Tamperelainen romutarha 60-luvulla |
Jonkun romu voi olla toisen aarretta
---------------------------------------------------------------------------
"On mulla Aarre verraton
Se kalliimpi on kultaa!"
..Aarre Romun rouvan lausahdus..
Pula-ja sota-ajat kokeneet vanhempani eivät yleensä koskaan heittäneet pois vanhentuneita tai rikkoutuneita vaatteitaan ja tarvekalujaan. Niitä joko korjattiin itse taikka korjautettiin ammattimiehillä.Vanhat vaatteet sekä kengänrajatkin kierrätettiin kesämökkikäyttöön putkinotkomaisiksi työasuiksi..
Kesämökin tarkoituksena oli yleensä rentoutuminen vuoden työrupeamasta,mutta meidän mökillämme kesälomaisin pidettiin alituisia talkoita koko kesäkauden ajan,eli lapsillekin mökkeily vastasi työtä vuorotta.
Kemiön Kiilan mökkimme ostopaketissa v.1967 tuli mukana entiseltä omistajalta,Mathildedalin telakan asentajalta Mickelsonilta,alumiinipellillä vuorattu työkaluverstasvaja kattavin työkaluin ja venevaja,missä seisoi pukeilla särkisalolaisvalmisteinen avokajuuttainen Alli-sisälaitamoottorivene.
Suurimman osan alumiinipelleistä ja työkaluista Mickelsson oli tuonut salmen yli Kiilan vajaansa Alli-paatillaan hihaan tarttuneina Matildan telakalta...kylällä oltiin juoruttu.
Allissa oli Wire-sisälaitamoottori,joka kävi,mutta vene oli pahasti mätä eli se kelpasi vain juhannuskokon aineiksi .Wiren isärovasti taisi myydä tai antaa ilmaiseksi naapurin Wilenin Aarrelle, vanhalle laivurille,joka osasi kierrättää senkin oikeaan käyttöön.
1954 Maicomobil |
Minusta Maico näytti maailman rumimmalta skootterilta,jota minäkään lyhytjalkaisena tuskin pystyisin pitämään haarojeni välissä pystyssä. Vespasta kyllä olin unelmoinut,mutten koskaa ostanut.
Epsalla ja Olavilla oli erikoinen kaveruussuhde,missä kummatkin polttivat punaista norttia ja kummatkin ajoivat itävehkeillä..
Epsa ja Warre |
Tänä päivänä Maiconmobil-skootteri olisi erittäin harvinainen löytö ja kaikki itävehkeet MZ:ineen ja Wartburgeineen nostalgikkojen keräilykamaa..
Siihen aikaan 60-luvulla kaikki vanha näin kierrätettiin,jolloin vanhoista sota-aikaisista tai sotaa edeltävistä romuautoistakin purettiin taka-akselit traktorin peräkärryiksi ja moottori eturunkoineen vaikka pärehöylän agregaatiksi.Kukaan ei unelmoinut talon lähimetsään Valmetilla kuusien väliin väkisin vedetyn vanhan sodankäyneen 1939 Chevroletin entisöimisestä .....senhän kori oli umpiruosteessa ja konepistoolisarjojen rei'ittämä ikivanha kosla,mikä ei kelpaisi edes romuttamolle.
60-luvun nousukaudella autojen maahantuonnin vapauduttua haluttiin kaikkea uutta autoista kotitalouskoneisiin..ja vanhat 50-lukuiset ja sitä vanhemmat autot päätyivät romuttamoihin,
1956 Simca Vedette Marly |
Kotikaupungissani sijaitsi joen länsirantapenkalla kävelyriippusillan vieressä Lehtisen autopurkaamo,jossa jo 60-luvun puolivälissä hitsipilleillä leikattiin palasiksi mm.brittiläisiä Ford Trader-kuorma-autoja.
1958 Uudet Traderit |
Ford Thames Trader 40:n nokkapelti |
1960-luku.Hurven Seppo Vanamon tontillla hinaamassa onnikkaa Lehtisen autopurkaamolla |
Vielä tänäänkin Traderien entisöinti on paljon vähäisempää kuin muiden kuorma-automerkkien.
Muistan hyvin Traderin ensiesittelyn Salon Automyynti Oy:n pihalla kuin eilisen päivän.
Sen hytin muotoilu muistutti modernia synteesiä Amerikan Fordin maskein konepeiton brittiläisellä pystynenällä.
70-luvulle mennessä Lehtisen autoromuttamo oli jo muuttanut Valtatie 1:n varteen Tupurinmäestä vähän Muurlaan päin eikä Tradereista näkynyt enää jälkeäkään,mutta plaanilta pystyi bongaamaan vanhoja ja kuhmuisia Transitien koreja kaikkien muiden brittiläisten Austinien,Morristen ja Commereiden seassa..
Nykyään nuoremmat mobilistit kuolaavat vanhojen Transitien perään,mutta muut vanhemmat brittipakut unohdetaan taikka ohitetaan omituisina rumiluksina..
1964 Peugeot 404 |
Muuli 1250 XL |
Peugeotin peräkärryssä kuljetimme omakotitalon tontilta korjaamiamme rakennus- ja siivousjätteitä,mutta Peppursuolta takaisin ajellessamme peräkärry oli kaikesta metallisesta löytöroinasta painavampi kuin sinne mennessä..
Peräkärrykin oli taitavan keksijän omaa tekelettä eikä mikään kaupasta kalliilla ostettu ostettu Muuli..
Peppursuo oli hänelle todellinen aarreaitta,täynnä ruosteista kultaa!
Kaverini oli raha-asioissa erittäin tarkka mies,jollei melkein saita.
Eräästä toisesta romutarhasta romunetsintämatkallamme Turuntien varrelta löysin itselleni 56-mallisen Lambretta 175cc-skootterin,ostamalla sen romukasaan heitettynä snellmannilla (50 FIM).
1956 175 cc Lambretta filippiinatyttären ohjaamana |
Oman Peugeotinsakin kaverini oli maalannut omatotitalonsa autotallin edessä yhtenä kauniina kesäpäivänä sähkö-Wagnerilla Tikkurilan emalimaalikartasta luunväriseksi.Emalimaalin kuivumisaika oli kylläkin pitkä,jolloin kaikki pikkuitikat tuppasivat tarttumaan maaliin kiinni...mutta lopputulos oli mielestäni mukiinmenevä ilman turhia maalinjuoksuja..
Automaalarin apulaisena minäkin silloin olin ja urakan kunniaksi kaadoimme maalareiden tapaan mukeihimme puolikkaan pullon Koskenkorvaa emalimaalipölyisten nenäkarvojen ja tärpätin hajuista karvaiden kurkkujen liuottimeksi.
1954 Armstrong-Siddeley menossa Porkkalaan 1956 |
Hänellä oli Somerolla kotimaatilansa yhden suulin takana 54-mallinen Armstrong-Siddeleyn raato,josta hän lahjoitti minulle pisteosia,kuten sfinksikoristeisen kromimaskin,rosteriset takasivuikkunoiden raamit ja jarruvalojen umpiot.
Armstrong-Siddeley oli eräs lempiautojani lapsuudestani.koska naapurimme hellatehtaan Leinon omistajavelipojilla oli sellainen vaaleanvihreä tummanvihreällä katolla.
Se Armi seisoi päivisn hellatehtaan toimitalon edessä ihailtavanani.
1976..Laurentian ja Fiat 600,omat ensiautoni Juhart |
V.1980 ennen maasta lähtöäni panin ne Armstrongin pisteosat myyntilmoitukseen ja vasta Saudissa sain tietää salolaiselta keksijäkaveriltani,että Mobilisti-lehden Kai Lauri Bremer oli ostanut ne.
Hänellähän oli samanikäinen Armi.Kromimaskin olin lahjoittanut kylläkin siskonpojalleni.
1960 Chrysler Valiantin varapyörävati |
Valiantin musta takaluukku syötti minun nostalgiafantasioitani,koska pikkukundina v.1960 pääsin naapurin pöksytehtailijan upouuden ja sysimustan Chrysler Valiantin kyytiin.Tehtailija oli saanut sen koeajattavakseen Kuopion Turon johtajalta Turuselta.
Takaluukku seisoi olkkarissamme avioliittoni loppuun asti v.1980,kun pääsin katselemaan oikeata autiomaamaantietä Saudi Arabiaan.
jatkuu..Arabialaisen autiomaan romut ja romutarhat..
Desert Benzin Juhart |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti