Checker- ja Ford Customline-taksit HOPin pankin kulmalla. Keskellä 1936 Ford Fordor. By Juhart |
Olen kollannut Auto Tradereitä ja joka kuukautena ostamani American Cars-lehden myyntipalstoja Customlineja,joita löytyy myytävänä Briteissä melko harvakseltaan,,ja kovaan lähes 10.000 puntaan..mihin minulla tuskin on varaa senioriukkona. Pari Customlinea on mennyt ohi suuni n. 5000 punnan kategoriassa ,joista yksi sijaitsi Irlannissa ja toinen Skotlannissa.
Myyntikuvista irlantilainen kaksiovinen Customline oli lievästi kustomoituna varustettu Mercuryn lättäpääkasilla ja skotti-Customline sattui olemaan taasen helmoista ja pyöränaukoista himmeleinä..ja varustettuna kansiventtiilikutosella..Mielipiintymänä sen pitäisi olla neliovinen taksimalli,vastoin nykyroddarien kaksiovisuus- ja hardtop-makusuuntaa. Korvissani olisin halunnut lisäksi kuulla sen lättäpääkasin hurinaa,jota vaikkukorvaisena pikkukundina pidin melkein tuutulauluna,perheeni ajaessa Oksasen Customlinella Fammu-tädin Myllymäen mökille Merikulmalle..istuessani takapenkillä vanhempieni välissä jyrsimässä Musta Pekka-lakritsipatukkaa .
Vielä 70-luvulla hotrodaatteen kulkiessa polvihousuissa Suomenmaassa neliovisia jenkkejä haukuttiin Neekeriautoiksi tai Door Slammereiksi.Nykyään neekeri-sanaa ei saa tipauttaa huuliltaan vahingossakaan julkisuuteen .koska Black Life Matters-jengit voivat lynkata sinut...jopa Musta Pekka-lakritsipatukan järsimisestä..
Customline-projektien kuljetus alas Lontooseen olisi taasen maksanut lisästerlinkejä,jota minulla ei ole sattumoisin liikaa..saatika autotallipaikkaa..vaikka niitä olisi itä-Lontoossa tarjolla sopuhintaan..
Postcode lotteryn onnetarkaan ei ole suosinut minua kuin 10 punnan kuukausivoitoilla..eli pitää jatkaa unelmointia..
Pirssitolpan 49 Plymouth ja 50 Ford Custom |
Tässä 70-luvun alussa maalaamassani kuvassa Somerikon 51 Custom seisoo Keskuksen kulmalla. Muita Fordeja vasemmalla Salon Lihan 50 Fordson Thames E83W-paku ja oikealla Fordson Thames 7V-kuormuri |
1951 Automyynnin Ford-raskaskalustoesittely |
brittiläisiä Anglioita,Prefectejä,Fordson Thamekseja,Tradereita,Consuleita ja Zephyreitä jne..
30-luvun lopulla Automyynti myi amerikkalaisia Fordeja ja Lincoln Zephyreitä,sodan jälkeen 1949-54 F-sarjan kuorma- ja pakettiautoja, Mercuryitä,Ford Customeja ja Customlineja,
1955-57 Amerikan Fordeja ei näkynyt paljoakaan kuvioissa ilmeisesti amerikkalaisen laman ja suomalaisen tuontisäännöstelyn johdosta.Laulava Lihapulla alias Virran Olavi kylläkin toi New Yorkista privaattituontina yhden Fairlanen.Olalla taisi olla oikea 1952 Customline aiemmin lauluautonaan.
1958-62 taas myytiin Fairlaneja,Couriereja ja Galaxieita..jonka jälkeen jenkkimallit alkoivat hiipumaan katukuvasta.Yksi Thunderbird sattumoisin kuului katukuvaan.
V.1965 Grönroosien autokouluun vielä ilmestyi kouluautoksi punainen Mustang..
Ruohosen 1958 Fairlane-taksi |
1959 Ruohosen 58 Fairlane Ylikulman Perniön Osuukaupan myymälän edessä |
1958 jenkki-Ford ei kantanut perätaulussaan pyöreitä takavaloja,vaan kahta paria suorakaiteen muotoista punaista kurkkupastillia.
1959 ostin itselleni oman 1959 Ford Galaxien Suvannon lelukaupasta Postinkulman kyljestä.
Se oli Revellin 1959 Ford Galaxie 500 Skyliner Retractable Top-koottava,joka vaikealla kokoamisella polystyreenliimasta jäykkänä ei laskenut kattoaan alas,kuten aidot Retractablet,joidenka monimutkainen katonnostolaitteiston sähkömoottorisysteemi yleensä reistaili.
Galaxie pölyttyi vuosia kirjahyllyssäni katto pystyssä 56 Buick Riviera hardtopin vieressä Humbrolin punavalkoisena pitkään Pikku Jättiläisen ja Mitä-Missä-Milloin-opusten välissä..
1957.Hellatehtaan portilla.Minä maanittele- massa kissanpoikaa Ford Big Jobin alta, Juhart |
1960 Leinon 60 Ford Courier ja taustalla Leinon "Armi" eli Armstrong-Siddeley Star Sapphifre, Juhart |
Toinen Leinon pojista ajeli poikkeavasti valkovihreätä 1960 Armstrong-Siddeley Star Sapphirea.Leino liesitehtaan kuorma-autokalustona oli beessinväriset ja mustalokasuojaiset Fordin F-sarjan Big Jobit,joskin aiemmin tehtaalla oli ollut käytössä "lehmänselkä"-Fargoja.
1960 Ford Custom..valtion leijonarekiserinen virka-auto Helsingissä.. ....jatkuu... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti