1958. Kirjoittaja itse Ämmänsaaren lossilla nojaamassa iisalmelaisen 1951 Chevrolet Styleline-pirssin etulokasuojaan |
1948-52 Chevrolets |
---------------------
V.1949 muutti Letukoiden muotoja modernimmiksi,mutta kuitenkin vanhoillisiksi verrattuna Fordin uusiin sulavakylkisiin Ford Custom "Shoebox"-malleihin. Chevrolet piti vielä kiinni vanhoista takalokasuojien pullistumisista,kun Fordin kyljet olivat luotisuoria.
Fordin vakiomoottorina oli v.1932 esitelty sivuventtiili-V8,joskin vaihtoehtona sai myös suoran kuutosen.Chevrolet pysyi lujasti kiinni v.1929 esitellyssä Stovebolt-kuutosessa ja vasta v.1955 se sai optioksi uuden 163cid-V8-moottorin
1949 kauppalaan silloin ilmestyivät ensimmäiset Letukan Stylelinet...
1949-52 Deluxe-sarjan halvimpana optiona oli neliovinen Deluxe Styleline .
Styleline-malliston alapuolella oli halvempi Fleetline-sarja,joka v.1953 muuttui 150-sarjaksi ,jolloin Styleinestä tuli 210.
V.1950 esiteltiin kaksiovinen malliston Bel Air Hardtop kalleimpana mallina. Mallivuodet voidaan erottaa kromimaskien muutoksista.
1949 Ford Custom By Al Esper |
1949 Chevroletin maski |
1951-mallin vilkut oltiin sijoitettu kromisen keskipannan päältä maskin kumpaankin ulkokanttiin.
1952 Styleline sai keskipantaansa kromihampaat,jotka ennustivat uuden 1953-malliston tuloa.joskin isoimmin kromi-irvistyksin.1949-52-sarjan vakiomoottorina oli kansiventtiilinen 216.5 cid-90hp Thriftmaster-kuutonen,mutta optiona sai myös 235.5-105cid-kuutosen vuosina 1950-52.
Vaihdelaatikkona oli vakiona rattipylväästä vatkattava 3-lovinen manuaali,mutta vv.1950-52 optiona sai kaksinopeuksien Powerglide-automaatin.
1950 Chevrolet Styleline Deluxe Sport Coupe. Helluntaisaarnaaja Vilho Soinisen lahja-auto USA-matkaltaan |
Jopa poliisautonakin Stylelineä käytettiin muutamissa poliisipiireissä
1955 ca. Haapaveden pirssit.Styleline seisoo Aero Willysin vieressä oikealla, |
1952 Chevrolet Styleline Deluxe-poliisiauto Oulun Tuirassa. |
1953 Uncle Tom testaa 1953 Chevroletin |
210-sarjan alapuolelle jäi halvin 150-sarja.
Stylelinet silti sitkeästi pysyivät kotikauppalani taksitolpilla pitkälle 50-luvun puoliväliin saakka,kun ensimmäinen panoraamalasinen 1955 Bel Air saapui levein kromihymyin seuraan. Vuosien 1953-54 210:iä eikä Bel Aireja näkynyt omituisesta syystä kauppalan katukuvassa yhtäkään!
Sain vain kuolailla vanhoja partiolaisten paperikeräyksestä löytämiäni Mechanix Illustrated-lehtiä,joissa Tom McCahill testasi ensimmäisen 1953 Chevrolet 210 2D Coupen..
1953-54 Letukoita kyllä myytiin muualla Suomeen ja jopa Helsingin poliiseilla oli jokunen 1953 Chevrolet partioautona.
Kaappiautoina eli Mustamaijoina poliisilaitokset taasen suosivat kanadalaisia Desotoja..Viisinelosen erotti viisikolmesta viidestä kromihampaasta maskin keskipannassa.
1954 Chevrolet Bel Air-taksi Havannassa |
1955 Desoto-Maija ja 1953 Chevrolet 210-partioauto Helsingissä |
Helsinkiläinen 1955 Chevrolet Bel Air-taksi |
Uuden ja silmiä hivelevän kauniin 1955 Chevrolet-malliston saapuessa Suomeen,kaikki sitä vanhemmat jenkkiautot näyttivät pikkupojan silmissä ikivanhoilta.
Horninkadun sillankulman taksitolpalle ilmestyi tummansininen 1955 Chevrolet Bel Air-pirssi ja linja-autoaseman kopille vaalenharmaa samanlainen.
Kummatkin Letukat vaihtoivat päivystystään kopilta toiselle.
Uuden 265cid-183hp Turbo Fire-kansiventtiili-V8:n sijasta taksimiehet olivat valinneet konevaihtoedoksi 235cid-123hp-kansiventtiilisen suoran Blue-Flame-kuutosen kokemuksistaan Stylelinjen ja vanhojen sotaa edeltävien Mastereiden vahvoista moottoreista,joilla jotkut pirssimiehet olivat ajelleet yli miljoona kilometriä...
Salon sillalla menoss Turuntielle vaalea 1955 Chevrolet Bel Air-taksi |
1958.Salon linja-autoasema. Taustalla taksikoppi sekä 1951 Chevrolet Styleline Deluxe- että 1955 Chevrolet Bel Air-taksit |
1955 Chevrolet 210 (2100) 6 AAA-kahvi |
1958 ca. Kemiöläisen Sven Nummelinin Chevrolet 56 Bel Air -taksi Volgan seurassa |
Kemiössä eräs taksiyrittäjä Sven Nummelin oli ostanut komean 1956 Chevrolet Bel Air-taksin,
Helsingistä 1956 Chevrolet Bel Air-takseja löytyi enemmän..
Nykyisin ylikuuluisaa 55-57 Tri-Chevy-sarjaa Suomessa pidettiin
tavallisina takseina sekä valtion virkamiesten sekä puolustusvoimien korkeamman upseeriston virka-autoina.Mallisarjan harvinaisempia avo- sekä Hardtop-malleja saatiin maahan erittäin vähän.
1959 Kanadalaisvieraat tutustumassa Suomeen 1956 Chevrolet Bel Air 4d hardtopilla |
Presidentti UKK Savonlinnassa 1957 Chevrolet 210:n kyydissä |
1957 Chevrolet Bel Air 4D HT by Juhart 1966. |
Antsan Bel Airin sytyttämänä piirsin Bel Airista oikean kuvakollaasinkin...joskin HT-mallista..
V.1958 Chevrolet sai täysin uudet vaatteet...ja vain yhdeksi vuodeksi..typistetyin siivin..kun 1959 Letukka näytti lentoon lähtevältä lokilta...
Kauppalamme pirssitolpalle ilmestyi uusi 1958 Chevrolet Biscayne.
1958 Chevrolet Biscayne ja pojat Mikkelissä |
10 Commandments and 2 UFOs plus 58 Chevy Nomad stw by Juhart |
Mechanix Illustratedin kuuluisa autotestaaja Tom McCahill ajeli uudella 58 Impalalla mainoksessa Texacon bensamittarille.
210-sarjan korvasi alasarjassa Biscayne ja alimmassa kategoriassa 150-sarjan korvasi Delray.Keskisarjan Bel Airin yläpuolelle saatiin Impala,jota tarjottiin vain hardtopina sekä avomallina.Moottorivaihtoehtona ensimmäistä kertaa tarjottiin isoblokkinen 348cid V8. Suomalaisella tangokuninkaalla Olavi Virralla oli lauluautonaan 1958 Chevrolet Biscayne,,,,
55-57-mallistojen kaksiovinen ja luksussarjan Nomad-farmari päätyi 1958 tavalliseksi Bel Air-sarjan farmarimallinimikkeeksi,joskin sen alapuolella myytiin Delray-sarjan Yeomania.
Biscayne-sarjan farmarina taasen myytiin Brookwoodia...
1957 Chevrolet 210 farmarin kohtalaisen aihion löysin kerran kaverini kanssa 70-luvun puolivälissä Halikon Hajalan tien varrelta hyljättynä lumikinokseen yhdestä kuusikosta...että Letukan farmarimallejakin oltiin tuotu Suomeen muutama kappale.
Olavi Virran Chevrolet Biscayne 4d HT |
Mechanix Illustratedin Tom McCahill testaa 1959 Chevroletin |
1960 Chevrolet Impala Flat-top 4d HT |
1960 Chevrolet Bel Air ja Biscayne |
Vuosi 1959 raketti-ja atomivuosikymmenen lopun kunniaksi antoi kaikille jenkkimalleille uudet ,
kun Suomessa pantiin Atomia Karhulan lasipurkkeihin säilöntäaineeksi ja metsureille tarjottiin uusia Raket-moottorisahoja..
Chryslerillä ja Cadillacilla siivet nousivat perästä ylös,kun Chevrolet levitti siipiään ulospäin.
Chevrolet piteni ja levisi mitoiltaan,painonkin noustua,vaikka ovipeltejä oltiin ohennettu.
60-malli oltiin meikattu keulasta uudelleen,jolloin maskin yläpuoliset vinot sieraimet poistettiin.Chevroletin tavara-autoissa sieraimet pysyivät vielä 60-luvum alkuun asti.
Takasiipiä latistettiin pyrstöstä,jolloin kissansilmätakavalot vaihtuivat pyöreisiin..
Biscayne ja Bel Air piti tuplaperävaloja,kun Impala kerskui kolmella kummallakin puolella.
Tämä perävalotrendi jatkuikin Chevroletilla pitkään 60-luvulla.
Suomeenkin saatiin mm. Chevroletin Bel Air- ja Impala Flat-Top-malleja jokunen.
1960 Chevrolet truck line |
1954 Chevrolet Pane van. Paulig |
50-luvun Chevroletin kuorma- ja tavara-autokanta Suomessa taisi elää huippukauttaan vuosikymmenen puoliväliin saakka.Viimeisen Chevrolet Panel vanin näin vain Pauligin autokuvastossa..
Samanlaisena Advance- Designinä sitä valmistettiin vielä 1955 .
50-luvun lopun Chevrolet-tavara- ja kuorma-autojen tuonti taisi hyytyä,mutta kanadalaista Dodge-Desoto-mallistoa näkyi liikenteessä enemmän.
Yutivon GM:n Chevroletin Manilan tehdas 1954 |
-----------------------------
Vaimoni kotimaan ja minun residessimaani Filippiinien autokanta 1905-1941 ns, Amerikan ajan ansiosta oli ollut tietenkin jenkkiauttovoittoista.,
Ns.Amerikan aika kesti v.1946 saakka.kun Yhdysvallat antoivat maalle itsenäisyyden,mutta Amerikan henki eli pitkälle 70-luvulla saakka presidentti Marcosin hyvillä Big Brother-suhteilla Amerikan presidenttien kanssa.
1947 Liikenne maassa muuttui oikeanpuoliseksi....
Jostain omituisesta syystä Espanjan siirtomaavallan aikana ja vielä Amerikankin aikana maassa oli ollut vasemmanpuolinen liikenne...niin oli myös aikoinaan espanjankielisessä Argentiinassa ja Paraguayssakin..
Jenkeille Filippiinit ovat aina olleet Amerikan takapiha...ja se näkyi myös autokannassa.
General Motors on kauan keikkunut kuvissa Filippiineillä .General Motorsin tuotteilla ei ollut 20-30-luvuilla yhtenäistä GM-maahantuojaa,jolloin merkkejä tuotiin maahan erillisten maahantuoja-myyjäverkostojen kautta.mm.Buickia ja Cadillacia edusti Pacific Motors.
1930 ca. Pacific Motorsin Buick- ja Cadillac-liiketalo Manilassa |
1924 Nuoret filipinat menossa messuun 1924 Chevrolet Touring Carilla Manilan Luneta-puistossa |
1937 Chevrolet Master Deluxe |
Näin myös tapahtui sodan jälkeen 1945,jolloin maahan tuotiin Yhdysvalloista uusia sekä käytettyjä autoja senkin jälkeen,kun jenkit jättivät Subicin laivastoasemalle ja Clarkin lentotukikohtaan tuhansia jeeppejä huutiokaupattavaksi filippiinoille huutavaan kaustopulaan joukkoliikenteessä.
50-luvulla se,joka halusi olla sanamukaisesti IN omistaakseen amerikkalaisen auton,hän meni Subicin laivastotukikohtaan,Clarkin lentotukikohtaan, ja Baguion John Hayn sotilasakatemiaan hieromaan kauppoja maasta poistuvien jenkkisotilaiden kanssa..
1953 prseidentti Magsaysay avasi tulliportit autojen maahantuonnille Filippiineille.
Samana vuonna Yutivon veljekset avasivat Manilan kokoonpanotehtaan amerikkalaisille Chevrolet-malleille.
Sen lisäksi eurooppalaisten merkkien maahantuonti alkoi,jolloin Yuticon veljekset avasivat GM-myymälän brittiläiselle Bedfordille ja Vauxhallille sekä saksalaiselle Opelille.Mantrade toi maahan amerikkalaista Ford Customia,Fairlanea,Galaxie 500:a,Mercuryä sekä Lincolnia.
Mantraden eurooppalaiset merkit olivat Ford Consul sekä Ford Taunus.
General Motors Philippines
Yutivo Corpin Opel Ascona-mainos |
Yutivo Corpin Opel Kadett |
Yutivo Corporation perustettiin v.1953,jolloin GM-autoja ryhdyttiin kokoamaan uudessa Manilan tehtaassa.
Yutivo ei ollut General Motorsin fransiisi,vaan itsenäinen kokoonpanija ja edustaja. Amerikkalaisia GM:n merkkejä koottiin jo tehtaan perustamisesta asti,kuten:
--Chevrolet Bel Air 4-door
--Chevrolet Impala 4-door
--Chevrolet Malibu 2-door ja 4-door
--Chevrolet Camaro,Camaro Rallye
--Pontiac Parisienne (kanadalainen Bonneville)
--Buick Electra 225
Yutivo plant lay-out |
1967 Yutivo Camaro Rallye |
1967 Vauxhall Victor in Manila |
Brittimalleja:
--Vauxhall Victor ja VX4-90
--Vauxhall Viva 2-door,4-door
Saksalaisia:
--Opel Rekord 2-door,4-door, Rekord Wagon 5-door
--Opel Ascona 4-door
--Opel Manta 2-door
--Opel Kadett 2-door,4-door.
1970 Holden LC Torana Sl Straight Six |
Australialaisia:
--Holden Model KH-40
--Holden Wagon 5-door
--Holden Premier 4-door
--Holden Torana
Lisäksi Yutivo Corp. valmisti Chevroletin kuorma-autoja ja alustoja bussikoriteollisuudelle,kuten Liddelille,mikä kuului Yutivo Corporationiin..
Liddellin v.1948 Chevrolet-bussi |
Itse melkein olin kerran ostamassa 6-sylinterisen Yutivo Camaron Cavitesta,mutta auto oli laho ja ruosteen syömä.Päädyin ostamaan sen sijasta 1976-mallisen Oldsmobile Cutlass Supremen,toisen GM-merkin .
Yutivo Camaro oli kai Filippiinien vastine amerikkalaiselle Yenko Camarolle,vaikkakin eri voimanlähteillä.
Kuvakavalkaadi Chevroleteistä Filippiineillä;
-----------------------------------------------------------------
1959 Chevrolet Impala Tagaytayssä |
1948 Chevrolet Fleetline taifuunissa Manilassa 60-luvulla |
1955 Chevrolet Bel Air Hizon Cakes and Pastries-leipomon edustalla Manilassa |
1949 Chevrolet Styleline 50-luvulla takakolarissa |
1940 Chevrolet Deluxe uutena |
1953 Chevrolet Bel Air-aihio |
1960,Chevrolet Loadmaster 1947-53 tulvassa Manilassa |
1957 Chevrolet Bel Air United Nations Avenuelle Madalyong,Manila |
1949 Chevrolet Styleline 2d Deluxe |
1957 Chevrolet Bel Air |
1958 Chevrolet Impala menossa entisöintiin 2015 |
1959 Chevrolet Impala,2011 Motor Show.Manila |
1948,1949 ja 1952 Chevroletit .Escolta.Manila |
1955 Chevrolet Bel Air Topdown at Clark |
1956 Chevrolet Bel Air.Ligao,Albay |
1960 Chevrolet Brookwood stw Olongapossa |
1954 Chevrolet Ice Cream Panel Van at Clark Air Base |
1950 Chevrolet Buses by Liddell |
1949 Chevrolet-bussin rakennusta.Mercado Bus Lines |
1954 Medina Transit Chevrolet-bussi |
1949 Evangeline Chevrolet-bussi Manilassa |
1960 kuvattu 1947-53 Chevrolet jeepney-bussi Angeles Cityssä... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti