lauantai 2. heinäkuuta 2011

JOHAN ON MARKKINAT!. Teltta-ammuntaa ja Rockolaa..Ekin kiero elämä.1




TELTTA-AMMUNTAA JA ROCKOLAA
--------------------------------------------------------
Marlon.Jawasakin idoli.Juhart 2004

Poikakaverukset,yksi kerninahkatakissa ja toinen partiolaisanorakissa,päättivät pääsyliput taskussaan koluta markkinatorialueen,koska sirkusalueelle tunkeutunut kirkuva ja hattarakäsinen lapsilauma täytti jokaisen huviteltan,karusellin ja maailmanpyörän sekä sähköautoradan..He olivat edellissyksynä käyneet sirkuksen joka teltassa ja härvelissä ja säästäisivät liput maanantaille,jolloin koulu antaisi koko iltapäivän markkinalomaa.
Markkinakojuja pystytettiin torilla  ja helppoheikit purkivat pakettiaustoistaan nahkarukkasia,naisten vaaleanpunaisia aluspöksyjä sekä honkongilaista rihkamaa pahvilaatikkokaupalla.Viipurintinkelien ja paistetun makkaran tuoksut levisivät torin ylle huumaavina.
Jokasyksyinen keltamusta Suurarpa-EMW-kabrioletti seisoi torinkulmassa myymässä arpoja onnekkaille,jotka sattuman kaupalla saivat pikavoittoina kiliseviä herätyskelloja sekä itsestäänriisuutuvia pinuppikuulakyniä,kun vain käänsi kuulakärkipennan ylösalaisin.
Kukaan ei vielä ollut voittanut pääpalkintoa eli samaa EMW:tä,jonka Jussi oli nähnyt kauppaavan arpoja vuoden 1958 kesällä Kuopion torillakin.Auto oli 1952-mallinen eikä kellekään Onnetar ollut potkinut perään  seitsemään vuoteen tai kukaan ei halunnut vastaanottaa päävoittoa auton itäsaksalaisen huonon maineen takia.
Huonoa mainetta lisäsi toisen eisenachilaisen autovalmistajan IFA-auto,jonka puukorinen ja pegamoidikatteinen F8-malli oli sotaaedeltäneen DKW:n kopio.DKW tuli sanoista Das Kleine Wunder eli pikkuihme
Jussista EMW:-kupeet ja avoautot se olivat komeita kaaroja...oikeita Das Auto'ja..
Autohan pohjautui yksiyhteen sotaaedeltävään BMW 327-malliin.
EMW-merkki (Eisenacher Motorenwerke) syntyi sodanjälkeisessä Itä-Saksassa BMW-n kopiona,kun iivanat raahasivat kaikki BMW-tehtaan koneet ja muotit rajan itäpuolelle.Aluksi autoja myytiin BMW-logolla,kunnes baijerilainen tehdas haastoi itäveljensä kansainväliseen kauppaoikeuteen.Itä-BMW muutti merkkinsä punavalkoiseksi sinivalkoisesta ja Baijerin B muuttui Eisenachin E:ksi.
Arpamyynnissä  kilpaileva sotainvaliidien tukiarpajaisten lankkukylki-Moskvitshista torin soittolavan edustalla myytiin samoin onnea ,vaikkakin vanhemmalla markkinaväelle,jos joku unettomuudesta kärsivä tai töistä myöhästyvä varttuneempi henkilö sattuisi saamaan palkinnoksi  peltisen herätysvekkarin.
 1952 EMW Cabriolet
 EMW-arpa-auto Kuopion torilla 1958.Juhart 1998.

 Lankkukylkinen arpamosse.Juhart 2000.




Poikien päästessä aivan sillankorvaan asti tunnustelureissullaan, he tapasivat Luikon nakkikipsan edessä pitkän jonon.Liuko oli punaposkinen ja melkein kasvoiltaan nakkisämpylän näköinen kauppias,joka aina iltaisin työnsi poikansa kanssa nakkarikipsansa Turuntietä pitkin sillankorvaan.
Liukon barvuurikysymyksenä oli aina nakin tai lihapiiraan ostajalle alituisesti hymyileänä:
--Tuleeks sinappii kans?
Sinappihan oli ilmaista, ja kerran eräs vetku illan mahallisen kaljaa latkinut ostaja kysäisi Liukolta onko sinappi todella ilmaista.
Liukon nyökättyä mies pyysi kilon sinappia...pliis.
Nakkikioski joutui kerran liikenneonnettomuuteenkin yhden rekan työnnettyä sen rantatörmää alas Salonjokeen.,.
Pelastajia Liukolle ja nakkikipsalle löytyi paljon,nokkelimpien kerätessä ilmaisia keitettyjä nakkeja rantapenkalta.

 Sillankulma v.1958.Liukon nakkikipsan
 paikkana
 oli lehtikioskin ja siltakaiteen välinen  väli

Jussi osti kolme keitettyä nakkia sinapilla ja Eki lihapiiraan ketsupilla Liukolta. Huikopaloja nauttien he palasivat  Salon Sementtivalimon tekemiä katulaattoja pitkin torin puoleista katukäytävää pitkin Torikadun kulmaan ja ylittivät Taljan opettamina suojatien Axelssonin talouskaupan pihalle,missä markkinoiden toinen ampumateltta sijaitsi.
Talja nykynuorisolle merkitsee jotain eläimen karvaista nahkaa,mutta vuonna 1959 Talja eli Tapaturmantorjuntayhdistys järjesti kouluille liikenneviikon syyslukukaudella.
Kauppalassa Turuntiellä avattiin myöhemmin oikea Talja-ravintola,jota lyskan ja yhteiskoulun 18-vuotta täyttäneet abiturientit suosivat ns. "liikeenneravintolana". Taljan omistajana kylläkin oli eräs karjalaisrouva.
Jussi oli voittanut yhteiskoulussa liikenneviikkojulistekilpailun,kuvaamataidon opettajattaren pannessa ylpeänä pojan tekeleen koulun käytävävitriiniin näytteille.
Posteri kuvasi ankkaperhettä ylittämässä katua suojatiellä,jonka takana autoilijat hyvässä järjestyksessä saluteerasivat ankkalampia vaihtavia räpyläjalkaisia jalankulkijoita.
Koulussa oli aina aikamoinen tappelu siitä.kuka pääsisi viikoksi suojatiepoliisiksi,jolla oli valkoinen leveä rähinäremmi rinnuksellaan ja valkoiset liikennepoliisin hansikkaat.Koululiikennepoliisilla oli silloin kova status koulukavereiden keskuudessa..
Kansallisteatterissa v.2011  Vihan veljien esittämällä Koululiikennepoliisi-näytelmällä ei ole mitään tekemistä liikennekurin,.vaan koulukiusaamisen kanssa.
 Taljan liikenneviikon julisteita syksyllä 1958

Torikadun ampumateltta ja
Kortsu poikakavereineen
 plus Jawa 250cc.Juhart 2011.
Ampumatelttapiha oli täynnä markkinakauppiaiden pakettiautoja ja poikien tunkiessa portista sisään Eki sai otsaansa yhdestä avonaisesta Renault Prairie-pakettiauton takaovesta,josta helppoheikki oli purkamassa rukkaskuormaansa. Ekin otsa vuoti verta Jussin tarjotessa anorakin rintataskusta paperinenäliinaa ensiavuksi.
Jussi oli aina äitinsä opissa joutunut aviisista kantamaan teryleenipöksyntaskussaan ainakin yhtä paperinenälinaa,mikä ei tuntunut yhtään naiselliselta,jos nokka vuotaa..oli se äkillinen koivun siitepölyallergia taikka tykkimontussa seisominen tykinjohtajana harjoitusammunnoissa.
Kummastakin saa ilmaiset nokkanäytteet rinnukselle.
Jussi taas autohulluna vehkoi kaverilleen,joka etuvinkkelissä vuosi verta nenäliinatuppo otsallaan,että :
--Kuules Eki,että tossa Prairiessa on Fregaten kone ja että Fregate taas on isompi ja pulleampi Dauphine,mutta Dauphinessa on takamoottori ".
Eki voihkiessaan vastasi ,että Renaulteista hän tuntee vain "Ryppypepun" eli takamoottorisen Rellun ja hän kyllä tuntee ne peppuasiat paremmin,kun istuu melkein joka toinen lauantaiehtoo vaippaihottumaisen pikku-Ellin lastenpiikana.
Eki kyllä sisässään arvosti Jussia sotapyörällä polkevana autotietosankirjana,vaikkei pappilassa ollut muuta konetta kun kappalaisen Miele-mopedi.
Eikä myöskään Ylängön rappusten edessä päätoimittajaisä ollut ehtoisin puunaamassa uutta Opel Rekordia,mikä palveli kauppalassa melkein jokaisen keskiluokan perheenisän lompakon ja  peniksen jatkeena.
Muuten ei ollut kukaan eikä mikään Rotary-klubilla, vapaamuurareiden loosheissa eikä Lions-veljien silmissä...
Ekin isä sai kyllä toimituksesta käyttöönsä panoraamalasisen Opel rekord Delivery-pakettiauton kuskeineen käyttöönsä aina kun halusi.
Shaföörin ajamana hänet yleensä tuotiin kotiin jalattomana raskaiden lehtihaastattelujen jälkeen Osulan tai Tähkän ravintolan vinteiltä..Sanomalehden kuljettaja ylitöikseen talutti pomonsa Ylänköjen olohuoneen Asko-sohvalle nukkumaan prinssinuntaan litsinnapit auki illan viimeiseltä kusikourulta...paistomargariinifläkkisessä ja vaaleanpunaisessa aamutakissa ovella seisovan ja Monopol-konjakista hikkaavan Tellervon sanomatta mitään muovisen papiljotti-ja hiuspinnikypärän alta.

Pojat seisoskelivat kurkkujaan kurotellen punavalkoraitaisen ampumateltan markiisikaton alla seuraamassa pienoiskiväärien paukkujen osumisia pahvisille tauluille.Ilmakiväärien kudit kilahtelivat toistamiseen maalipahvitaulujen peltisellä takalevyllä.
Heidän näkösektoriaan peitti tiivis nahkarotsinen muuri,mikä tuoksui Brylcreemiltä, Castrol-kaksitahtiöljyltä ja Wrigleyn piparminttupurkalta.
Rotsikundien välissä pillifarkkuisista ja angorapuseroisista pimuista huokui sekaan Pondsin meikkipohja, L'Aimantin kakkupuuteri pienellä kolinan ripauksella korvien takaa sekä Elizabeth Ardenin huulipunan pomelo.
Teinipimujen suusta purkanlässytyksen välistä mieroiltiin mon amiilla ja mon amoureilla,mitkä olivat ajan lukiolaistyttöjen mieli-ilmauksia lyhyellä ranskalla.
Teltan markiisikankaasta takaisin kaikuvat teinipimujen ranskalaiset "kesköseet" vaimenivat nahkarotsisten sorsanperälettien miesmäisiin Okei-laukaisuihin,kun joku kilautti pahvitauluun napakympin samaan aikaan, teltan edessä kaksijapuolikkaisen Jawa-kuskin koneen päräyttäessä pari jälkipotkua,modarin pannessa rasvalettinsä päältä Okei-kypäräänsä bensatankin päälle.
Nahkarotsimuurin napakymppihurrauksista ja hutimokailuista kuului sekä haisi aina perään kirkas suomalainen norttikossuperkele.

Musiikki pauhasi täysillä teltan vanhasta juustokupuisesta Rockolasta ja Eki Jussin vetämänä työntyivät grammaria kohti, pystymättä seuraamaan ammuntoja muuten kuin korvakuulolla,milloin hutilaukaukset osuivat kilisten taulujen takapeltiin.
Pojat tiirasivat loistelammppujen häikäisystä kiiltävän pleksilasikuvun läpi uusia hittejä.
Viimeisimpiä hittejä olivat Put Your Head On My Shoulder,Take Me Along,Lipstick On My Collar sekä Sixteen Going On Seventeen...
Ainut suomalainen biisi oli käännös Put Your Head On My Shoulderista...Pääsi rinnalles painan,mikä kuulosti liian  mössöltä poikien mielestä ja Eki pani viidenkymmenen pennin kolikon koneeseen painamalla G9:n..
Toosasta alkoi raikumaan Bill Haley  and Cometsien See You later Alligator...
Nahkarotsimuurista irtaantui jukeboksin viereen angorapuseroinen teinityttölauma,joka heitti käsiveskansa sahanpurulattialle ja pienessä ringissä mimmit panivat lantionsa ja jalkansa käärmemäisesti kiemurtelemaan musiikin rytmissä.
Vasta parin vuoden v.1961 päästä pimujen tanssityyli tulisi maailmalla suosioon twistinä.
Silloin tulevaisuudessa Jussi katselisi mustavalkotelevisiosta Nelsonin perhettä ja Rickyn sompaamaa upouutta Plymouth Furyä sekä Broderick Crawfordin Highway Patrolia Mainos-TV:stä Esson ja Bolinder-jääkaappimainosten katkomina.
Savikaupunkiinkin saatin muuten samanlainen Plymouth jo vuoden 1960 syksyllä,mutta farmarimalli Hautausliike Saustilan kylmäkuljetusautoksi.
 1961.Saustilan hauturit Volvo 1951 ja
 Plymouth Suburban 1961.Juhart 2011.

Teltan takaa Eki kuuli lauta-aidan narinaa ja nahkavyön soljen kolinaa sekä omituisia kiljahteluja.
Eki sanoi kaverilleen,että se jawakuski polkee käyntiin toista konetta,Karjalan Kalan lahnanmyyjää Kortsua teltan ja Axelssonin varaston välissä .
Paikka oli suosittu monelle markkinahuumaiselle parille ja kiinteistön talkkari joutui joka ilta ylitöikseen harjaamaan kuuppalapioonsa kymmeniä Venuksia sekä Amirosseja
Kerran talkkari oli käryttänyt yhden lemmenparin lauta-aidalta ja säikyttänyt ne pahemman kerran huomauttaessaan,että "sitä  kallist gummitavaraa ei tarttis joka kerta heittää veks,vaan vierä Salon Kummikorjaamoon vulkanoitavaks."

Highway Hill.Juhart 2011
Jatkuu...




Ei kommentteja: