Konsertti toripuiston soittolavalla.Juhart 2001. |
THE GREATEST SHOW ON EARTH?
---------------------------------------------
Ylängön Ekistä markkinakenttä muistutti paljolti The Greatest Show on Earth-elokuvan kuvaamaa Saksanmaalla reissaavaa amerikkalaista troupesirkusta,minkä mallin ohjaaja Cecil.B. DeMille oli lainannut amerikkalaiselta Ringling Bros and Barnum & Bailey-sirkukselta.
Eki oli pihkaantunut elokuvan trapetsitytöihin Hedi Lamouriin ja Barbabra Huttoniin ja keräillyt salaa idoliensa kuvia Seura-lehdestä ja Elokuva-Aitasta vihkokansioonsa samalla lailla kuin Jussin siskot Taina Elgin ja Audrey Hepburnin kuvia.
Ekistä ei huokunut siitä huolimatta mitään naismaisia eikä hinttimäisiä erikoispiirteitä,ei edes aamukahvilla pikkurillin suorana sojottamista kupinkorvasta ulospäin. .Tyttömaailmassa hän ei olisi pärjännyt lainkaan toisella kierolla silmällään,mikä tiirasi itsepäisenä nokanvarteen vahvoista oikaisulaseista huolimatta.
Pappilan pihassa asui puolitoiminen talonmies ja sekatyömies Laine,jonka perheessä kasvoi kaksi punapäistä tytärtä Eija ja Elina. Jussi oli pihkassa pikkaisen punalettiseen Eijaan.Elinasta taas papinpoika ei välittänyt niin paljoa,koska tyttö katsoi molemmilla silmillään kieroon nokanvarteensa ja lisäksi puhui vahvalla savikauppalan murteella pahalla ärrävialla kuin müncheliläinen oluttuvan tarjoilija..
Tytärten isä lauloi kirkkokuorossa ja perheen elämäntyyli täydessä absolutismissa sekä kristillisessä hengessä oli hyveellisempää kuin monissa papinperheissä.
Laineen sedän kierosilmäinen katse kyllä sai silmäkosketuksessa vastapuolen arvailemaan,että tuijottiko hän suoraan silmiin vaiko olan yli Onni Ojan piirustusopaskirjan luonnoslehtiön häviävään horisonttipisteeseen.
Setä oli muuten ystävällinen ja miellyttävä sekä mukava kuin mikä muukin vanhempi pystykorva,mutta mihinkään ryyppyporukkaan häntä ei mielellään oltaisi hyväksytty,koska suomalainen jermu haluaa katsoa kaveriaan suoraan silmiin,kun muistellaan kovia paikkoja kannaksella.
Lisäksi Laineen papan soraärrällä ei pyydettäisi karhuviinaa ilman porukan höröttelyjä.
Pikkupoikana Jussi pelkäsi kauppalan torille saapunutta sirkusta ja tivolia.
Häntä ei saatu vängälläkään ulos pappilan kellarin puuliiteristä kuin vasta iltaruoalle,kun sirkuksen lipunmyyntivaunun katolle oli kiivennyt esiintymään pari mustaa ja puolipukeista zulua keihäät käsissä sekä yksi sotamaalattu ja puolelta päästä kalju sioux-inkkari.
Mustien miesten viidakkorumpujen kumina ja inkkarin sotakiljunta saivat pojan pötkimään piiloon.
Nyt isompana kollina hän ei ollut ulkoisesti moksiskaan moisesta.
Jussin sisälle oli pienempänä kasvanut jotain ksenofobiaa jo silloin,kun äiti oli uhkaillut mustalaisilla,jotka hänet veisivät mukanaan,jollei totellut ylempää keittiövaltaa..
Ulkolaispelostaan hän oli vasta päässyt naituaan tummatukkaisen kaunottaren suoraan persialaselta torilta sekä myöhemmin toisen filippiiniläisestä barriofiestasta.
Jussi ja Eki olivat pysähtyneet munanmuotoisen asuntovaunun viereen katselemaan,jos Suomen vahvin kahlekuningas Kaarle Hautamäki pistäytyisi ulkona.Vanhasta vuoden 1949 Suomen Kuvalehdestä hän oli katsellut Hautamäen urheutta ja voimaa,kun 1939-mallinen sodan käynyt Chevrolet Master Deluxe oltiin ajettu voimamiehen rintakehän päälle.Nyt vanhempana Hautamäki kierteli sirkuksen mukana katkomassa vain kahleita menneiltä ajoilta kuin La Strada-filmin Anthony Quinn,jolla oli kiertuekumppaninaan Federico Fellinin rouva Giulia Masina,..
Hautamäkeä ei nyt näkynyt mailla eikä halmeilla ja pojat uskoivat muskelimiehen menneen torinvarren ravintola Aikalaan keräämään voimia huomiseen esitykseensä leveäharteisista pilseneipulloista.
Asuntovaunun edessä murisi ketjussa kiinni vasikan kokoinen musta ja vaahtosuinen rotweileri.
Kaverukset päättivät siirtyä edemmäs,kun rotweileri oli nykimässä itseään irti kahleista kavereiden pysähtyessä seuraamaan puisista lieriörenkaista rakennetun surmankirnun viereen.
Maan kuuluisin surmanajaja Onni Suuronen istui harallaan haalareissa lokasuojattoman ja jarruttoman moottoripyörän päällä.Modarin kaksitahtinen JAP-kone säkätti Suurosen kaasukahvan väännöllä kuin vihainen paarmaparvi.
Jussista pyörä näytti prikuulleen Halikonlahden jäärata-ajoissa kaahanneilta speedwaypyöriltä .
Ainoastaan renkaiden jääpiikit puuttuivat.
Jawa speedway bike |
Suurosen surmankirnu |
Pojat olivat kuulleet kauhutarinoista,miten surmanajajia oltiin viety ambulanssilla sairaalaan koneen pysähdettyä.Pyörä kuljettajineen oli pudonnut graviteettilain annettua periksi kuin hohtimet kaivoon.
Eki kertoi kuullensa jutusta,että Suuronen oli Italiassa Riminin sisrkusfestivaaleilla juuri tällä tavalla pudonnut surmankinun ylälieriöltä alas maahan ja viety paikalliseen lasareettiin paikattavaksi.
Suuroselle oltiin takaraivoon pantu pianosaranainen hopeinen luukku murtuneen kallonpalan tilalle ja annettu föliin pieni hopeinen jakoavain,millä mies saisi kalibroida aivojaan,kun pään rattaiden pyörintä jumiintuu.
Eki vielä väitti,että juttu oli tosi kuin vesi.
Jussi penäsi vastaan,ettei Ylängön huushollissa tunneta muuta vettä kuin leijonaviskiin blandattu soodavesi ja vessanpytyn Teho-ylätankin voda.
Markkinanäkymää Torikadulta. Edessä Marttilan sedän 1948- mallinen Studebaker Champion.. Jussi oikealla tulossa maitokaupasta. ja marttilan alsatialainen jyrsimässä soppaluuta. Juhart 2003 |
Jatkuu...Ekin psykoosi ja ampumatelttailua
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti