1990. Adventures of Ford Fairlane by Renny Harlin |
1953 Ford Customline-taksi |
Ford Customline on minulle jäänyt jo pikkukundista asti jonkinlaiseksi märäksi uneksi,koska kotikauppalani sillankulman taksikopin edessä niitä seisoi ainakin kaksi kappaletta..pirssikuskien Oksasen ja Lundenin 1952-mallista.Lundenin poika Markku oli vielä keskikoulussa luokkakaverinani,jolloin lukion kynnyksellä tiemme erosivat,Markun suunnistaessa poliisikouluun ja minä kohti ylioppilaskirjoituksia.
Ilmeisesti Lundenin 1952 Customline |
Valitettavasti palatessani kesäillan seesteessä vaimoni ja kahden pikkumululani kanssa Naantalista,natkamme keskeytti jossain Piikkiön ja Paimion rajamailla eteen hypännyt peura,joka mälläsi Escortin syylärin sisään.lentämällä kaaressa asvalttitien toiselle puolelle.
Pikkutyttäreni herättyä takapenkiltä paukaukseen lausahti:
--Isi..miksi auton etuikkunassa on paskaa?
Paikalle ajanut poliisi-Saabin konstaapelikaksikko sitten lopetti peuran kituvan elon virkapistoolilla.
Se oli viimeinen kokemukseni yhdestä britti-Fordista ja vasta 1987 Manilassa pääsin yhden amerikkalaisen Ford-konsernin tuotteen,1966 Mercury Comet Caliente-avoauton omistajaksi...mutta se ei ollut minulle se oikea ja aito jenkki-Ford,josta oli aina haaveillut.
1930 ca.Leinon auto-osaston Ford-myymälä Rummunlyöjänkatu 7. |
Taksikopin pokkasakki ja Customline by Juhart |
1952 Ford Consul Salon Automyynti Oy:n Turuntie 3:n vitriinissä |
V.1948 syksyllä Automyynti myi salolaisille pirssikuskeille ensimmäiset uudet sodanjälkeiset "Shoebox"-Ford Customit,jotka myöhemmin vaihtuivat uusiin 1951 Ford Customline-malleihin,
Niitä ULA-taksi Customlineja sitten 50-luvulla aina saapui pappilan paraatiovelle isän soittamana
papin virka-ajoihin.
1948 syksy.Salon uudet 1949 Ford Custom-pirssit Automyynnin korjaamon edustalla |
1962 Ford fairlane Suomessa |
Siihen aikaan pirssikanta alkoi hiljalleen eurooppalaistumaan,pirssijonojen täyttyessä Ford Zephyreistä,Vauxhall Veloxeista ja Opel Kapitäneistä..eurojenkeistä..kunnes melkein kaikki taksit olivat lopulta Mercedes-Benz 190-200D-malleja.
Viimeiset sitkeimmät tolpalla seisovat jenkkipirssit olivat Rambler Classiceja ja Studebaker Larkeja.
1952 Ford Customline Pekka ja Pätkä- filmissä 1953 |
3.9-litaisen-110hp- sivuventtiili-V8;n rinnalle esiteltiin uusi kansiventtiilinen Mile Maker-kuutonen.
Muistaakseni kaikki salolaiset Customlinet olivat niitä lättäpääkahdeksikkoja ja jopa Ahon Sementtituotteella oli yksi harmaa 1952 Customline Overdrivella eli loikkarilla.
1954 Traktorikauppiaan Ford Mainline |
Volgan ensimmäinen kromimaskikin muistutti Customlinea,minkä propellikuulan tilalle oltiin muokattu krominen Neuvostotähti.Presidentti Kekkonenkin oli saanut sellaisen Volgan lahjaksi itäjohtotovereiltaan.
Customlinen kojetaulu samoin matki suihkukautta,minkä koristeena seisoi juustokupuinen nopeusmittari,jonka läpi auringonvaloakin pääsi paistamaan.
1957 Volga M-21 taksi Teboililla |
Customlinea matkittiin myös Japanissa asti,jossa 50-luvun puolivälissä uusi Toyopet Crown kantoi Customlinemaisia kuosissa propellikuulamaskein.
Muistaakseni Hudsonin uusi Jet-kompaktimallikin muistutti sivulta paljon Customlinea suihkukauden alkuaikojen mallina.
Jet taasen ei elänyt kuin parisen vuotta kysynnän oltua pikkujenkeille heikkoa..
1953 Hudson jet |
Vilkutkin muuttuivat pyöreistä ilmanottoaukoista suorakaiteen nuotoisiksi viiksenkärjiksi.
Samana vuonna uutuuksina esiteltiin jarru- ja ohjaustehostimet. 1953 oli Fordin 50-vuotismuistojuhlien aikaa,jolloin Fordien ratinkeskiötkin saivat 50-vuotisjuhlien muisto-ornamentit.
1954 kauan elänyt sivuventtiili-V-8 korvattiin uudella Y-blokkisella kansiventtiili-V-8:lla,jota kaksikurkkuinen kaasutin ruokki 130 hevosvoimalla.
1954 Ford Customline Patrol car |
1954 lasikattoinen Victoria Skyliner esiteltiin akryylisellä puolilasikatolla ja Country Squire-farmari sai lankkukylkensä tilalle lasikuistuiset puuornamentit.
Lisäherbeleinä Fordeihin sai neliasentoiset sähköistuimet sekä sähköiset ikkunanostimet.
1955 Ford-mallistoa jälleen muokatiin virtaviivaisemmaksi sekä pitemmäksi panoramatuulilasein sekä kromiritilämaskein ja pienin siiventyngin,joskin mallissa säilyi A- ja C-pilarien välinen vanha Shoebox-korimuoto.
Customline yläpuolelle esiteltiin Fairlane-mallisto ja Mainlinekin sai peruskuutoselleen enemmän volyymiä ja hevosia (120HP-223cid).
Uusi 272 cid Y-blokki tuotti 162 HP:tä ja uusi Thunderbirdin 292cid Y-blokki 192 HP;tä...
1957 Ford Custom 300 |
Viimeisen Custom-välähdyksen sain American Pickers-sarjasta,missä pickerkaksikko pohjois-Karolinassa osti kimpassa kaksi kaksiovista 1957 Ford Custom 300:aa 5000 taalaan.
Mike kylläkin kutsui mallia pelkällä numerolla "Threehundred"..
Viimeinen amerikkalainen Customline valmistettiin v.1956,joskin Australiassa sen valmistusta jatkettiin vuoteen 1959.
1956 Customline Victoria |
1954 Ford Customline Australia |
--jatkuu..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti