keskiviikko 28. syyskuuta 2016

My Mind in Customline.Ford Customline-unelmia.Vanhan roddarin muistelmat.3.

1955 Vipinää Ravintola rauhalan edustalla
syysmarkkinoilla.
1954 Ford F-100 Maija vasemmalla
Juhart
1956 Salon Automyynnin Ford FK1250 Messuhallissa
Jenkki-Fordit 50-luvulla edustivat yleensä Suomenmaassa konsernin vakiomalleja Custom-ja Customline-sarjoissa.
Erikoisempana Fordina pidin kauppalan poliisilaitoksen kaappiautoa,1954-mallista Ford F-1 Mustamaijaa,jota kutsuttiin juoppomaijaksi..Se palveli 60-luvun taitteeseen.kunnes taloon ostettiin saksalainen Ford FK1250 Maija,jota myös kutsuttiin Transuksi eli Transitiksi..
Salon Automyynnilläkin oli sellainen huoltoautona.
70-luvun puolivälin kieppeillä tuoreina roddareina etsimme kaupungin ympäristöstä aihioita uuteen harrastukseemme.
1956.Kyydin odottelijat.
Minä pikkukundina linjuriaseman taksikopilla.Edessä 1952
Chevrolet Styleline ja takan 1955 BelAir
Juhart
Kaverini Piekkalan Hannun kanssa ajelimme hänen El Caminollaan Halikon Hajalan seuduilla,josta löysimme entisen taksiautoilijan Hjortin papan pihalta pari 1948 Checker A2-raatoa,1952 brittiläisen Ford Zephyr MKI 6:n ja 1938-mallisen Ford-kuorma-auton amerikkalaisen hytin raadon.
Yhdessä Hajalan tienvarren kuusikosta löysimme samaten 1955 Chevroletin farmarimallin lumikinoksesta..mutta sen omistajasta meillä ei ollut hajuakaan,koskei alueella ollut asutusta.
Hannua Chevrolet El Caminon omistajana pelkkä neliovinen Letukan farmarimalli ei kiehtonut,koska pystytolppaista ja neliovista farmarimallia rutkasti halutuimpi malli olisi ollut se kaksiovinen Nomad..
Nomadeja Suomessa tuskin koskaan näki siihen aikaan muualla kuin jonkun HotRod-lehden kansissa.
Salon linjuriaseman taksitolpalla seisoi aikoinaan samanlainen neliovinen  ja kuutoskoneinen 1955 Bel Air,jota itse pidin muodoiltaan kauniina autona vanhojen Stylelinejen jonossa.
1951 Ford Country Squire
Kerran ajoimme hakureissuillamme niinkin pitkälle,mukanamme MoPar-Antti ja silloinen FHRA:n jäsen..kuin Hangon tien varteen,josta vinkin mukaan löytyi lankkukylkinen ja harmaanvärinen 1951 Ford Country Squire.
Projektina MoPar-Anttikin katsoi sen olevan pelastuskelvottoman puuosiltaan.joten lankku-Ford jäi pressun alle tarvitsemaan oikeata puuseppäänsä.
Kaverini Hannu oli kylläkin taitava huonekalupuuseppä.mutta hänellekin tuli jänö housuihin Fordin vaativista puutöistä.
1951 Ford Country Squire by Juhart
Salonnen Kivimäkien 1961 Ford "Kuriiri"
by Juhart

1955 Ford Woody Wash
by Juhart
Jos Salosta löytyi Ford Couriereja..toisen ollessa Salonnen omistajan Kivimäen 1961 Ford Courier...niin aitoja Country Sedaneja taikka Country Squireja harvemmin tuli bongattua.
Courierit olivat Fordin farmarimallien kaksiovisia perusmalleja,joita rekisteröitiin piilofarkuiksi kaupungissa F-alkuisin rekisreinumeroin 1960-61.  Itse taas himoitsin jo 50-luvulla poikkeavasti aitoja kaksiovisia Ford Ranch Wagoneja sekä Sedan Deliveryjä,kun muut kavereista kuolasivat lankkukylkiä. Vielä Ingo-farkkupolvihousuisena luin satoja kertoja läpi Lasten Kultaisten kirjojen yhtä kovakantista lastenkirjaa,jossa 1957 Ford Ranch Wagon kiisi amerikkalaista uuden Englannin syksyistä maantietä pyyhkimällä perävanassaan syksyn lehtiä tien sivuun...
Halusin silloin tulla yhtä hyväksi autokirjakuvittajaksi kuin Lasten Kultaisten kirjojen tuntematon jenkkitaiteilija. Esikuvananihan oli jo pitkään ollut taiteilija Stan Drake ,Juliet Jonesin Sydämen kuvittaja Viikko-lehdestä ja myöhemmin Me--tai He naiset-lehdestä..
Stan Drake osasi kyllä piirtää ihmisiä ja autoja sekä amerikkalaisia pikkukaupunkikuvia yhtä hyvin kuin mestarini Norman Rockwell maalata Americanaa..!

Norman Rockwellin Fordin
50-vuotisjuhlamaalaus




1957 Ford Ranch Wagon at Camp Climax
For Girls

1957 Juliet Jones by Stan Drake..
Kuvassa 1952 Nash Rambler

Harrikka-akrobaatti ja Sariolan Country
Sedan
By Juhart
Ensimmäisen oikean 1957 Ford Country Sedanin muistan nähneeni joskus 50-luvun lopulla Sirkus Sariolan saapuessa syysmarkkinoille.Sariolan tirehtöörin punavalkoinen Ford Country Sedan veti silloin oikeata Airstream-asuntoperävaunua torille kuin jossain Arizonassa kuuluisan Airstreamin keksijä Billy Wyam karavaanereiden miitinkiin Kalliovuorille.
Fordin muista Fordin kaappi- ja farmariautoista kotikauppalassani muistan aika paljonkin,mutten Salon Rautakauppa Oy:n 1935-39 Ford Sedan Delivery Vania,jonka Kampi Veivi-blogi  kehuu olleen liikkeen jakeluautona.Voi olla,että olisin nähnyt sen,koska rautakauppa sijaitsi korttelin päässä meidä pappilasta Hornin korttelissa,mutta tässä kohtaa nuppini ei rekisteröi sitä.Voi olla,että auto jäi sotaretkellensä.
1931 Ford AA.Salon Automyynnin hinuri
Salossa oli autokoritehdaskin,jossa valmistettiin pakettiauton koreja ja kuorma-autojen hyttejä.Toisena korittajana oli Salon Automyynnin korjaamo Helenankadulla.
Kollasin arkistoistani kaikki yli parisataa Salon katukuvaa 30-50-luvuilta,muttei yksikään Ford Panel Delivery Van osunut aluksi kiikariini. Salokanteleen omistama torin linja-autoaseman Shell 1932-1953 myi mm. virolaista "bentsiiniä"
1940 Salon Automyynnin Hävittäjä-hinuri
Pienen tutkimuksen hedelmänä lopulta löysinkin Salokanteleen 1935 Sedan Deluxe Delivery Vanin kuvasta Keskuksen liiketalon edestä mukulakiviseltä Läntiseltä Siltakadulta. Aiemmin luulin sen olleen tavallisen neliovisen Deluxe Fordorin,mutta auton kylkipokkaukset kielivät Sedan Deliverystä..

1935 Ford Sedan Delivery Deluxa

1935 Salon Rautakauppa Oy:n Ford Sedan Delivery Deluxe
Jalmari Hurstin Autohallin edessä,Keskuksen talossa.
Hursti ja Salon Rautakauppa Oy myivät
Suomen Mineraaliöljy Oy:n tuotteita Salossa
1954 Salon Lihan Fordson
 Thames E38W
Muistaakseni 50-luvulla Salon Rautakauppa Oy:llä.kuten monella salolaisella yrittäjällä oli käytössään brittiläinen Fordson Thames E38W-pakettivaunu..Yhtäkään jenkki-Ford-pakettiautoa Automyynti ei myynyt yrittäjille. Sotaa edeltävää Ford-kuorma-autokantaa vielä 50-luvulla näkyi soramonttuajoissa,rakennus- sekä tietyömailla,joskin 46-48-malliset "Luunokka"-Fordit ja 47-48-malliset oikeanpuolisilla rateilla varustetut Fordson Thames 7V-mallit korvasivat sodanjälkeiset kalustepuutteet.7V-malleja oli mm.Ahon Sementtivalimolla betonirengaskuormurina ja Särkisalon Linjalla huoltoautona. Helsingin Hernesaaressa Suomen Ford Oy:n tehtailla koottiin näitä 7V-malleja,mutta Särkisalon Linjan huolto-Fordson näytti omalla korjaamolla rakennetulta.
V.1951-53-mallisia Ford F6-F8-kuorma-autoja Salossa näkyi silti enemmän,kuten
mm. Salon Sementtivalimolla ja Perniön Osuuskaupalla sekä yksityisillä liikenteenharjoittajilla,

1954.1946 Ford Luunokka Strömman kanavalla

1954.1952 Ford F8-Perniön Osuuskauppa

1958.Salon Sementtivalimon Ford F8 sillankulmassa.

1952. Ahon Sementtituotteen Fordson Thames 7V
torin linjuriasemalla.Taustalla seisova entinen Salon Rautakaupan Shell
oli muuttanut omistajaa.Uusi omistaja oli Lundelin ja itsekin muistan
huoltamoa kutsutun vain Lundelinin Shellinä,
By Juhart
jatkuu...

Ei kommentteja: