1955 Vipinää Ravintola rauhalan edustalla syysmarkkinoilla. 1954 Ford F-100 Maija vasemmalla Juhart |
1956 Salon Automyynnin Ford FK1250 Messuhallissa |
Erikoisempana Fordina pidin kauppalan poliisilaitoksen kaappiautoa,1954-mallista Ford F-1 Mustamaijaa,jota kutsuttiin juoppomaijaksi..Se palveli 60-luvun taitteeseen.kunnes taloon ostettiin saksalainen Ford FK1250 Maija,jota myös kutsuttiin Transuksi eli Transitiksi..
Salon Automyynnilläkin oli sellainen huoltoautona.
70-luvun puolivälin kieppeillä tuoreina roddareina etsimme kaupungin ympäristöstä aihioita uuteen harrastukseemme.
1956.Kyydin odottelijat. Minä pikkukundina linjuriaseman taksikopilla.Edessä 1952 Chevrolet Styleline ja takan 1955 BelAir Juhart |
Yhdessä Hajalan tienvarren kuusikosta löysimme samaten 1955 Chevroletin farmarimallin lumikinoksesta..mutta sen omistajasta meillä ei ollut hajuakaan,koskei alueella ollut asutusta.
Hannua Chevrolet El Caminon omistajana pelkkä neliovinen Letukan farmarimalli ei kiehtonut,koska pystytolppaista ja neliovista farmarimallia rutkasti halutuimpi malli olisi ollut se kaksiovinen Nomad..
Nomadeja Suomessa tuskin koskaan näki siihen aikaan muualla kuin jonkun HotRod-lehden kansissa.
Salon linjuriaseman taksitolpalla seisoi aikoinaan samanlainen neliovinen ja kuutoskoneinen 1955 Bel Air,jota itse pidin muodoiltaan kauniina autona vanhojen Stylelinejen jonossa.
1951 Ford Country Squire |
Projektina MoPar-Anttikin katsoi sen olevan pelastuskelvottoman puuosiltaan.joten lankku-Ford jäi pressun alle tarvitsemaan oikeata puuseppäänsä.
Kaverini Hannu oli kylläkin taitava huonekalupuuseppä.mutta hänellekin tuli jänö housuihin Fordin vaativista puutöistä.
1951 Ford Country Squire by Juhart |
Salonnen Kivimäkien 1961 Ford "Kuriiri" by Juhart |
1955 Ford Woody Wash by Juhart |
Courierit olivat Fordin farmarimallien kaksiovisia perusmalleja,joita rekisteröitiin piilofarkuiksi kaupungissa F-alkuisin rekisreinumeroin 1960-61. Itse taas himoitsin jo 50-luvulla poikkeavasti aitoja kaksiovisia Ford Ranch Wagoneja sekä Sedan Deliveryjä,kun muut kavereista kuolasivat lankkukylkiä. Vielä Ingo-farkkupolvihousuisena luin satoja kertoja läpi Lasten Kultaisten kirjojen yhtä kovakantista lastenkirjaa,jossa 1957 Ford Ranch Wagon kiisi amerikkalaista uuden Englannin syksyistä maantietä pyyhkimällä perävanassaan syksyn lehtiä tien sivuun...
Halusin silloin tulla yhtä hyväksi autokirjakuvittajaksi kuin Lasten Kultaisten kirjojen tuntematon jenkkitaiteilija. Esikuvananihan oli jo pitkään ollut taiteilija Stan Drake ,Juliet Jonesin Sydämen kuvittaja Viikko-lehdestä ja myöhemmin Me--tai He naiset-lehdestä..
Stan Drake osasi kyllä piirtää ihmisiä ja autoja sekä amerikkalaisia pikkukaupunkikuvia yhtä hyvin kuin mestarini Norman Rockwell maalata Americanaa..!
Norman Rockwellin Fordin 50-vuotisjuhlamaalaus |
1957 Ford Ranch Wagon at Camp Climax For Girls |
1957 Juliet Jones by Stan Drake.. Kuvassa 1952 Nash Rambler |
Harrikka-akrobaatti ja Sariolan Country Sedan By Juhart |
Fordin muista Fordin kaappi- ja farmariautoista kotikauppalassani muistan aika paljonkin,mutten Salon Rautakauppa Oy:n 1935-39 Ford Sedan Delivery Vania,jonka Kampi Veivi-blogi kehuu olleen liikkeen jakeluautona.Voi olla,että olisin nähnyt sen,koska rautakauppa sijaitsi korttelin päässä meidä pappilasta Hornin korttelissa,mutta tässä kohtaa nuppini ei rekisteröi sitä.Voi olla,että auto jäi sotaretkellensä.
1931 Ford AA.Salon Automyynnin hinuri |
Kollasin arkistoistani kaikki yli parisataa Salon katukuvaa 30-50-luvuilta,muttei yksikään Ford Panel Delivery Van osunut aluksi kiikariini. Salokanteleen omistama torin linja-autoaseman Shell 1932-1953 myi mm. virolaista "bentsiiniä"
1940 Salon Automyynnin Hävittäjä-hinuri |
1935 Ford Sedan Delivery Deluxa |
1935 Salon Rautakauppa Oy:n Ford Sedan Delivery Deluxe Jalmari Hurstin Autohallin edessä,Keskuksen talossa. Hursti ja Salon Rautakauppa Oy myivät Suomen Mineraaliöljy Oy:n tuotteita Salossa |
1954 Salon Lihan Fordson Thames E38W |
V.1951-53-mallisia Ford F6-F8-kuorma-autoja Salossa näkyi silti enemmän,kuten
mm. Salon Sementtivalimolla ja Perniön Osuuskaupalla sekä yksityisillä liikenteenharjoittajilla,
1954.1946 Ford Luunokka Strömman kanavalla |
1954.1952 Ford F8-Perniön Osuuskauppa |
1958.Salon Sementtivalimon Ford F8 sillankulmassa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti