Salon linja-autoasema n.1957. Suunnitellut Paul Bernoulli |
Salon linja-autoasema 2011. Muistokuva Juhart 2011 |
Jussi oli päässyt pakaaseineen jo sillan yli keskuksen kulmaan ja ohitti jalkakaytävällä Salon Traktoauton myymälän.Ikkunasta kurkkimalla hän näki myyntihallissa uuden Triumph Herald-auton,minkä italialainen koriräätäli Michelotti oli piirtänyt. Edellisvuonna samasta ikkunasta näki Standard 8- ja 10-mallit,jotka näyttivät antiikkisen pulleilta uuden terävälinjaisen "Trumpan" vierellä.
Traktoauton myymälä oli vielä 40-luvulla palvellut Tähti-Kinona 30-luvulta asti.Sitä ennen kinoa kutsuttiin 1910-luvulta asti Keskukseksi,koska sen omistaja Erik Nordlin omisti myös naapurin Keskuksen talon.
Rakennusmestari Rannikon uusien piirustusten mukaan vanha uusklassinen kolmiofasaadipääty funkkistyyliseksi pakkilaatikoksi,rakennuksen muutoksesta liiketiloiksi.Rakennusmestari Rannikko oli suunnitellut useita nikkarityylisiä rakennuksia ympäri kauppalaa toisen kuuluisan rakennusmestari Tapion rinnalla.
Tähti-Kino 30-luvun alussa |
Jussikin oli autopiirtäjänä omasta mielestään kunnostautunut ja hänen Rapido-tussikynästään enimmäkseen syntyi kauppalan jenkkipirssejä kuin brittiautoja.Brittivaunuihin hänellä oli sydämessään jotain myötätuntoja,koska Harjavallan pikkupappilassa seurakunnan diakonissa säilytti uutta Austin A30-"pikku-Austinta",jota myös ilkuttiin puukengäksi pyöreän muotonsa takia. Harjavallan kirkonkylän paperikaupan näyteikkunan eteen hän koulusta palatessaan aina seisahtui ihailemaan vitriiniin näyteille pantuja autokiiltokuva-arkkeja,joista vaaleanvihreä Austin A40 Somerset,pikku-Austinin isosisko oli mieluisin kiiltokuvahankintaostos.Ikkuna oli kyllä pullollaan tytöille tarkoitettuja kiiltokuva-arkkeja pilven päällä nojaavista enkeleistä kukkakoreihin.
Autopiirtäjänä Jussi kerran osallistui pojille tarkoitettuun piirustuskilpaan,jota salolainen Mäki-Auto mainosti uuden kaksitahtisen Wartburgin myyntipromona.
V.1956 Jussi luuli olleensa kauppalan ainoa ja paras autonpiirtäjäkundi,mutta sai osallistuttuaan vain tokapalkinnon.Siitä hän suutahti niin paljon,että halveerasi näitä savuttavia "varpusia" julkisesti poikien kanssa, väitellessään fiudejen paremmuudesta.
Englanniksikin Wartburg merkitsi "Syylälinnaa".Auto tunnettiin lisäksi Itä-Saksan seisojana.
1956 Wartburg 311 |
Kauppalan toinen Gulf-asema taas oli Koskisen kulmassa Perttelin (St.Bertil) tullissa.Ennen sotia se oli myös palvellut Nobel-Standardin (Esso) asemana.
Salon Seudun Osuuskauppa piti 60-luvulla omaa Gulf-asemaa Annankadun ja Asemakadun kulmassa.Silloin kaveripiirissä vinoiltiin kysymyksellä,että mikä oli Annankadun vastakohta.Vastaus:"En anna enkä kadu!"
Koskisen kulman Gulf-asema. Juhart 2010 |
Aivan Alkoholiliikettä vastapäätä katukiveyksellä Jussin eteen pistettiin kulunut spittarikengän kärki.
Yksi kaupungin pahamaineisista Salmisen pojista pyysi käheällä viinanpolttamalla äänellä papinpojalta tullimaksua:
--Ann satamarkka..ann satamarkka papinpoik...tai tulee taas uuremma kerra turppa!
(Sadanmarkan paperiseteli vasta v.1963 rahanuudistuksessa vastasi yhtä markkaa)
Jussi joutui laskemaan kassinsa pakon edestä katukäytävälle ja kaivamaan sadanmarkan setelin taskustaan,jolloin spittarinkärki hävisi tieltä.
--Kiiti vitust..papinpoik--ja alas talssii siit landel!!
Jussi sai peräänsä kiitokset Salmisen Veikon vaahtokuplaisesta suusta..
Jussi ei halunnut tulla toista kertaa tulla mukiloiduksi Salmisten poikien kesken.
Kerran Ylängön Ekin kanssa keskustasta poispäin itäkauppalaan kävellessään Salmisen pojat sakinhivuttivat "Kauppalan kapitalistien kakaroita".Itäkauppala oli Salmisten ja Voiton poikien reviiriä vasenkätisten työläisperheiden pioneeriperillisinä.Oikeastaan Salmiset ja Voitot kuuluivat kaikista alimpaan kansankerrokseen pimeän pullon myyjinä ja pikkurikollisina.
Muurlan tulli oli heidän privaattireviiriään.
Siinä mukiloinnissa Salmisen Veikko,Jussin entinen Alhaisten alakoulun pulpettikaveri läiski papinpojan poskille kämmensyrjällään kostoksi jostain.
Jussi kotikasvatuksesta ja biblian opetuksesta sekä Jeesuksen neuvosta käänsi toisenkin poskensa,saamalla läiskäykset sillekin.
Siitä lähtien hän ei paljoakaan noudatellut pyhiä sakramentteja katutappeluissa.
Jussi muisti alaluokilta,miten Veikko haisi oikealta peräpaskalta saapuessaan kouluun pesemättömänä iholtaan sekä vaatteiltaan.
Äiti oli naureskellut Jussin ikävää kohtaloa likaisen pulpettikaverin vieressä ja tokaissut,että "Hajussa kasvaa,kun vain saa oltua!"
Hyvin hiljaista vauhtia Jussi kasvoi lyhyentanakaksi teinipojaksi 60-luvuna alussa hajun kanssa sekä ilman.
Se poskille läpsiminen harmitti Jussia pitkään.
Hän piirsi ensimmäisen kömpelön runonsa tapauksesta ruutupaperivihkoonsa:
"Mitä enempi omistaa,
sitä enempi haluaa.
Koskaan en ole sellaista mustasilmäistä jätkää tavannut,
joka kahta mustaa silmää olisi halunnut."
Jussi pani vauhtia sandaaleihinsa ja sai lopulta laskettua kassinsa linja-autoasema Rautatiekirjakaupan kioskin edessä katulaatoille.
Vitriinistä hän näki,että uusi kesäkuun Mechanix Illustrated-lehti oli saapunut.Lehden kannessa esiteltiin uutta amerikkalaista Ford Cardinal-pikkuautoa,josta parin vuoden sisällä tultaisiin paistamaan muuteltuna Englannissa Dagenhamin Fordin tehtailla uutta Ford Cortina-mallia.
Jussi puhui lasisesta myyntiluukusta jalkkaralla istuvalle tupeeratulle tukkapäälle,joka kuin hidastetuissa kuvissa pani virkkuukoukkunsa pöydälle ja laahusti nostamaan ikkunasta lehden tiskille.
Jussi maksoi ja pani lehden jenkkikassinsa sivulokeron vetoketjun alle matkalukemisiksi, myyjättären sanaakaan lausumatta koko myyntitoimen aikana, istuuduttuaan takaisin pallilleen puikkojen heilutukseensa .
1961 Ford Cardinal,Mother of Ford Taunus P3 and Ford Cortina |
Linja-autoasema 50/luvun lopulla.Vainion Sisu-bussin vasemmalla puolella Rautakirjan kipsa. |
Myöhemmin Jussi tilasi lehden suoraan Kansasin Topekasta Yhdysvalloista,ettei tarvinnut ravata lijuriasemalle odottelemaan hidasta palvelua.
jatkuu..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti