keskiviikko 26. huhtikuuta 2017

Zerosta Galantiin.Mitsubishi-stoori.Vanhan roddarin muistelmat.

1939-45 Mitsubishi Zero-Yasukuni
Edesmennyt vaimoni laihdutuskuurillaan vaihtoi Diet Coken Zero Cokeen juomakseen.
Itse en ollut cokiksen ystävä ,vaan pidin enemmän Spritestä...
Zero Coken piti olla ns. täysin sokeriton juoma,mutta Zerosta minulle aina putkahti mieleen jo 60-luvulta lainastosta lukemasta II Maailmansota-kirjasta v. 1941 joulukuun 7. päivän Pearl Harborin japanilaishyökkäys,missä Mitsubishi Zero-hävittäjät syöksyivät taivaalta tuhoamaan Yhdysvaltojen Tyynenmeren laivaston aluksia.
Seuraavana päivänä joulukuun 8. päivä japanilaiset Mitsubishi Zerot ja Mitsubishi Kate-pommikoneet saapuivat Formosan lentotukikohdasta tuhoamaan Filippiinien Caviten laivastotukikohtaa ja Manilan Nicholsin lentotukikohtaa,missä amerikkalaiset hävittäjät ja pommikoneet päätyivät ns. liikuntakyvyttöminä ankkoina tuhotuiksi...
Silloin 60-luvulla ei Suomessa tunnettu Mitsubishiä minkäänlaisena automerkkinä,vaan II Maailmansodan japanilaisena lentokonemerkkinä...ainakin omissa kirjoissani.

1976 Mitsubishi Galant Sigma
V.2016 Mitsubishi täytti automerkkinä Suomessa 40 vuotta eli ensimmäiset Mitsubishit maassa myytiin v.1976,jolloin Amerikka vietti 200-vuotisjuhlia.
Itse en niinkään paljon kollannut Suomessa silloin Mitsubishi Galanteja,Lancereita eikä Colteja jenkkiautohuumassani,mutta v.1980 muutettuani maailman suurimmalle hiekkalaatikolle Saudiin,jouduin pakostakin laskemaan firmamme autofliittiä,joka koostui useasta Mitsubishi L-200 pickupista ja Galant Sigma-sedanista,jotka olivat säälittömässä käytössä työmaa-autoina.
Vielä v.1986 Arabian Lamah Co- firmamme Riyadhin pääkonttorin edestä vietiin viimeinen Galant siirtolavalla romuttamoon.Erämaa-aurinko oli matannut sen kultavärin hilseelle,paistanut kojetaulun pipareiksi ja haalistanut sisustuksen vaaleanharmaaksi..mutta sen moottori lähti vielä käyntiin ensimmäisellä avaimenväännöllä..
Mitsut olivat kuuluisia moottoreistaan..

1955 Mitsubishi Jeep CJ-3B


1951 Mitsubishi Henry J
II Maailmansodan jälkeen East Japan Heavy Industries alkoi koota Kaiser Motorsin CKD-osista halpaa Henry J-mallia,jonka tuotanto kesti 3 vuotta.Samana vuonna Central Japan Heavy Industries ryhtyi kokoamaan Willys Jeep CJ-3B-mallia,samoin Kaiserin omistuksessa,
Kestävänä mallina Mitsubishi Jeeppiä valmistettiin v.1988 asti,kun amerikkalainen Jeep oli vaihtanut mallia jo 30 vuotta aiemmin.Vasta v.1970 tehtaiden fuusioituessa yhtiö ristittiin Mitsubishi Motors Corporationiksi,vaikka tehtaaalla oltiin valmistettu vuodesta 1962 asti pientä Kei-autoa Minicaa sekä Mitsubishi Coltia. Firman raskaan kaluston linjoilla valmistettiin Fuso-kuorma-autoja.

1970-lukuinen Fuso W-Series 6x6 trailerimalli
kuvattuna Leytessä
1968 Vallacar Liner
Fuso Bus
1991 Fuso W10  Japanista uitettu roska-auto Filippiineillä


Mitsubishi Minica-taksi ja
Gilbeys Gin-mainos
Itse tutustuin paljon enemmän Manilassa asuessani jo vuodesta 1983 lähtien Mitsubishin ja Fuson merkkikirjavuuteen liikenteessä. Oikeastaan ensitutustumiseni Mitsubishiin tapahtui v.1981,käydessäni helssaamassa tulevaa vaimoani Legazpi Cityssä Mayon-tulivuoren liepeillä,kun jouduimme ottamaan Legazpista pikkuruisen Mitsubishi Minica-taksin Guinobataniin.Tähän mikrotaksiin kuulema sai ympättyä viisi aikuista filippiinoa.
Fuso taasen raskaampana ajoneuvona Filippiineillä oli suosittu kuorma-auto- sekä bussialustana.Pienempiä Fuson Cantereita Manila oli tupaten täynnä.Monet vanhemmat Fusot olivat Japanista uitettuja malleja,joidenka ratit olivat oikealla puolella.Niitä käytettiin konttikuljetuksien nuppeina Manila South Harborista provinsseihin..

1976  Mitsubishi Cimarron
Chrysler Philippines


1979 Dodge Colt
70-luvulla Mitsubishia valmistettiin Chrysler Pilipinasin tehtaalla paikallisena Asian Utility-ajoneuvona (AUV) Cimarron-merkkisenä.Se kilpaili lajissaan Mantraden Ford Fieran ja Toyota Tamarawin kanssa halpana joukkomenijänä.
Mitsubishi ei tarjonnut omaa Coltia Filippiineillä,vaan Chrysler-logon alla Dodge Coltina,koska Chrysler hoiti kaiken Mitsubishin viennin.Dodge Colt oli ensimmäinen aerodynaamisesti kiilanmuotoinen auto Renault 16 rinnalla.Muodoiltaan se oli tasapainoinen ja hyvin suunniteltu teknisesti italialaisessa studiossa.
Sen mittaristo käsitti 3 upotettua "kelloa" kuperan pleksilasin alla heijastamisen estämiseksi..
Moottorina siinä oli moderni alumiinisella crossflow-kannella varustettu moottori,jonka nokka-akselikin oli kannessa....ensimmäinen Mitsubishin Saturn-moottorien perheessä.
Colt oli kevyt ja helppoajoinen,koska Mitsubishi panosti enemmän jousitukseen sekä iskunvaimennukseen,toisin kuin muut jäykkäjousiset japanilaisautot,jotka linkuttivat jokaisen kuopan yli ajaessa..

1979 Dodge Colt-mittaristo



1976 Galant Sigma
Yhtenä hyvänä esimerkkinä autonomistajan omasta egosta filippiiniläisestä lähiperheestäni on vaimoni vanhimman siskon mies Billy Boy,joka kerskui itseään kahdella insinööritittelillä (sähkö-putki),muttei tuntenut edes vanhan 1976-mallisen Mitsubishi Galant Sigmansa Saturn-moottorin konehuoneesta kuin jäähdyttäjän.
Molave-taloni valmistuttua 1983 Billy Boy ajoi ydin-Manilan Penafrancia-kadulta Mitsubishillään meille,missä kiertovesipumpun voimalla sai ilmaiseksi puutarhaletkulla lotrata koko auton puhtaaksi pääkaupungin saasteista.
Penafrancia-kadulla ei voinut pestä autoa kuin toisesta kerroksesta kantamalla pesusangolla ja halutessaan voi maksaa fillarilla kulkevan 10 pesolla ja Fairy-tiskisaippualla pesevän "Istambain" (Standby) hoitamaan duunin.
Fairy-saippuan hapoista ja Zenithissä alinomaan paistavasta auringosta Mitsubishi oli menettänyt korinsa kiiltopinnan.Ainoa kiiltävä osa näkyi konepellin alta jäähdyttäjän yläsäiliöstä,josta Billy Boy oli kiillotusinnossaan poistanut kromipinnan ja jonka alta paistoi vain messinkiipinta.
Sen kiilloittamiseen hän pyysi minulta hopeankiilloituspastaa..

1982-85 Lancer Box Type EX
Molave Avenuen vastapuolen naapurinani asui toinen insinööri Roger Medillo,jolla myös oli Mitsubishi,se Filippiineillä kuuluisa 1980-lukuinen "Box Type" Lancer.
Auto kiilsi aina kirkkaanpunaisena ja pestynä autotallista. Roger ei sitä koskaan ajanut,vaan hänen kaunis libanonilaisfilipinamestiisavaimonsa Mila.
Filippiineillä ei yleensä insinööriluokassa ajeltu itse auton ratissa,vaan pestattiin taloon oma autokuski,puutarhuri,houseboy,kaksi sisäkköä ja lastenhoitaja.
Mila talon autokuskina aina maksoi toisen naapurinsa Houseboyn Vicin pesemään Lancerin jokaikinen aamu.
Vuosien kuluessa 90-luvulle Lancer oli menettänyt jo kiiltonsa,ruosteen kukkiessa helmoista,ovien alaosista ja lokasuojista alinomaisesta pesusta. Perheellä olisi ehkä ollut varaa ostaa uusi autokin,mutta Roger insinöörimiehenä päätti teettää Lancerin korin korjauksen talonsa viereisessä palmulehdossa Molaven koripallokentän kupeessa.
Yhtenä aamuna Lancer oli noussut pukeille palmulehdossa.
Filippinopeltisepän rälläkkä huusi,kaasuhitsauspilli välkkyi ja peltivasara paukkui Lancerin saadessa useita neliömetrejä uutta peltipintaa melkein koko alaosaansa.
Amerikkalaiseen tapaan filippiinopeltiseppä lopulta liistasi koko korin päälle hiontapakkelin kuin Flora-margariinin Tasty-vehnäleipäsiivulle.
Pian koko palmulehto peltiseppineen oli peittynyt valkoiseen pakkeliporoon ja Lancer pian pääsisi maalattavaksi..siinä samassa eteerisessä palmulehdossa,missä naapuruston pikkukakarat leikkivät keinuissa ja koripallokentän betonilla ruutuhypyssä..
Kookospalmujen lehdet olivat kuivumassa alaoksilta Ditzlerin maaliohentimista,peltisepän ruiskiessa kompressorin kiukkuisessa vingunnassa punaista akryylimaalia Lancerin pintaan.
Kävin itse kollaamassa maalauksen tasoa..ja voin vain ihmetellä,miten niin alkeellisissa olosuhteissa joku kulman peltitaiteilija sai autoon niin kiiltävän ja suoran maalipinnan.
--Wet Look!
Peltiseppä kehaisi menttoli-Hopen filtterin syrjästä.
--10.000 pesos!
Sillä hinnalla materiaaleineen ei edes päässyt maksamaan käteisrahaa uudesta KIA Pridesta!

------











Ei kommentteja: