Vasta 1963 suomalainen Tekniikan Maailma testasi Corvairin. ja tyypillisesti irvaili sen olleen mitä tyypillisin,joskin kokoonpuristettu amerikkalainen auto,josta ei löydy mitään teknisesti uutta sitten Henry Fordin T-mallin esittelyä 1910-luvulla. Konepuolelta Corvair sai kehuja alumiiniblokkisesta boxermoottoristaan,jonka 83 hevosella pääsi karvan yli 140 kph:n huippunopeuteen...vähemmän kuin kompaktiluokassa Plymouth Valiantilla..ja enemmän kuin Ford Falconilla...
|
Gulf-palvelua 1961 Chevrolet
Bel Airille |
Salon Auto- ja Moottori ei tainnut myydä yhtään Corvairia 60-luvun alussa,mutta sen isompaa etumoottorista siskoa Bel Airia muutaman kappaleen tuoreeseen kaupunkiin.Perämoottoriseen jenkkiautoon jäykät varsinaissuomalaiset eivät olleet kiinnostuneita,kun vasta 1965,jolloin Saloon ilmestyi kaksi neliovista HT Corvairia,yksi viininpunainen GM-liikkeen omistajalle Einar Helanderille sekä toinen sininen Autokoulu K.Peisalle.
Yhtään 1961 Chevrolet Bel Airia eikä Biscayneä en tavannut pirssitolpilla,joilla silloin seisoi kompaktimallisia Rambler Classiceja ja Studebaker Larkeja transatlantilaismallisten Opel Kapitänien,Vauxhall Veloxien ja Ford Zephyrien seurassa.
|
Autokoulu K.Peisan 1965 Chevrolet Corvair. |
|
1961 Chevrolet Brookwood
Puumalan lossilla |
Yksi sininen 1961 Chevrolet Brookwood-farmari oli monelle salolaiselle neidille hyvinkin tuttu 60-luvun lopulla maantieinssin Wilenin Hannun ohjaamana....näin isommat pojat ovat kertoneet..
1962 toi muutaman Bel Airin kotikaupunkiin,muttei ammattiajoon taksitolpalle,jonne ilmestyi Ford-miehenä tunnetun Oksasen uusi 1962 Ford Fairlane,joka kuului nyt Fordin katalogissa Falconin ja Galaxien välissä ns. intermediate-luokkaan (keskikoko).
1962 Chevrolet esitteli Ford Falconin kilpailijaksi kompaktiluokan Chevy II:n,jota Chevrolet-divisioonan päällikkö Ed Cole kehui maksimaaliseksi "bensapihiksi funktionalismiksi".
Ensimmäisenä nimiehdotuksena sille esiteltiin Novaa,jota ei kuitenkaan hyväksytty,koskei se alkanut C-kirjaimella.Vasta 1969 Nova-logot pistettiin mallin kylkiin Chevy II:n sijasta.
1962-65 Chevy II:n huippumallina oli kuitenkin Nova 400,jonka alapuolelle jäivät 100-,200- ja 300-sarjat.
|
1962 Chevy II 300-Series |
|
1964 Salon Auto- ja Moottorin
henkilökuntaa sekä Oldsmobile,Chevy II
sekä Chevelle |
Salon Auto- ja Moottori myi Chevy II-malleja Saloon muutamia sekä 1964 esiteltyä Chevelle Malibu-intermidediate-mallia,joista muutama päätyi maalaistakseiksi ympäristökuntiin,kun kaupungin taksitolpat tyhjenivät oikeista jenkeistä sekä eurooppalaisista pikkujenkeistä,pirssimiesten käväistessä Stuttgartista hakemassa Mercedes-Benz 190d-fliitin. Ilmeisesti A.F.Aaltosen isolla Mersun neonjohtotähdellä sillankulman Salonnen liiketalon katolla oli ollut jonkinmoinen aadolfimainen hypnoottinen vaikutus pirssikopin asukkaille..!?
Lukioluokalla 1966 pääsin luokkakaverini ja osuusmeijerin johtajan Lehtolan pojan kyytiin 1965 Bel Airissa.Vinyylisellä takapenkillä luisuin ovelta toiselle Lehtolan pojan suoristaessa kadunkulmissa ohjausta.Samana vuonna Bel Airin takavalot olivat muuttuneet punaisista pyöreistä perätuikuista vaakasuoriksi suorakaiteiksi..
Itse en koskaan omistanut oikeata Letukkaa,mutta teknisesti Chevroletina sisuksiltaan runkoa ja kuutoskonetta myöten tunnetun 1961-mallisen kanadalaisen Pontiac Laurentianen 1975-76.
|
Oma 1961 Pontiac Laurentian
By Juhart |
|
1976 GM Temple of Worship
in Riyadh
by Juhart |
|
1979 Chevrolet
Cparice Classic Coupe |
Saudi-letukat
------------------------------
Seuraavat kokemukseni oikeasta Chevroletista koin Saudi Arabiassa 80-luvulla 1977-89-mallisten Caprice Classicien ja Impalaoidn rateissa. Impalaa ja Capricea voidaan hyvällä syyllä kutsua Saudin kansanautoksi,.Niillä ajelivat niin rikkaat sheikit kuin erämaan beduiinitkin. Työmaamme autokanta koostui Silveradoista sekä Suburbaneista,joista jälkimmäinen oli kuningaskunnan suosituin tila-auto,johon arabiperheen 6 vaimoa ja 15 lasta saatin lastattua perhesovussa.
|
1981 Desert GM Service and 1979 Silverado
Pickup
By Juhart |
Itse suosin silloin GM:n Cadillac Eldoradoja työautoina,vaikka kerran olin melkein ostamassa 1979 Chevrolet Caprice Classic 2-door Coupenkin Dammamin autosukilta..
Saudin vanhin Chevrolet-diileri on v.1967 perustettu Al Jomaih Automotive,jonka edustuksia löytyy kaikista suurimmista kaupungeista.50 vuoden historiansa aikana Chevroleteja on myyty älytön määrä koko kunungaskunnassa. Käytettyjä GM-tuotteita suuret autosukit ovat pullollaan..samoin kuin kymmenien hehtaarien romuttamot erämaassa kaupunkien ulkopuolella...
Beduiineille kysytyimpiä Chevrolet- ja GMC- malleja olivat Silverado-pickupit sekä Suburban Vanit.
|
1948 Ghawarin öljykentän tutkimuksia ja Aramcon
1948 Chevrolet Fleetline |
Ennen kaikkea virallista jenkkimallien maahantuontia Aramco..eli Arabian-American Oil Company Dhahranissa 40-50-luvuilla toi maahan aikamoisen määrän amerikkalaista autokalustoa öljyporauskuorma-autoista henkilömalleihin.
|
1958 Dhahranin lentokenttätaksi
Chevrolet Bel Air |
Maantiet olivat vielä silloin suurimmista kaupungeista toisiin vaatimattomia kaksikaistaisia,etäisyyksien mm.Riyadhista Dammamiin kuutisensataa kilometriä asvalttitetä ja Jeddaan 1100 kilsaa..jolloin matkaamiseen tarvittiin turvalllisia autoja luotettavin ilmastointilaittein kuuman erämaa-auringon suojaksi..Aramcon johtohenkilöt kyllä käyttivät lentokoneita kaupunkien välisiin reissuihinsa,mutta Riyadhin ja Dhahranin jenkkitukikohtien sotilashenkilöt ja Aramcon inssit joutuivat matkaamaan maanteitse..60-70 luvuilla valtateiden levitessä 6-kaistaisiksi arabikansalaiset pääsivät lopulta pikiteille amerikanraudoillaan matkaamaan viikonloppuisin kaupungeista erämaahan lomailemaan kotikonnuilleen beduiinitelttoihin kuin suomalaiset järvenrantoihin ja kesämökeilleen,
Jenkkiautokanta samoin lisääntyi huimaavasti Chryslerin,GM:n ja Fordin tuotteilla.kunnes 70-luvulla Ford julistettiin pannaan kytköksistään kokoonpanotehtaaseen Israelissa.
Kuvakavalkaadi Saudi-Letukoista
----------------------------------------------------
|
1960 .1955 Chevrolet Bel Air ajamassa kohti
kuninkaan palatsin porttia kohti Riyadhissa |
|
1961 Al Qatif ja 1956 Chevrolet 210 |
|
1961 Riyadh downtown ja 1960 Chevrolet
Bel Air |
|
1961 Al Duriyahin rauniot Riyadhin lähellä
ja Amerikan Ilmavoimien 1955 Chevrolet 210 |
|
1961 US Air Force Compound.Riyadh.1955
Chevrolet 210 |
|
1961 Riyadh Souq.
1959 Chevrolet Bel Air ja 1958 Ford Fairlane |
|
1961 Riyadh Airport.
1960 Chevrolet 4WD Panel Van |
|
1980-luku,
Beduiinien Chevrolet-pickupeja ja yksi
Chevrolet truck |
|
1985 Chevrolet Suburban
Jjeddassa |
|
2015 Al Hairin romis Riyadhin lähellä. Humvee ja
pari Chevrolet
Blazerejä |
|
1956 Chevrolet Bel Air Jeddassa |
|
1975 Chevrolet Caprice Topdown Jeddassa |
|
1976 Chevrolet Caprice Buraidassa |
jatkuu...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti