sunnuntai 14. toukokuuta 2017

Letukoita kotoa ja kaukaa.Chevroletit.Vanhan roddarin muistelmat.3.

1959 marraskuu.Mechanix Illustrated.
Tom McCahill
testaa Corvairin

1961-62 Chevroletit. Tom Burnettin
Car Spotters Guide
1959 PM. Ford Falcon ja
Chevrolet Corvair
V.1961 Chevrolet sai täysin uudet vaatteet.Uudesta mallista oltiin katkottu pois siivet muotoilun tultua kantikkaaksi kolmilaatikkomalliksi.
Bel Air sai akvaariotakalasin moottorivaihtoehtojen pysyessä samoina kuin 1960. Biscayne ja Bel- Air pitivät peräpeilissä kahta pyöreätä valoparia,kun Impalassa oli kolme rinnatusten kummallakin peräkantilla.Keulamaskin yläpuolella oli rivi uusi hengitysreikiä ja etupäästä sivuilla laskivat kylkipokkaukset vinosti alas perään.nousten aivan päässä ylös takakanteen.

1959 syksyllä oltiin esitelty perämoottorinen Chevrolet Corvair-kompaktiauto,josta ensiksi sain lukea linja-autoaseman R-kioskista ostamastani Populär Mekanik-lehdestä,missä sitä koeajettiin yhdessä Ford Falconin kanssa. Tom McCahill samoin koeajoi uuden Corvairin 1959 marraskuun lehdessä.
1959 PM.Corvair ja Falcon
1960 Chevrolet Corvair-mainos


1963 TM.Corvairin testi

Vasta 1963 suomalainen Tekniikan Maailma testasi Corvairin. ja tyypillisesti irvaili sen olleen mitä tyypillisin,joskin kokoonpuristettu amerikkalainen auto,josta ei löydy mitään teknisesti uutta sitten Henry Fordin T-mallin esittelyä 1910-luvulla. Konepuolelta Corvair sai kehuja alumiiniblokkisesta boxermoottoristaan,jonka 83 hevosella pääsi karvan yli 140 kph:n huippunopeuteen...vähemmän kuin kompaktiluokassa Plymouth Valiantilla..ja enemmän kuin Ford Falconilla...

Gulf-palvelua 1961 Chevrolet
Bel Airille
Salon Auto- ja Moottori ei tainnut myydä yhtään Corvairia 60-luvun alussa,mutta sen isompaa etumoottorista siskoa Bel Airia muutaman kappaleen tuoreeseen kaupunkiin.Perämoottoriseen jenkkiautoon jäykät varsinaissuomalaiset eivät olleet kiinnostuneita,kun vasta 1965,jolloin Saloon ilmestyi kaksi neliovista HT Corvairia,yksi viininpunainen GM-liikkeen omistajalle Einar Helanderille sekä toinen sininen Autokoulu K.Peisalle.
Yhtään 1961 Chevrolet Bel Airia eikä Biscayneä en tavannut pirssitolpilla,joilla silloin seisoi kompaktimallisia Rambler Classiceja ja Studebaker Larkeja transatlantilaismallisten Opel Kapitänien,Vauxhall Veloxien ja Ford Zephyrien seurassa.
Autokoulu K.Peisan 1965 Chevrolet Corvair.
1961 Chevrolet Brookwood
 Puumalan lossilla
Yksi sininen 1961 Chevrolet Brookwood-farmari oli monelle salolaiselle neidille hyvinkin tuttu 60-luvun lopulla maantieinssin Wilenin Hannun ohjaamana....näin isommat pojat ovat kertoneet..
1962 toi muutaman Bel Airin kotikaupunkiin,muttei ammattiajoon taksitolpalle,jonne ilmestyi Ford-miehenä tunnetun Oksasen uusi 1962 Ford Fairlane,joka kuului nyt Fordin katalogissa Falconin ja Galaxien välissä ns. intermediate-luokkaan (keskikoko).
1962 Chevrolet esitteli Ford Falconin kilpailijaksi kompaktiluokan Chevy II:n,jota Chevrolet-divisioonan päällikkö Ed Cole kehui maksimaaliseksi "bensapihiksi funktionalismiksi".
Ensimmäisenä nimiehdotuksena sille esiteltiin Novaa,jota ei kuitenkaan hyväksytty,koskei se alkanut C-kirjaimella.Vasta 1969 Nova-logot pistettiin mallin kylkiin Chevy II:n sijasta.
1962-65 Chevy II:n huippumallina oli kuitenkin Nova 400,jonka alapuolelle jäivät 100-,200- ja 300-sarjat.

1962 Chevy II 300-Series

1964 Salon Auto- ja Moottorin
henkilökuntaa sekä Oldsmobile,Chevy II
sekä Chevelle
Salon Auto- ja Moottori myi Chevy II-malleja Saloon muutamia sekä 1964 esiteltyä Chevelle Malibu-intermidediate-mallia,joista muutama päätyi maalaistakseiksi ympäristökuntiin,kun kaupungin taksitolpat tyhjenivät oikeista jenkeistä sekä eurooppalaisista pikkujenkeistä,pirssimiesten käväistessä Stuttgartista hakemassa Mercedes-Benz 190d-fliitin. Ilmeisesti A.F.Aaltosen isolla Mersun neonjohtotähdellä sillankulman Salonnen liiketalon katolla oli ollut jonkinmoinen aadolfimainen hypnoottinen vaikutus pirssikopin asukkaille..!?

Lukioluokalla 1966 pääsin luokkakaverini ja osuusmeijerin johtajan Lehtolan pojan kyytiin 1965 Bel Airissa.Vinyylisellä takapenkillä luisuin ovelta toiselle Lehtolan pojan suoristaessa kadunkulmissa ohjausta.Samana vuonna Bel Airin takavalot olivat muuttuneet punaisista pyöreistä perätuikuista vaakasuoriksi suorakaiteiksi..
Itse en koskaan omistanut oikeata Letukkaa,mutta teknisesti Chevroletina sisuksiltaan runkoa ja kuutoskonetta myöten tunnetun 1961-mallisen kanadalaisen Pontiac Laurentianen 1975-76.

Oma 1961 Pontiac Laurentian
By Juhart
1976 GM Temple of Worship
in Riyadh
by Juhart


1979 Chevrolet
Cparice Classic Coupe
Saudi-letukat
------------------------------
Seuraavat kokemukseni oikeasta Chevroletista koin Saudi Arabiassa 80-luvulla 1977-89-mallisten Caprice Classicien ja Impalaoidn rateissa. Impalaa ja Capricea voidaan hyvällä syyllä kutsua Saudin kansanautoksi,.Niillä ajelivat niin rikkaat sheikit kuin erämaan beduiinitkin. Työmaamme autokanta koostui Silveradoista sekä Suburbaneista,joista jälkimmäinen oli kuningaskunnan suosituin tila-auto,johon arabiperheen 6 vaimoa ja 15 lasta saatin lastattua perhesovussa.
1981 Desert GM Service and 1979 Silverado
Pickup
By Juhart
Itse suosin silloin GM:n Cadillac Eldoradoja työautoina,vaikka kerran olin melkein ostamassa 1979 Chevrolet Caprice Classic 2-door Coupenkin Dammamin autosukilta..
Saudin vanhin Chevrolet-diileri on v.1967 perustettu Al Jomaih Automotive,jonka edustuksia löytyy kaikista suurimmista kaupungeista.50 vuoden historiansa aikana Chevroleteja on myyty älytön määrä koko kunungaskunnassa. Käytettyjä GM-tuotteita suuret autosukit ovat pullollaan..samoin kuin kymmenien hehtaarien romuttamot erämaassa kaupunkien ulkopuolella...
Beduiineille kysytyimpiä Chevrolet- ja GMC- malleja olivat Silverado-pickupit sekä Suburban Vanit.


1948 Ghawarin öljykentän tutkimuksia ja Aramcon
1948 Chevrolet Fleetline
Ennen kaikkea virallista jenkkimallien maahantuontia Aramco..eli Arabian-American Oil Company Dhahranissa 40-50-luvuilla toi maahan aikamoisen määrän amerikkalaista autokalustoa öljyporauskuorma-autoista henkilömalleihin.
1958 Dhahranin lentokenttätaksi
Chevrolet Bel Air
Maantiet olivat vielä silloin suurimmista kaupungeista toisiin vaatimattomia kaksikaistaisia,etäisyyksien mm.Riyadhista Dammamiin kuutisensataa kilometriä asvalttitetä ja Jeddaan 1100 kilsaa..jolloin matkaamiseen tarvittiin turvalllisia autoja luotettavin ilmastointilaittein kuuman erämaa-auringon suojaksi..Aramcon johtohenkilöt kyllä käyttivät lentokoneita kaupunkien välisiin reissuihinsa,mutta Riyadhin ja Dhahranin jenkkitukikohtien sotilashenkilöt ja Aramcon inssit joutuivat matkaamaan maanteitse..60-70 luvuilla valtateiden levitessä 6-kaistaisiksi arabikansalaiset pääsivät lopulta pikiteille amerikanraudoillaan matkaamaan viikonloppuisin kaupungeista erämaahan lomailemaan kotikonnuilleen beduiinitelttoihin kuin suomalaiset järvenrantoihin ja kesämökeilleen,
Jenkkiautokanta samoin lisääntyi huimaavasti Chryslerin,GM:n ja Fordin tuotteilla.kunnes 70-luvulla Ford julistettiin pannaan kytköksistään kokoonpanotehtaaseen Israelissa.

Kuvakavalkaadi Saudi-Letukoista
----------------------------------------------------
1960 .1955 Chevrolet Bel Air ajamassa kohti
 kuninkaan palatsin porttia kohti Riyadhissa
1961 Al Qatif ja 1956 Chevrolet 210
1961 Riyadh downtown ja 1960 Chevrolet
Bel Air
1961 Al Duriyahin rauniot Riyadhin lähellä
ja Amerikan Ilmavoimien 1955 Chevrolet 210
1961 US Air Force Compound.Riyadh.1955
Chevrolet 210
1961 Riyadh Souq.
1959 Chevrolet Bel Air ja 1958 Ford Fairlane
1961 Riyadh Airport.
1960 Chevrolet 4WD Panel Van
1980-luku,
Beduiinien Chevrolet-pickupeja ja yksi
Chevrolet truck
1985 Chevrolet Suburban
Jjeddassa
2015 Al Hairin romis Riyadhin lähellä. Humvee ja
pari Chevrolet
Blazerejä
1956 Chevrolet Bel Air Jeddassa

1975 Chevrolet Caprice Topdown Jeddassa

1976 Chevrolet Caprice Buraidassa
jatkuu...

Ei kommentteja: