhdellä suunnitteluinsinöörillä oli pliisunsininen Morris Marina 1.8 TC fastback.Ihmettelin miten nopeasti kehittyvää elektronikkatekniikkaa asiantunteva insinööri oli päätynyt niin antiikkiseen automalliin.Tutkiessani joskus ohimennen Ankkalinnan hallintorakennuksen parkkialueella paikoitettua inssin Marinaa,ihmettelin miksei BL edes viitsinyt investoisa pehmustettuun kojetauluun,mikä näytti enemmän ryppylakatulta muovilta.
80-luvulla Marinan vanhentunutta perinnettä jatkettiin Austin Maestrossa sekä Montegossa.
..jatkuu...Herätys prinsessan unesta..Austin Princess ja muut kiila-autot
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti